Millä pyörä irti???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Ana67, 13.7.2014.

  1. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ottakaa joku micrometri (ei tartte saivarrella jos nimitys on väärin) kouraan ja mitatkaa vanne huoneen lämmössä sit saunaan se mukaan ja mittaa sen 100asteisena ja sit ulos ja seuraavilla pakkasilla mittaa sen niin pääsee ainaisesta riitelystä, et mitä se vanteen reikä tekee


    Metallin kappaletta jos lämmittää niin silloin se reikä suurenee, mut mitä tekee se vanteen reikä koska vanteen kehä tuskin kovin paljoa antaa myöten sinne reiän suuntaan?

    Mites te jotka olette rekkaa ajaneet niin kummis se vanne navalta irtoaa herkemmin kovalla pakkasella vai kesä helteellä?
     
  2. TheVille

    TheVille 1st gear

    Nää on hassuja nämä internetfoorumit, oli aihe sitten mikä tahansa, harrastus tai elämäntapa, niin aina faktasisällöistä liu'utaan ennenpitkää kaikenlaisille sivuraiteille.

    Mutta itse en ole vielä tuota omaa Chevyäni käynyt vapauttamassa jumiutuneista takarenkaistaan, kaikenlaista muuta projektia kun pukkaa 130-vuotta vanhan talon kanssa ym.
    Kaikki aikanaan, hyvähän se on ajoissa kysellä hieman ohjeistusta ja vinkkejä eikä sitten kun makaat siellä kylmällä betonilattialla työkalujen kanssa..
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    Metallin kappale? Eikö se vanne ole metallia?

    En epäile ettetkö oikeassa olisi, mutta voitko selittää miten vanteessa oleva reikä supistuu lämmetessään ja metallin kappaleessa taas laajenee?

    Jos se metallin kappale on vaikkapa vanteen näköinen, muttei olekaan oikea vanne, niin laajeneeko vai pieneneekö se reikä?
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Siten olen sen järkeillyt, et se vanteen kehä jolle kumi tulee "vetää" enemmän kuin se pulttikehä esim. jos laivan kyljessä on reikä niin mun mielestä se laiva päättää mihin suuntaan se rauta lämpömuokkaantuu eikä reikä mihin laiva lämpömuokkaantuu.

    Voi tosin olla et oon aivan väärässä, mut siihen auttaa se mittaaminen
     
  5. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Kyllä se reikä lämpölaajenee ihan saman verran kuolemantähden kyljessä kun millin seinämäisessä putkessa.. Ja (teräksinen, analoginen) mikrometri näyttää ihan samaa mittaa saunas ja siperias kun sekin perkele laajenee :D
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Niin.. Se laivakin kun laajenee yhtälailla kuten vanne.

    Mittaa vanteen keskireikä, mene saunomaan sen kanssa ja mittaa uudelleen.


    Ota 6 kpl M6 ruuveja, laita ne seisomaan kantansa varaan ja ympyräksi.
    Se kuvaa sitä vannetta ja yksi ruuvi on yksi atomi.
    Lämmetessään se atomi "laajenee", eli vaihda ne ruuvit M8 ruuveihin ja huomaat kuinka keskireikä kasvaa. Atomien lukumäärä ja sijainti pysyy paikallaan.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mailis vois tulla vähän ydinfysiikasta kertomaan vielä.
     
  8. kjj646

    kjj646 1st gear

    Rupes tuossa askarruttamaan että tuleekos Raaka-Arskasta pingviini jos sen päälle pukee smokin?
     
  9. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Keräsin tossa kaikki vanhat vanteet lauteille. Sen verran kiintoinen prosessi. Mihkäs mä ne tikut taas...
     
  10. Mr. El Maco

    Mr. El Maco 3rd gear

    Kai sulla on nyt vanteita eri vuosikymmeniltä, että saadaan kunnolla toteutettu testi ja varmuus tähän hommaan..

    Tähän mennessä laakereita on tullu lämmitettyä, kun sen tyrkkää akselille, mutta olenko ollu aina väärässä.. :lol:
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mun ymmärtääkseni itse ne atomit ei laajene vaan niitten välillä olevat sidokset laajenee. Eli ne atomit on kauempana toisistaan. Eli lämmetessä noi ei laajene jokasuuntaan mitä vaikka vesi tekee jäätyessään.



    Mun ymmärtääkseni silti suurin hyöty jumittuneen vanteen, pultin yms. lämmittämisestä saadaan siittä että joku liikkuu johonkin suuntaan ja hajottaa sen ruosteen mikä on jämähdyttänyt ne palikat yhteen.
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Lämmetessään kait se atomi värisee ja se protonivaimikänytneutroniolikaan painuu kauemmas ytimestä, eli koko helahoito laajenee?


    Joten otetaan M6 ruuvi atomiksi, sille ympärille 6 M6 ruuvia ja niitä sitten sommitellaan ympyräksi.
    Laajentumisilmiötä kun verrataan tähän malliin, vaihdetaan ne 6 ympäröivää ruuvia M8 ruuveiksi, samalla tavalla se reikä taas kasvaa.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Voi olla noinkin. Pääasia on kuitenkin se että se reikä suurenee eikä missään nimessä pienene mitä joku täällä puheli.
     
  14. Jorrma

    Jorrma Gearhead

    Lopettakaa tää paskan ja asian jauhaminen ja käykää irrottamassa se pyörä!
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Mitä mitä mies riehuu :eek:


    Nyt on kyseessä useampi pyörä ja kourallinen reikiä sekä pultteja muttereineen :rotfl:
     
  16. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Kävikö joku?
     
  17. Jorrma

    Jorrma Gearhead

    Ei tästä varmaan valmista tule.
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Gummi on kaiketi jo vaihdettu paikallaan olleelle vanteelle :poff:
     
  19. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kattos vielä joku jaksaa tähän "vittuilla" :D Ei silti johan tää on eeppinen topikki... :rotfl:

    Kysehän EI ole gummin vaan laakerin vaihdosta. Ja vanne on yhä paikallaan ja saakin olla kunnes laakeri lopullisesti hajoo. Tai no, voishan noita taas yritellä irti jos etujarruja herkistelee seisonnan jäljiltä...

    Teoriassa nyt on aikaakin kun oloneuvoksen tittelillä ollaan nykyään (lue koti-isä) :rotfl:
     
  20. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Lähteekö juhannukseen mennessä? :)
     

Kerro tästä muillekin!