Olds 350 D/DX.. Mikä mättää?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rocket engineer, 2.8.2010.

  1. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Viimeaikoina on alkanut tehot häviämään silloin tällöin. Mikähän mahtaa mättää? On kuin kone ei saisi dieseliä. Välillä kelaa pintakaasulla +130 km/h, välillä kulkee hikisesti alle satasta. Silloin, kun tehot ovat hakusessa ja nostaa kaasun tuhauttaa mukavat valkoiset savut.

    Sitten, taas kuin taikaiskusta tehot palautuvat joko ajossa tai seuraavassa startissa. Kone ei juuri syö öljyä, öljynpaineet kautta linjan ovat hyvät. Lämmöt eivät nouse tai heilu missään vaiheessa. Öljyt ja vedet eivät ole kohdanneet, joten kansipahveista ei voi olla kyse.

    Vaihdoin pa-suodattimet (CAV-irtojalassa vedenerottajalla ennen siirtopumppua, oma TF888 pumpun jälkeen orgisjalassa. Suodatinten vaihdosta ei ollut apua, kuten arvelinkin.

    Seuraavaksi jäävät:

    1. Siirtopumppu, joka saattaa olla finaalissa?

    2. Roosamaster-ruiskupumpusta on menossa se fiiberi/kumikiekko, josta lähtevä sälpä tukkii paluulinjan.

    3. Suuttimet alkavat olla finaalissa?

    4. Tässähän on kylmäennakkosolenoidi. Voisikos vika olla sielläpäin?

    Mihin hetkellinen tehojen häviäminen ja siihen liittyvä valkoinen savu nostaessa viittaisivat? Paluulinjasta ei löytynyt sitä muovisakkaa, ainakaan nopealla tarkastelulla.

    Arviot olisivat kivoja ihan etäältäkin. Meillä oli aikoinaan joskus 80-luvulla vastaava ongelma sen aikaisessa 350 DX:ssä. En vaan muista mikä oli ratkaisu. Ne jotka ehkä muistaisivat ovat kuolleet, ja itse en kuollaksenikaan muista.. :wink:

    Jos jostain löytyisi se 350 D/DX siirtopumppu? Voisi kokeilla sellaisella aluksi.

    Samoin ne ruuvattavat "microsuuttimet" kiinnostaisivat (Tässä ei siis ole "kyniä". Siis vinkit, mistä niitä saisi? Voiko niitä uudelleenrakentaa, eli vaihtaa kärkiä, ja säätää avautumispaineet ? Voiko ongelma olla suutinperäinen?

    Vai meneekö todennäköisemmin siirtopumppu/ ruiskupumppu-suuntaan? Loogista olisi, että jos suuttimissa olisi vikaa, niin häiriö ei olisi on/off?

    Entäpä kylmäennakkosolenoidi? Voiko se aiheuttaa 350D/DX:ssä tälläistä? Muissa dieseleissä ihan oman kokemuksen perusteella voi?

    Joo ja kone on 350 "D3", eli viimeinen 350 D, joka eroaa DX:stä oikeastaan vain rullanokan uupumisella.
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Entäpä EGR? Tuossa kun on toiminnassa oleva EGR. Sellainen vinkeä vesijohtoputkea muistuttava putki, jonka päällä on jokin kudosputki "lämpöeristeenä". Lähtee erilliseltä pakosarjan ja pakoputken välissä olevalta "haaroitusmuhvilta"..

    Imarissa ja putsarikotelossa/ suodattimessa olis aikalailla öljyistä kyönää.. Siis liikaa sontaa mielestäni..

    Voisiko väärin toimiva EGR saada aikaan tuon ilmiön? Siis tehojen häviämisen hetkittäin?

    Sokeaa silmää putkeen?
     
