Kuuban jenkkiautot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja riviera56, 10.8.2004.

  1. caballista

    caballista 1st gear

    Jep, hain tuossa vastauksessani sitä, että ei ole olemassa valtiota/henkilöä kuka voisi heittää ensimmäisen kiven. Kuten aikaisemmasta vastauksestani voi päätellä (vastaus jossa kerroin matkasta) olen käynyt Kuubassa 2003 joten en ole aivan ummikko aiheesta. Lisäksi olen opiskellut espanjaa joten paikan päälläkään en joutunut olemaan vain propagandan varassa.

    Miksi Fidel luopuisi vallasta? Parantaisiko se hänen henkilökohtaista asemaa? Kuubassa on puolueen tyypeille muuten korkeatasoisia asuinalueita, vaikka 99% kansasta kärsii niin prosentilla on kivaa. Ja se prosentti haluaa pitää Fidelin vallassa.

    Nyt Kuubassa on menossa sama kuin neukkulassa oli vähän ennen sen romahtamista. Kapitalismille on näytetty hieman valoa, sen avulla puolueen kärkimiehet keräävät hieman omaisuutta jolla he ostavat Kuuban heti kun kommunismi loppuu. Köyhä kansa myy osuutensa halvalla. Kuuban tilanteen ymmärtämiseen auttaa neukkulan ymmärtäminen.

    En muuten törmännyt matkalla lapsiprostituutioon joten siitä (mahdollisesti) tulevat tulot eivät varmaankaan pidä järjestelmää yllä. Ennemmin maan öljyvarat, rannat + loistavat viljelysmaat saattavat olla se varsinainen tulojen lähde. Maaperältään Kuuba on yksi maailman parhaimmista maista, teki pahaa katsoa kuinka niin mahtavasta maaperästä + sijainnista voidaan saada niin köyhä lopputulos.
     
  2. Otto

    Otto Gearhead

    En vaan voi millään olla vertaamatta Kuubaa Venäjään, toi trooppinen Tallinna on aikas osuvasti sanottu.

    Eikös itänaapurilla ole melkoiset öljy- ja luonnonvarat (kuten Kuuballakin), jos vaan osaisivat/voisivat/viitsisivät hyödyntää? Mutta kun venäläinen mentaliteetti on ihan omanlaisensa, niin mitenkäs niitä hyödynnät? Metsästä kun lähtee kymmenen puuta sahalle, niin yksi tulee perille. Jokaisen on pakko saada välistä omansa ja tietysti mahdollisimman paljon, välittämättä kiinni jäämisestä. Miliisikin näet tahtoo osansa...
    Olihan tuo joskus suurvalta, kuussakin kävivät, ja vieläpä kotieläinten kera. Enää ei heiltä onnistu edes talon lämmittäminen, ikävämpi juttu sinänsä, heillä (kuten meilläkin) kun on tuo talvi kovin usein toistuva ilmiö.

    Niin juu, ja niistä Kuuban jenkkiautoista... eipä niistä varmaan harrastajalle suurta hyötyä olisi. Kun katselee miltä näyttää esmes jotkut 20 vuotta vanhat leppäjeepit suomessa, niin aikamoista rohjoa tuollakin kylillä pyörii... No, okei, heillä tuskin suolataan teitä, mutta ilmasto on kostea. Siihen kun lisätään vielä toiset 20-30 vuotta liikenteessä, niin tuskin niistä ainakaan yhtään parempia osia löytyy kuin vaikkapa jostain aavikkoromiksella-30-vuotta-paikallaan-maaanneesta laitteesta.
     
  3. MuscTor

    MuscTor Gearhead

    Miettikäähän tilannetta, jossa 3-4 itäeurooppalaista kantaa vanhan Skodan hylsyn porttikongista sisään ja varttia myöhemmin saman vehkeen ajamalla pois. Kyllä mä tommoiset palkkaisin asentajiksi.
     
