siirtokilvillä ajaminen omavalmisteella...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja outroadrebels, 20.3.2009.

  1. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    Perjantain pähkäilyä kun on ylimääräistä romua taas pihassa...Tulipahan tuossa mieleen jotta mitenhän tuo lain pykälä menee sellaisessa tapauksessa että. Runko esim. olds stw mikä lyhennetty, kavennettu yms...tekniikka joku v8...koppa esim. -39 ford rat rod kuosissa (LINTTA)...valot kaikki tietysti oltava kunnossa ja auto muutenkin tie liikenne kelpoinen. Tähänhän saa siirtokilvet esimerkiksi niillä olds papereilla siirtoon paikasta a paikkaan b mutta jos tienpäällä tulee ratsia ja pysäyttäävät miten asiaa tulkitaan?? ajatko oldsilla vai fordilla väärillä papereilla ja kilvillä vai ihan sama kunhan vakuutus ja kilvet on hoidettu ja olet siirtämässä autoa valitsemallasi reitillä...

    Kuinka te omavalmiste rodi ukot asian hoidatte??

    Outroadrebels/Jouni
     
  2. eekoo

    eekoo Gearhead

    eihän siinä ole hätää kun sulla on rukonumero olemassa. Sillä nrolla ja sun tapauksessa Osmon identiteetillä haet tarrat ja anna palaa.
    Ajelin viikko sitten tarroilla , kats konttorin typy sanoi että "näyttelytilaisuuteen" ei saa ajaa tarroilla , mutta itse tilaisuudessa saa ajaa tarroilla. tulkinta sekin.
     
  3. SnakeWood

    SnakeWood 1st gear

    heh, pohdin eilen juuri tuota samaa asiaa! Eli mitä jos johonkin putkirunko hydrokopteriin hitsaa peltilätkän mihin "kanta-auton" runkonumero on meistitty ja mitä jos kanta-auton katsastus on voimassa ja kaikki maksut maksettu pamahtaako autovero kun härvelillä jää tienpäällä kiinni, vai lähteekö vain kilvet??? :odroll:
     
  4. eekoo

    eekoo Gearhead

    en leikkisi kanta-autoilua muutos katsastukseen menossa olevalla .. laittaisin kilvet piiloon ja tarrat tilalle.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Itsekin joskus funtsinut tota hommaa että missä menee raja ja millasia sanktioita tulee jos vaikkapa käpistelee etumoottoridragsterin ja käyttää vaikka moottorin ja rungonpalasen siitä autosta johonka ne paperit on? Siis noin ajatusasteella miettien että mitä lakipykäliä voi olla kyseisen toiminnan esteenä? Onko siinä jotain selvää systeemiä olemassa että millä todetaan että onko laite maantiekelpoinen vai onko asia neuvottelutaitojen varassa paikallisen kytän kanssa?
     
  6. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    tätä lukee eri instanssit että kiiti vaan jos ei saa kohta tarroja tosi tarpeeseen :poff:
     
  7. eekoo

    eekoo Gearhead

    Poliisi voi suorittaa raksterilla lisenssilähdön kylän raitilla. :odroll:
     
  8. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Jokainen tekee sen minkä uskaltaa! jos ei uskalla hakee sille hyväksyntää oodeellä! Toiset tekee mitä haluaa ja kantaa vastuun! näin ne on ennenkin toiminu!
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jos multa kysyt niin mä en tiedä ajelemisista mitään. Mä vaan rakentelen.
    :oops:
    - Jani -
     
  10. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Mites, eikös tullu joku päätös että saksan siirtokilvet kelpais (kaikkien muiden eu-maiden ohella) nykyään myös suomessa. Onko kukaan selvittäny saisko noita hommattua postin välityksellä
     
  11. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Välittäjä Saksassa, joka kipaisee hakemassa postatulle runkonumerolle siirtokilvet ja postaa ne kuriiripalvelulla Suomeen :poff:

    Siinä jollekin liikeidea. Tosin Viro on lähempänä :poff:
     
  12. dodge73

    dodge73 3rd gear

    eikös ne oo tehny niuta historic ralli vehkeitäkin monesta eri autosta esim: juha kankkuselle. montako celicaa tuhotaan et saadaan yks (liikenteeseen) vaihdetaan katto sun muuta, ja tämä ei ole sit muka auton identiteetin muuttamista. laittasin netti osotteen mut kirveelläkään muista.
     
  13. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Tuolle on hienoja termejäkin..

    Theseuksen laiva , George Washingtonin isoisän kirves, Herakleen joki ja John Locken sukat...

