Miten ilmastointi toimii?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja GARAGE_INC, 18.2.2008.

  1. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Ilmastoinnin ollessa käynnissä Suburbanin matalapaine ei voi olla 5.4 baria.

    Koska painekytkin katkoo KO mallissa 3.5-1.6 välillä.
    Jos takailmastoinnilla niin kokonaistäytösmäärä on vuosimallista riippuen 1.4-1.95kg.

    Eli ... No jos oikeasti öljymäärä ja täytösmäärä on ok, ja imupaine olisi tuon 5.4bar niin kompura olisi kyllä sökö.
     
  2. Harbo

    Harbo 1st gear

    Siis lisättävä määrä mitä oli vajaa oli n.300g...1360g täyttömäärä.Ei takailmastointia.Kyllä se alapaine tuota oli,tarkistin kuitista..
    Pitänee kompura laittaa tilaukseen.
     
  3. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Käykö korvaavana kylmäaineena nestekaasu?
    Vanhan pakastimen kompuran R12 freonin voi sillä korvata.
    Olisi yleisesti omatoimiseen hommaan saatavana.
     
  4. sibe70

    sibe70 Gearhead

    NO ei käy ! Ja miks ???????????????
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Huh huh. Noh, kysyit sentään ensin :lol:
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tavallaan oikein, koska propaani vastaa R22 kylmäainetta ominaisuuksiltaan.
    Mutta ei se R12 systeemikään siitä tunnu hajoavan. Vanha öljykin sopii
    propaanin kanssa.
    Palavaa ainetta, mikä pitää huomioida. Mutta niinhän se bensakin on.
     
  7. sibe70

    sibe70 Gearhead

    no jos nyt kaikki toimis oikein ja jopa kylmääkin tekis niin joka tapauksessa aikamoisen palopommin sais aikaan.

    Ainakin kompuran akselintiivisteestä valskaa kuitenkin sen verran läpi että palovaara kuumassa konehuoneessa on melko kova.

    Koska jos nyt ei jostain syystä ole varaa täytättää ilmastointia niille kuuluville aineille niin todennäköisesti ei se järjestelmä pitäväkään ole.
    Ei millään pahalla ketään kohtaan.
     
  8. Ombo

    Ombo 1st gear

    Onko normaalia, että ilmastointi kihisee ja kahisee auton sammuttamisen jälkeen? Tämä tietysti vain silloin kun ilmastointia on käytetty.

    Autohan oli iso platseri, järjestelmä täytettynä vastikään. Ilmastointi pelaa muuten hienosti.
     
  9. Jupe

    Jupe Gearhead

    On joo, paineet tasaantuu hiljalleen kun kompura pysähtyy.
     
  10. Ombo

    Ombo 1st gear

    Jotain tämän suuntaista uumoilin. Kiitoksii.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vaikka palavasta aineesta onkin kysymys, niin pitäisköhän kuitenkin säilyttää
    järki ja suhteellisuus näissä väitteissä?
    Jos se akselitiiviste vuotaa vaikkapa 100g/vuosi, niin minkälaisen liekin sillä
    saa aikaiseksi? Onko jossain autossa konehuone, jonne se koko vuoden
    vuotomäärä pääsee kerääntymään?
    Sammuttamisen jälkeen taitaa konehuoneessa olla aika moninkertainen
    määrä bensahöyryä verrattuna tuosta akselitiivisteestä vuotaneeseen kaasuun.
    Ainakin vanhassa kaasarikoneessa.
     
  12. SamiL

    SamiL Gearhead

    Niinpä. Jos akselin välistä tulee normaalisti noin merkittävä vuoto, niin oikeaakin kylmäainetta saisi olla lisäämässä joka viikko. 134:ää päivittäin.
    Minkälaisia palopommeja mahtavatkaan sitten olla kaasukäyttöiset autot? Vaikka se nestekaasu tulenarkaa onkin, niin ei se aina ja joka paikassa ole räjähtämässä. Esimerkiksi vaunun jääkaapin sytytyksessä saa välillä kaasua laskea napin kanssa kauankin, ennenkuin sen saa piezolla syttymään.
     
