Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Ajattelin pistää oman aiheen tästä pystyyn. Jos tästä saisi pitkänkin rimpsun aikaiseksi. Öljyistä tahtoo olla liikkeellä niin paljon kaikkea mutua ja muuta disinformaatiota, niin veikkaisin että tästä saa paljonkin keskulteltavaa aikaiseksi. Hyvä ois myöskin koota öljyasiaa yhden aiheen alle, kun yleensä öljyjutut tahtoo vain sivuta jotain keskustelua.

    Lisäksi öljyt tahtoo olla aina sellainen aihe, että sen vaikutusta on melkoisen hankala suoralta kädeltä käytännön kautta todeta. Monesti kuulee, että vaihdoin siihen ja siihen öljyyn ja kone meni paskaks, vaikka vika ei välttämättä öljyyn liittyisikään todellisuudessa.

    Omia kokemuksia eri öljyistä, viskositeeteista, lisäaineista, erilaisista voitelusysteemeistä yms.
     
  2. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Itseä kiinnostaa nyt alkuunsa ainakin paljon kohuttu ZDDP-lisäaine ja sen puute nykyöljyissä.

    ZDDP kun tahtoo pilata katalysaattorit nopeammin, joten autovalmistajat ovat vaatineet sen vähentämistä öljyistä ja tämä on myös tapahtunut.

    Laahaaville nokille kyseinen lisäaine ainakin on nannaa ja ilman sitä kuluvat nopeammin. Varsinkin nokan (ja loppu koneenkin) sisäänajossa ZDDP on erittäin suotavaa.

    Monissa nykyautoissa on käytössä joko rullanokka tai bucket-tyyliset nostajat/seuraajat, mihin on helppo tehdä kovasta kamasta nokkaa seuraava pinta.

    Vaikuttaa siltä että sopivia ZDDP-määriä ei tahdo nykyään löytyä kuin racing öljyistä, mutta nekään ei välttämättä ole ihan optimaalisia harrastepeleihin, johtuen vähäisistä pesevistä lisäaineista ja huonoista kylmäviskositeettiominaisuuksista suomen kevään ja syksyn (ja välillä kesänkin, ei tosin tämän) keleihin.

    Noita ZDDP-lisäaineita on ainakin jenkeissä saatavana öljyn joukkoon lorautettavaksi, mutta niidenkin kanssa olisin tarkkana, kun liika on niissäkin liikaa ja vaikea sanoa yleisesti niiden sopivuudesta eri öljyjen kanssa. Lisäksi käytännöllisyys ennen kaikkea. Jos olisi yleispätevä öljy, mihin ei tarvitsisi blandailla kaikkea joukkoon, niin elämä olisi helppoa.

    Sisäänajovaiheeseen lienee turvallisinta käyttää jotain mineraalipohjaista racingögää, kuten vaikka valvoline racingia tai kendallin vihreetä, mutta siitä eteenpäin onkin jo vähän vaikeuksia keksiä.

    En sano etteivät racing-öljyt pelais harrastepeleissä, mutta jos kilometrejä tulee paljon ja on tarkoitus starttailla vähän viileämmilläkin ilmoilla, niin eivät ole ainakaan ihan optimiöljyjä.

    Ennenkuin joku kommentoi "on omakin peli toiminut 20 vuotta moitteetta ties millä öljyllä", niin se ei ole pointtini, vaan mikä olisi paras öljy enemmän tai vähemmän viritettyihin vehkeisiin.

    Moni vekotin toimii moitteetta ihan sillä halpahallin sisäänvetohalppisöljylläkin vuosikausia. Nykyään ei iletä mitään aivan kuraa ilmeisesti myydä ja pystytään halvalla tuottamaan ihan toimivaakin litkua.
     
  3. Heimo

    Heimo 1st gear

    Ainakin Mobilin 0-W40 oli liian "liukasta" ainetta Chevyn 350:een, se kun ei oikein tahtonut pysyä koneessa sisällä ja se tuntui muutenkin "haihtuvan johonkin" tavallista nopeammin! :rotfl:
    Eipä se muutoin vaikuttanut menoa haittaavan, kunhan sitä vain muisti lisätä riittävän usein. Lopulta kun "täyttökanisterista" loppui tavara niin vaihdoin hieman "paksumpaan" tavaraan, Teboilin 5-W40.

