Mikä kytkin kadulle 800hp/1000nm

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja viridia, 21.10.2016.

  1. viridia

    viridia Gearhead

    Mikähän olisi hyvä kytkin 99% katukäyttöön max. 800hp/1000nm teholle, tällä hetkellä 750/930? Tiltonilla Cerametallic 2-levyisenä lupaavat sille 1129nm väännön. Onko siitä kokemuksia? Mitä muita olis hintaluokassa n.1000-1500€? Levyt pitäis saada zf 6gs-53dz sopivilla keskiöillä.
     
    Muokattu: 24.10.2016
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Minä menisin ihan orgaanisella tuplalevyisellä.

    Minulla on omassa RAM Dualforce. Katukäytössä hyvä. Ei pidä ääntä kytkin pohjassa, kevyt ja tunnokas. Ei poikkea ajossa normaalin perheauton kytkimestä mutta pitoja kytkimessä tuntuu olevan hyvin.

    En tiedä onko heitä saatavilla tuohon diesel bemarin lootaan kytkintä, mutta enempikin pointtini on että menisin orgaanisella levyllä.

    Kadulla käytettävyys on tärkeämpää kuin maksimi tarttuvuus. Pito ei kuitenkaa ole hyvä joten em levy riittää varmasti.
    Ja jos radalle menet sliksien kanssa niin sielläkin enemmän pelkäisin tuon laatikon kestävyyttä, se kun ei ole mitoitettu noille väännöille mitä sinne syötät.
     
  3. viridia

    viridia Gearhead

    Kiitoksia vinkistä..Mutta ei mennä tässä tuon laatikon kestoon, on Suomessa ja maailmalla ajettu slikseillä paljon isommillakin tehoilla. Kuten myös mopar BB/ 727/ 8 3/4 olisi monien mielestä pitänyt hajota näillä tehoilla heti kättelyssä..
     
  4. J.J.

    J.J. Gearhead

    Tilttoni on hyvä, vähän vaan kulmikas käyttää toki levyistä riippuen. Kustannustehokas ratkaisu olisi varmaan ostaa kolmilevyinen Tilttoni ebaysta, niitä nascarin jatkeena olleita. Saa muutamalla satasella ja käytännössä uusia, toki kuluja tulee mutta edullisia silti.
    Esimerkiksi Blingfactory tekee keskiöinnin 220€ hintaan kolmilevykytkimelle bemarin akselille.
    Löytyy noita toki Suomestakin välillä, ehkä btcf foorumilta voisi löytyä suoraan joku sopiva ja kohtuu rahaan.
     
  5. MKultala

    MKultala 3rd gear

    Mulla olis vähän sama probleema edessä, sama laatikko tulossa 5.7 hemin perään, tosin ei nyt ihan tuollaisille tehoille. 3-levyisen tiltonin meinasin jättää väliin, sen verran on kokemusta tuollaisella ajamisesta. Ihan turha vaimoa ainakaan kuskiks laittaa tuollaisella on-off mallilla. Jonkun tuollaisen 2-levyisen normilevyillä meinasin kans laittaa. Ei taida vaan vakiot bemarin levyt mahtua peräkkäin sellaisenaan?
     
    Muokattu: 25.10.2016
  6. J.J.

    J.J. Gearhead

  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Minulla on tätä vähän sivuava kysymys. Itsellä pitää tällä hetkellä kytkin asetelma jonka maksimi pitokyvyksi on ilmoitettu 460nm ja vääntöä on reilusti päälle 500nm. Jatkossa seuraavassa viritelmässä vääntö jatkaa varmaan kasvamista.

    Olisko suositeltavaa vaihtaa joku muu kytkinasetelma tilalle, vai vasta sitten kun kytkin oikesti antautuu.

