Kuinka kauan valurautalohkot "kuivuivat" ennen käy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja onbuicks, 17.1.2012.

  1. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Eli miten pitkään pisimmillään on eroa lohkon valun ja auton valmistumisajankohdan välillä? Kyseessä 60/70-lukujen vaihde.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei hajuu mutta tossa joku vuosi sitten pistin uuteen kuosiin -70 valetun moparin 360 motin. Sitä ei vissiin saanu kun seuraavan vuoden autoihin? Tosin ne ekat hylsytkin oli yleensä tehty edellisenä vuotena.
     
  3. mhj

    mhj 1st gear

    Omien tietojeni mukaan tossa on ollut ainakin GM:n kohdalla aikapaljon vaihtelua. Yleissääntönä kaiketikin niin, että tavallisimpien lohkojen kierto on nopeampaa. Käytännön syistä ei varmaankaan alle viikkoa ja sitten pisimmillään ad 5-6kk, joka ei nyt sekään kai ole mikään ehdoton yläraja. Kaipa noita on voinut jäädä vahingossa varastoon pidemmäksikin aikaa.
    Näistähän on yleensä keskustelua väärennöstä epäiltäessä.

    Omassa Tonawanda-lohkossa valu oli heinäkuussa -70 ja moottorin assembly syyskuun alussa.
     
  4. vanha herra

    vanha herra 1st gear

    Re: Kuinka kauan valurautalohkot "kuivuivat" ennen

    Mosat saattoivat tulla ihan eri tehtaasta junalla joten aikaväliä on muutama viikko. Ulkomuistista omastani: Mosa on tammikuun ekalta tai tokalta viikolta ja auton cowl tagi on helmikuun kolmannelta viikolta. Kannet on joulukuun viimeiseltä viikolta. Tämä kaikki siis vuodelta -70.
    Tässä tapauksessa numeroitujen osien aikaväli noin 6-7vk.
     
  5. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Joo, kysyin kun tuo 318 lohko on valettu helmikuussa 1969, mutta auton valmistenumero joka on meistetty lohkon helmaan on vm 1970. Eli eroa kai minimissään puolisen vuotta, vai milloin aikaisintaan alettiin tekemään vm -70 autoja? Elo/syyskuu?
     
  6. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Syyskuussahan ensimmäiset on jo myyty ja uusilla onnellisilla omistajillaan. Eihän se kokoonpano kauan vie.
     
  7. MudMax

    MudMax Gearhead

    Minkä tehtaan valmistenumero ja onko edes alkupään nro?
    Esim. Hamtramckissa kasaaminen aloitettu elokuun 1. päivä 1969.
     
  8. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Kyseessä on ST Louis-tehtaan moottori ja niinkin isolla numerolla kuin 208867.
     
  9. MudMax

    MudMax Gearhead

    Tuotanto aloitettu sielläkin samana päivänä.
    Saattaa olla valmistettu vasta helmi-maaliskuussa -70, kun esim. tämän yli 10000 pienemmällä numerolla olevan Chargerin suunniteltu tuotantopäivä on 20. helmikuuta -70: http://www.pantherpink.com/fm3011.htm
    Ilmeisesti kyseessä on irtokone tai autosta puuttuu fendertägi ja ovitarra, josta olisi nähnyt valmistuskuukauden?

    Uskomattomalta tuntuisi, että joku viitsisi väärentää 318-numeroita, joten olisikohan siihen joku muu selitys? Unohtunut hyllyn nurkkaan? :)
     
  10. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Joo, on irtokone ja std ja varmuudella ei väärennetty. Onko kuitenkaan tiedossanne yhtään esimerkkiä, joissa esim. 2/69 valettu lohko olisi ollut vasta -71 autossa?
     
  11. MudMax

    MudMax Gearhead

    Mie en osaa sanoa miten vanhoja lohkoja on löydetty, mutta dodgefoorumilla törmäsin tähän näkemykseen:
    http://dodgeforum.com/forum/challenger- ... mbers.html
     
  12. -vellu

    -vellu Gearhead

    1gen Camaroissa

    http://www.camaros.org/drivetrain.shtml

    Dates
    The date that the block was made is cast into the rear of the block (where the bellhousing bolts up), right behind the distributor boss. Some big blocks will have the cast date next to the engine mounts, near the freeze plugs, on the passenger (RH) side of the block.

