Myydään tosi siisti...alkuperäinen, ajanpuutteen vuoksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mie, 17.9.2011.

  1. sami

    sami Gearhead

    http://www.nettiauto.com/4142108

    Siinä on erikoisempaa ja vieläpä just LEIMATTU. Ei tarvii muuta ku laittaa käsi taskuun ja ajella aamun koittoon.
     
  2. MudMax

    MudMax Gearhead

    Tänne voi laittaa sitten tulemaan noi "meidän perheellä ollut" yms., sillä purkkavirityskorjausten lukumäärä lisääntyy kolmanteen potenssin suhteessa omistajien lukumäärään.
    Tämä johtuu osaltaan myös siitä, että pitkään omistettu on ollut kallis ostaessa ja korjatessa/huoltaessa ei muisteta käypää nykyarvoa ollenkaan.
    Lisäksi kiertopalkinnot jätetään kokonaan huoltamattakin, koska "kyllä se mun omistusajan kestää huoltamattakin, eikä huoltaminen lisää myyntiarvoakaan" :wc:
     
  3. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Tuossa on muuten totuuden siemen...

    En tosiaan ole mikään rutinoitunut autonostaja enkä asiantuntijakaan mutta olen kyllä havainnut tuollaisia tapauksia. Kerran esim. koeajoin Ford Sierraa jonka käypä arvo oli kuitenkin aika alhainen. Se oli kuitenkin ensimmäisen omistajan perheeltä ja huollettu joka vuosi huoltokirjan mukaan varsin huolellisesti, samoin ulkokuoresta/sisustasta huomasi että sitä oli kyllä pesty/vahattu auton arvoon nähden huolellisesti. No, sillä kertaa ei tullut kauppoja mutta se ei ollut auton vika.

    Samoin jos miettii oman suvun autoja tai niitä mitä on tullut katsottua niin kyllä useammin (mutta ei aina) ne vanhan papan omistamat ovat ehjempiä, johtuen mm. siitä että niillä vanhoilla papoilla on usein autotalli/katos. Että ei se nyt pelkästään fiiliksiin perustu. Mutta: on sitä tullut nähtyä aika miinojakin että yksilötapauksia nämä.
     
  4. Fastback

    Fastback Gearhead

    Ajanpuute on erittäin hyvä syy myydä jotain. Auton leimaus & ei ehdi on projektia kuulostaa ihan tutulta. Esim. syksyllä irroitettu syyläri, auto pukeilla uudet lehtijouset auton rinnalla ja vanhat irroitettuna ja pari muuta pikku juttua. Se on keväällä katsastukseen enempi kuin 15 min, jos kiire on niin siellähän seisoo ilman leimaa. Perhe, talo, työ yms. elämä ovat ainakin meidän taloudessa etusijalla. Harrasteautolla ajetaan jos se on kunnossa, jos ei ole niin sitten rakennetaan jos ja kun ehditään. Ohi ovat ajat, jolloin pystyi olemaan työtilanteesta riippuen jopa viikon kerrallaan tallilla aamu 08-20. Silloin kottero eteni tai ei edennyt, mutta aika ei ollut kortilla.

    Se on kyllä taivaan tosi, ettei keskeneräistä autoa kannattaisi myydä. Siinä ottaa aina turpiin. Ostajalle tuollainen "pikkuprojekti" on hyvä paikka SÄÄSTÄÄ :rotfl: Vain ostamalla voit säästää.... :)

    PS. autot leimassa ja eivät myytävänä vaikka on ainainen puute, ajanpuute.
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mietityttää nyt, että tosissaanko kirjoitat vai huumorilla?
    Alle 200 tkm ajettu japsiauto ei todellakaan ole loppuunajettu vaan vasta uransa alussa. Tai no noista nissaneista/datsuneista niin tiedä mutta japanissa valmistetut toyotat omaavat tuossa vaiheessa vielä pitkän käyttöennusteen. Se on kyllä totta, että hinnat tahtoo olla kovia mutta laatu maksaa. Se on ihan eri asia, jos puhutaan volkkarista, pösöstä tai ladasta. :odroll:
     
  6. guru

    guru Gearhead

    jos vuonna 2000 käytetty auto maksoi 1500mk niin ei kai se uutena maksanu 150000mk? kyllä tas maassa alko olee paljon vialla kun datsunin hinta meni yli 100000mk
     
  7. IntrigueGL

    IntrigueGL 1st gear

    Onhan tuossa totuuden siementäkin. Mutta ei se lapsiperhen pään rooli tee ihmisestä kuitenkaan niin pyhää etteikö huoltokirja tai sen puutteen korvaavat huoltokuitit saattaisi joskus "kadota". Mutta yksittäistapauksia kuten heikki sanoi.
     