    Annetaan vähän lisätietoja
    - Katuauto
    - Vaijerilla toimiva kytkin
    - Nykyisin massalevy ja toisiksi jäykin kytkinasetelma mitä kaupasta saa.
    http://www.burtonpower.com/ap-racing-clutch-cover-cosworth-v6-240mm-cp3380-2.html

    Onko järkevää edes vaihtaa parempaa kytkinasetelmaan, nyt jo kytkin polin on jouduttu vahvistamaan ja kytkin vaijeri on jo kerran katkennutkin. Kytkinvaijeri pitää vaihtaa 2 vuoden välein, koska vaijeri uppoaa kuoreensa. Hennolla nais ihmisellä saattaa tehdä vaikeaa nyt jo kytkimen pohjaan painaminen.

    Vaihtoehtona jos kytkin luistaa on hankkia Sach racing 765 kytkinasetelma, joka kestää normaalilla levyllä 590nm mutta sekin saattaa jäädä pieneksi. (Tämä on sitten vielä jäykempi asetelma, tarvii treenata kytkinjalkaa jo jos tällä haluaa ajella useasti kaupungissa)

    Sintteri sitten taas rikkoon ON/OFF toiminollaan usein vaidelaatikon ja ajettavuus on aivan kamala. Sintteri ei anna periksi yhtään ja kuormittaa huomattavasti enemmän vaihdelaatikkoa. (Ei ole omassa autossa ikinä ollut, mutta kaverin nissanissa oli sintteri ja sen ajaminen oli todella nykivää kaupungissa ja sintteri tais kestää 7000km....)

    Toisaalta taas käytän ns aavikko perävälitystä 3.09, ja renkaina toimii 205-50-15 (mahdollisesti vaihtuu 225-50-15 tai 235-50-15. Leveämmät eivät tule kyseeseen. Todennäköisesti pito normaali renkaissa on kuitenkin olematon, joten onko tarvetta paremman kytkimelle vai ei?

    Mitä tulee sintteristä mahdollsesti saatavaa kierrosherkkyyteen niin ei tarvitse olla yhtää nykyistä herkempi kierroksia ottamaan. Itseasissa on jo nyt liian kierrosherkkä. Menee rajoittimen yli vaikka ei saa enään viimeisillä 200rpm alueella edes bensaa tai sytystä.
    (Ecu antaa 1 ja 2 vaihteella tehdyistä vedoista aina merkinnän ylikierroksista)
     
  8. Keme

    Keme Gearhead

    Vaihda vaijerikytkin hydraulikäyttöiseksi, niin ratkeaa vaijerinkatkeilu ongelma. SRE765 pitää massalevyllä aika pirusti enemmän kuin 590Nm.
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Eihän tuo ole mahdollista. Jos ei saa polttoainetta eikä sytytä niin ei taatusti kierroksetkaan enää nouse... Ecusi on ilmeisen hidas liikkeissään.

    Nestekytkin auttaa toki tuohon vaijerin kestoon mutta mieluummin lisäisin levyjen määrää jos kerta kadulla ajetaan. Saisi mukavammaksi kurvailut ja jalat säilyisi saman kokoisina.
     
    BRC1 tykkää tästä.
  10. Rebel67

    Rebel67 1st gear

    Nestekytkintä kyllä minäkin vahvasti suosittelisin, ja siihen sintterin käytettävyyteen vaikuttaa pirun paljon polkimen vipusuhde, sen kun jaksaa hieroo asialliseksi niin kyllä sillä kadulla tulee toimeen varsin hyvin, Itelläni on just toi sre765 ja nelilapanen sintteri kahdessa harraste tötterössä käytössä,ja onhan niillä talouden parempi puoliskokin onnistunu kurvailemaan, joten ei ne aina välttämättä oo ihan hirveitä..
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei sintteri mikään älytön ole ajaa. Nestekytkimellä Treella keskellä perjantain iltapäivän ruuhkaa Hämeenkadulla voi jalkaa ruveta väsyttämään se pumppaaminen, kun ei voi luistattaa. Vaan jalka hoitaa pumppaamalla sen etenemisen.
    Pitää vaan ymmärtää miten se toimii.
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Huomiona vielä edelliseen, että tolla autolla on vaikea ajaa hiljaa perävälitys ja 1 vaihde tekee sen, että monesti joutuu jos tollakin yhdistelmällä kytkimellä rumppaamaan, eteen päin, kun 10-15km/h on about se minimi nopeus mitä pystyy ajamaan. (Sintteri tykkää hyvää, jos pitää kytkimellä hivuttaa jonossa eteen päin, erityisesti tälläistä jonoa ajoa monesti joutunut Classic Motor Showun ja Nighcruisingiin menossa ajamaan)

