saab og900 korjaus topic

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja cb125twin, 15.7.2013.

  1. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    saab 900 kojelaudan irroitus ratteineen? pitäisi lähteä kun rattiakseli on irti ohjausvaihteesta ja 4 kpl 17mm kanta pultteja irrotettu a pylvään alapuolelta lokarinsisältä. jostain vielä puree kiinni heiluu kyl jo jonkin verran.

    onko saapisteja ja kyse on siis perinne 900:sta ei siis mistään opelista.
     
  2. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Re: saab 900 kojelaudan irroitus ratteineen?

    Saab clubin sivuilla oli muistaakseni hyvät ohjeet hommaan. Tais olla vielä kuvien kera.
    Edit.Muistelisin että tuhkiksen alla oli joku pultti ainakin
     
  3. Ftw-

    Ftw- Gearhead

  4. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Re: saab 900 kojelaudan irroitus ratteineen?

    kiitti! enpäs älynny tuota kun oon vaan lukenu kotimaisten vanteenvahaajien juttuloita... :p :-?
     
  5. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    vaihdoin kannen kun töd näk pahvi vaan menny mut oli kaverilla plaanattu 9000:n kansi ja kuulemma vastaava.

    mitenkäs kannen asentamisen jälkeen 16 venttiilisen hydrauliset nostajat, kuuluu täyttää öljyllä kaiketi?

    eli se nokan alla oleva kuppi ylös ja puhdasta synteettistä öljyä tila täyteen?
     
  6. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    uus kysymys

    miten saa painettua viksusti sen sähkösuutin mallin suuttimet siihen peltiputki jakotukkiin perille asti että saa sen sokka klipsin paikoilleen?

    ei o kiva kun suihkuaa bensa käydessä...
     
  7. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Öö,eikös se mene kun rotevasti painaa? Saabista ei ole niitä tarvinnut irroitella,mutta volvon Lh: kanssa tein niin.
     
  8. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    heh yritin painaa syvemmälle kun menee kun se lukkoklipsin ura jäi piiloon ja yritin seuraavaan hahloon. :rotfl: nostajat ei naputa mukava rullailla kattoluukullisella nahkapenkillisellä 3d musta ja vähä lisätty 80 luvun alun vaikutelmaa pikku jutuilla... :lol:

    sanokaas miten saa nokkapellin auki kun otin varaosa autosta sellasen pellin joka menee liian taakse ja puree siihen lukkomekanismiin? tarttis varmaan pyytää joku kääntään ruuvarilla ovenkarmin luota eteenpäin ja itte ronkkia puskurin alta. ei riitä lukkomekanismin purkaminen. kerran sain auki vaijerista repimällä nyt ei tapahdu mitään...
     
  9. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    osaisko kukaan keksiä mikä vikana kun vaihdoin siis etupään sähköt kojelautaa myöten 16valve autosta 8valveen. puuttuukohan johtosarjasta joku liitin kun kaikki sulakkeet on ehjiä, releitä kokeilin eri autosta ja kaikki liittimet jolle löytyy vastine on kytketty. niitä harmaita 2 ja 3 napa naarasliittimiä on jonkin verran irti lokarin puolella (sähköpeilit ja -ikkunat kaiketi)

    eihän tuo vilkuttomuus nykyliikenteessä taitais haitata mut voi kilvet lähtee

    nokkapellihän aukee kun irrottaa lukkopellin lukkosydeemin ja ajelee satasta. ei suositeltavaa muissa merkeissä.
    sit ot:tä
    http://www.nettiauto.com/saab/900/5736058

    tuollaisia saa satasella :odroll: pikkusen huvittaa enää räpeltää noita omia saabeja... :-?
     
  10. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    2.1 saabista alkoi kannentiiviste pulputtaa.

    onko noi 16valvet herkempiä kannentiivisteen käryttäjiä?
     
  11. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    "Ilmaus tapahtuu näin:

    1. Lämmityslaitteen lämmönsäädin täysille. Ilmausruuvi auki, kun nestettä aletaan täyttämään. Ruuvi kiinni, kun sieltä tulee pelkkää nestettä ilman ilmakuplia.

    2. Käytetään moottori lämpimäksi (niin, että termostaatti aukeaa). Lämmityslaitteen lämmönsäädin taas täysille. Sammutetaan moottori. Avataan ilmausruuvi ja suljetaan, kun ulostuleva neste on ilmakuplatonta.