    Mutta nyt sekin tulee pikkuhiljaa tippa kerrallaan ulos, koska kampiakselin takastefa vuotaa. Toivottavasti vuoto lakkaa ensi talven aikana tehtävän kenorempan jälkeen.. Tosin eihän näitä vehkeitä taida ikinä saadakaan 100% tiiviiksi(?) :lol:

    Ja niin kauan kuin jenkistä tippuu öljyä niin sitä siellä varmasti on!! :D
    Tsoukki, ei herneitä :lol:
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Sinkkiliukastetta lienee eniten dieselmoottoriöljyissä ja nuissa hifi race öljyissä (1300-1400ppm). Dieselmoottoriöljyissäkin pitää etsiä vanhempia luokituksia (CE, CF, CG, CH), uudemmissa oliko CJ, CJ+ on pitoisuus pienempi koska ne on uusia hitufiltterikoneita varten. Näillä mennään, kaikissa paitsi tossa SOHC koneessa.
     
  5. mr.smallblock

    mr.smallblock 1st gear

    ite oon käyttäny kaikissa koneissa ruohonleikkureistä lähtiin diesel tai diesel/pensa öölejä, yleensä conoco,nykyään gulf.pesevät enenpi ja paineen sietokyky (laahaava nostaja) d-öljyissä parempi. mobilia ja shelliä joskus kokeillu, mutta hävinneet koneesta nopeemmin ku vesi saharasta, lähinnä ulkokautta. viskositeetti sitte kelien mukaa...
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toi on ihan totta, että vaurioiden syy usein ensimmäisenä sälytetään käytetyn öljyn niskoille ilman sen suurempaa tieteellisyyttä. Noi kokemukset menee niin pahasti ristiin, et siitä ei oikeen voi muuta johtopäätöstä vetäää kun, et öljy ei sittenkään ole se "syyllinen". Yks viisaimpia (varmaankin siks viisaimpia kun se noudattelee aikalailla omaa ajattelusuuntaa) neuvoja öljyn suhteen mitä oon teoksista lukenut on, et ne on tänä päivänä kaikki hyviä, ja sen takia "use the brand you feel comfortable with". Meillä on kerran ollut käytetystä öljystä johtuva ongelma, joka sekään itseasiassa ei ollut itse öljyn, vaan sen moottoriin kaatajan vika. Käytettiin liian alhasen luokituksen omaavaa öljyä minkä takia "poltettiin" työntötankojen yläpäitä ja säätöruuveja, ei ollu tarpeeks pintapainekestävyyttä. Ton kanssa hakattiin päätä seinään aika pitkään, vikaa etittiin ja kaikki oli kunnossa, tehtiinpä vielä parnnuksiakin. Lopulta kurkkaus purkin kylkeen ja vaihto vaatimusten mukaiseen öljyyn korjas ongelman, ja olis varmaan korjannut sen heti.
     
  7. kuutio

    kuutio Gearhead

    Yhellä tutulla on tämmönen teoria et jos erimerkkisissä öljyissä on erilisäaineistus niin kannattaa aina välillä vaihdella eri merkkejä niin kone saa sitte niitä kaikkia :rotfl: :rotfl:
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tollasta mämmiä olen omiin ja muidenkin pannuihin tunkenu :odroll: .
    [​IMG]
    Toi zizältää zinkkiä :rotfl: ja pari purkkia on vielä ylimäräisenä :odroll: :wink: .
     
  9. rb

    rb Double Gearhead

    Ihan hyvä aihe ja asiantuntevia kommentteja heti alkuun.

    Virt jossain prätkäfoorumeilla esitettyihin; tietty öljy on elämää suurempi asia, en vaan osaa perustella mutta kun muutkin käyttää.
     