    Boyd Coddingtonillekin kävi tossa kylmät. Ei ole suomi ainut paikka, jossa pohditaan ajoneuvon "identiteettiä" muutosten jälkeen..

    http://en.wikipedia.org/wiki/Boyd_Coddi ... Theseus.22

    "More seriously, in 2005 Coddington's design aesthetic and some questionable judgement gave rise to severe epistemic and financial difficulties. His designs, as has been said, centrally feature scratch-built components and appropriated parts to extensively modify the foundation of a vintage automobile. Unfortunately in his later days he began registering cars that were essentially completely custom fabrications as antique automobiles, avoiding major emissions restrictions and tax liabilities. California officials considered this a "Ship of Theseus" fraud, claiming that so many central elements were replaced the cars ceased to be the same entity. Coddington was charged with a misdemeanor and plead guilty on April 7, 2005.[13]
    "
     
  14. jake74

    jake74 1st gear

    tätäkö tarkoitit?
    http://www.mat.fi/n_index.php?nav=gallery&gallery=13
     
  15. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    Miksi ei saisi?
    Tässähän ei ole kyse mistään laittomuuksista vaan autosta joka on muutettu joksikin muuksi ja sillä ei yritetäkkään ajaa laittomasti/veroja yms kiertäen. vaan siirtää autoa LAILLISESTI paikasta a paikkaan b.
     
  16. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Aivan varmasti kipaisee :D Ken on joskus käynyt Saksassa siirtokilvet tuontiautoonsa, niin ei voi voi kuin ihmetellä sitä byrokraattista luukulta toiselle pompottamista ja erilaisten dokumenttien tarkastelua ja leimaamista. Runkonumerot luetaan moneen kertaan ja sitten lopulta kun kilvet on autossa niin virkalija tulee vielä tarkastamaan runkonumeron autosta (jos se välillä olsi vaihtunut), kiinnittää sen leimanapin kilpeen ja luovuttaa rekisteriotteen.
    Muistan Wiesbadenissa käsirysyn viereisellä luukulla kun rekisteröinti keskeytyi auton omistajan puolankieliseen passiin. Tuli mieleen vanhat huonot ajat valtion katsastuskonttorissa joskus 80-luvulla.
     
  17. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Vielä alkuperäiseen aiheeseen: Tässä pari viikkoa sitten oli hankiralli kaupungissa ja liikkeellä kymmeniä-satoja rallivehkeitä joissa kaikissa siirtotarrat. Osa ralliautoistahan ei ole rekisteröity mihinkään maahan.
    No tieliikennevarusteet ralliautoistakin löytyy. Tarroilla ajetaan nämä siirtymätaipaleet, poliisi vielä ratsaili kuskeja ja jakeli ylinopeus sakkoja muttei puuttunut ajoneuvoihin.
    Eli aivan laillista toimintaa siirtotarralla ajelu on kun siihen lupa ollaan saatu (ellei sitten rikota ajoluvan ehtoja).

    Eräällä tuttavalla on pari hienoa ja erikoista muskelijenkkiä joista koskaan ei ole maksettu autoveroa eivätkä siis ole rekisterissäkään. Tullattu jonkun muinaismuistopykälän mukaan :)
    Siirtotarra kuulemma heltiää näyttelyreissuja ja kokoontumisajoja varten. ts. Jos lähtee vaikka Forssan piknikiin niin tietylle reitille ja tietylle aikavälille tarra tulee, samoin vaikka paikallista cruisingia varten saa ajoluvan. (mutta yleistä kesäloma matkailua varten ei saa)
    Kallistahan se on mutta edullista jos käytät autoa 1-2 kertaa kesässä.

    Eiköhän ne konttorilla osaa kertoa minkälaiseen kulkineeseen ja mitä tarkoitusta varten luvan saa.
     
  18. MansenJamppa

    MansenJamppa Gearhead

    Niinpä, kun se oliskin noin yksiselitteistä että jokainen kantaa itse vastuunsa..aika paljon on hommat kiristyneet näiden "oman vastuunsa kantajien" takia..
     
  19. eekoo

    eekoo Gearhead

    en muista että miten se ennen oli mutta nykyään tarrat saat kun siihen on tarve, tietylle reitille ja tiettyyn aikaan korjaamo ja säätö ajoon.. maksat vakuutuksen ja ajoluvan, n 2-30 kymppiä, sehän on tarrojen tarkoitus, jos poikkeet reitiltä niin sitten maksat sakkosi.
     
  20. MansenJamppa

    MansenJamppa Gearhead

    tämähän se on puuhalappujen tarkoitus. Juttelin vaan kerran konttorilla virkailijan kanssa joka totesi että koko ajan joutuvat tarkentamaan puuhalappujen myöntämisehtoja koska niitä käytetään niin paljon väärin..otti esiin nämä jatkuvasti saman auton koeajoja suorittavat ym.
     

Kerro tästä muillekin!