Latausmurheita ja laturit,mopar?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Kemer, 13.5.2021.

  1. Vanha tuttu

    Vanha tuttu 1st gear

    Sitten menee taas yli hilseen mulla. Mutta pitää ottaa irti ja mulukoilla niitä hiiliä ensin.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Onko sulla yleismittaria, jolla voi mitata virtaa? Sieltä hiilien kautta pitäisi mennä säätimen välityksellä pari kolme ampeeria virtaa. Maadoittaisit virtamittarilla sen saman liittimen laturilta maihin.
     
  3. Vanha tuttu

    Vanha tuttu 1st gear

    Perus yleismittari, eiköhän sillä pysty. Pitääpä yrittää ennenkuin otan laturin irti. Pitää ilmeisesti olla kone käynnissä että laturi pyörii?
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jos hiilet on loppu=ei lataa ollenkaan eli toinen hiili kun ne kuluu eritahtiin ei enää tavoita silloin roottorin liukurenkaaseen. Oon kerran modannu pitimiä että ne loppuun kuluneet menee vielä millin pari pidemmälle jotta ehtii tilatut hiilet tulla ja pystyy kumminkin ajaan vanhoilla. -74 monacossa semmonen valo ainakin oli ni varmaan -75 furyssakin ku samaa koppaa. Niitä hiiliä on muuten joskus viilailtu sopiviksi jos ei ole just silloin käypäsiä ollu saatavilla. Ovat huokoisia ja pehmeää kamaa. Varovasti toimittava.

    niin se veikkaamani diodisilta, tämmöstä tarjoo esmes ebay. Vastuu kuitenkin siirtyy tilaajalle/tarvitsijalle selvittää vian aiheuttaja varmuudella. Tommosia telamiina tyyppisiä orkkis latureita jos siitä oli kyse voipi löytyä joltain josta osia joista yhden toimivan tekee. Samalla laakerit ja ne hiilet ni sillähän ajaa mutkasta tietä näkymättömiin

    https://www.ebay.com/itm/352440089007?hash=item520f10f9af:g:k~YAAOSwBrBbfxBf
     
  5. Vanha tuttu

    Vanha tuttu 1st gear

    Joo, kiitosta. Kyllä noita hiiliä olen joskus vaihtanut, mutta muuten sähköhommat on aika hepreaa. Miten voi jännitettä ja amppeereja kulkea samoissa piuhoissa :confused::D. Kiva silti oppia lisää.

    Asiasta puheenollen, auton oma amppeerimittari (joka vissiin olisi hyvä jossain vaiheessa ohittaa?) pysyy koko ajan puolivälin tuntumassa, vaikkei latausta ole laisinkaan. Merkkaako tuo nyt sitten mitään..

    Tämä on tosiaan Sport/Coupe Fury. Monacon kanssa samaa koppaa taitaa olla Gran Fury. Mutta eipä sillä merkitystä. Latauksen valoa ei ole poltellut, en ole tullut katsoneeksi onko valoa olemassakaan?

    Hyvä tietää että tuota diodisiltaakin saa, orkkis limppulaturihan tässä on.
     
  6. grantorino

    grantorino Gearhead

    Testaa se amppeerimittari vielä, älä käynnistä moottoria, laita valot ja muitakin sähkölaitteita päälle ja katso näyttääkö mittari purkausta, anna olla hetken aikaa ja sitten vasta käynnistä moottori ja katso mittaria, nyt pitäisi näyttää latausta mikäli mittari ja laturi toimivat.
     
  7. dart -66

    dart -66 Gearhead

  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ai nii, noissa olikin ne pyäreet. Viilauksen saa unohtaa jos ei käyntikortissa lue: fakiiri.
     
  9. Vanha tuttu

    Vanha tuttu 1st gear

    No toinen hiilihän sieltä oli aivan loppu ja lisäksi hiilten liukurenkaasta kuparipinnoite osin irtoillut. Eli ei tuota kannata elvytellä, vaan uutta laturia tilalle.

    Alkuperäiskokoonpanossa ajattelin pysytellä, kun nuo johdotuksetkin on kaikki vielä tehtaan jäljiltä. Eli vanhan tehoinen olisi varmaan hyvä uudenkin laturin olla, mutta mitään tehomerkintää en tuosta vanhasta löytänyt. Mitähän nämä on alunperin olleet?

    http://nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=29536&p_id=13218&editmode=showprod

    Tuossakin ilmeisesti oikean mallinen möykky, jos vain on tehoiltaan ok?
     
