miksi sbc 350 1.sylinteri tuottaa öljysavua???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ittnA, 2.6.2012.

  1. s.vainionpaa

    s.vainionpaa 1st gear

    dodaniinii... ...eikös ton sylinterin ympärillä oo vaa vettä... ala ja -yläkerrassa sit ölbee.. voisko nyt vaa olla kansipahvi rikki? JOSKUS niissäkin on esiintyny valmistusvirheitä. -tai sit tietsti ne "öljyrenkaat".
     
  2. atobee

    atobee Gearhead

    Moottorihan on konehuoneessa taaksepäin kallistuneena ja öljypohja on kiilamainen moottorin takapäätä kohden jotta öljy valuu öljysumppuun.

    "pitää kierrokset korvakuulolta yli 3-4000rpm niin alkaa puskea enemmän savua, sit kun pudottaa tyhjäkäynnille niin savutus lakkaa liki olemattomiin."

    Jos moottori on hiukankin eteenpäin kallellaan valuu öljy lohkon öljynpaluu reijista moottorin etupäähän josta kampiakseli heittää sen ykköspytyn seinämille, öljy/männänrenkaathan olivat ainoat mitä et ole vaihtanut ja savutushan myös väheni kun vaihdoit jäykemmät öljyt.

    Jos imukanavassa ei ole ollut öljyä on männänrenkaat ainoa reitti öljylle palotilaan.

    Laita moottoripukin etupään alle kakkosnelonen jotta öljy valuu nostajalaakson takapään reijistä oljypohjaan ja kokeile.
     
  3. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    ongelma

    toi atobeen mainitsema pitää varmasti paikkansa ja sen lisäks olet laittanu myös liikaa öljyä koneeseen , sehän on jo x2
     
  4. Fargo

    Fargo Gearhead

    Mittaa se mäntä ja myös sylinteri jos ei ala selviämään. Liika soikeus/kartiokkuus tai kuolleet renkaat.

    On noi sbc:t roikkunu mullakin maastovehkeissä niin keula alhaalla kuin taivaissakin ilman mitään savuttelua. Kyljelläänkin mutta silloin isoimmat ongelmat on ollu jo bensansaannissa.
     
  5. atobee

    atobee Gearhead

    Noita öljy/männänrenkaita itsekkin epäilen.

    Harvoin tulee alamäkeä pidenpää ajettua 3000-4000 kierroksilla jolloin kaikki kierrossa oleva öljy valuu kansien ja lohkon etukautta oljypohjaan.

    Enemmän luulisi tuossa teoriassa sen 2. sylinterin öljyä saavan mutta hakuammuntaahan tämä on.

    Kivahan näitä on miettiä kun ei ole oma moottori kyseessä. :)
     
  6. ittnA

    ittnA 1st gear

    hienoja ajatuksia kaikki mitä tulee.

    mutta kun otetaan taas lähtötilanne esiin.

    - konetta pyöritetty joulukuun lopussa samassa pukissa ja samassa asennossa. ainoastaan kampura, laakerit, nokka, öljypumppu ja jakopää uutta männät ja renkaat on samat kuin silloin, ja nyt taatusi omilla paikoillaan. silloin ei puskenut savua!

    mikä männänrenkaat, sylinterin ja männän olisi kuluttaneet talven aikana, ei voi käsittää. tai sitten lohkossa on ollut jokin mieletön sisäinen jännitys joka on vapautunut kun on irroitettu öljypohja ja kannet, aivan niinkuin nyky moottoreissa joita ei voi korjata!!

    koneessa on siis 5L eli 2,5 desilitraa enemmän öljyä kuin manuaalin mukainen 4,75L. öljytikun mukaan merkkien sisällä, ja jos miettii että paljonko sbc:n öljypohjan alueella 2,5dl nostaa pintaa niin ei luulisi olevan merkitystä.

    mutta pitää vielä joskus kokeilla tuota taaksepäin kallistamista ja öljyn vähentämistä. jos oliskin oikeesti noin pienestä kiinni niin melko tajuton juttu!!

    kuten aiemmin kirjoitin niin pitänee ajaa vika ulos sitten joskus. tosin voi olla että on muutaman päivän kuluttua "pakko"mennä selvittämään mikä tuota vaivaa, alkaa olla sen verran mielenkiintoinen omituisuus
     
  7. peltsi

    peltsi Gearhead

    Ei se mitään jännityksiä tarvitse. Riittää että sylinteri on ajan kuluessa menettänyt oikean muotonsa. Se taas estää männänrenkaiden pyörimisen ja renkaat kuluu sylinterin muotojen mukaan. Nyt sä purit koneen ja kasasit samoilla osilla mutta todennäköisesti männänrenkaat ei tullu samaan asentoon. Täytyy olla melko isot vuodot jos savuttaa putken täydeltä. Kaadappa siihen pyttyyn ohutta öljyä, meneekö läpi? Voit tehdä toiseen pyttyyn saman niin saat vertailukohtaa.
     
