lohkolämppäri polttaa sulakkeen samantien!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja NUS-50, 26.2.2013.

  1. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    lukiko siellä oikeasti jotain ilmakuplista vai onko syy se, että on helppo unohtaa pistoke paikoilleen ja lähteä ajelemaan, mikäli ei irroita johtoa ennen autoon nousemista ja sen käynnistämistä?
     
  2. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    ok no hyvä tieto tuokin on, mutta en ole käynnistänyt mielestäni ikinä autoa niin että on johto ollut kiinni. katotaan viikonloppuna vähän tota projektia kun on aikaa toisen johdon yritän jostain keksiä.
     
  3. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    X2 en usko ihan normi vastus taivuteltuna tarpeen mukaan joskus jopa itse "juottanut kaasulla" kun vastus irronnut vanhasta vastusrungosta ja pelitti senkin jälkeen useita vuosia.

    Tarkista ensin se pistoke joka auton ulkona ja yhdysjohton pistoke suolalilli tekee herkästi oikarin ja ihan kuuma vesikin riittävä pesuun ei se CRC auta suolan poistossa.

    Jos tuosta ei apua niin nyppää se lämpövastuksessa oleva litin irti niin näkee oliko oikosulku muualla kuin vastuksessa, vanhemmat sisälämppärit osaavat kettuilla myöskin ja senkin pistokkeen voi irrotella vian perkauksen lomassa.

    P.S tänä talvena vaihtanut uuden pistoke-Y-haaran välijohdon :mad: suola tehnyt tehtävänsä vaikka oli läppä kunnossa.
     
  4. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    tässä nös-sö kuva yhdestä suolalitkun takia oikkaariin menneestä lämppäristä, jonka korjasin joku vuosi sitten. tollanen pistoke voi ajastinohjattuna oikkarissa ollessaan pamahtaa kappaleiksi ja helvettiin siitä pistorasiastaan, vaikka olisi vikavirtasuojakin sulakkeen ohella... kuvan oikkari on vain sulattanut suojamuovia ja vähän johtimia, jotka meni vaihtoon.
    [​IMG]
     
  5. Bukero

    Bukero Gearhead

    tottakai kuuman vastuksen pinnasta irtoaa kaasukuplia kun jäähdytysneste kiehuu siinä vastuksen välittömässä läheisyydessä. se on sitten tosiaan kone kohtainen asia minne se ilmatasku muodostuu koska lämmityksen aikana ei esim. vesipumppu kierrätä nestettä,vaan ainoa kierto on ns. "luonnonkierto".jotenka moottorin käynnistäminen tuskin saa vastusta kärähtämääm
     
  6. tähtinenjoni

    tähtinenjoni Gearhead

    Jos lohkari on Defa, niin johdot tai liitokset. Jos kalix niin vastus on rikki.
     
  7. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    "Kuussa olisi ikävä tehdä sähkötöitä koska siellä ei ole.....maata "

    tai merellä
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tälläinen ajatus voi tulla vain suomalais-skandinaaviseen holhouskulttuuriin tottuneen päähän. Onko ihmiset siellä jo niin turtuneet jatkuvaan holhoukseen, että nyt niitä pitää jo jujuttaa ja peloitella kaikenmaailman satutarinolla, että ne ei tekis mitään tyhmää/unohtaisi jotain tärkeää?

    Nuo ohjeet on peräisin lohkiksen valmistaneen USAlaisen (minnesota) puljun brosyyristä (ei siis konekohtaisesta asennusohjeesta, muistin väärin). Tuossa nuo ohjeet, laitan ne senkin takia että siinä on ihan hyvä vinkki vastuksen mittaamiseen, jota olen itsekin käyttänyt. Itse asiassa missään ohjeessa tai brosyyrissä ei painoteta että irrota johto ennen ajamista.

    Avoid Common Engine Heater Installation Mistakes:

    DO NOT USE AN ENGINE HEATER WHEN USING
    100% ANTIFREEZE. A 50/50 mixture is
    recommended. Using a mixture that is richer than
    65% will cause the element to fail prematurely.

