oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

  2. SauliK

    SauliK Gearhead

    joo kyselin sieltäkin, ei ollu kuulemma saatavilla ku perus pahvia ja taisi paksuus olla se 0,040
     
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

  4. SauliK

    SauliK Gearhead

    miten minusta näyttää porauksen koosta päätellen että tuo ois 403 pikkulohkon pahvi.

    mulla on vanhat tuommoset niinku sun ekassa linkissä oikeanpuoleiset, tai ainakin saman malliset. jotku sinertävät pahvit, kaippa ne felprot on ja oisko se paksuuskin sitte tuo 0039
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    No perkale, tuolla us-partsin sivuilta ymmärsin et isolohon olisivat. pahoittelen.

    US-Partsi kyllä tilaa tuolta Summitin kautta. Pari viikkoahan siinäkin menee tietysti.
     
  6. saresks

    saresks Gearhead

    Paskiaisen pahvit on Oldsin DRCE -mottiin, jossa on oldsin 64-90 -lohkoon verrattuna yhteistä nimi.

    MLS-pahveissa on teräksen päällä ihan ohut synteettistä kumia oleva pinnoite, joka on niin ohut, että se ei kykene kunnolla tiivistymään tasojyrsimen terän jättämää uurrejälkeä vasten. Tästä sit seuraa jäähynesteen karkailua sinne tänne. Mm. Cometic antaa karkeusohjeen tiivisteilleen, RA jotain.

    Mä aikoinaan tonnisella suoralla öljykivellä ja valopetrolilla käsin nätisti tasoittelin kaikki neljä kansitasoa siten, että uurteiden harjat tasoittui noin puoleen entisestä. Riitti, ja olen jo kertaalleen käyttänyt irti ja vieläkin toimii. Samalla tuli ihmeteltyä, että aika paljon koneistamon jyrsimen terä antaa periksi sen kulkiessa palotilojen ja niiden välien yli - huomaa hyvin siitä hiomajäljestä.
     
  7. SauliK

    SauliK Gearhead

    joo googlettelin itsekkin äsken tuota drce mottia mutta unohdetaan se nyt.

    hmm kävin kyllä hinkkaamalla läpi kansitasot lohkosta vanhoista jämistä aika huolella ja mulla ei ainakaan sattunut silmään että olisi yhtään karkea pinta saatikka olemattomiakaan rappuja. tuonhan voin vielä helposti tarkastaa
     
  8. saresks

    saresks Gearhead

    Jos on kivihiomakoneella plaanattu, ei säännöllistä uurrejälkeä synny ja sileys voi olla riittävä noille pahveille.

    Edittiä; Cometicin MLS-tiivarin kumipinnoite on 0,001" paksu ja suosittelevat RA 50 tai hienompi koneistuspinnan karkeudeksi. Vastaa suurinpiirtein 120 karkeuksisen hiomapaperin jälkeä.

    koklaa uudella 120 grit metallille tarkoitetulla hiomapaprulla tehdä jälkeä johonkin ja vertaa karkeutta...
     
  9. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    FelPro MLS tiivisteet vaatii valmistajan mukaan min RA 60,metrisiksi muutettuna 1,5 mikrometriä max.
    Omassa koneessa oli koneistamon jäljiltä pinta luokkaa 3,5 mikrometriä eli 100-120 RA.

    [​IMG]

    Duunista otin ison koneistetun möhkäleen jonka suoruuden mittamies vielä koneella tarkisti,tonninen vesihiomapapru alle ja jumppaamaan...
    [​IMG]

    Väliaikatuloksia ja merkkailua:
    [​IMG]

    Lopputulos karkeimmillaankin ihan kiitettävä,ei jaksanut enempää hinkata:
    [​IMG]

    VHT Copper Sprayllä vielä varmistus,hyvin on pitänyt 1,5bar ahdot pytyissä...
    [​IMG]
     
  10. SauliK

    SauliK Gearhead

    kiitoksia kommenteista ja mielenkiintoisista kuvista.

    Kyllä taidan tehdä niin että kokeilen ensin nuilla perus 1mm paksuilla pahveilla ja jos pelaa niin varmuuden vuoksi vaihdan sitten paksummat tiivisteet ja siivoan tasot kunnolla.

