SBC350 crate engine ja osavalinnat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja WastedCaputa, 28.1.2008.

  1. WastedCaputa

    WastedCaputa 1st gear

    Hyvä överivaihteen väki,

    Olen ostamassa suomalaisesta kaupasta SBC350 crate engineä ja tarvitsen hiukan apuja osavalinnoissa. Koneeksi tullee 12486041 – osanumeroinen crate engine SBC 350/330HP malmikimppu vortec – kansilla. Internetin mukaan speksit ovat seuraavat:

    Horespower- 330 @ 5000 rpm*Torque-380 Ft Lbs @ 3800 RPM
    Max. Reccomended RPM 5500
    Compression Ratio- 9.1:1
    Block- 4 Bolt main, Part # 10105123 w/ 1 piece Rear main seal
    Crankshaft-Nodular cast Iron Part# 14088527
    Connecting Rods-Powdered Metal-part # 10108688
    Pistons- Dished, Cast Aluminum- part # 12361371
    Camshaft- Hydraulic flat tappet- part # 24502476 Specs- Intake lift- .435”,Exhaust Lift- .460”.
    Intake Duration @ .050”-212,Exhaust duration @ .050” 222, Lobe Centerline 112.5
    Timing chain- Standard morse link- Part # 14087014, crank gear- part # 10128346, cam gear part # 12552128
    Cylinder Head- part # 12558060 Vortec Cast iron- 64cc Chambers,170cc intake runner, 1.94” Intake valve, 1.50” Exhaust Valve
    Rocker Arms-part # 10089648 Stamped Steel, self aligning, 1.5:1 ratio

    Käkätin asennetaan 1980 El Cambiinaan (1580kg), jossa/johon:

    TH350, shift kitillä, vakioturbiini
    Edelbrock 600 cfm kaasari #1405
    HEI –jakaja
    4-1 pitkät peltisarjat
    Perävälityksestä ei tietoa

    Millaista vortec –kansiin sopivaa imusarjaa suosittelisitte? Autosta, tahi teltan lämmittimestä, on tarkoitus tehdä jokapäiväiseen ajoon sopiva ylilyönti. Tiedän, että järkevämpää olisi ehkä ostaa pienempitehoinen ja halvempi moottori, mutta näillä mennään.

    Metallipenaali on kuitenkin vuosimallia 1980, joten pakokaasupäästöt siitä on mitattava. Näettekö tuolla moottorikokoonpanolla ongelmia pakokaasutestissä? Entäpä muutoskatsastus? Aiemmin El Tien kokassa löhöili vuotava 305, joka on papereissa.

    Onko muilla kokemuksia vastaavan puulaatikkomoottorin käytöstä?
    Muita vartaaseen laitettavia ideoita moottorin osalta?

    Kiittää etukäteen.
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuossa vois toimia hyvin ihan edelin performer,vortecin kansille eli numero taitaa niille olla 2116 tai käy siihen rpm-versiokin eli nro:7116 tai sama air-gap versiona eli 7516!

    Nokan arvot menee performer nokan ja rpm-nokan väliin just sopivasti,mut ehkäpä koneen myyjällä on parempaa infoa millä sarjalla tuo 330hp on ajettu!

    Peränvälitykseksi veikkaisin 2,73:1,jos ei ole aikojen saatossa vaihtunut...
     
  3. tapio

    tapio Gearhead

    Olen ajanut vastaavalla 330HP HO-moottorilla varustettua -63 avo-Corvettea ja kokemus oli erittäin miellyttävä. Myllystä löytyi vääntöä todella railakkaasti ja iloinen kuminkäry nousi välittömästi takarenkaista kaasua hiukan reilummin painettaessa! Vetoa piisaa jonnekin 5.000-5.500 RPM tienoille eli juuri sopivasti katuautoon.

    Imusarjana tuossa yksilössä oli Vortec Performer, joka mahtui juuri ja juuri konemuovin alle.

    Nokka-akseli on erittäin sopiva katukäyttöön, siinä on juuri sopivasti asteita, jotta teho ja vääntö ovat balanssissa. Jossain amerikan lehdessä testattiin tämän moottorin virittämistä ja artikkelissa todettiin ah niin mainion Compin XE268 tuovan muutaman hikisen lisähevosen. Eli anna sen nokan olla paikoillaan. Peltipakosarjat ja hyvin hengittävät putkistot vaan paikoilleen, niin eiköhän se ole siinä.

