Uudentyyppinen ruuvipenkki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Esak76, 27.11.2017.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Se on kyllä iso riski nykyään.
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Sitten ne patentoi, tai tekee sille mallisuojan omaan maahansa, ja sinne niitä ei sitten voi enää myydä. Toki, ne alkaa markkinoida niitä tekeleitään sitten muuallekkin, ympäri maailmaa.
    Tiedän yhden firman, jota kiinalaiset syytti polkumyynnistä, kun myivät halvemmalla, kuin he. Oli tuotanto hiottu viimmosen päälle.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin. Patenteista tai muista viis, se on iso vika kun siellä pojjaat tekee vastaavan.

    Ei nyt maalata piruja seinille.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  4. jarona

    jarona Gearhead

    On hieno keksintö!
    Ostan heti ku saa.
    Olisi valmiina 38 senttinen metriä korkea
    männykanto moiseen tarkoitukseen.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Siks oon kuullu että jos kiinasta soittelee jotain tyyppejä että haluamme tehä yhteistyötä yms. niin ei kannata lähteä kun nyysivät vaan idean itelleen.
     
  6. jorkat

    jorkat Gearhead

    kesy
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Aattelin kaivaa pihalle parimetrisen kuopan, pystyttää siihen 3 metriä pitkän 8 tuuman läpimittaisen teräsputken niin että se pistää metrin verran maanpinnan yläpuolelle ja valaa sen putken ja kuopan täyteen betonia.

    Ihan vaan siksi että olis jotain mikä pysyy paikallaan. Voi käydä sit riuhtomassa ja potkimassa sitä.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  8. jorkat

    jorkat Gearhead

    soitan poliisit varmuuden vuoksi..
     
    Camino'79 ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nehän on siellä niitä jotain punatakkeja ja menee hevosilla?
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Laita vielä muutamat 16mm harjateräkset valuun, niin ei mene niin herkästi mutkalle kun alat kunnolla hommiin.
    Ja pitää olla neliöputki, pyöreä saattaa pyörähtää siinä betonissa, jos siitä yrittää vaikka jarruttaa maapallon pyörimisliikettä.
     
    Muokattu: 3.12.2017
    Camino'79, caprice305, Powerstroke ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. jorkat

    jorkat Gearhead

    eipä ku ne on kingejä
     
  12. Esak76

    Esak76 2nd gear

    Juurikin ulkokäyttöä ajatellen kampe on suunniteltu mahdollisimman yksinkertaiseksi,on toimittava aina. Vain kaksi osaa enemmän kuin perinteisissä penkeissä,alaleuka ja sen tappi.
     
    wilburi ja Karpov tykkäävät tästä.
  13. Esak76

    Esak76 2nd gear

    Täältä löytyy uusin video ärhäkästä pikkupenkistä työssä.
     
    kuutio, Saetkae, caprice305 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Ideaa on!
    Varmaan oot hionu valmistustekniikkaakin niin, että kannattavasti voi noita tehdä?
    Oletko miettiny, kuinka lujista materiaaleista sen teet/teetät. Oletko tutustunut Hardoxiin? Sen pehmeenä työstämiseen, ja karkaisuun. Muitakin aineita löytyy. Hitsit mieluusti sellasiin kohtiin, joissa ei ole suurin rasitus. Jos palasista polttelee, niin on olemassa polttokoneita, joiden leikkuupää kallistuu polton aikana. Näyttää jälki semmoselta, että nuo asiat on jo hanskassa......:).
    Toiminta on se tärkein, mutta kannattaa valmistustekniikkakin hioa sarjatuotteessa ihan viimeistä piirtoa myöten. Mahdollisuuksia on monia......
    Jos minulla tuommonen olisi, niin se alasin osuus joutuisi koville.
    Tsemppiä vaan yritykseen, tai oikeemmin tekemiseen.
    (Mun mielestä yritystoiminnassa on vaarä nimitys se yrittäminen. Ei sitä ruveta mitää pelkästään yrittämään. Sitä tehdään, tai sitten ei. Eikä pelkästään yritetä tehdä jotain. :D)
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Paljos hirmusesti tollanen pikkunen kustantelee?
     
