Sivuvalot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja vet77, 12.12.2002.

  1. Cemssu vani

    Cemssu vani 1st gear

    Ahaa.. No lukeeko otteessa sitten että muuttoauto vai miten sen sitten erottaa noista ei maahantuojan tuomista..?
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    Vois täsmätä se 80-luvun puoliväli tohon ilmastointiteippiin ainakin.

    Mutta ihan ilman sen ihmeempää lakisotkua noi sivuvalot ei nyt toimi kun sillon kun painaa hälyttimen päälle, tai pois.
    Uik uik.
     
  3. Heimo

    Heimo 1st gear

    Jees! Muistupa äsken mieleen, että joskus aikoinaan oli isälläni Aspen jossa oli samanlaiset punaiset "äärivalot" takalokarissa sivuille päin, niin kuin oli tuossa omassanikin, mutta ne oli peitetty mustalla teipillä!
    Sillon oli vielä ajokortti ikään ja oman auton hankintaan aikaa jokunen vuosi, mutta sen verran oli jo "tyylitajua" karttunut, että harmitti kovasti kun ne valot eivät saaneet toimia (kuten Jenkissä kuuluu)!
     
  4. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Kun muuttoauto laitetaan suomen rekisteriin, niin rekisteritietoihin otteelle tulee maininta, että on muuttoauto ja sitä saa käyttää vain samaan perheeseen kuuluva jne.
    Sitten kun "kuoleentumisaika" on kulunut niin omistaja hakee tullista paperin jolla sitten em. huomautus rekisteritiedoista poistetaan, ja auto on sitten "tavallinen" ajopeli.

    Tyyppikoodin pituudesta voi päätellä miten auto on suomeen tullut, muuten kuin virallisen maahantuojan tuoduista, tyyppikoodi katkaistaan (normaalisti 10 numeroa). Poikkeuksena EY- hyväksytyt joissa on tyyppihyväksyntänumero+variantti+versio ja vientirekisterissä olleet ajoneuvot.

    Että sillain, en sekoita enempää.


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Kerberos 2002-12-17 09:04 ]</font>
     
  5. Cemssu vani

    Cemssu vani 1st gear

    No niin nyt ollaan sitten taas vähän viisaampia.. Kiitoksia tiedosta,melkein jo kerkisin innostua ajatuksesta että päästömittausta ei olisi tarvinnut tehdä..
     
  6. HornetRWB

    HornetRWB Gearhead

    Jepp, muuttoautojen säännökset on tosiaan aika rankka viidakko.

    Perheeseen tuotiin vuonna '93 (1v ikänen)Firebird muuttoautona jenkkilästä. Saadakseen tuolloin auton kilpiin Suomessa (siis muuttoautona) piti eeteen vaihtaa E-hyväksytyt erilliset parkit & vilkut, sekä ne E-hyväksytyt ulkonevat sivuvilkut. sivuvalot eivät saaneet palaa lainkaan, elleivät olleet E-hyväksytyt (joita ei tuolloin saanut kaupasta). Lisäksi autossa olleet ei E-hyväksytyt sumuvalot piti poistaa.
    Takana olevat punaiset sivuvalot piti polttimon poiston lisäksi teipata mustalla teipillä pimeäksi. Syyksi tähän annettiin se, ettei punaista valoa/heijastusta ei saa näyttää kuin taakse. Tähän ainoana poikkeuksena on jos punaset sivuvalot ovat yhteydessä takavaloihin joita ei ilman kohtuutonta investointia saa vaihdettua E-hyväksyttyihin (vain taakse punaista näyttäviin takavaloihin).
    Muista valoista, mm. ajovalot joutui uusimaan E-hyväksyttyihin, kuten myös laittamaan ne E-hyväksytyt heijastimet taakse vaikka auton koko takapeili oli täynnä heijastinta.

    Oli muuten semmonen savotta tää valoshow tuonnin yhteydessä, että jos olis tiennyt olis varmaankin tuonut jonkun helpomman 'rojektin'.

    Vuotta myöhemmin '94 tuotiin myös muuttoautona '87 vuosimallin Chevy Corsica jonka kanssa pääsi pirusti helpommalla kun oli tullut jotain muutoksia sääntöihin... Ajovalot vaihdettiin ekaan katsastukseen ja sit laitettiin takaisin ne (pirusti paremmat) jenkkimallit. Niin ja joutuihan siihen vaihtaan eteen vilkku/parkki polttimon oranssista kirkkaaksi. Dot hyväksytyt sivuvalot/parkit/heijastimet/jne kelpas ilman sen kummempia ongelmia.

    Eli tuo muuttoautona tuominen tosiaan heitteli aika paljon vuosien muuttuessa.
     
  7. Wäiski

    Wäiski Gearhead

    Herra katsastusherralle '89 Firebirdistä piti punaiset sivuvalot sammuttaa ja teipata umpeen ennen kuin kelpasi. Pelkkä sammuttaminen ei olisi riittänyt, koska lampuissa on heijastimet samassa. Jos sivuvalo olisi ollut saman lasin alla kuin takavalo (esim. Chevy Pick-up), niin se olisi saanut palaa. Lakipykälän mukaan muistaakseni vuoden -65 (vai olikohan se-68) jälkeen ei Suomessa ole punaisia sivuvaloja saanut käyttää. Keltaiset kyllä kelpaisivat, mutta mistähän saisi punaisien paikalle käypäiset...?
     
  8. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Huh huijaa, niin katsoppa tuosta edeltä, missä vehkeissä ne punaiset sivuvalot SAA olla myös erillisenä valona.
     

Kerro tästä muillekin!