Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. kane

    kane 1st gear

    Kehua tarvii Kehäkatsastusta (vantaa veromies, All Rightin vieressä). Oli todella asiallinen kuorkin katsastus, lopuksi "savutustestissä" ekan polkaisun (ei rajoittajaan) jälkeen katsoi että hyvä luku ja printtasi...
     
  2. Laaki

    Laaki 1st gear

    Mites, kun itelle muutoskatsastin 275/60r17 renkulat letukkaan ja siinähän on alunperin ne 235/75r15, niin katsuri sano suunnilleen, että tähän olisit saanu laittaa ilman muutoskatsastusta 275 leveet pyörät jos olisit pysyny tuumaa pienemmässä vanteessa (eli vanteen halkasija muuttu liikaa). Ja perusteluna oli että sellaset on tyypitetty siihen. Puhuko pehmosia vai miten on?
     
  3. Ck

    Ck Gearhead

    Joo tervetuloa vaan kekkoslovakiaan. Eihän tuossa oo hirveesti järkeä jos ei muutoskatsastetusta saa muuttaa edes vähän kapempaan renkaaseen mutta on tässä katsastussysteemissä paljon muitakin asioita jotka on sieltä ja syvältä. Tuo nyt esim ahvenanmaalta joku uudehko jenkkiauto tänne, saat vaihtaa kaikki lamputkin jos ei oo e hyväksytty. Tottakai ne ahvenanmaalla käy mut ei täällä.

    Mutta jos autoon vaikka muutoskatsastettaisiin joku todella iso rengas joka juuri ja juuri mahtuu kääntymään niin ei siitä tosiaan voi 30mm enää isontaa mihinkään päin sen ottamatta kiinni pyöränkoteloihin, näin niinkun esimerkkinä.
     
  4. jariha

    jariha Double Gearhead

    tuli kans yks esimerkki mieleen, autossa oli muutostettu madallussarja ja vaihdettiin vakioalusta niin sekin täytyi muutoskatsastaa :mad: mitä vi--- no laki on kai laki :wc:
     
  5. Arskasuuri

    Arskasuuri Gearhead

    No mulla esimerkiksi kävi juuri näin. Katsuri laittoi että "hylätty" jonka jälkeen menin vaatimaan konttorin johtajaa paikalle. Kerroin tapahtuneesta ja mainitsin vielä että "meneehän se vaikka lattiasta läpi jos tarpeeksi poljetaan, kun tehostaja ei ole alipainetoiminen". Johtaja tutki tilanteen ja ja korjasi asian: "Hyväksytty"

    Tästä on aikaa toki kymmenisen vuotta ja tapahtui Tattarisuon katsastusasemalla.
     
  6. Henko

    Henko 1st gear

    Miten se kävi ilmi, että siinä on vakioalusta? Mulla lukee yhdessä rekisteriotteessa, että madallussarja muutkoskatsastettu, ja sen perässä mitat, paljonko pitää jäädä minimissään renkaan ja lokarinkaaren välille. Eli tuon voisi ymmärtää, että saa olla korkeampi, kunhan ei ole liian matala.
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo toki voi, mutta se onkin aikamme syöpä. Pilkunviilaus mitättömissä maalaisjärjellä selvitettävissä asioissa. Varsinkin kun samalla isot asiat yhteiskunnassa menevät päin persettä. Meitä on moneen junaan.
     
  8. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Teiltä pilkunviilaajilta jäi huomioimatta sellainenkin asia, joka vaikuttaa myöskin...ja varsinkin nykyään kun on muotia nää matalaprofiilirenkaat...nimittäin renkaan kantavuus.
    Jos nyt ihan mitkä vaan renkaat sopii kokonsa puolesta pyörimään, niin ihan välttämättä kaikissa niissä väliin osuvissa ei riitäkään kantavuus.
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei levinnyt vehkeestä mitään ja 6600rpm kyllä kuulostaa vähän utopistiselta. Sellaiset lukemat kuitenkin paperiin jäi.

    Toki se melko kierrosherkkä vehje oli ja yli 4000 lukemia joka kerta katsastuksessa. Ehkä anturissa kuitenkin jotain vikaa.
     
  10. Roadkill

    Roadkill 2nd gear

    Eilen kävin katsastaan astron joka meni viime vuonna laakista läpi ilman huomautuksia..

    Tällä kertaa arvas että ei käy niin hyvin kun "vanhan liiton" katsastajan näkönen ukko paperit kädessä kävelee omaa autoa kohti. No jarrurullille mennään auto pomppien kuin kenguru ja renkaat vingahdellen.

    En ite menny mukaan vaan hämäännyin ilmaisista pullista ja kahveista jota toimistosta sai, suuri virhe :D

    Ukko tulee takasi, ihmettelee vielä kovasti turvavyötä kun ei kelaudu niinkuin uudessa autossa ja sit lähtee käveleen mua päin. Huutaa nimen, mä vastaan heti perään "no eihän se ny läpi menny!" ja virnuilee..

    Kysyin sit vaan että mitäs oli ja hylsy tuli että molemmissa helmoissa ruostevaurio. Mentiin sit yhessä kattoon niin ukko oli hakannu liukuoven
    alle 20cm pitusen ison reijän ja sitten toisessa helmassa oli kuulemma ruostetta että hylsy. Tää liukuoven puoli oli siis ennen hakkailua ihan suora ja ehjä. Maalitkin hyvät et kuka edes siitä keksis alkaa ettiin ruostetta..

    Mä sit että niin irtoruosteesta meinaat hylsyn laittaa jota on siellä helman sisäpuolella niin vastas et onhan tuolla liukuoven puolella reikä.

