remmiahdin valtakunta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.2.2003.

  1. 454SS

    454SS 3rd gear

  2. bbford

    bbford Gearhead

    No per... Olipas tiukka mopedin kone!
    Ite haaveilin kans tollasen,mut vähän isomman tekemistä mun Triumph prätkään,jäi sit kuitenkin kun ols pitänyt laskeskella kaikenmaailman virtauksia yms.Olis vissiin vaan pitänyt tehdä se ja ihmetellä toimiko vai ei.
     
  3. 63impala

    63impala 1st gear

    Tein mekaanisesta ahtamisesta Gradun -98, jolloin väsättiin Ford Kölnin huuhtelupumpusta ahdin Chevyn 305:n. Yhtään osaa ei remmiä ja laakereita lukuunottamatta ostettu, vaan kaikki tehtiin itse. Mukaanlukien rattaat, imusarjat, pop-offit, intercooleri ym. Hyvin se potki. Taisi ko. paketti mennä itä-suomen suuntaan. Tutkimus löytyy Turun yliopiston kirjastosta.
     
  4. Cuda

    Cuda 1st gear

    > jaa että yhtähyvin homman nimi vois olla 24-0.5
    > elikkä korillinen kaljaa ennen vehkeen keksimistä

    Ei tosiaankaan. 6-71 on oikein sopiva tyyppinimi ko. huuhtelupumpulle. Nimestä selviää heti mikä se on ja mihin se on tarkoitettu alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan. Vähän niinkuin kuvaava tiedostonimi talletettavalle tiedostolle. Jos ahtimen käsite/tyyppi/tilaus/erittelynimenä olisi; model-001, model-002, model-003, model-004 niin se ei silloin juurikaan mitään kertoisi. Kun taas nimet:

    4-71
    6-71
    6V-71
    8-71
    8v-71
    10-71
    12-71
    14-71

    kertovat blower-asioissa lähes kaiken tarpeellisen. Rautalankaa:

    4-71 4 cyl "pikku" dieseliin huuhtelupumpuksi tai harrastajille kesyhköön katupikkulohko V8:siin ahtimeksi.

    6-71 6 cyl dieseliin (vaikka VR:n dieselveturiin tai kalastustroolariin) huuhtelupumpuksi tai sitten katukilpa pikkulohkoon tai kesyhköön isolohkoon.

    6V-71 V6 dieseliin. Sopii pyöreämuotoisemman kuorensa vuoksi paremmin vee-koneen väliin/päälle. Tämä pätee autokäytössä etenkin pikkulohkochevyyn ja miksei muihinkin pikkulohkoihin. Normaali 6-71 on leveämpi kuin esim. SCB venakopasta venakoppaan, jolloin joudutaan tekemään korkeampi siten ja hankalammin katsastettavissa oleva blowerin imusarja. 6V-71 taas uppoaa koppien väliin mutkattomasti joilloin voidaan tehdä kadulle sopivampi matala imusarja. Sama pätee tietenkin myös toiseen GMC:n pyöreäkeissiseen 8V-71-huuhtelupumppuun. Ja jossain määrin myös harvinaisempiin Ford Köln-pumppuihin.

    8-71 Todella race pikkulohko tai reipas isolohko.

    10-71 "Tarpeeksi" ahtoja bensa-kisa-isolohkoon.

    12-71 Fuel-ryhmien käyttöön.

    14-71 Fuel, etenkin Nitro & Top Fuel käyttöön.


    Ihan mielenkiinnosta montakohan keskikaljaa tuohon vaihtoehtoiseen olutkeissityyppiseen 14-71:sen nimeämiseen vaadittaisiin..? :smile:
     
  5. MoparHullu

    MoparHullu 1st gear

  6. Saku

    Saku 3rd gear

    "onko blowereissa mitään hukkaportteja tai semmosia kuin pakoahtimissa!"

    Hukkaporttia vastaavaa ei ole. Ahtopaine määräytyy ahtimen ilmantuoton ja moottorin käyttämän ilmamäärän mukaan. Molemmat muuttuvat likipitäen moottorin kierrosluvun mukaan, jolloin ahtopaine on likimain vakio.

    Huuhteluventtiiliä ei ole perinteisessä 6-71:ssä, koska ahdin on kaasuläpän ja imuvenan välillä. Kauemmas sijoitetut, cooleria käyttävät ym, joissa ahdin on ennen kaasuläppää voivat käyttää huuhteluventtiiliä.

