Nitro Nationals 2017

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja homer, 1.6.2017.

  1. samzon

    samzon Gearhead

  2. kojootti

    kojootti 2nd gear

    Kummastuttaa aina, miten netissä ollaan niin uskomattoman kovaa miestä ja asiantuntijaa.Ihmeellisesti monet ihmiset tuntuvat luulevan, että nämä kisat ovat FHRA:lle miljoonabisnestä, jolla rahoitetaan päättäjien ryyppäjäisiä tai jotain. Siitä nämä kekkerit ovat aika kaukana.Tulot toki lipuista ovat isot, eivät todellakaan miljoonaa vaan ennemminkin satoja tuhansia, mutta ajatelkaa nyt itsekin mitä se homma maksaa. Lähtörahaa pro-ryhmille maksetaan viikonlopusta kuusinumeroinen summa. Radalle levitettävä liima on luultavasti tonnin pytty, ja sitä menee. Uusia sliksejä hangataan rataan kymmeniä kappaleita. Ratavuokra, luvat, fian luvat, bajamajat, henkilöstökulut, järjestyksenvalvojat, generaattorit, matkakorvaukset... Lista on loputon. En muista viimeisten vuosien kokonaiskulujen kokoluokkaa, mutta syyskokouksissa noita lukuja katsellessa on kisojen viivan alla sellaiset 100-200 tuhatta, joilla rahoitetaan muiden tapahtumien ja toiminnan kuluja, muun muassa tappiollisten sm-kisojen järjestäminen. Jos kisat sataisivat kaikki neljä päivää ja maksavia katsojia olisi 200, voi jokainen itse laskea kuinka paljon sitä tappiota tulisi. Vinkkinä, se olisi taas kuusinumeroinen luku, eikä alkaisi ykkösellä. Sitä ei Suomessa mikään järjestävä taho kestäisi, luultavasti ei FHRA:kaan. Kääntäen hieman, ei Suomessa ole millään muulla järjestävällä taholla mahdollisuuksia järjestää tällaista kisaa. Eikä sitä ole norjalaisillakaan.Näitä kuluja on pyritty hillitsemään tuolla vapaaehtoisten toimitsijoiden käytöllä, joihin itsekkin olen joskus lukeutunut. EM-radan teko aloitetaan jo muutama viikko ennen kilpailua, niin voidaan taas pohtia mitä maksaisikaan jos kaikki toimitsijat olisivat palkalla siellä. Tänä vuonna yksi heistä on palkkaa saanut, englantilainen Childs, jota on täysin kiittäminen niistä lukuisista rataennätyksistä viikonlopun aikana. Pro Modeissa 5.88, joka on todella kova aika euroopassa. Vapaaehtoisessa porukassa vaan on se kääntöpuoli että niitä ei voida, toisin kuin palkollisia, ruoskia epäonnistumisesta tai huomaa nopeasti olevansa ilman heitä.


    Mitä tulee tämänvuoden NN pitkiin siivoustaukoihin, niissä rataryhmä epäonnistui ja uskon jokaisen heistäkin sen myöntävän. Kolmen tunnin siivoustauko on jokaisella mittarilla liian pitkä. Tilanne on paska kaikille, katsojalle joka on maksanut, kisaajalle joka ei pääse ajamaan ja sille toimitsijalle joka tietää saavansa paskaa niskaansa ja tietää pettäneensä kovia odotuksia.

    Syitä toki on monia, eikä ketään yksittäistä voida ristiinnaulita jostain mitä on tehty tai jätetty tekemättä. Kukaan ei varmasti tahallaan ole mitään typerää tehnyt. Itse en tiedä tarkalleen mikä on mennyt pieleen, voi olla ettei kukaan tiedä, mutta syitä olen kuullut useita.

    • Se aikaisempina vuosina menestyksekkäästi käytetty billys -haihdutusneste ei ole toiminut oikein, eli ei siis ole hajottanut öljyä aikaisemmalla tavallaan. Syytä tähän ei kukaan varmaan tiedä, mutta siitä otetaan aivan varmasti selvää tämän jälkeen.

    • Englantilaisen Childsin käyttämä jauhe osoittautui hankalaksi pestäväksi. Tästä syystä käytettiin painepesuria, jonka jälkeen rata jouduttiin kuivaamaan.

    • Öljyt olivat hankalia. ATF ja peräöljy ovat normaaliin moottoriöljyyn verrattaessa hemmetisti hankalempia poistaa.
    Mikään näistä ei poista sitä faktaa, että siivouksessa epäonnistuttiin, mutta kertoo ehkä miksi näin on käynyt. Ei varmaan kenellekkään ole tullut mieleenkään, että aiemmin toiminut neste ei tänävuonna toimikkaan? Tällaisiin asioihin ei voida valmistautua.