    Eli hylsy tuli vasemman kyljen helman sisällä olevasta irtoruosteesta ja sitten ehjään peltiin hakatusta reijästä.. Juu juu. Ravimiehiä.

    Varmaan setää kyrsi kun 600e rieska on teknisesti täysin kunnossa :D Savuarvot, jarrut ja iskunvaimentimet kaikista hyvät arvot.

    Loppukaneettina setä kysy multa vielä että "kukakohan tän näin rumaks on maalannu??" siinä vaiheessa päätin lähtee..
     
  11. Ck

    Ck Gearhead

    Missä asemalla kävit?

    Mä oon kyllä koputellu aika kovastikin auton pohjia mutta en mä sentään ehjään peltiin oo reikää saanu. Onko kuvaa helmasta?
     
  12. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    konttorin päälikkö käsityö :wc: kadulla vrk:ssa hakkasi gm farkun ehjään kuskin lattiaaan (ei edes pintaruostetta) reiät ja kun sanoin että eihän se ole kantava rakenne niin sanoi että ei niin mutta ei reikiä saa olla.

    siellä se hylepoka ajelee madallussarja bemmistä perämurikan siihen niveltenkattomista varten olevaan tunkkiin ja sanoo oho... :poff:

    ihan kiva sälli se joka ei nää km lukemaa mittaristosta kun ei se ruostevikojakaa löydä.
     
  13. audiq

    audiq Gearhead

    Maalit siitä viimeisenä lähteekin. Se helma ruostuu sisältäpäin. Sellainen joka tietää Astron helmojen taipumuksen ruostua sisäpuolelta, osaa ne mahdolliset ruostevauriot etsiä ehjemmänkin näköisestä helmasta.

    Mutta jos helma on oikeasti kova, niin ei siihen kovin herkästi reikää hakata, vaikka toki mahdollista sekin.
    Jos tuntuu, että hylkyperuste on ollut väärä, niin asiastahan voi aina valittaa eteenpäin.

    Omasta mielestäni on hyvä, että ruostevaurioihin puututaan ajoissa. Silloin ne on paljon helpompi korjata ja on helpompi koittaa hidastaa alkanutta ruostumista.
     
  14. Roadkill

    Roadkill 2nd gear

    No se varmaan tiesi astrot kun osas hakea mihin kohtaa lyö ehjää :)

    Ei siis, tää katsastus periaatteessa oli positiivinenkin asia. Jos se ei mitään muuta keksiny hylsyyn kun noi "ruosteet" niin kuinka tarkkaan se kaikki tekniset jutut on syynänny?

    Täähän tarkottaa että aika hyvässä kuosissa pitäis Astron olla :D


    Alan pikkuhiljaa miettiä noita vanhoja katsastuslappuja joissa lukee aina järjestyksessä paljonko vuodessa on kilometrit mittarissa kasvanu.

    Yhdessä katsastusvälissä oli hypänny 240000km ---> 410000km

    Paljon matkaa on yhteen vuoteen vai joku hazardi käyny mittaristolle.
    Jokatapauksessa kuka noihin nyt lisää ruuvais myyntimielessä.
     
  15. pas2

    pas2 Gearhead

    Oikeesti. Ehjään pohjaan ei reikää lyödä. Pitää tehdä työtä että saa reiän. Oikeesti.

    Nimim. viime viikolla ehjään pohjaan vedenpoistoreikää pistepuikolla ja vasaralla tehnyt.
     
  16. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    pistepuikolla? :eek: aika lailla sai varmaan hakata...
     
  17. pas2

    pas2 Gearhead

    Sä tiedät remmonen teräspiikki minkä perään lyödään vasaralla notta saa jälen porattavaan materiaaliin. Aika lailla sai ehjää pohjaa hakata juu tollakin työkaluyhdistelmällä, saati sitten katsurin vasaralla :poff:
     
  18. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    käsitteet selviksi. ruostevaurioitunut ei ole sama asia kuin muuten vaan ohut materiaali. sellanen vanttera kaveri lyö terotetun rengasraudan sujuvasti uudenkin auton lattiasta läpi kaksin käsin ns junttamis otteella.

    kun oon vieny uudempaa japsia leimalle niin raudan kyljellä kolistelee. vanhan datsunin ehjän pistehitsisauman aukasi sama voimanpesä hakkaamalla ja taivuttamalla nitkutti että sai hylyn. jos pistehitsi riittää uudessa autossa niin miksi ne pitää vanhaan autoon hitsata migillä läpi? tossakaan tapauksessa ei tarvittu kun puristaa vanhat pellin reunat takasin yhteen ja vetää kiinni migillä.
     
  19. Batman

    Batman Gearhead

    Testattu on montaa autoa tavallisella "katsastus raudalla" enkä saanu edes 90-luvun alun Mazdasta läpi vaikka yritys oli jo semmosta ettei varmasti oo ykskään katsastaja työtehtävissä kokeillu..
    Mazda on vieläkin duunin pihalla joten saa tulla kokeilemaan vaikka katosta..
     
  20. malonari

    malonari 1st gear

    Aika varovaisesti on katsurit naputellut mun viemiä koslia , oli valmistus
    maa mikä hyvänsä . Ammattilainen näkee ja kuulee kyllä mistä menee
    läpi , ilman hakkaamista . Yleensä riittää pelkkä raaputtelu ja pieni
    kopautus , oli siellä auton alla katsuri tai ihan itte niitä mätä kohtia
    kartoittamassa / laskemassa 8)
    Oho tuliko luonnehdittua ittensä ammattilaiseksi :poff: Kröhöm
    vittu yli 20 vuotta hitsaillu noita paskoja , kai sitä alkaa olee :D
     

Kerro tästä muillekin!