nopeudenrajoittimen poisto Chevystä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja 4dFunClub, 17.11.2002.

  1. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    ´94 Capricessa on outo piirre. 172 km/h joku pätkäsee ilmeisesti sytytyksen ja se palaa 169-170 km/h. Onko se vika vai onko siinä joku rajoitin. Millä sen saa pois? Ai, miksi. Joo, ei ole tarkotus kaahailla, mutta kotimatka olis tarkotus tehdä Saksan kautta ja onhan näitä tutkakisoja.
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Käsittääkseni liki kaikissa nykyjenkkiautoissa on tuo rajoitin lukuunottamatta vauhtimalleja ja export-versioita. Ainakin nuo jenkeissä ohittelee niitä ihan yleisesti mutta muutos lienee melko mallikohtainen. Tietoa ei ole kuin Neonista.
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Minä taas ja saksalainen journalismi, mutta luin kerran kesällä joltain saksalaisperäiseltä (!) nettisivulta tuosta hommasta, yritän löytää ja laittaa linkin, artikkelissa mm. kehotettiin huolehtimaan riittävästä moottorin ja laatikon jäähdytyksestä rajoittimen poiston jälkeen. Ettei veeotta ota nokkiinsa kun lennätät autoa tuntitolkulla pitkin baanaa 200 lasissa...

    Lieneekö sielllä enää tilaa moiseen, vai iskeekö Stau.
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo, yks tuttu luukutti Firebird Formulalla Hesasta Kotkaan keskellä yötä niin lujaa kuin pystyi, kalliksi tuli vaikka ei ollut poliisiakaan välillä, loota meni remonttiin.
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

  6. Kimmoh

    Kimmoh Gearhead

    Jos víittit ni laitatko suomennoksen pääpiirtettäin. On nimittäin hetki vierähtänyt siitä kun olen saksan kirjoja koulun pulpetilla selaillu. Danke!
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Tässä on se käännös:

    "Nopeuden rajoitin:

    Nopeuden rajoitin: kukapa ei tuntisi tuota? Voimakas V8 tai V6, kiihtyvyyttä ilman rajoja mutta entä sitten? Ei ole lainkaan tavatonta, että amerikanauton meno hyytyy sen saavutettua 180 km/h nopeuden. Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä kierrosluvunrajoittimen kanssa. Nopeuden rajoittimen toiminta-alue riippuu ajoneuvon mallis ta. Tässä tapauksessa “testiautoina” on Pontiac Firebird V6 3,1 vm. 91 ja Chevrolet CAMARO RS vm. 89, 5.0 TBI. Kummatkin autot on varustettu automaattivaihteistolla (väljä ilmaus, tyyppi puuttuu, toim.huom.).

    Kun nopeusmittarin neula saavuttaa 180 km/h, loppuu hauskanpito. Moottori saa tietokoneelta /ohjausyksiköltä tiedon katkaista sytytys ja näin ajonopeus laskee. Nopeusmittarissa on infrapuna-anturi, joka “haistaa” ajonopeuden (melko vapaa käännös, viisaammat saa sanoa mikä on “Messfeld”, tarkoittaa kuitenkin sitä ns. punaista aluetta yli 180 km/h tässä tapauksessa). Tämä sensori ei ainoastaan vahdi nopeutta vaan ohjaa ennen kaikkea vaihteistoa ajettaessa ylivaihteella.

    Sitten ne ohjeet: Akun miinuskenkä irti (paras kun irroitat kummatkin sekä + että -), mittaristo irti, mittariston takapuolelle on ruuvattu infrapuna-anturi. Anturista lähtee kolme johtoa. Yksi niistä pitää katkaista. (Esim. vihreä, riippuu automallista). Asenna vipukytkin kojetauluun sopivalle paikalle ja kytke katkaistu johto kytkimen kautta. On varsin tärkeää varustaa katkaistu johto tällä kytkimellä!

    Tämän asennuksen jälkeen on huolehdittava siitä, että autoon on asennettu moottorin/vaihteiston öljynjäähdytin!