  8. ittnA

    ittnA 1st gear

    tämä on varmasti erittäin todennäköistä että näin on käynyt, mutta varmasti muidenkin pyttyjen männän renkaat on vaihtaneet sijaintia urassa kun tökin ne pyttyyn. miksi muut ei savua, onko seitsemän muuta mukia osunut kohdalleen niin ettei kyseistä ongelmaa ole? ja kun ykkösen männän käytin käsissäni niin irroitin männänrenkaat ja tungnin ne sylinteriputkeen että sain katkovälykset mitattua.

    1. männänrenkaat oli ihan normaalin tuntuiset kun niitä irroitin männästä, ei varmasti mitenkään "mellontuneet". ja sama pinnistely takaisn laittaessa. öljyrenkaat liikkui herkästi urassaan, ei varmasti mitään jumimista.
     
  9. atobee

    atobee Gearhead

    Piti tuossa kaivella kirjoja esille joista katsella kuvia kun ei nyt satu olemaan irrallista lohkoa himassa. :)

    Kansista öljy virtaa ensiksi nostajatilaan joko lohkon etu- tai takapäähän, lohkossa takapäässä on isot paluukanavat jota kautta normaalisti suurin osa öljystä kulkeutuu öljypohjaan.

    Lohkon etupäässä ensimmäiset paluukanavat öljypohjaan ovat ykkös- ja kakkossylinterin nokkien voitelureiät.

    Jos öljyä kertyy nostajatilaan (lohko vaaterissa tai hiukan etukenossa) öljy virtaa ensimmäiseksi näistä rei´istä nokalle josta edelleen kampiakselin ykkös- ja kakkoskierokankien kohdalle joka heittää öljyn ykkössylinteriin,

    2000-4000 kierroksella sitä ölppää on melko paljon kierrossa ja osuessaan kampiakselin veivikohtaan lentää ne kaikki juuri ykkössylinterin seinämille.

    Pyörimissuuntakin sopisi toisin kuin jos kampiakseli nappaisi sen öljyn öljypohjasta.

    Kolmen kaljan pohdintoja. :rotfl:
     
  10. fmila

    fmila Gearhead


    Muuten ihan oikein ja mahdollinen, mutta...

    Lohkon etupäässä on nostajalaaksossa myös kaksi isoa reikää, joista paluu öljy pääsee jakopään kautta valumaan öljypohjaan. Samallahan tulee voidelluksi myös jakopään ketju/rattaat.

    Olen kuitenkin edelleen tuon imusarjan mutoksen/tiivistyksen kannalla. Viitaten noihin omiin sähellyksiini. Toki omssa tapauksessa oli lisä "apuna" wanhojen -461 kansien 1. imukanavan tiivistepinnasta "puuttuva" valuarudan pala. Eli tiivistepinta on tosi kapea juuri imukanavan alapinnasta. Omassa koneessa lisäksi HV-pumppu, joten öljyä on kierrossa melkolailla (öljypohjan tilavuus n 7l). Tyhjäkäynnillä ei ollut havaittavissa alipainevuotoja/käyntiongelmia, mutta kierroksilla ja moottorijarrutuksessa rupesi öljy kulkeutumaan 1. tupaan.

    Mielenkiintoinen ongelma kuitenkin, älä pidä meitä pitkään jännityksessä...

    t.AM
     
  11. ittnA

    ittnA 1st gear

    näkyikö sinulla tiivistepinnassa tai tiivisteessä mitään jälkiä joista näki mistä öljy on mennyt pyttyyn, ja oliko vaiva saman kaltainen kuin mistä minä olen kirjoittanut?

    olen kyllä kannet ja imusarjojen, siis sen edelbrockin ja tbi:n pinnat tutkinut huolella ja ei kansissakaan näy mitään. ja varsinkin kun siirsin ne puolelta toiselle.

    toi atobeen "kolmen kaljan"pohdinta on toisaalta ihan mielenkiintoinen, mutta ihan oikeesti joutuu hämmenyksen valtaan jos tuo oikeesti olisi savutuksen syy!

    ihan on taas siinä kinthaalla että pitääkö lähteä taas ropaamaan konetta vaikka piilottelin sen nurkkaan odottamaan tulevaisuutta.
     