    Mitä tulee nestekytkimeen sylintereille ei oo oikein tilaa siellä kojetaulun alla ja muutenkin niiden oikea suhde aiheuttaa aina harmaita hiuksia. Tohon on saatavana sellainen paketti toki, millä pystyy vaijerin korvaamaan suoraan nestekytkimellä. Kiitos escortti yhteen sopivien osien kanssa.


    KMS MP25 on kyseessä toi Ecu, soft limit nyt 6050 ja hard limit 6100 ecuun tulee ykkösellä ja kakkosella 6300rpm ilmoituksia. (Nykyisen kanget ei kestä kierrättää huomattavasti yli 6000rpm) Huipputeho oli 5900rpm. vauhtipyörä on PO-metallin tekemä teräs vauhtipyörä painaa noin 7kg hammaskehän kanssa eli aikapaljon kevyempi kuin orginaali 9kg (2.8V6) tai 12kg(2.9V6)
     
  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    Itselläni toimii kadulla oikein hyvin kaksilevyinen kytkit orgaanisilla levyillä. Ihan vakio mekaaninen käyttö. Pitää ja kestää vääntöä hyvin ja on yhtä kevyt kuin vakiokytkin.

    Kierrosten karkaamisen täytyy johtua ecun hitaudesta. Kun polttoaineensyöttö katkeaa niin kone ei ota sen jälkeen enää yhtään lisää kierroksia, se on aivan varma asia. Eli Ecu katkaisee polttoaineen syötön vain myöhässä.
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Herätellääs tätä, mistäs mä saan 9.3mm paksun kytkinlevyn fordin boorilla 240mm halkaisijalla?

    Vai pitääkö mun ostaa tommonen 9.3mm levy ja jotenkin vaihtaa keskio siihen, että saan boorit pelaamaan? Pitäis olla levyn kuitenkin laadukas että se ei hajoa...
     
  15. tito

    tito Gearhead

    tuolta saanut itselle sopivia tosin eri kombinaatiohin
    http://clutchnet.com/

    PS.haittaako jos menee pyörivien massojen kiihtyvyydellä esim. sutiessa yli rajoittajan 200 rpm ylikierroksia..
     
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Täh? Mitä tarkoitit tolla lopulla 200rpm?
     
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Vai siis tarkoititko overkillinä kytkin juttua? Siis tilasin Sachs ZF SRE 765 paine-asetelman ja fordin oma orgaaninen kytkinlevy on 8.2 mm paksu ja tohon asetelmaan se orginaali on 9.3mm.

    Jos on milli eroa levyn paksuudella niin voi olla, että kytkin alkaa asetelmasta huolimatta luistamaan.
     
  18. Keme

    Keme Gearhead

    Sorvaa vauhtipyörään millin preloadia asetelmalle ja vetää vakiolevyllä. Problem solved.
     
  19. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Joo toi ois kyl yksi vaihtoehto.... tosin en kyl mielellään koskis tohon PO-metallin tekemään vauhtipyörään mutta jos ei muu auta niin sitte pitää sorvata....
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Voisko sen kytkinlevyn pinnoittaa uusiksi, haluttuun vahvuuteen, jos se kerran on ihan normaalia matskua? Ainakin kysyä että saako ks. paksuutta tehtyä levyyn?

    Tuolla joskus pinnoitutin kytkinlevyn Cumminsin ja ZF:n väliin:
    https://www.kitkaliimaus.fi/

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!