    Pahimmassa tapauksessahan tässä joutuu vaan mäntiä sorvaamaan tai vaihtamaan lohkoa, onneksi mulla on vielä vakio dekkinen lohko mitä käyttää
     
  11. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Mulla onkin tollaiset Olds DRCE pahvit. :lol:
     
  12. SauliK

    SauliK Gearhead

    vai onko sulla loputki?

    lueskelin tuossa muuten taas silmät ristissä että joku dr. dre motti :D

    eilen hain ihan normi pahvit matkahuollosta ja meinaan tänään koikeilla mitä alkaa puhumaan, muovailuvaha oli ihan kuivunu kovaksi niin joutuu varmaan sinitarraa tai jotain kaivamaan esille niin saa tarkistettua kaikista pytyistä mäntä-kansi välyksen.

    kuhan tässä aamukahvit ensin saa juotua
     
  13. SauliK

    SauliK Gearhead

    yllättävän paksu oli muuten nuo uudet pahvit, jotain 1,3mm ainakin se metallirengas. mihin asti lie sitten puristuu mutta paksummat kuiten entä käytetyt samanlaiset

    0,6-07mm jäi sitten mäntä-kansi välystä, mäntä kyllä keikkaa pytyssä aika paljon mutta saattaa olla että ei pääse edes koliseen.

    pitää vielä tälle iltaa nakata startti ja kuskin puolen pakosarja paikoilleen jos sitä huomenna vaikka pääsis savut ottamaan.

    huomaa ettei ole tuota koppaa muuten oldsin isolohkoa varten suunniteltu kun ei meinannut momenttiavainta saada pariin pulttiin millään eikä myöskään 8 pytyn työntötankoja saa irti jos ei kantta irroita
     
  14. SauliK

    SauliK Gearhead

    ekat savut otettu tänään. samantienhän se hörähteli kun kaasariin ryyppybensaa lorautti ja lopussa pumppu nosti jo tankista että jäi käymään.

    siinä tyhjäkäyntiä säädellessä ja nesteiden lämpeämistä seuratessa huomasin muuten outoa rallatusta, onkohan tuo lie sitä piston slappia. ei minusta mikään kolina vaan huomattavasti kevyemmän kuuloinen rallatus, ikäänkuin dieselin rallatus.

    kumiletku stetoskoopilla sain paikallistettua vänkärinpuolen venttiilikoppaan tuon äänen mutta en katellut tarkemmin oliko kopan reuna lujemmin kantta vasten mitä toisellapuolen, sillä paljaalla korvalla ääni kuuluu samallalailla molemmilla puolilla.

    ilman termaria käyttelin ettei varmasti ala jumimaan ekassa käynnistyksessä joten kovin lämpimäksi en sitä tuossa ede saanut, ehkä vähän rapea 40c. joten täydet lämmöt jäi vielä kokeilematta

    samaan totesin että uusi laturi ei lataa, no aika loppuu ja töihin lähdettävä että siinäpä se oli tällä erää.
     
  15. SauliK

    SauliK Gearhead

    no nyt on jo jokunen tunti käytelty konetta parkissa, termarinki jo asentanut ja lämmöt pyörivät 90c nurkilla. pienen koeajolenkin kävin heittämässä ja annoin hiukan kaasuakin niin hetihän se meinasi lähteä käsistä ja laturin remmikin lenti kuikkaan..

    tuo hienoinen kolina tuntui sillon katoavan olemattomiin, jospa ne männät senverta lämpesivät että heitti kolisemasta. samalla huomasin että vesipumpun alta vuotaa nestettä joten sitä jumppaa taas tiedossa

    uudet kansitiivisteet oli saapuneet matkahuoltoon joten puran varmaan vielä kannetkin irti niin sittenhän sen näkee että vastasiko mihinkään vaiko nöy.

    öljyvuotoja ei sentään ollut ollenkaan, 50psi kylmänä reilun parinkympin lämpötilassa ja tipahti 15-20psi tuntumaan 700rpm kun moottori kuumeni joten aivan kohdillaan tuokin. laitoin muuten tähän 460 fordin 2-osaisen takastefan ihan sellaisenaan paikoilleen ja tuntuu pitävän, tuntui laahaavan vastaan vähemmän mitä orkkis köysi kun sitä testaili kasauksen yhteydessä.

    perusennakon nostin tyhjäkäynnillä 12-20 asteeseen asti ja parin tonnin kiekoilla oli jo 30 ilman alipainetta, ei ainakaan vielä kuumana tökkinyt starttaaminen ollenkaan. käynti ei tosin muuttunut mihinkään tuosta 12 asteesta
     
  16. SauliK

    SauliK Gearhead

    huomentapäivää.

    taas on pari tuntia käytelty konetta ja ihmetelty tuota kalkatusta mitä se pitää.

    tulee koneen sisältä ja kuuluu vain alle 2000rpm, tästä kun menee yli niin se katoaa.