    Eikä sitten ylitetä moottorin suurinta sallittua kierroslukua!

    Käyttäkää tätä asentamaanne kytkintä off-asennossa ainoastaan silloin, kun haluatte saavuttaa suuria nopeuksia. Kaupunkiliikenteessä ja tavallisilla ajonopeuksilla (siis alle 180 km/h) anturin on saatava välittää tietoa, eli pitäkää kytkin on-asennossa.

    Huomioikaa, että auto on tehty sitä silmällä pitäen, että sillä ei ajeta yli 180 km/h; juuri automaativaihteisto tai sarjavalmisteinen moottori, jossa on pieni (normaali ) öljypohja, ylikuumenee nopeasti!

    Huomioikaa myös renkaiden nopeusluokitus!

    Paljon hupia toivoo Maik Krenz aus Maik´s Garage in Duisburg, Germany"

    Voi olla, että näillä "ohjeilla" ei ole mitään virkaa sun 94 Capricen kanssa. Tämä on nimenomaan käännös, ei yllytystä aiheeseen, kuinka lujaa voisi ajaa, mun puolesta 80 km/h on ihan hyvä :smile:
     
  8. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Kiitos infosta. Hyvä tietää, ettei autossa ole vikaa. Sen verran on puutteellista infoa ja työkalujakin löytyy leathermanin verran, että jääköön Suomeen tuo operaatio. Kyllä se joskus pitää vielä kokeilla. Kysyn sitten tossa viereisellä osastolla, paljonko lootaremppa maksaa :smile:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hämärästi muistan että ohjekirjassa oli maininta tuosta rajoittimesta, ja joku nootti siihen tapaan että jos se ei jostain syystä toimi niin vaihda sulake XY.

    Loogisesti tästä käännettynä, etippäs se sulake ja irti. Ei pitäisi rajoitin vaivata.

    nm. '91 firebird joka oli rajoitettu n.220km/h nopeuteen ja jäätiin 18 kesäsenä jollekkin ihmeen farmari volvolle. olettamus/erehdyshän piti osoittaa vääräksi.
     
  10. paxton

    paxton 1st gear

    eikös tuo th700r olekki että täyskaasulla ei ylivaihteella saisi ajaa koska jos pidät poliinta pohjassa niin se hakee kolmosta koko ajan eli huiput kolmosella (D)ja kun nelonen päälle(tuplaD) niin polinta vähän laattiasta ylös.tälläisiä tarinoi mun laatikon korjaaja.
     
  11. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Vai oot jo kokeillu huiput. No mitens... saakos sillä Trelleborgit savuamaan? :smile:
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    Mudracer kirjoitti erääseen Tapin nopeuskokeiluun liittyen seuraava:

    "200r4 ja 700 lootat on tehty alunperin niin että täyskaasulla ei nelonen mene päälle. Tosin poikkeuksiakin on mm. GTA, Z28 ja turbo buickit joissa alunperin "kireempi" loota.Muutostyö on aika helppo mutta täytyy vain tietää mitä muuttaa. Jos loota luistaa yli 15sek niin öljyt menee kyllä mustaksi eikä turbiini hukkaa kuin ~500kiekkaa"

    Että sillai, jos huvittaa ajaa lujaa.
     
  13. Cad60

    Cad60 1st gear

    Mitehän tämä jutska nyt on.. jos on kyseessä 94 vuoden malli, nii eikös siinä ole jo lootana 4L60E ja tämähän on sähköisesti ohjattu, ja näissä on se VSS siellä laatikon hännässä 40 impulssia per kierros, ja niissä vanhemmissa VSS on siellä mittarin takana 2 pulssia per kierros, jotta 4L60E toimisi se tarvii VSS:n... toimiiko koko laatikko ilman tätä???
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Hyvä huomio, mainitsinkin jo aiemmin, että kieliakrobatiani saattaa tässä tapauksessa olla kyseisen 94 capricen kohdalla hyödytöntä, mutta siihen yhteen kysymykseen saimme vastattua: auto ei ole rikki, vaikka meno hyytyy 170 kohdalla.
     

Kerro tästä muillekin!