    The block casting date must always be before the engine assembly date and it is usually very close to engine assembly date. Blocks have been found that have been cast and assembled in the same day, but that is not normative. There are also blocks that have been cast and then assembled months later; again, that is not normative.

    The engine assembly date must always be before the vehicle (not body) assembly date. The engine assembly date almost always is before the Fisher Body cowl tag date. In the unusual case it is later (since the Fisher Body calendar does not always line up with the normal calendar), it should be within a week of the body. Most engine assembly dates are less than 30 days before the vehicle build. Some engine assembly dates can be 30-90 days before vehicle build with the odd exception being >90 days.
     
  13. Quest

    Quest Gearhead

    kyllä niitä koneita on aikoinaan myös vaihdettu takuuna. Vanhempi tehtaan "takuu kunnostettu" :rotfl: mosa tilalle?
     
  14. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Voi olla, mutta en oikein usko että noissa olisi minkään auton VIN.
     
  15. rb

    rb Double Gearhead

    Tuohon liittyen jos joku vaikka sattuisi tietämään:

    Ekoilla 426 hemeillä (mekaaniset versiot) oli kuuleman mukaan jo takuuaikaan taipumusta syödä nokka pyöreäksi.

    Mahtoiko ne noissa tapauksissa siellä suuressa maailmassa alkaa nokanvaihto remonttiin, vai ruuvattiinko kylmästi toinen mosa konehuoneeseen??
     
  16. makemydayjew

    makemydayjew 1st gear

    paljonhan osia on tullu ali-hankkijoilta , ne voi olla valmistettu ties kuinka paljon ennen auton KOKOAMISTA, sama varmaan pätee moottorin lohkoihin, voivat olla valettuina ties kuinka kauan, sitten vielä kaikki koneistukset päälle ennenkuin edes moottori kootaan, puhumattakaan ennenkuin se laitetaan koottavan auto nokalle on aikaa vierähtäny varmaan tovi, varmasti on taloudellisuutta valmistuksessa haettu ja on voinut johtaa ratkaisuihin mm. valmistus-aikatauluissa joista ei kellään enään jälkeenpäin ole mitään hajua..useat valmistajathan mallien muuttuessa käytti vielä vanhat varastossa olevat soveltuvat osat kokoopanossa, tuloksena on semmoisia versioita tuotteesta joita ei pitäisi olla ollenkaan olemassa..uusien vuosi-mallien sarja-tuotanto kokoonpano on lienee alkanut suurimmaksi osaksi elo-syyskussa, usein lomien jälkeen, eli on osia on pitänyt olla jo ennen tätä varastoissa jotta kokoonpano-linjat on kulkenu nikottelematta mikä on ollut ehdoton edellytys taloudellisestakin syistä..vaan turhahan näitä täällä hömppä-palstalla on miettiä, kyllä nää asiat on aikoinaan ammattilaiset pähkäilly paikoilleen, kaikki vaan ei ymmärrä kuinka suurta ja monimutkaista esim autoteollisuus on, sen takia tämmäset pikku-tekijät kuin suomi ei oo asiassa menestyny..
     
  17. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Joo, Hyvä. Toi muutaman päivän-puolen vuoden aikajana on varmaan keskimäärin oikea. Myös viimeinen kannanotto on varmaan asiaa, mutta vesittyy osin loppupuolen tunteenpurkaukseen.
    Kiitos kuitenkin.
     
  18. makemydayjew

    makemydayjew 1st gear

    mikä tunteidenpurkaus, ei tosi-asiat miksikään muutu itselleen muutu vaikka kuinka itselleen uskottelee...
     
  19. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei ole ikinä kävässyt mielessä että tälläkin hömppä- palstalla saattaa kirjoitella niitä ammattilaisia?
     
  20. makemydayjew

    makemydayjew 1st gear

    ^juuri tälläiset jotka ei ymmärrä lukemaansa on 1 tekijä hömppä-palstaan...
     

Kerro tästä muillekin!