  4. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Terppa tohtorit
    Kävinpä tossa eilen katsomassa ton 'Kuuban valtaajat' leffan. Olihan siinä jonkin verran kalustoa esillä:
    *Päähenkilö ajeli -55-57 Lincolnilla(en o saletti vuosimallista)
    *Classic Chevyjä näkyi aikas paljon
    *Jokunen -55-56 puikula
    *-55-57 käkkylöitä
    *Guevaran entinen laatikkovaivainen -60 bel air
    *sekalainen joukko vanhempaa kalustoa
    *asiallisia lähikuvia em. autoista myöskin pellin alta, sisältä jne.
    Itse leffa oli aika sekava, epämääräinen esitystapa ei varmaan kaikkia miellytä. Toisaalta pani ajatteleen että tarviiko tässä maailmassa aina olla hankkimassa kaiken maailman kalliita laitteita, koska näyttivät pärjäilevän ihan ok vaikkei ollutkaan esim. digivideoita, kameroita,kännyjä yms.
    8 eeroo makso lippu mut kyllä itse olin tyytyväinen kuitenki. :)
     
  5. Joo, tuli syksyllä käytyä Kuubassa ja olihan kokemus.
    Siellä on kyllä ulkomaan elävä dollareineen ihan kuningas, turistit kun ovat vielä hallituksen erityisessä suojeluksessa.
    Paikallisten elämä onkin sitten jo ihan toinen juttu. Hattua pitää nostaa kun jaksavat siellä rimpuilla, toisaalta eipä ole paljon vaihtoehtoja.
    Moraalin kannalta kyllä vähintäänkin arveluttava paikka.
    Moraalista ongelmaa eivät ainakaan yhtään helpota jumalaisen kauniit kuubattaret joita pyörii joka paikassa..

    Mutta vanhoista jenkeistä..paljon oli, mutta kunto kaukana hyvästä.
    Yhdessäkin Pontiacissa oltiin, niin tuntu että perä tippuu hetkenä minä hyvänsä, tekniikka oli varmaan jotain maatalouskonedieseliä..
    Eli rautalankaa ja muuta vehkeistä löytyy enemmän kuin alkuperäistä, mikä on olosuhteet huomioon ottaen täysin ymmärrettävää.
    Tosin hyväkuntoisiakin oli, vähän kylläkin.
    Yhdessäkin aika orginaalissa 50-luvun alun chevyssä oltiin, ni äijä oli niin pihi autostaan että halusi itse aina avata ovetkin, siis kuskinpenkiltä takaovetkin..Jostain se kävi pimeetä bensaa välillä ostamassa, sekin kun taisi olla kortilla. Kytätkin pysäytti välillä, mutta puhumalla selvisi vaikka olikin kiellettyä lastia eli turisteja. Parin päivän kyydeistä halusi sitten 40 taalaa, joka vastaa paikallisen opettajan n. 4 kuukauden liksaa...
    Semmonen maa se.
     
  6. tuurna

    tuurna 1st gear

    Kylläpä se on kaunis maa...en itse kylläkään menis kuubaan ellen olis epätavallisen seikkailun haluinen, en varmaan ole normaali kun sanon että "pelkät" vanhat jenkit hienoine paikallis pirkka virityksineen ja aivaan sairaan hyvän näköset kuubattaret mua saa ainne lähtemään.

    Siis vedin tälläsen johto päätöksen kun olin lukenut kaikki viestit läpi, en tunne ketään joka olis kuubassa käynyt. Mutta kun kaikki aina kehuvat näitä maan mainioita kuuban sikareita, niin millasia ne ovat, kai te jotka olette siellä käyneet olette niitä tuprutelleet? :-?

    hyvä miäs ei se kiina paha vaihto ehto oo, jos tykkäät tungoksesta ja kalsta. Autoja ei paljoo katukuvassa näy, tai on silää siis niitäkin mutta fillareita on sitten paljon enemmän. En ole kiinassa käynyt mutta monet tuttuni ovat siellä käyneet, naisväki kehunut..
     
  7. caballista

    caballista 1st gear

    Niitä myydään myös Suomessa, ne ovat laittomia vain USA:ssa. Muuten jos sikareita polttelee useammin niin ne kannattaa tilata Espanjalaisista postimyyntifirmoista. Hinnat ovat hieman päälle Kuuban hintatasoa.

    Ja toki niitä tuli siellä tupruteltua, maistui hyvältä lämpimässä kesäillassa rommilasin kanssa. Siellä ei voi olla 5 minuuttia kadulla ilman, että joku tulee myymään sikareita. Yleensä kaduilla myytävät ovat väärennettyjä => kannattaako ostaa?

    Jos aihe kiinnostaa niin linkkiä: http://www.sikarikerhohaiku.fi/
     
  8. jukkis83

    jukkis83 3rd gear

Kerro tästä muillekin!