  10. Vanha tuttu

    Vanha tuttu 1st gear

    Testasin. Amppeerimittari kyllä värähtää millin, kun valot ja puhaltimen laittaa päälle. Pysyy sitten samassa kohtaa puolivälin tuntumassa, ei lähde laskemaan. Käynnissä ollessa käyttäytyy aivan samoin. Eli ei tuo taida toimia oikein, kun akkuahan tuo on kuitenkin purkanut jatkuvasti?
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Yleensä tellut on ollut 25-60amppeeria. Yli 60 amp ei kannata laittaa, varsinkaan vanhempiin. Sulaa amppeeri mittari, läpivienti yms :D
     
  12. Vanha tuttu

    Vanha tuttu 1st gear

    Ok!

    Build sheetista löytyi ALT koodi 11, sillähän jotain jostain löytyisi.

    No tuo nippelit.fi laturi on 60a, enkä äkkiä pienempää löytänyt edes. Kai tuon uskaltaa laittaa..
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oireet viittaa säätimeen. Jos se ei lataisi, ampeerimittarin pitäisi mennä syvemmälle D suuntaan kuormitettaessa. Nyt se jostakin syystä vaan lataa 12,2 volttia, joka on aivan liian vähän.

    Säädin itse pähkäilee latausjännitteen sopivaksi oman tulojännitteensä ja maan väliltä. Jos tulojännitteen (reitti virtalukon kautta) puolella on ylimääräisiä häviöitä, latausjännite on (yleensä) liian suuri. Jos säätimen maadoituksessa on ongelmia, niin se voi aiheuttaa liian pienen latausjännitteen.

    Tässä on varmaankin elektroninen säädin? Semmoisissa ei taida olla säätömahdollisuutta (= ei voi valita, paljonko lataa), kun taas antiikkiset relesäätimet voi ”säätää” ja usein niin pitääkin tehdä.
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kuten sanoin niin minun intuitioni viittaa diodisiltaan. Voin olla väärässä ja aina välillä olenkin. Ihminen on erehtyväinen ja lehmä märehtiväinen. Toisaalta sen niin väliä missä vika on. Vaihtaa osan kerrallaan niin kuntoon jossain vaiheessa tulee. Niin ne nykyään korjaamoissakin tekee kun se on helpompaa mutta asiakkaalle kalliimpaa. Nii ja ku tommoseen on törmänny silloin kun olin autosähköverstaassa asentajana joskus miekka ja kilpi. Lataa jotenkin muttei kuitenkaan kunnolla. Että vikojen poissuljenta yks kerrallaan. Perusteluni ovat tässä tapauksessa seuraavat:

    ”Diodisillan kunnon voi mitata ottamalla virtajohto irti laturista ja laittamalla amppeerimittari pulttinavan ja johdon väliin (älä käynnistä moottoria).

    Jos silta on oikosulussa, eli johtaa molempiin suuntiin on mahdollista, että se lataa vielä 2:lla mutta purkaa kuitenkin akkua.

    Kun laturin purkaa, voi sillan kunnon mitata yleismittarin diodi tai "ohmi" eli vastusalueella.”

    [​IMG]
     
  15. Vanha tuttu

    Vanha tuttu 1st gear

    No niin. Käy, kukkuu ja lataa!

    Laturin siis laitoin uuden, säädin näyttäisi olevan kunnossa. Tyhjäkäynnillä tai kierroksilla napajännite pysyy nyt 14,1 - 14,4v haarukassa kun kuormaa ei ole.

    Amppeerimittarista näyttää olevan paljon juttua, niin meinasin että ohitan sen nyt tässä vaiheessa kytkemällä mittarin takaa johdot yhteen. Yllätys olikin suuri, kun amp-mittari oli vain kevyillä painettavilla liittimillä kiinni mittariston pohjassa! Ei näyttänyt siltä että olisi kovin suurille virroille tarkoitettu.

    No täältä löytyi ilmeinen selitys jota en ollut tiennyt:
    https://www.allpar.com/d3/history/mopar/electrical.html

    Tuon mukaan vuodesta 1975 on Mopareissa siirrytty pienen jännitteen volttimittariin (vaikka näyttääkin amppeerimittarilta)? Tämä pirssi on juuri -75.

    Eli tässä ei ilmeisesti tarvitsekaan hermoilla tuon amp-mittarin kanssa? Se tuosta tekstistä ei selvinnyt, että korjautuiko tulipellin liittimen lämpiämisongelma samalla, vai kiertääkö latausvirta edelleen sen kautta. Osaako kukaan kertoa?
     
    Slant Sickness ja grantorino tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!