  10. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    moottoriöljytietoa koskien gm 6.5, 6.5td ja ford 7.3 –koneita

    käytä vain näitä: 15w-40 tai 10w-30, cg-4 tai cf-4

    näissä öljyissä on pääsääntöisesti vähemmän tai ei ollenkaan peseviä kalsiumyhdisteitä, joten hydrauliset nostimet eivät joudu paukuttelemaan kaasukuplia ja 7.3-koneessa on vielä oma suunnittelun kukkanen (öljy ohjaa ruiskutusta), jolle vaahtoava öljy on erityisen ongelmallista

    näissä öljyissä on runsaammin moottorin kulumista ehkäiseviä sinkkiyhdisteitä, jolla voi olla ratkaiseva merkitys moottoreiden vanhasta perusrakenteesta ja materiaalivalinnoista johtuen

    lisäksi rullanostimen vähänkin takelteleva rulla alkaa helpommin liukumaan liian liukkailla (uudet syntiset matalakitka ekopaskavouhotusöljyt) öljyillä, kun sen pitäisi pyöriä

    cg-4, cf-4 luokituskokeessa mitataan nimenomaan 6.5 vaparikoneen rullanostimen rullan akselin kulumista ja mitä vähemmän akseli kuluu niin sen pidemmältä aakkosissa f,g,h,i… poimitaan öljylle luokitus. ongelmana testissä on, että siinä ei mitata esim. rullan pyöreyttä ym., joten täydellisimmän tuloksen saa öljy, jolla rulla ei pyöri ollenkaan, sillä silloin akseli ei kulu yhtään :eek:

    4L80E laatikkoon traktorin märkäjarruöljyt, mikäli pitoa haluaa ja kun poimii sopivan viskositeetin ja tiheyden omaavat öljyt niin voi laskea turbiinin stalliakin parisataa kierrosta eikä talvikaan aiheuta ongelmia (tämä ohje ei sovellu tissiposkille, tissiposket käyttävät dexronIII-öljyä :rotfl: )

    14-pulttiseen 10.5” lukolliseen perään
    [​IMG]
    ei lukkoperäliukastetta eikä edes lukkoperille tarkoitettua öljyä, vaan perus 80w-90 GL-5 shittiä. miksi? koska kyseisen perän kitkalevyjen ei kuulu luistaa ollenkaan, lukko ei aktivoidu maantiellä kaarreajossa (keskipakoesto). lukko aktivoituu paikalta lähdettäessä ja hitaassa nopeudessa, kun akseleiden pyörimisnopeusero on n. 100 rpm

    ja sitten odottelemaan ”ryöppyä” audi-miehiltä ja muilta uusimpien luokitusten perässä juoksijoilta :rotfl:

    ps. ja prätkiin, joissa märät kytkimet niin ei myöskään liian liukkaita hienoja uusia syntisiä autoöljyjä ellei halua uusia kytkinpakkoja tiuhaan
     
  11. arrakis

    arrakis 1st gear

    Suositelkaas sopivaa/hyvää moottoriöljyä omaan '69 Cougarin 351W -koneeseen? Tarvis vaihdella näin ajokauden päättyessä... 8)

    Vai onko sillä kuinka väliä, mitä tuonne laittaa?? :-?
     
  12. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Toihan se on että monesti öljyn ominaisuuksien vaikutus näkyy vasta niin pitkällä aikavälillä, että normieinarin aika vaikea sitä millään todeta. Jossain kovemmin viritetyssä vehkeessä, kuten kilpamoottorit, saattaa joku asia, kuten mainitsemasi työntötankojen yläpäiden "palaminen" ilmetä tietysti nopeastikin. Viittitkö kertoa tosta tapauksesta enemmänkin? Mikä aiheutti ja millä korjaantui? Lisäaineistuksesta ilmeisesti kysymys.

    Kun parempaa tietoa harvemmin on, niin tuntuu, että öljyasiat menee herkästi tunneseikoiksi. Tyyliin: "Brand A on paskaa ja brand B on ainoo oikee", sen suuremmin perehtymättä öljyn ominaisuuksiin, kuten (niinkin perusjuttu kuin onkin) viskositeetin sopivuus kyseiseen käyttöön.