    Ja oikeasti, se tilanne ei ole mukava radallakaan. Muutama tuhat ihmistä seisoo siinä hiekkarinteessä kun itse katselet sitä saatanan öljyä siellä huokosissa, ei käy itsellä kateeksi.


    Ja summasummarum, ainut asia missä FHRA tai NN kilpailuna epäonnistui, oli siivoustaukojen pituus. Rata oli ennätyskunnossa kummallakin puolella, sunnuntaina kaikki luokat ajettiin loppuun ja lajitteluissakin pro -luokat ajoivat pro stockia ja pyöriä (?) lukuunottamatta neljä kierrosta, vaikkakin top fuelilla yksi kierros hylättiin sen Mäkelän haamuajan takia. Lauantaina on autoluokat olleet radalla kahdesti ja pyörät kerran, toki sportsman luokkia jäi ajamatta ja tiedän sen itsekkin sponsorina toimineena olevan erittäin ikävää, aivan yhtä lailla kun sadepäivätkin. Kuskina olen aina ollut tietoinen, että EM-kisoissa ollaan täysin toisarvoisessa asemassa.

    Itse en pysty lauantaista valittamaan, jos päivässä näin top fuelit ja muut autot kahdesti, kun olen tierpissäkin käynyt katsomassa kolmen päivän aikana yhden kierroksen sateen vuoksi.

    Niin, ja jokaisessa kisassa katsojien pitäisi tietää, että sää- tai muut olosuhteet voivat pakottaa ajomäärät pieniksi, reklamointi siitä on typerää.


    Mutta oikeasti, näitä hommia tehdään lähtökohtaisesti vapaaehtoisesti, kaikki ovat yrittäneet aivan varmasti parastaan ja tänä vuonna epäonnistuttiin joissakin asioissa aika pahasti. Virheistä opitaan, niitä tehdään lisää ja opitaan lisää. Turha siitä persettään repiä, jos vapaaehtoisia ei kiinnosta niin ei näitä kisoja Suomessa järjestetä. Sitten saavat kaikki lähteä ruottiin ja valittaa kun on helvetin kallista. Palautetta saa ja pitää antaa, mutta saa sitä miettiäkkin välillä.

    Terveisin tällaisissa kisoissa kuljettajana, toimitsijana, katsojana ja sponsorina vuosien saatossa ollut.
     
    Mikkis, dart -66, JuhaKuu ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. kari6767

    kari6767 3rd gear

    Ja meille ajajakokouksessa selitettiin että tälle kaudelle tuli uusi pesuaine joka kusi jo motoparkissa mutta silti siitä ei kukaan ole näytettä lähettänyt labraan,itse ajoin pe aamuna n.9,38 ja seuraavan kerran su n.klo 15. Mun mielestä ihan vitun pitkä aika käkkiä varikolla ja kukaan ei viitsi edes tulla infoamaan asioista,tää on mun oma mielipide ja voin sen ladata ihan päin naamaakin jos tarvis.
     
    superbird tykkää tästä.
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tiedän, että tässäkin mitalissa on kaksi puolta, kisan rakentajat, ja pääsponsorina katsojat, mutta olen käynyt kiihdytyskisoissa viitenä vuosikymmenenä, en joudu konkurssiin kaljan, enkä lipun hinnasta, mutta tämä negatiivinen palaute pitänee ottaa tosissaan, jos oikeasti tätä harrastusta aiotaan jatkaa, ilman tappioita, eli tällainen huono tuuri, tässä tapauksessa lähes kaikessa, paitsi kelissä, kostautuu kyllä taas seuraavissa isoissa kisoissa katsojakatona, joskin toivon edelleen parasta jatkoa.
     
    Mikkis ja kojootti tykkäävät tästä.
  5. kojootti

    kojootti 2nd gear

    Onhan se pitkä aika ja kyllä se saa vituttaa. Mutta tiesit varmasti, että on mahdollisuus tällaiseenkin viikonloppuun?
    Niin, ja se pesuaine ei ollut vaihtunut, vaan liima jota käytetään. Jos faktoissa pysytään?
     
    Muokattu: 3.7.2017
  6. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Sulla kun on tuota tietoa, niin miksi lauantai aamuna aloitus myöhästyi about tunnin? Onko tosiaan niin, että tämän kokoluokan tapahtumassa on yksi ambulanssi/lääkäri -yksikkö? Mun on kyllä sitä tosi vaikea uskoa. Sinne meni kansallisilta luokilta topakka määrä lähtöjä. Ja olitko itse tyytyväinen ajattamisen nopeuteen? Kateltiin niin perjantaina kuin lauantaina kaverin kanssa kellosta, että parin välillä saattoi tuhraantua viisikin minuuttia. Vittu, ihme hieromista, joka toistuu vuodesta toiseen. Tuo jaksaa aina ihmetyttää, kun kuitenkin finaalipäivinä nopeampaan ajattamiseen tuntuu löytyvän paukkuja. Nopea ajattaminen tuo katsomoon ihan eri värinää ja sitä tunnetta jota tonne tullaan hakemaan.