  8. take

    take 3rd gear

    No, enempi tosissaan mutta pikkusen huumorilla ettei mene liian totiseksi. :wink:

    Toijotilla, datsuneilla ja mitsuilla ajanut yhteensä yli 300tkm ja kyllä ne vaan noilla kilometreillä alkaa olla läpimätiä. Hitsattavaa, hitsattavaa, ja vielä lisää hitsattavaa. Laatikot porsii järjestään siinä 200-300tkm välissä ja kansipahvit palaa samoilla kilsoilla. Vai laatua? No, moottorit kyllä pyörii mutta mitäs iloa siitä enää on? Mulla on jo moottoreita nurkat täynnä, vaan eipä niillä ilman koria ja muuta tekniikka tee mitään. Se on tosi että Nissanin koneita ei loppuun saa ajettua. Vaan eipä se käyntikuntoinen kone tallin nurkassa paljoa mieltä lämmitä. Eikä ne läheskään kaikki koneet ole niitä huippuyksilöitä joilla ajetaan puoli miljoonaa. Suuri osa alkaa savuttaa justiin siinä 200-300tkm välillä, kun venttiilinvarren kumit haurastuu. Hiluxin "laatu" dieseli oli kaiken huippu. 250tkm ja kone niin loppu että keräsi paineet kampikammioon ja pullautti stefat ulos. Sitä ennen öljyä kului jo 2 litraa päivässä joten näin parhaaksi kuluttaa vanhat jäteöljyvarastot pois. Meno loppui siiten siihen stefojen pullautukseen, kun öljyt levisi motarille. R.I.P hilux. :D Heti toiselle sijalle pääsee tuo nykyisen käyttösunnyn kone josta öljypohja ruostui puhki.
    Kas näin: http://i36.photobucket.com/albums/e37/n ... cn0765.jpg
    http://i36.photobucket.com/albums/e37/n ... cn0764.jpg
    :lol: :poff:

    Tuo ylemmän linkin Almerasta niin kun katot niissä kuvissa sitä ruosteen määrää niin haluatko oikeasti maksaa tuon hinnan siitä ilosta että saat purkaa auton nippeleiksi ja hitsata 5 neliötä uutta peltiä ja maalata ja kasata sen? No, sen kun, eipä kai se multa ole pois. Tuossa kunnossa se vain on kasa romurautaa josta kuusakoski maksaa 150E/tonnilta.

    Tuo alemman linkin Almera nyt olisi jo maltillisen hintainen, mutta miksei voi laittaa asiallisia kuvia? Helmat noista mätäni jo alle 10v iässä niin olis kiva jos kuvista saisi selvää listoista alaspäinkin. On siinä hieno katto ja hieno konepelti muttei katsuri niitä arvostele.
    Tässä esimerkki:
    http://www.nettiauto.com/toyota/corolla/4280658
    Kolmannessa kuvassa näkyy selkeästi hantin puoleinen kylki ja mätää siellä näkyy ja kilikalimieskin päässyt vauhtiin. Vaan miksei kuskin puolelta ole kunnon kuvaa? Onko takaovi jo tippunut? :rotfl:
     
  9. ido59

    ido59 Gearhead

    miksi sun sitten pitää ostaa juuri ne kaikista ruosteisimmat pommit :eek:
    hyviäkin löytyy jos osaa ne bongata ilmoituksista tai ainakin ennenkuin lyö rahat myyjän kouraan.
     
  10. Rzlli

    Rzlli 1st gear

    Niinnoh.... :odroll:

    Samoilla kilsoilla oleva käyttö Chevykin tarvii varmasti uutta peltiä ympärilleen :D
     
  11. signet

    signet Gearhead

    Meillä on -89 hiluxi jolla on ajettu yli 500tkm avaamatta konetta eikä öljyä juuri kuluta.Ensimmäiset diiselihiaset/hiluxit joista levisi koneet 200-300tkm MITTARIlukemalla oli yleensä kaksinkertaisesti ajettu mutta useampi omistaja/jobbari oli ruuvannut kilometrejä,oli vielä 90-luvulla paljon ajelluissa todella yleistä...
     
  12. take

    take 3rd gear

    Eli ollaan siis samaa mieltä että yli 200tkm ajetut alkaa olla loppuunajettuja? Tehtaalla auton suunniteltu elinkaari on 10v/160tkm. Sitten se on kypsä kierrätykseen. Kaikki mikä kestää sen yli on pelkkää bonusta. Eihän sitä näin haluta nähdä suomessa jossa uudet autot maksaa verotuksen takia hunajaa, maltaita ja mansikoita, mutta se on suunnittelun lähtökohta. Ja kyllä se vaan näkyy.
     