    Ilmausruuvi on tosiaan termostaattikotelossa ja sen avaamiseen ja sulkemiseen tarvitaan kaksi 11mm avainta, joista toisella pidetään ruuvin "kannasta" kiinni ja toisella kierretään itse ilmausnippa auki. ."



    jääkö tonne järjestelmään siis pysyvästi ilmaa jos ei tota ilmausruuvia käytä auki ja polttaako kannentiivisteen siinä tapauksessa.

    oonkohan mä itte nyt töpänny noitten kanssa kun en o aukassu ilmausruuvia. sit oon pitäny paisuntasäiliön korkkia pikkusen löysällä niin jos sinne on jääny kanteen ilmatasku. meinaten tulee öljyvaahtoo paisuntasäiliöön pikkusen. :mad: :oops:
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä se mun muistaakseni vaatii ton ilmauksen, on se syyläri niin alhaalla termarikoppaan nähden. Automaattista tiivisteen palamista en muista, mutta ilman noita ilmauksia on lämmöt aina karanneet tappiin.
     
  13. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    9000:sta kävin kattomassa, lämppärinkenno ohitettu kun alkanu vuotaa ja jäähtyneen koneen paisuntasäiliön korkin avatessa reilu posaus. ja vettä tiputteli pakoputkesta vaikea sanoa oliko reilussa höyryssä glykolia.
    jäi ottamatta kun ei ollu edes trionic vaikka oli matalakeula turbo...automaati
     
  14. Ohvi

    Ohvi 1st gear

    kansi halaki tai tiiviste morjestanu.
    Ilmaukses tärkiä vaihe tuo mitä kuvasit.

    Siihen saa toki tehtyä alip. ilmarin jos tahtoo , eikä oo vaikiakaa..
    Saapeista on vuosikymmenten kokemus , ite halakasin kannen just samasta syystä joskus -89
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead


    Ei taida olla montaa 2 ja 2,3 litrasta pataa (ng 900 ja kaikki 9000) oli vapari tai ei, mistä ei tuo pahvi menisi. 200-300tkm tuntuu olevan yleinen väli.

    Kansi kai noista harvemmin menee. Sätkyttää putkessa myös helposti jos sinne vuotaa.
     
  16. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    omituisen ahtaan tuntuset hydraulinostajan kolot tossa öljypillillisessä kannessa. paikalleen meni vaan sellaset pienellä sisäosalla olevat nostajat, muut pitäis naputella paikalleen ja se ei liene tarkoitus.

    mikähän on vikana? vähän otti lämpöjä ja appiukko plaanas.

    meneekö tosiaan ohvi se kansi halki? piti laittaa tuo vanhempi kansi kun ei pidä naftaa palotiloissa siinä jonka nostin paikaltaan. 2L vm93 vanhakoppa 16v
     
  17. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    taisi olla jotain skraatia tullu niihin nostajankuppien soliin kun appiukko ei meinannu saada alukantta pysymään paikallaan kuulemma. hakemalla löyty sellaset jotka meni ilman naputtelua.

    ei kellään ois tietoa cabrioletin kynnyspalkkien kuvista tms jos silpasis tosta 2d sedanista katon ja muuttais laikka avoks kaarella? jossain vaiheessa oli jossain netissä ne piirustukset kuulemma... :odroll:
     
  18. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    #saappihan on luja auto. sillähän tehtiin jo seitkytluvulla valtiovieraluja mutta ei niihin kannentiivistettä tarvinnut vaihtaa"

    https://www.youtube.com/watch?v=zwFSnqpl7E4

    ei o vielä tullu vastaan yhtään 16valve saappia og satkua tai tonnaria
    jossa ei kansi oireilis. rupesin purkaan yhtä ehjätekniikkaista :lol:
    koneenluovuttajaks niin siinäkin oli paisari tyhjä
     
  19. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Up!
    Tuli tollainen 91 -mallinen 5-ovinen 900i pelastettua taannoin. Nyt jo yli 500 km sillä tullut ajelua, viime aikoina myös E85 / 95 sopivan sekoituksen voimin. Hyvin pelaa mitä nyt vikavaloa tuon takia polttelee.

    Yllätys, tässäkin on virtalukko vähän sökö.
     
    Muokattu: 30.7.2019

Kerro tästä muillekin!