    Eikä sun tarvi yhtään kummastella, että netissä ollaan kovaa miestä ja asiantuntijoita. Kyllä siellä viikonloppuna ihan naamatusten kyseltiiin samoja asioita. Perkele.

    Pepe Pitko, Keminmaa
     
    Muokattu: 3.7.2017
    gremlin, Peeaa, superbird ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. kojootti

    kojootti 2nd gear

    Tätä en tiedä, mutta ambulanssista ilmeisesti oli kyse. Lauantaina itse ainakin näin kaksi ambulanssia ylätornilla, mutta voi olla ettei toinen ole aamulla ollut saatavilla, en tiedä. Taas, sairaskohtausta/useampaa samanaikaista sairaskohtausta on hankala ennakoida. Niitäkin on aiemmin ollut, jokunen vuosi takaperin sinne rinteeseen joku menehtyikin.

    Enkä siis sitä kyselemistä olekkaan kritisoinut, hyvä että otetaan asioista selvää, mutta ne jotka vaahtoavat ilman faktoja sellittäen "miljoonabisneksestä" ja vaatien pj:n eroamista jaksavat kyllä naurattaa.

    Edit: Niin ja ajomäärät, tahti voisi usein olla nopeampi, siitä olen samaa mieltä. Samaa kyllä ihmettelin viime kesänä myös siellä tarunhohtoisessa tierpissä. Ymmärtääkseni kyse on siitä, että halutaan olla varmoja radan kunnosta ja edellisten poistumisesta ennen seuraavan parin käynnistystä, mutta siinä saataisiin kyllä skarpata.
     
    Muokattu: 3.7.2017
    Mikkis tykkää tästä.
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    En itse vaadi PJ:n tai TJ:n eroamista, mut eihän toi ihan tavatonta ole että tapahtumien järjestämissitä ja epäonnistumisista jotkut vastuun kantavat. Jos ei kukaan sitä tee, niin se vasta olis perin juurin kummallista.

    Mä veikkaan että tossa meuhkaamisessa taustalla on enempi muutaman vuoden takainen "uuden fhra:n" synty, siihen kohdistuneet suuret odotukset ja nyt nähätvillä oleva tilanne et ihan kaikki ei oo menny putkeen. Itse ne ole enää jaksnut kokouksissakaan rampata joten talousasioista on tiedot aika niukat, eikä kyl muutenkaan ihan valtavasti kiinnosta.
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllähän kisan aikana ehti taas monikin asia kummastuttaa, mutta enpä ota kantaa asioihin joista en mitään ymmärrä.

    Sitä vastoin mekin (teamit ja kuljettajat) voisimme varikon puolella vaikuttaa mitä siellä radalla tapahtuu.
    Välinpitämättömyyden ja huolimattomuuden takia on sattunut paljon öljyvahinkoja ja muita vaaratilanteita.

    Öljyvahingoistakin kommentoidaan kuuluttajaa myöten että "näille nyt vaan ei voi mitään", eikä tietysti voikaan enää sitten kun on jo sattunut.
    Osa vahingoista on tietenkin ennalta arvaamattomia ja mahdottomia ennakoida, mutta paljon on asioita jotka voisi tehdä paremmin ja näin välttää monta pitkää taukoa ja samalla niin katsojien kuin muiden kilpailijoidenkin turhautumista.

    Vaikka tämä saattaa kolahtaa joskus omaankin nilkkaan, niin vahinkoja takuulla vähentäisi jos niistä olisi edes jonkinlainen seuraamus sen aiheuttajalle. En tarkoita missän tapauksessa sakkoa, mutta jotain muuta joka saisi teamit ajattelemaan hieman tätäkin asiaa.
     
    Mikkis, JuhaKuu, max ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. kojootti

    kojootti 2nd gear

    Tämä on artsi hyvä huomio. Mekaanisille vioille ei mahda mitään, mutta joskus, niinkuin huhujen mukaan eräs viikonlopunkin sotkuista, on ihan käyttäjän erheestä lähtöisin. Ja sotkujahan viikonloppuna riitti, ainakin neljät isot ja sunnuntailta ne muutamat nopeammat.
    Enkä minäkään sormia tykkää osoittaa, mutta kyllä ne tuntuvat vaan jotkut autot ja pyörät hajoavan toisia herkemmin, ihan saman luokankin sisällä.
     