  12. MarkkuS

    MarkkuS 3rd gear

    Itselleni on sattunut kaksi 'mysteerisavutusta', joiden syy kyllä selvisi.

    Ensimmäinen tapaus johtui väljästä kiertokangen laakerista, joka roiski sylinteriin niin paljon öljyä, että renkaat eivät siitä selvinneet. Savutus alkoi suuremmilla kierroksilla. Pitäisi kyllä näkyä 2. pytyssäkin.

    Toinen oli PCV-venttiili, jonka edestä puuttui roiskesuoja. V-kopan alla roiskuva öljy imeytyi sen kautta kaasarille, joka syötti muutamalle pytylle. Tässäkin tapauksessa yksi sai enemmän kuin muut, mutta jälkiä oli muissakin. Savutus alkoi suuremmilla kierroksilla.

    Epäilisin myös imusarjan ja kannen alareunan tiivistystä. Olen nähnyt tosi kapeita kontaktipintoja sarjan ja kannen välillä. Katso jäljet vanhasta tiiviteestä.

    P.S. Mielestäni M-renkaat eivät pyöri sylintereissä, vaan pysyvät asetetussa asennossa.
     
  13. fmila

    fmila Gearhead

    Moi pitkästä aikaa...

    Sorry et vastaus vähän kesti. Kesäloma ja nää uudet sivut + salasana muutokset vei vähän aikaa ennen kuin tänne taas kirjoittelen pitkästä aikaa. Oman ongelmani kanssa meni painiessa jonkin aikaa. Öljy jälkiä en nähnyt juuri missään ja ihmettelin aluksi mahdollista kipinän heikkoutta syyksi pimenevälle tulpalle, vaikka se oli selkeesti öljyinen. Sen jälkeen kaivoin venttiili jouset pois ja tarkastin vv-tiivisteiden paikollaan pysymisen. Kurkistelin jopa endoskoopilla tulpan reiästä oisko syytä näkynyt. Lopulta otin imusarjan irti ja havaitsin, että oli vähän "ruuvit löysällä", ja irroittaessa huomasin tiivisteen alareunan olevan öljystä hieman kostea juuri 1.syl. aukon kohdalta. Samalla huomasin tiivistyspinnan olevan kapeimmillaaan vain parin millin luokkaa, eikä ko aukon kohdalla ollut siliconia juurikaan. 1.syl. imukanavan pohja oli kannen puolelta hieman öljyinen, verrattuna muihin kanaviin. Öljysavua tuli vain moottorijarrutksen aikana, jolloin osasin tuota vähän epäillä, kun en muualta vikaa löytänyt.

    t.AM
     
  14. ittnA

    ittnA 1st gear

    juu, ostakaa tämä mysteeri itsellenne...

    sitten viimeisimmän kirjailuni vaihdoin orkkis imarin edelbrockiin takaisin , uudet felpron siniset (hyvkisi kehutut) tiivisteet erittäin huolellisella kiristämisellä ja varmasti on pultit tiukalla. ja edelleenkään tiivisteissä ja vastepinnoissa ei ole mitään poikkeavaa.

    sitten tunkkasin koneen etureunan selkeästi ylemmäs, laitoin kierroslukumittarin ja eikun pyörimään....ja täysin sama savutus kuin ennenkin. alle 3500rpm kaikki ok, sit kun pitää tovin kierroksia niin rupeaa savuttamaan ja mitä enemmän kierrättää niin sen enemmän savuaa!!

    sit kun taas laskee kierrokset alle 3500 rmp niin savut lakkaa!! koneen etureunan korkeudella ei ole mitään merkitystä, ihan sama onko vaaterissa vai taaksepäin reilusti kallistettuna. mielestäni ainoa järkevä vaihtoehto on jonkin hämminki sylinterissä/männässä. mutta konen on vielä toistaiseksi koekäyttökunnossa kun pistään tonkkaan bensaa ja kantaa akun vierelle. tervetuloa lunastamaan hyvä kone itselleen, ongelmaa ei ole jos cruisailee nätisti!! tosin holleyn muinaisisruiskusta on kaupat sovittu.
     
  15. Väne

    Väne Gearhead

    Jospa siellä on imunokka sileänä?
     
  16. ittnA

    ittnA 1st gear

    juu, ei ole nokat sileänä, ei ykkönen eikä mikään muukaan. kun vaihdoin imaria niin tutkin nostimet ja nokat.
     

Kerro tästä muillekin!