Startin kytkentä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja kauko-63, 21.8.2020.

  1. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    No niin,kyllästyin siihen jatkuvaan ongelmaan kun kuumana startti ei jaksanut pyörittää ja tilasin uuden startin siis sellaisen puolet pienemmän ja nykyaikasemman näköisen,pitäisi sopia 61-63 caddyyn. Tänään tuli paketti ja huomasin heti että kun vanhan startin solenoidiin tuli paksun virtakaapelin lisäksi kaksi ohuempaa piuhaa niin tässä uudessa on paikka vaan yhdelle johdolle siis startin herätteelle, mitäs mä sille toiselle teen? Sille kun ei ole mitään paikkaa..
     
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Se ohittaa puolan etuvastuksen startatessa, jätä se kytkenmättä eiköhän lähde käyntiin noinkin.
     
  3. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Jep! Vähä arvelinkin että oisko se toinen johto ollu just se etuvastus homma, siitäkin ollu täällä paljon puhetta. Mä laitan startin kiinni ja kerron kuin kävi.
     
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Jos tarvetta kytkeä toimintaan niin tavallisella 4 napasella releellä onnistuu
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ihan vaan mielenkiinnosta kun joskus sähkölaitteita verstaalla ropannu. Oliko siinä entisessä startissa tiukat hyvät laakeripuslat? Väljät helat estävät kuumana käynnistymisen kun voima pakenee ankkurin kautta kenttään suoraan. Tuskin ton ikäisessä kuulalaakeroitua käynnistintä on alunperin ainakaan kun general moottorin tuotteita niin tunne. Ei o vaan koskaan tullu vastaan kunnossa olevaa moottoria joka ei kunnossa olevalla alkuperäisellä startilla käynnisty jollei ole huomattavasti viritetty jolloin korkea puristussuhde vaikeuttaa pyörähtämistä.
     
  6. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Mä noista diodeista mitää ymmärrä. Mut mites Ratrod toimisko tossa sellanen jos kummanki johdon laittas samaa napaa, vaiko rele toimintavarmempi?
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Saattaa jäädä startti päälle, mutta eräs vaihtoehto on heittää etuvastus pois ja laittaa puolan tilalle 12 v. puolan ;)
     
  8. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    juu rele ilman muuta laitettava
     
  9. matti R

    matti R 3rd gear

    Vaihdoin Helat orggis 71 caddy starttiin kun oli lämpimänä huono starttaus. Ehkä pikkuisen parani mutta edelleenkin lämpimänä ihan kuin jumittaa starrti paikalleen ja hetken päästä vasta pyöräyttää käyntiin. Oisko akunjohto hapettunut ja lämpimänä vastus kasvaa?
     
  10. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Akkukaapeleiden tarkistus ja huolto on niitä "halpoja" remontteja. Helposti hairahtuu vaihtamaan akkua tai starttia yms. vaikka vika on akkukaapelin ja maadoituspiuhojen liitoksissa. Mistäkö tiedän.:oops:
     
  11. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Juuri sen takia päädyin tollaseen nykyaikasempaan versioon kun vanha startti jostain syystä söi todella nopeasti etummaisen helan ihan puhki asti! En tiedä mistä johtui mutta pari viikkoa riitti että oli jo puhki ja lämpimänä ei toiminu, nyt on toi uus kiinni ja kyllä pyörittää nätisti:)
     
  12. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Kyllä se ehkä hyvä ois se etuvastuksen ohitus starttaus vaiheessa! Selvästi nyt heikkeni käyntiin lähtö vaikka hyvin pyörittääkin,
     
  13. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Meneekös se releen kytkentä niin että
    30 akku
    85 maa
    86 startin heräte
    87 puolan +
     
  14. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    näin juuri oikein
     
  15. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Jes! Ei kun tekemään
     
  16. Turnn

    Turnn Gearhead

    Tai sitten nykyaikaista lisää ja laita Pertronix tms. kärjetön setti,niin et tarvi etuvastusta enää!
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sepä se vetopään hela kuluukin nopeammin. Oliko helat ennen vaihtoa öljytty valmiiksi tai piditkö itse vähintään vuorokauden öljyssä? Kuiva laakeripronssihela kestääkin ilman öljyämistä just sen hetken ennen kuin yhtä väljä kuin vanhat. Ne pitäs olla pikkasen liian tiukat kun ovat paikallaan ja kalvaimella oikaista linja ja sopiva välys tehä. Kerran oon tehny niin kun sattu oleen sopiva rotsi lainassa muutoin jääny kyllä kalvamatta. Nykyaikaisemmat kuulalaakeroidut kestää taas niin pitkään että vanha mies ajaa ittesä hautaan ennenkuin loppuu laakerit niistä. Että huolettomia ovat.
     
  18. matti R

    matti R 3rd gear

    Öljyssä likosivat pari viikkoa ainakin. En kyllä mitään välystä tutkinut.
     
  19. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Tossa releessä minun mielestä 86 ja 30 voi olla hypyllä
    Edit: ajatus katko tossa voi tulla päällejäävä piiri jos solenoidi ei ota tarpeeksi virtaa pudottaakseen relettä pois
     
    Muokattu: 21.8.2020
  20. fmila

    fmila Gearhead

    Eihän se etuvastus siellä kärkien takia ole. Tossa jo aiemmin sanottin, jos otat etuvastuksen pois pelistä, niin vaihda myös puola. Etuvastus pitää jännitteen oikeena kun kone käynnissä, eli orggis puola on n. 9 voltin puola (ehkä 9,6 V ??). Startilta tuleva johto ohittaa siis etuvastuksen ja siten vahvistaa kipinää startatessa, kun akun jännite laskee starttauksen aikana. Nyky akuilla tämä ei enää ole niin suuri ongelma kuin 50-60 luvun akuilla touhutessa ja talven pakkasissa, jäykillä öjyillä käynnistettäessä.

    t. AM
     

Kerro tästä muillekin!