  16. Esak76

    Esak76 2nd gear

    Kiitos kommenteista ja kyllä noista protoista hardoxiakin löytyy,sopivista kohdista.Koko projekti on vielä niin lähtötelineissä ettei hintoja voi vielä tietää ja kyllä valutekniikalla tullaan tekemään. Suurin suunnitteilla oleva malli tulee kyllä kestämään hurjimmankin moukarimiehen käsittelyn.
     
    J.J., Saetkae ja wilburi tykkäävät tästä.
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Eli teräsvaluja...... Salossa, Leinovalun kanssa on ollut kiva asioida. Muitakin on. Esim.Tevo Lokomo.
    Oletko Tampereella olevan Valimoisnsituutin kanssa ollut tekemisissä (jos se nyt vielä on pystyssä.....) Ehdottomasti kannattas!!!!
    http://valimoinstituutti.fi/

    Sitten hiekan 3D-tulostus, ettei heti tarvi muottia tehdä, ja saa hierottua mallin kuntoon sarjatuotantoa varten.
    https://www.sttinfo.fi/tiedote/suom...oskella?publisherId=8095742&releaseId=8149055

    http://hetitec.com/

    Tsemppiä vaan tekemiseen.
     
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Rautavalusta en tiijjä mutta minkäslaisia muotteja sen valamisessa käytetään. Eikö niitä hiekkaan tehdä vai onko ne pienille sarjoille...

    Duunissa oli kerran muutama tulostettu muotti, tosin köykämiinille. On kalliita ja jos menee jotain pieleen niin uusiks menee.
     
  19. Esak76

    Esak76 2nd gear

    Kiitos kommenteista ja vihjeistä ! Teräsvalua ehdottomasti,ei mitään valurautahöttöä.
    Tällä foorumilla on kiinnostus ja kommentointi ollut selvästi ylitse muiden joten kerron vähän taustaa itsestäni ja ylipäätään tuon laitteen alkuhetkistä.
    Pohjois Suomesta olen kotoisin ja sieltä kevät-tulvien mukana kulkeuduin Raumalle -96
    Telakoilla (Rauma-Turku) olen laivoja rakentanut ja myös Porissa offhore laitteita. Harrastuksena monenlaiset laitteet mitkä liikkuu ja viimeisimpänä nyt työkalut.
    Eräänä päivänä mietin jospa alasimen talliini ostaisin,netistä kattelin niitä ostomielessä ja pyyntihinnat oli sitä luokkaa että päätin tehdä itse mokoman,en rupee maksaan useita satasia hyvin hakatusta vanhasta alasimesta, omaan talliin riittää hyvin sellainen kevyempi omatekoinen,ei tarvitte kestää mitään kahdenkäden-lekan mätkimistä. Romurautaa löytyi omasta takaa ja mikin pistoolista sitä malmia tulee lisää. Jo ensimmäistä hahmotelmaa tehdessä päätin että teen alasimesta niin monipuolisen kuin suinkin osaan, perinteisiä ruuvipenkkileukoja siihen piirtäessä sain ajatuksen jospa toiseen päähän tekisin lisäleuat,niin lähti ajatus lentämään ja ajattelin että vaakapuristus-leuoille voisi olla paljonkin käyttöä. Napakka nipistysote pienestäkin ulokkeesta. Tuota alaleuan nostomekanismia mietin aikani ja tähän päädyin,edullisin toteuttaa,luja ja varmatoiminen,maksimaalinen avautuma,puristusvoimat samat molemmissa päissä laitetta eikä tämä ratkaisu syö liikaa perinteisten leukojen max-avautumaa.Kaikenlaiset työntötapit,epäkeskot ym voimansiirrot hylkäsin edellä mainituista seikoista johtuen. Tässäpä tämän laitteen syntytarina lyhykäisyydessään eikä vielä ole vastaavaa laitetta vastaani tullut, etsitty on ammattilaistenkin toimesta.
    Esak76
     
    Muokattu: 26.1.2018
    wilburi, bogge, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    ..teräsvalua minäkin tarkoitin, en vaan sanonut sitä. ;) Valurauta ei tuossa kestä mitenkään.
     
    Esak76 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!