Omatekoinen prässi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Partajeesus, 19.3.2008.

  1. VesQ

    VesQ 1st gear

    Itse hitsasin "kattoon" toiselle puolelle pari sellasta koukun tapasta latan palasta ja toisesta reunasta porasin tunkin pohjaosaan 8mm pultille reijän. Eli ensin pujottaen koukkuihin toinen reuna ja sitten pultilla toinen puoli

    Pääasia että pysyy paikallaan
     
  2. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Minä vedin migillä isolla virralla tunkin pohjasta palkkiin,vähän öljyt lämpeni mutta hyvin toimii.Karu meininki...
     
  3. julpero

    julpero 1st gear

  4. iigle

    iigle 1st gear

    Tunkki

    Auttakaas mua vähän. Mul on prässi tos valmisteilla ja laitoin siihen tunkin väärinpäin. Pistin siihe kyljess olevaan öljyntäyttö nippaan letkun joka menee yläpuoliseen säiliöön. Mut nyt se ei ilmaannu. Tai siis sen tsydeemin millä pumpataan ni sen sisällä on kait ilmaa. Oikein päin toimii normaalisti ku on täpötäynnä öljyä. Mutta kun kääntää väärinpäin ni ei liikahdakkaan. Pitäiskö se ilmata kyljellään vai mitä?? Apua :odroll: :-? :(
     
  5. WSE

    WSE 1st gear

    Re: Tunkki

    laita se imuputki sieltä reiästä tunkin entiseen alaosaan, nykyiseen yläosaan niin ilmaantuu helpommin vaikka olisi säiliökin, toisaalta tuon säiliömallin pitäisi periaatteessa toimia ilmankin jos säiliössä on aika nestepinta tunkin pumppua ylempänä. Ilmaus lienee voisi onnistua vetelemällä käsin mäntää ulos ja pumppaamalla tms.
     
  6. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Re: Tunkki

    Jeps,kyljellään ilmaat nippakohta ylimmäisenä,mäntää vetelet edestakaisin :D ja vaikka pumppailletkin.Ilmaa ei parane jäädä yhtään koska se imuputken suu on niin ylhäällä.Itellä on just samanmoinen prässisysteemi ja hyvin pelaa.
     
  7. VesQ

    VesQ 1st gear

    Tossakin voi olla ongelma siinä jos on sellaset kuulat siellä pumppuosan ja sylinterin pohjalla "yksisuuntaventtiileinä" niin että kun kääntää ylösalaisin niin kuulat putoaa liian kauas reijästä ja ei tuki reikää

    Kyljellään vielä toimii, ainakin itsellä ja oikeen paksulla öljyllä satunnaisesti ylösalaisin kun paksu öljy virratessaan ottaa kuulan mukaansa

    Jouset piti itsellä laittaa painamaan noita kuulia kohti reikää
     
  8. Gutless

    Gutless Gearhead

    laitoin imuputken, tehty jarruputkesta. Hitsasin myös vanhan täyttöreiän kiinni, uuden tein uuteen yläreunaan. Välillä haukkoo ilmaa mutta taaki ottaa kiinni kun on vähän aikaa lutkuttanut. Ei oo kiire, harrastekampe. Sain jopa kehuja, että on tyylikkäämpi kuin kaupan laitteet :lol:
     
  9. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

  10. jzl

    jzl 1st gear

    Itse muutin 20 tn pullotunkin toimimaan väärinpäin siten, että tunkin pohjaan porattiin reikä joka yhdistettiin yläpuoliseen uuteen öljysäiliöön. Tämä reikä siis on tunkin yläreunassa silloin kuin tunkki on väärinpäin. hyvin toimii, öljynä bmw femi ohjaustehostinöljyä. Mitään muutoksia ei tehty tunkin venttiileihin. Tunkki pitää toki ilmata hyvin kun sitä käytetään ylösalaisin. Ilmaus kannattaa tehdä löysäämällä tunkin kyljessä olevaa pumpun juuressa olevaa ruuvia ja lorottaa öljyä kunnes on ilmaantunut.
     
  11. spychobilly

    spychobilly Gearhead

  12. ursus2

    ursus2 Gearhead

  13. -TH-

    -TH- Gearhead

    rakentelijoille olisi nyt tarjolla topakka 2 toiminen sylinteri prässin rakenteluun.

    varsi 63mm
    mäntä 100mm
    iskunpituus 360mm
    silmukat päissä, eli toisen leikkaa pois ja toisesta päästä ripustaa prässin runkoon.
    sylinteri käyttämätön.
    ei ole kiinalainen.
    h.195e

    0503270450
     
  14. silakka

    silakka 1st gear

    Aloin tuossa virittämään tunkkia toimimaan väärinpäin. Kävin ostamassa 12t tunkin jonka jälkeen räjäytin sen osiin ja aloin tutkimaan miten saisin viriteltyä "snorkkelin" sille. Aikani pähkäilytä hyllystä löytyi bilteman jarruputkea johon tein m5 kierteet ja tunkkiin samanlaiset. Vanhan Öljy aukon hitsasin umpeen ja tein uuden reijän tunkin tulevaan yläosaan, johon sitten M8 kierteet ja pultti vaihto ropuksi. Alla muutama kuva jos niistä on apua jollekkin omassa rojektissaan... en ole viellä ehtinyt kasaamaan tuota joten toimivuudesta ei viellä takeita.
    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Miksi sen tunkin pitää toimia ylösalaisin?
     
  16. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    se mennee australiaan
     
  17. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    mikähelvetinkat luo kyllä korvaamatonta sisältöä Overdrivelle. Rauhoitu hyvä mies. Olin jo tyytyväinen kun se Overdrivew nimimerkki lähti vittuun täältä troolaamasta, mutta nyt tuli tämä helvetinkatti.
     
  18. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    ^loiko viestisi sisältöä?
     
  19. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    helpompi käyttää jaloilla seisten kuin käsillä seisten. :D
     
  20. jzl

    jzl 1st gear

    On helpompi rakentaa prässi, jossa mäntä painaa alaspäin (esim. laakerin poisto pyörännavasta). Jos pullotunkki toimii oikeinpäin, joudutaan rakentamaan liukusysteemi voiman välittämiseksi alaspäin. Pullotunkki on yksitoiminen, joten jousipalautuksen joutuu rakentamaan joka tapauksessa.
     

Kerro tästä muillekin!