    Muokattu: 4.7.2017
    nova 76 tykkää tästä.
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Osaamistakin on eritasoista, samoin budjetteja ja ajamisen haluja. Tietty jos tuntuu et kalustoo nyt on liikaa niin silloin varmaan kannattaa tehdä homma kalliimmaks ja hankalammaks.
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tuntuuhan tuota liikaa olevan kun ei kaikki ehdi ajamaan ollenkaan. Jos omalla huolimattomuudellaan (tai osaamattomuudellaan) aiheuttaa sen että muut ei pääse ajamaan ja yleisö katselee tuntikaupalla kun rataryhmä konttaa, niin kait siitä jonkunlainen penaltti olisi ihan paikallaan? Tuo yllä siis ihan mielikuvituksen tuottama tilanne, en väitä että olisi mitään yhtymäkohtia todellisiin tapahtumiin.

    Tekniikan totaaliporsiminen on varmaan rangaistus jo sinänsä, mutta jos on joku proppu auki tai huohotinletku sylkee öljyt radalle, niin ehkäpä tuosta voisi tulla vaikka sijan/parin tiputus tms.?
     
    nova 76 tykkää tästä.
  13. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    "men väldigt tråkigt så blev det en ganska stor sanering efter mig pga oljekanalen som blev öppen när lagret kollapsade och började snurra med." // Janne"

    Perjantain iso saneeraus. Moottoriöljyä.

    Update: kyseessä siis Janne Bränvall. Toivottavasti ne on jo nyt huomanneet, että niillä hajoskin laatikko eikä kone ;) Korjaavat vielä väärää paikkaa autosta.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 4.7.2017
  14. kojootti

    kojootti 2nd gear

    Ahosen "iso saneeraus" kesti livestreamista mitattuna 50 minuuttia, melko normi sadan metrin öljylle? Se päivän ensimmäinen pro modi vuoti vaihteistosta, jos en väärin muista. E: no taisin muistaa :cool: sitä kuuluisaa perä- ja vaihteistoöljyä siellä kuitenkin on ollut kumpanakin päivänä.
    Lauantaina se td josta perä pamahti näytti valuttavan 300 metriä plus koko jarrualue. Sitä siivottiin yli kolme tuntia, joka on liikaa. Muutama lähtö tämän jälkeen Korpelalla pamahti, sitä ei livestream kerro mitä sieltä tuli.
    Mutta nyt kun tulee tätä livestreamia katsottua, niin on tämä vaan todella hyvännäköistä. Nopeasti laskettuna on tuota livestreamia avattu sellaiset 170 000 kertaa, lauantailla 79 000. Ei taida näin hyvää olla oikein missään muualla?
     
    Muokattu: 4.7.2017
  15. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    ^
    Siinä sivussa pyörineessä chatissa joku toivoi vastaavaa Santa Podiin ja totesi livestremin osalta "FHRA is king".
    Kyseltiin myös useamma henkilön toimesta, että nähdäänkö vastaavaa lähetystä muista Suomen kisoista.
     
  16. peltsi

    peltsi Gearhead

    Eli et ollut edes paikan päällä? sit on ihan turha olla niin helvetin kovaa miestä ja asiantuntijaa.
    Vertaat viellä viikonlopun fiaskoo Tierpin sadekisaan.... ei helvetti..
     
  17. kojootti

    kojootti 2nd gear

    Pieleen meni, taas. Ihan viisi päivää paikalla vietin. Voin toki tuon asiani viedä muuallekkin, jos ei toisenlainen näkökulma kelpaa. Mutta tää vänkäys ei oikein nitrokisoihin enää liity niin omalta osalta taitaa olla tässä.
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    Streamissa joku tuota muuten kommentoi ennen vetoa, että Brännvall = siivoamista (tai ruotsia kun en osaa, niin kääntäjä sanoi että viemäri, mutta samaa lie tarkoittaneen). Ja sen jälkeen että mitäs mä sanoin :D En muista kuka. Ilmeisesti on kunnostautunut useamminkin aiheessa.
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mitään en aiheesta tiedä mutta tässä miettinyt että eikö sitä voisi blandaa johonkin helposti palavaan, kuten vaikka bensaan/tolueeniin ja tuikata tuleen pätkä kerrallaan?
     
  20. Ade62

    Ade62 Gearhead

    Eikö kumitettuun ja liimattuun pintaan voi laittaa öljyä liottavaa kemikaalia esim. Spies Heckerin 7799:ää? Tuon jälkeen voi tallin lattialta vaikka imuroida öljyt pois.
     

Kerro tästä muillekin!