    Saastearvoista en osaa sanoa yhtään mitään muuta kuin, että onnea. LSA 112.5 antaisi viitteitä siihen, että hiilivetypäästöt saattaisivat mennä katsastuksesta läpi. Mutta kuten sanottu, eipä ole tarkkaa tietoa.

    Summa summarum: kyseinen moottori on erittäin hyvä paketti, jota ei juuri tarvi "parannella". Good luck!
     
  4. z 28 jari

    z 28 jari Gearhead

  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei itään ongelmia pakokaasupäästöissä,varmasti saat tuollasen menemään alle sen co 4,5% ja hc1000!
     
  6. mirage

    mirage 3rd gear

    popular hotroddingissa yllättyivät iloisesti professional productsin imusarjan toimivuudesta.
    jos pääset dynottamaan tota konetta, niin lainaa vaikka jostain muutama imusarja..
    jokatapauksessa 2-tasoimari tossa varmaan parhaiten toimii!
     
  7. Ihan mielenkiinnosta, että mitä tuollainen pannu kustantaa suunnilleen?
     
  8. Batman

    Batman Gearhead

    Näyttäs olevan US-Partsissa 2990e.
     
  9. WastedCaputa

    WastedCaputa 1st gear

    Siinä haarukassa ne hinnat tuntuvat olevan moottorille. Muut oheistuotteet vielä päälle ja budjetti paukkuu yyberiksi ihan huolella...Mitäpä tuosta

    Kiitos vastanneille avusta! Laitellaan dual-plane imari listalle ja kohtapuolin osat tilaukseen, odottelen vielä paria tarjousta.

    Wasted
     
  10. WastedCaputa

    WastedCaputa 1st gear

    Jatkan tähän samaan syssyyn, vaikka vähän ohi aiheesta livahtaakin.

    Tuottaneeko ongelmia muutoskatsastaa Camina tälle 330 hp moottorille?
    Aiemmin siis 305, joka on otteessa. Metro pyytää 170 ekua mallisarjatodistuksesta, joten kyselen ensin täältä. Tuo 330 hp lienee optimistinen teho kampiakselilta ilman apulaitteita?

    Mallisarjan tehokkain (78-81) on 170 hp. 170+1,2=204 hp maksimi, mitä saisi olla. Olenko aivan lepikossa näiden arvojen kanssa?

    Katsastuksessa tarvitaan kuitti moottorin ostosta. Kuitissa seisoo SBC 350 330 HP Vortec. Ampuuko katsuri minut alas heti?

    Kiitos vastaajille!

    Wasted
     
  11. hukkis

    hukkis Gearhead

    Senhän voi käydä penkittämässä sopivilla säädöillä,et saa käypäset sae kross/sae net/din hepat paperille.Pakoputkee vaikka vähän tukkoon ni eiköhän voima rupee häviämään.Niillä kaikilla tehoversioilla on aken systeemeissä omat kertoimensa.Toinen vaihtoehto on tehä kaverin kans koneesta kauppakirja sopivilla hevosvoimilla(näinhän ei saa tietenkään oikeesti tehdä!!).

    T:Jari
     
  12. WastedCaputa

    WastedCaputa 1st gear

    Hell-o!

    Moottori on asennettu ja täydentelen kokoonpanoani ennen kysymyksiä:

    -MSD:n Pro-Billet ready-to-run -jakaja (default jouset+holkit) ja Blaster 2 puola
    -Weiand Stealth imari
    -Tulpat Champion 13, RS14YC6

    Hitsailin oikeaan peltisarjaan lambda-anturille mutterin ja käytän VPV:n Lambda 2 mittaria ja Boschin anturia. Seos on tyhjäkäynnillä erittäin laihalla ja kaasarin tyhjäkäyntiseosruuvin kääntöä oikealla puolella ei vaikuta käyntiin mitään. Vasen puoli reagoi kun seosruuvi kierretään lähes kiinni, mutta yhden kierroksen säädön jälkeen en huomaa eroa. Otin kaasarin pöydälle ja irroitin kannen, puhdistelin paikat sekä tarkastin kohojen säädöt-->kaikki ok, eikä roskaa löytynyt. Asennuksen jälkeen sama laulu. 1000-2500 rpm alueella kierrokset soutavat ja lambda näyttää pomppivan. Vastenmielinen ajettavaksi. Suuremmilla kierroksilla lambda on ok, ehkä hitusen rikkaalla. Mikähän on pielessä? Imuvuotoja en löytänyt CRC:tä kaasarin ja imarin tiivisteisiin ja alipainelähtöihin roiskimalla.