    DO NOT RUN YOUR ENGINE WHILE THE ENGINE
    HEATER IS PLUGGED IN. This will create an air
    bubble around the element which will then cause the
    element to burn out prematurely.

    DO NOT PLUG IN YOUR ENGINE HEATER PRIOR TO
    INSTALLING TO "SEE IF IT WORKS". Without being
    submerged in liquid, the heat generated has
    nowhere to go and could result in serious burns.

    HOW TO SAFELY TEST A HEATER. Connect a multimeter
    to the heater pins. A reading between
    5 ohms and 100 ohms indicates that the heater is
    working correctly.

    DO NOT USE PETROLEUM BASED LUBRICANTS
    ON THE O-RING. A petroleum based lubricant will
    significantly reduce the life of the O-ring. Use
    antifreeze instead.

    DO NOT OVER TIGHTEN THE HEATER. The
    O-ring will form an adequate seal when the heater is
    torqued to the specifications in the instructions.
    Over tightening will strip the screw threads and
    reduce the quality of the seal.

    AFTER HEATER USE, DISCONNECT THE
    EXTENSION CORD FROM THE HEATER CORD BY
    FIRMLY GRASPING EACH PLUG AND PULLING IN
    OPPOSITE DIRECTIONS. Only grasp the plugs.
    Do not grasp, pull, yank or snap the cords to
    disconnect power. Damage will result to the power
    cord connections which could result in permanent
    malfunction and even an electrical short.


    Ja tuolta shoppailemaan jenkkimallin lohkiksia, letkulämmittimiä yms.

    http://www.phillipsandtemro.com/catalog/index.asp
     
  9. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    nyt sain yleismittarin lainaan, kyllä sieltä on vastus kyrvähtänyt. ei muutakun uutta tilalle.
     
  10. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    olikin ilmeisesti sisätilajohdossa vika. uusi vastus laitettiin, toinen haaroituskappale ja muut uudet johdot paitsi sisälle menevä johto.
    silti vain sulake paukkui iloisesti.
    no vedin yhteyden katki vastuksen ja haarakappaleen väliltä, silti poksuu.
    sitten yhteys katki sisätilan ja haarakappaleen väliltä, sitten ei poksunut.
    miten helvetissä se johto voi omia aikojaan mennä, en ymmärrä.
     
  11. spike

    spike Gearhead

    Käynyt kuumana ja eristeet sulaneet? Varsinkin jos itse lämppäri oli oikkarissa niin saattoi kaapelikin sulaa.
     
  12. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Sähköopin lyhyt oppimäärä 4 tunnin ammattikoulutaustalla:
    Sulake palaa= oikari
    Huono liitos eli hapettunut, löysä tms. = tulipalo tai pelkkä sulaminen ilman että sulake poksuu jonka jälkeen L johto osuu tai voi osua maihin ja sulake palaa.
    Vikavirta pätkii= taivaan ja maan väliltä syntyvä milliamppeeriero nolla ja maajohdon välillä.
     
  13. hevimies

    hevimies Gearhead

    Mulla oli sama onkelma ja sitten, kun innostuin koneen irtiollessa katsastamaan sen elementin, niin sinnehän oli pakkaantunut ruosteet vastukseen paksulti. Poistin rukarilla sen elementinverran ruostetta ja huuhtelin parikertaa, sekä väänsin vähän sitä vastusta irti rungon läheisyydestä niin avot toimii kun ajatus taas.

    Mulla tekee vaan sellasta, että välillä vuotaa sähköä sormille ja taas toisinaan ei mistähän tämä vois johtua?
     
  14. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    mullakin oli aika rajun näkönen se vanha vastus :rotfl:
    ei tehny yhtään pahaa vaihtaa vaikka ei se itse vika siinä ollutkaan. nyt se oikeen lämmetessään kihisee niinkuin pitääkin.
     
  15. hevimies

    hevimies Gearhead

    mullakin on uusi tuolla hanskalootassa mutta ku ei kehtaa vaihtaa kerta vanhakin sihisee :D
     

Kerro tästä muillekin!