  3. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Omassa vastaava ilmiö: ensin auttoi pa-suodattimen vaihto.
    Sitten taas rupesi kummallisesti vetelemään lujempaa kuin kaasupainaminen
    olisi aiheuttanut: syy kannentiiviste eli moottori sai ilmaa!
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    ^Et sitten ole huomannut ettei tossakaan dieselissä ole minkäänlaista kaasuläppää jotenka ilmaa se saa riittävästi ilman kansipahvivikaakin :odroll: .
    Toi egr voi olla yks selitys kun siinä pakokaasussa ei ole paljon tehoa tuottavaa kamaa mukana. Ei ole kyllä kokemusta kun mulla ei ole ollut yhdessäkään koneessa tota toiminnassa. Se pumpun vaimenninrengasvika vaikuttaa ekaks tyhjäkäyntiin enemmän kuin kruisailuun. Satunnaista polttoainepulaa vaikkaisin syylliseksi.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Hmmm, joo. Vai sai moottori ilmaa... Hui.

    Se egr kannattaisi ehken tulpata pysyvästi.
    Mulla on pari sarjaa niitä mikrojettejä, jos hätä tulee.
     
  6. fmj

    fmj Gearhead

    Viitaisko se valkonen savu väärään ruiskutusennakkoon? Mites toi Roosamasteri muuttaa sitä ennakkoa kierrosten noustessa?
     
  7. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ja muuttikos se kylmäkäynnistyssolenoidi sitä ennakkoa?? Johto irti ja EGR tukkoon ja koeajoa.
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Vähän ot mutta samaa ongelmaa käsittelee, onko kokemusta miten se vaikuttaa että on normaali mekaaninen polttoainepumppu ja sähköinen 6,2:sen pumppu peräkkäin linjassa (sähköinen tankin ja orkkiksen välissä)? Voiko aihuttaa polttoainepulaa?
    Kaverilla on lainassa mun 5,7DX moottori ja se ei kuljeta farkkua kuin 120km/h, mulla se meni Deltassa ihan hyvin mutta eri syöttöpumpulla (nyt paikoillaan huollettu ja säädetty) ja mulla se jaksoi kiskoa trailerillakin isoja autoja. Perävälitys on molemmissa autoissa sama 2.41.
    Eilen kaveri asensi orkkissuodattimen Boshin kanisterimallisen tilalle, ei vaikuttanut.
    Miten se ulkoisen ennakonsäätimen kiekko vaikuttaa reilulla kaasulla ajettaessa?
     
  9. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kiitos vinkeistä. Taidan kallistua sinne egr:n suuntaan ensiksi. Vaihdoin tänään tarvikeliikkeen pihalla ilmansuodattimen. Vielä minuuttien seisomisenkin jälkeen imarissa leijui sakea savu.. Jos ei auta, niin kokeillaan ennakkosolenoidin delettämistä, aluksi?

    Ja voivathan tosiaan tuplapumput aiheuttaa virtausvastusta, jos niiden toiminta ei jostain syystä mene synkkaan. Se oma mekaaninen saa voimasa kampiakselilta, eli iskuja piisaa. sähköpumppu taas tuottaa tasaisempaa painetta.. Kaikaa haettuahan tuo lie, mutta.. Erillinen yleismallin suodatinjalka, kun sen lisäsin ei ainakaan minulla aiheuttanut mitään ongelmia kulkuun.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Siellä syöttöpumpussa on oma esipainepumppu joka on lamellimallia ja vielä paineensäädin jotenka ei se ole mistään "iskuista" milläänsään.
     
  11. raggar

    raggar Gearhead

    Tuskin on hyötyä pitää kahta pumppua peräkkäin.

    Joko mekaaninen tai sähkönen, sähkösessä se huono puoli että jännitteenvaihtelu vaikuttaa pumppaamiseen. Omassa katiskassa oli laturionkelmia, mitä pienempi jännite sen huonommin kulki :odroll:

    Pitäs olla melkeinpä paineensäädin ja -mittari linjassa :-?
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Eli suosittelen kaverille vielä sen sähköpumpun poistamista, kun vehje muutoin jo toimii niinkuin pitääkin.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Enpä usko sen sähköpumpun siellä mitään haittaavan, varsinkin jos on
    originaalimallia, sillä kun kone käy vaikka ilman sähköä. Ratas- tai muiden hipo-pumppujen läpi se syöttöpumpun lamellivehjes ei jaksa imeä.
     
  14. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    UP ;)
    Video ilmaamisesta
     
    Muokattu: 29.8.2018

Kerro tästä muillekin!