    Joutokäynti on 900 rpm ja laitettaessa vaihde päälle on käynti todella tuskaista. Kaasua painamalla käynti muuttu paremmaksi heti, mutta nykimistä alakierroksilla. Neulat ovat olleet irti riittävän monta kertaa ja niissä ei näy suuremmin uria tai vinoutta.

    Sytkä oli vaikeahko säätää, sillä sain ehkäpä vääränlaisen ennakkomerkin. Jos sytkän kääntää dampperin viivan kanssa kohdalleen (alipainesäätimen letku irti, kokeiltu kahta eri ajoituslamppua), ei kone käy yhtään. Nyt sytkä on noin 30 astetta ennen Mr Gasgetin ajoituslevyn reunaa. Korvakuulolla paras käynti on siinä. Dampperi on 6,75 tuumanen (Dorman, osanumero 594-009). Onko kokemuksia millaista jakopään kopan ruuvien alle asennettavaa ajoituslevyä olisi käytettävä? Nyt merkki on siis moottorin vasemmalla puolella.

    Muutama ilta mennyt kaivoon säätöjen kanssa!

    Kiitokset avusta etukäteen!

    Wasted
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kaasuttajastasi en kommentoi mutta sytytyksestä: Etsi 1:sen yläkuolokohta moottoristasi ja laita nollamerkki siihen. Kaikki muut arvailut on vaan arvailua että missä kohtaa merkit/pointteri on! Todennäköisesti käyntisi on tuskaista juurikin tuon väärän ajoituksen takia. Älä nyt ainakaan kauheasti kuormita konetta ennenkuin säätö on ok.
    Taas perus säätönä sytytykselle tyhmäkäynnille: 10-20 astetta ja kierroksilla 32-38 astetta max. Alipainesäädin siis irtikytkettynä/tulpattuna mittauksen ajaksi.
     
  14. kime2

    kime2 Gearhead

    Näin juuri ja jotenkinhan tuo haiskahtaa taas edelin tarjouskaasarilta,otan osaa!
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Yritin taas pidätellä tän sisälläni mutta en pystynyt.
    Aina kun näkee tai kuulee että jollain on tuollainen edelin/carterin kaasuuntuja niin jotain on ongelmana? Jos ei ihan oikeaa vikaa päällä niin ainakaan säätöön sitä ei ole saatu. No, voihan sen holleyn/demonin vaihtaa sitten jälkikäteenkin?
     
  16. kime2

    kime2 Gearhead

    Heh,yrityksenä se oli mullakin ja pikkasen on noissa demoneissakin ollut sanomisia...
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Joo, voi olla että vähän viimeistelemättömiä ovat mutta meinasinkin toimintaperiaatetta. Tai ehkä viimeistelemätön on väärä sana mutta eikös niitä lastuja juuri demonista löytynyt?
    Sinänsä hieno kapistus, ainakin race demon mitä käpistelin talvella 8)
     
  18. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllähän niistä kuuluu lastuja löytyneen,mut muuten ovat kyllä ainakin tehokkaan näköisiä :D
     
  19. tapio

    tapio Gearhead

    Vortec-kannet ovat designiltaan ns. fast burn -kannet, joilla alipaine-ennakko on pikkuisen pienempi kuin traditionaalisilla kansilla. N. 32 astetta on aika liki optimia.
     
  20. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    kannattaa tarkastaa ton edelin läppien kiinnitykset läppäakseleilla,mulla käyttäyty kaasari vähän ton kaltaisesti,ja syyks selvis löystyneet ruuvit ja läppä toisioakselilla jäi välillä raolleen ja siten kai laihensi seosta,koska toisiopuolen suuttimet tuskin antaa vielä bensaa siinä tyhjäkäynti alueella,ne ruuvit kannatta "prässätä" uudelleen keskityksen/kiristelyjen jälkeen hyvin.
     

Kerro tästä muillekin!