  13. IntrigueGL

    IntrigueGL 1st gear

    Jos meillä ei olisi ollut korkeaa autoveroa, meilläkin muun Euroopan tapaan 100 tkm ajettu olisi vanha auto. Joka sitten Saksan pre-2005-tyyliin laitettaisiin kolme vuotta vanhana "54tkm" mittarissa kiertoon.
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jaa, no sanoinkin etten nissaneista juuri tiedä.
    Täytyy varmaan alkaa huolestua, kun minun hiluxilla on ajettu jo 360tkm, lava siihen näkyy olevan vaihdettu varmaankin ruosteen takia. Ei vie öljyä

    Muutama vuosi sitten möin käyttö-carinan (1990 1.6 kaasarikone) 440 000 ajettuna eteenpäin. Tämän vuoden keväällä siitä oli hajonnut kone, mittarissa vasta 550tkm. En kysellyt mikä hajosi mutta mokoma jo noilla kilometreillä meni rikki. Mutta näkyi olevan korjattu, kun tuli yksi päivä vastaan tuolla tien päällä. Siihen hitsattiin aikanaan 10cm pitkä korjauspala apumiehen puoleiseen takakaareen. ei vienyt öljyä.

    Pihassa seisoo yksi samanlainen carina, jossa mittarissa 400 tkm. Ruosteen takia se seisoo, takajarruputket meni poikki ja takajarrukilvissä on reikiä sekä varapyöräkaivossa on yksi reikä. Ja helmat siihen on joutunut vaihtamaan. Ei vie öljyä.

    Pääasiallisena käyttöautona meillä on vaimon carina E (japanissa tehty, ei siis mikään englantilainen) jossa mittarissa 385 tkm, ikää 18v ja ei ole hitsattu eikä vielä ole kovin suurta tarvettakaan, ehkä takakaaria joutuu etuosastaan jossain välissä laittamaan jos me sitä pidetään vielä kovin pitkään. Tämä vie öljyä VW:n suosituksen mukaan eli ihan kauheasti toyotaksi.

    On minulla vielä chevy astro 1990 ja viime syksynä, kun matkamittari vielä jotain näytti, niin lukema oli 323tkm. Tätä on edellinen omistaja hitsaillut ja maalaillut ja keväällä ennen leimaa jouduttiin takapalkit hitsaamaan kasaan. Juuri ennen ensimmäistä leimayritystä vielä renkaita vaihdoin ja tunkkasin eturungosta autoa ylös, alaslaskiessa tuli osa rungosta alas, joten hitsaushommat jatkuivat hiukan. Tuli se leimakin lopulta ja nythän se on taas niiltä osin kunnossa. Ei juurikaan vie öljyä.

    Buick-farkkua piti hitsata takavuosina lattian osalta kaasupolkimelta takapenkin taakse ja sitten se tulipelti ja takatolpat jäi jo seuraavan omistajan huoleksi.

    Olds-farkkua piti takarungosta ja sen lähettyviltä korista hitsailla.

    Dodgea ja toista buick-farkkua ei tarvinnut hitsailla mutta näillä kokemuksilla näyttää se amerikan rautakin ruostuvan.

    Se mikä tässä nyt käyttöautoilussa kääntää vaakaa toyotan suuntaan on se, että niissä ei ole ollut mitään ärsyttävää pikkuvikaa, ei kyllä varusteitakaan. Mutta kun aamulla lähtee ja kääntää avaimesta, niin silloin mennään.
    Tässä kun pari vuotta meni, ettei minulla ollut autoa ollenkaan ja vaimon carinalla vaan ajeltiin, niin ei tarvinnut öljynvaihtoja kummempia huoltoja tehdä. Nyt vuodessa on tuon astron kanssa taas saanut "harrastaa" kyllikseen. Onneksi se nyt vaikuttaa taas olevan iskussaan.

    Mutta kai se jotain sairautta on, kun ei näistä osaa erossakaan pysyä. Järkevintähän olisi olla kokonaan ilman moottoriajoneuvoja mutta eipä sekään oikein tunnu tällä hetkellä innostavalta.


    Joo, ei kai se auta toisten vehkeitä mollata, omat on todettu tuollaisiksi ja tilanteen mukaan hankitaan jotain jos hankitaan. Autoista pyydetään mitä pyydetään ja ne menee kaupaksi, jos menee. Turha kai se on enempi alkaa väitellä mikä on hyvä ja mikä ei. Jos itsestä tuntuu hyvälle, niin se riittää. Jos ei tunnu hyvälle, niin kannattaa vaihtaa... vaikka merkkiä.
     
  15. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    tuon kitinän ymmärtäisi jos täällä ois merkityksellistä omaa autoteollisuutta :wc:
     

Kerro tästä muillekin!