    Pop-offi on kuten joku totesi, vaurioiden välttämiseksi jos kone aivastaa.


    "6-71 bloweressa "rattaat" on kolmi hampaiset"

    Perinteisesti 2 -hampaiset, Paxtoneissa 3.


    ""jenka" muutuu toisesta päästä tiukelmalle kuin toisesta päästä"

    Tämä olisi ruuviahdin (Whipple ym), jengan nousussa ei siis eroa perinteisessä 6-71:ssä. Ahdin vain siirtää ilmaa ja jos vastassa on imuvena niin syntyy paine. Ruuvi kehittää paineen jo ahtimessa.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitkä nuo läpät tuossa scoopissa on?
     
  8. wiljo

    wiljo 1st gear

     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Miksi nuo alkkis bloweri koneet käy ryntäilevällä tyhjäkäynnillä. Siis kierrokset nousee ja laskee huomattavan paljon ja nopeassa tahdissa.
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei kaikki niistäkään käy sillee. En tiedä mistä se johtuu, ehkä jotain säätöjuttuja?
     
  11. blown348

    blown348 Gearhead

    Tyhjäkäynnin "vaeltaminen" johtuu löysistä läppien palautus jousista. Ahdin aiheuttaa sen verran kovan alipaineen että alipaine vetää läppiä auki, läpät aukee, alipaine pienenee, läpät menee kiinni. Ahdetun bensa koneenkin saa käymään niin kunhan on tarpeeks löysät läppien palautusjouset + riittävästi overdriveä ahtimessa.
     
  12. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Läpät ovat mekaanisen ruiskun "kaasuläpät" ja katuautoissa vain koristeet scoopissa ennen kaasareita.
     
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Eiks se tyhjäkäynnin vaellus johdu siitä kun ahtimen imu vetää läppiä kiinni > kierrokset tippuu > alipaine tippuu > läpät taas avautuu hieman > kierrokset nousee > alipaine nousee > läpät taas imeytyy kiinnipäin jne.jne..

    Mä oon ainaki käsittäny et moottorin imu vetää kaasuläppiä kiinnipäin, kaasuläppäakselin lievästä epäkeskeisyydestä johtuen. Turvallisusjuttu, ettei palautusjousen katketessa läpät pyrkis aukeutumaan ittestään... ???
     
  14. blown348

    blown348 Gearhead

    Oot Volvo 5.7 ihan oikeessa, lievä ajatus katkos tapahtu. Mut hienolta semmonen tyhjäkäynti kuulostaa kumminkin
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuosta tyhjäkäynnin vaeltamisesta sellainenkin selitys on liikkunut että koska ahtimen ja imuvenan välissä paine vaihtelee lapojen asennon mukaan, koneen täytös vaihtelee. Koska välitys ei ole 1:1, välillä pulssi osuu sopivasti venojen tahtiin ja rpm nousee, välillä taas huonommin. Tämä toistuu säännöllisesti.

    Äänestä päätellen tuo kaasuläppä voi olla oikeampi selitys.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites tuollaisen blowerin laittaminen tätä nykyä? Lupahelvetti vai bolt-on?
     
  17. blown348

    blown348 Gearhead

    muutoskatsastus dynolapun kanssa ettei mee tehot yli prosentti rajojen, muuten joutuu hakee luvan
     
  18. kustumize

    kustumize 1st gear

    Heitetäänpä aiheeseen vielä kysymys, joka tulee itselläni jossainvaiheessa eteen koskien nimen omaan lupa-asioita.

    Vaatekaapissa lojuu orkkis remmiahdin, joka on 50-luvun lisävaruste kuplaan. Mitäs tuumaatte, mahtaneeko kyseinen härveli tarvita lupa-anomuksia.

    Ajatus on polkaista mitään katsastussedille puhumatta konttorille sitä aikanaan näyttämään

    -kaitsu-
     
  19. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    kustumize-pistin sulle mailia! Mulla Judsonin ahdin, ilmeisimmin sama tekijä kuin kuplankin ahtimen? Ongelmia päittäisvälyksen kanssa. Apua kaipaillaan!
     
  20. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Kyllä näin uskoisin. Mutta mites jyrkän nenän aiheuttama alipaineheikkous? Mihinkäs se vaikutta paikalla käyessä :???:
     

Kerro tästä muillekin!