    Yksi yleinen mielipide tuntuu olevan viha synteettisiä öljyjä kohtaan. Ei toki sovi ihan kaikkeen, kuten koneen sisäänajoon, mutta harvemmin on mitään muuta estettä käyttää synteettisiä, päinvastoin jopa suotavaa. Jos synteettinen ei toimi jossain koneessa, niin useimmiten on valittu aivan täysin vääräntyyppinen öljykin. Synteettisiä öljyjä on aivan laidasta laitaan erilaisia, niinkuin mineraaliöljyjäkin.
     
  13. voima

    voima 3rd gear

    Eikös se ole niin että,huonoin synteettinen öljy on parempaa kui paras mineraali..no Diesel öljyillä on ajettu noilla laahuri nokka v8 koneilla noin 35 vuotta ei mitään ongelmia.(anteeks kirjotus virheet olen ottanut Vodkaa)
     
  14. Rantala

    Rantala 3rd gear

    "Eikös se ole niin että,huonoin synteettinen öljy on parempaa kui paras mineraali.."
    Juopolla velatkin muuttuvat saataviksi. :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  15. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kaikennäkösissä vanhemmissa vehkeissä itse ja kavereiden toimesta passeliksi havaittu öljy: Teboil Gold S 8) . Pysyy sisällä eikä koneet pahemmin edes syö ja taatusti EI ole öljystä kiinni käyntiin lähtö edes -34 pakkasessa :rotfl:

    Ja Mustin lootassakin on Teboilin Fluid E, osasynteettinen Mercon.

    Ja halpoja ovat nuo Teboilin litkut halpa-halleista ostettuina eli kaikin puolin harrastaja ystävällisiä 8) .
     
  16. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ulkolainen harrastaja oli tehnyt pitkän tutkimuksen öljyistä ja niiden ominaisuuksista,osa litkuista hävitti(muutti)viskositeetin jo 2-3tkm jälkeen,ja yksi tärkeä pointti oli jutussa nimenomaan harraste vehkeissä öljy kalvon pysyminen kun laite on kuukaudenkin käyttämättä.eli huonoissa häviää öljy kalvo laakeri pinnoilta.merkeistä viis kun täällä kumminkin jopa 1tkm vuodessa ajavat specialistit poraa heti.kahta en itselleni vaihda audia ja king`s oil :eek:
     
  17. sectoid

    sectoid Gearhead

    Eräältä harrastajalta kuulin että Moparin slanteissa kannattaisi käyttää mineraaliöljyjä. Mitä öljyjä olette kuutosissa käyttäneet? Vaikuttaako paljonkin tiivisteiden pitämiseen?
    Olen tässä ihmetellyt, että voisiko liian ohuet öljyt olla osasyyllisiä kampiakselin tiivisteen vuotamiseen. En muista nyt tarkasti mitä öljyä koneessa on ollut, mutta 10w-30 saattaisi olla.
     
  18. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Noi öljyt on molemmat yhtä paksuja. Molemmissa on viskositeetti kuumana 40. Mobil on kylmässä hieman juoksevampaa.
     
  19. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Mjoo, minä tyrkkään joka bensalaitteen öljykorkista synteettistä 5w40 kings oilia sisään. Miksi? 20e/5ltr.. Dieseliautoillani en oo vielä kerenny öljynvaihdon vertaa ajelemaan mutta mobilin delvac 10w30:t tuli vaihdettua ennen ajoon ottoa. että semmottii.
     
  20. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Jaa-a, ite käytin Aspenin slantissa tuota Teboilin Goldia. Hyvin pysy sisällä eikä syöny toisin kuin erästä "kuningas öljyä", jota erehdyin kokeilemaan kylkiäisen takia :rotfl:

    Ja kun se tiiviste on paskana aivan sama mitä öljyä siellä on... Ehkä joku Max-Life saattais pysyä. Tai joku muu terästettynä "dripStop" aineella 8)
     

Kerro tästä muillekin!