    ääni ei ole muuttunut käyttelyjen aikana yhtään mihinkään, ei kylmetessä eikä lämmetessä. kuului heti alusta asti eikä ole ainakaan voimistunut

    öljyssä ei näy mitään ylimääräistä, kattelen tänään suodattimen sisukset.

    koneistamon kanssa sovittiin tosiaan sylinteri-mäntä välykseksi 0,08mm

    sellaisen pistin kasatessa merkille kun varsin käytin yhtä mäntää reiässä ilman renkaita ja kankea niin se tuntui TODELLA väljältä reiässään, kukaan muu huomannut vastaavaa? männäthän tosin ovat yläosastaan huomattavasti kapeammat mitä helmoista ja pytyissä ollessaan keikkasivat aika reippaasti

    posti toi uudet cometicin 051 paksut kansitiivisteet ja nappaan tänään kannet irti varmistaakseni ettei niiden kanssa ole ongelmia ja näkeepähän sylkkyihinki.

    puristusmittauksen tein viime yönä töiden jälkeen

    lämpö n.70c

    1- 14,5

    2- 14,0

    3- 14,5

    4- 14,0

    5- 14,0

    6- 14,0

    7- 14,0

    8- 14,0

    aika paljon kovemmat lukemat mitä vanhalla koneella vaikka puristussuhde on pienempi mutta edellisen koneen mittauksen tein kylmänä
     
  17. SauliK

    SauliK Gearhead

    nyt on kannet kädessä.

    männissä ei minkäänlasia jälkiä kosketuksesta kanteen mutta quench alueella on karstaton kohta missä mäntä käy lähellä.

    voi varmaan jo sanoa että likeltä menee :D

    ilmeisesti olen kämmännyt jotain mäntä-kansi välystä mittoessani taikka mäntä keikkaa juuri niinpäin ykk:ssa että likelle menee.

    mäntä muistaakseni nousi jotain 1,3mm yli dekin kun sen keikautti kallelleen, toinen puoli tietenkin vastaavasti laski alle dekkitason
     
  18. SauliK

    SauliK Gearhead

    saatto homma ratketa nuilla paksummilla kansitiivisteillä

    olivat cometic multilayerit.

    "näppäsin" koko vehkeen kasaan, pyöritin öljyt työntötankojen päihin käsipelillä ja löin mosan tulille.

    sama kolkatus tosin huomattavasti vaimeampana kuului edelleen ja alkoi tuntumaan että itkettää. noh, siinä sitten auton alla maatessani ja mahdollisia vuotoja kyttäessäni huomasinkin että kun auto lämpesi kunnolla heitti kalkatus kuulumasta.

    oorlait eli kylmänä vaimea kalkatus joka tyhjäkäynnillä tallissa lämmetessään katosi täysin, normaalia takomännille.

    öljynsuodattimesta tosin löytyi sellaista tavaraa jota sinne ei kuulu, joka saattaa olla vielä peräisin edellisestä laakerivauriosta. sellaista saakelin jäykkää jankkia oli koko kone jokapaikasta täynnä missä oli vielä kuparinväristä glitteriä seassa ja useampia tunteja sai kulumaan ja jos jonkinlaista kemikaalia ja liuotinta niitä putsaillessani.

    sama homma oli edellisenkin rempan jälkeen ja purkaessa sai todeta ettei ollut uusista lakruista lähteny mitään.

    alkaa oleen taas semmonen fiilis että joko tällä sittekki saa tänä kesänä vielä ajella, pidetään peukkuja :D

    btw: ei ollu ihan nätti homma tämmöisen koneen kansitiivisteitten vaihto vaikka muka tiesi mitä tekee. esim. vänkärinpuolen kannen asennus paikalleen vaatii kohta jo sormivoimia kun pitää olla 1 kansipultti ja kasi pytyn työntötangot paikoillaan kannessa kun muuten ne ei mistään välistä mahdu paikoilleen..

    tuolla pari kuvaa
    http://s1334.photobucket.com/user/oldsk ... sort=3&o=0
     
  19. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Kyllähän tollainen 501 kuutioinen DRCE kone on aika komistus tallilla.

    Vielä, kun olis rahaa Olds koppaan, niin avot!
     
  20. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuskailin kerran myös tuon 8-sylinterin työntötankojen kanssa kun laitoin kannet paikoilleen. Meinasin jo leikata ilmastoinnin koteloon aukon, mutta sitten otin pakkia ja irrotin kannen kun se ei ollut vielä momentissa siinä vaiheessa.
     

Kerro tästä muillekin!