  13. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    jebukka...onko noilla r12 ja r134 aineilla olevilla kuivaimilla ja syylärillä eroja...napsahti kivi tuonne ilmastoinnin kennoon (siis siihen mikä keulalla on) ja ulkoisesti ainakin pitkäkatossa on samanlainen kenno...

    eli pystynkö näppärästi kaivamaan kennon pitkäkatosta(r12) ja työntämään sen tuohon käyttökipon keulalle...

    varaosanumerot ainakin rockautossa on eri...mutta juntturit sun muut osuu kyllä kohdalleen ja näyttäisi olevan aika saman kokoiset.
     
  14. sibe70

    sibe70 Gearhead

    jos uudesta kennosta on kyse eli ei ole vanhoja öljyjä kennossa niin voi niitä keskenään sekoitella,jos vaan sopii.Esim. Suburbanin kenno on muuten samanlainen vanhassa järjestelmässä kuin uudessa,paitsi kierteet liitoksissa eroavat. Käytetyn kans tarvis puhdistuttaa kenno vanhasta öljystä,jollain jolla on kyseiseen hommaan tarvittavat laitteet. Mineraaliöljyt(jotka on vanhassa järjestelmässä) ei toimi pidemmän päälle uudemmassa märjestelmässä. Lauhdutus ja virtaus tehoissa voi olla eroja mutta riittää kyllä Suomen olosunteissa.


    Mutta vieläkin..... Miksi laittais järjestelmään jotain muuta kuin siihen tarkoitettua kylmäainetta.
    Syystä että .....
     
  15. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ja kaasu laskeutuu alaspäin eli konehuoneesta pois,ja vaikka vuotokohta syttyisi se ei imaise liekkiä sisälle(vaikka kaasu pullon päässä liekki,se ei mene sisälle)
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vaikka siksi, että niin voi tehdä. Huvikseen. Kokeilunhalusta. Tai vaikka
    tehdäkseen vähän vakavampaa testiä asiasta.
    Kylmämiehenä varmaan tiedät, että propaania (R290) käytetään kyllä ihan
    kylmäaineena, ja sen käytön lisäämistä tutkitaan koko ajan. Sillä kun ei ole
    ollenkaan lisääävää vaikutusta tähän ilmaston "lämpiämiseen".
    Paloarkuus on siinä ainoa selkeästi jarruttava seikka.
     
  17. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    tjoo-o....krooninen perseaukisuus kun on niin halvemmalla pääsisi jos kaivais pitkäkatosta tuon ellei siitä harmia ole...

    on vaan kovasti hinta noussut kennolla kun ameriikasta suomeen tulee liikkeen kautta (rockautossa 175€ ja SWT:llä 350€). Ja kun jenkeistä tilaa niin kuitennii tulee väärä...
     
  18. mke77

    mke77 Gearhead

    eri kaaasut käyttäytyy eri lailla eri lämpötilois...autossaku se kylmä aine valuu lähes nesteenä takasi päin hytistä, niin voip olla propaani ei oikeen onnaa!! saatika kun kompura viel likistää lissää, ni voip kajahtaa pompura pääty pihalle ku rupiaa likistämää lissää!!

    noista paine eroista johtuen juur propaanii ei viel oll käytetty auto puolella kosk se o kustannus kysymy ja painon säästö!! propaani tarvii todella paksut putket ja isot linjat!! ja toinen vaikuttava tekijä propaanin käyttöön on se et sitä auto käytös kompura voi olla monta päivää pyörimäti.. jolloin kaasu "valuu" sinne mihin sillä o helpoin tie.. eli joka paikkaan tässä tapaukses ....
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No voivoi. Selvästi huomaa, että oot perehtyny asiaan.
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mä ajattelin lähinnä jotakin onnettomuustilannetta missä kenno tai letku kerralla laskee ne propaanit sisään just kun siellä istutaan sätkä huulessa tms.

    Mutta evaporaattorista kompuraan päin ei pitäis tulla nesteenä enää mitään, jos tulee niin on liikaa tavaraa systeemissä, näin olen ymmärtänyt. Eli kaasuuntumisen pitäis olla suht täydellistä ennen paluukiertoon menoa.
     

Kerro tästä muillekin!