V8 MB??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja El kamina, 15.2.2007.

  1. El kamina

    El kamina 3rd gear

    No niin! Aikasemmin tälläkin foorumilla oli noita Väyrys mersu asiantuntijoita! Mutta Löityisköhän Classic MB tietäjiä(kokemuksia)?
    Tieto/kokemukset kiinnostais seuraavasti:
    - mersun 3.5kasi? teho? Kaasari vai ruisku! alumiini lohko? vikoja, kestääkö? huollettavuus? osat?
    - 60/70luvun S-mersun korimalli W?
    - osien saatavuus tommosiin?
    - mersun 60/70luvun automaatit? kestääkö? korjaako kukaan?
    - 60/70luvun MB-S pulttijako?
    - jne... Bullshittiä... :eek:

    :pinup:
     
  2. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

  3. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    - sähkömekaaninen ruisku, kevytmetallinen lohko (niin kuin saksalaiset kutsuvat alumiiniseosteisia osia),
    - '59-'67 W111, '66-'72 W108, '73-'80 W116, '79-'92 W126 (nelioviset)
    - mersun tomaatit korjaa mm. Veho ja Nätkin Porista
    - pulttijako 5x112

    Tuolta http://www.niemoeller.de/ on tullut joskus 80-luvulta kysyttyä osia. Niillä oli julmetun paksut luettelot täynnä osia (kuvat kopioitu alkuperäisistä osaluetteloista?), mutta se mitä oli lopulta saatavilla, oli aika vähän (kun W111 korin osia lähinnä tiedusteltiin).
     
  4. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Kyseisessä koneessa lohko on valurautaa ja kannet kevytmetallia. Tehoa on 200 hv DIN. Osia saa, lompakko pitää avata setelipuolelta. Markka-aikaan männät (valu-Mahle) maksoivat noin 13000mk sarja. Mersuihin valmistetaan nykyään lähes kaikkia osia uustuotantona. Kyseessä ovat orkkisosat, eivät tarvikkeet. Hinnoittelu on sen mukaista. Huonoa Meseä ei kannata ostaa ja Mesen tekniikka ei mielestäni tarjoa etuja muun merkkisissä autoissa.

    Matti Äyräväinen


    - mersun 3.5kasi? teho? Kaasari vai ruisku! alumiini lohko? vikoja, kestääkö? huollettavuus? osat?
    - 60/70luvun S-mersun korimalli W?
    - osien saatavuus tommosiin?
    - mersun 60/70luvun automaatit? kestääkö? korjaako kukaan?
    - 60/70luvun MB-S pulttijako?
    - jne... Bullshittiä... :eek:

    :pinup:[/quote]
     
  5. saul

    saul 2nd gear

    Überguru näkyy jo vastanneenkin. :)

    Vaihteistoja korjaa myös Jarkko Siekkinen. http://www.konehuolto.vze.com/

    Pulttijaosta vielä sen verran, että se on Mersussa käytännössä aina 5x112, mutta ET vaihtuu.

    Tarkoittamasi 350-kasi on ilmeisesti tyyppiä M116. Tuotannossa vuodesta 1968 vuoteen 1991 erilaisina versioina. Suurimmillaan kai 4,5 litraisena?

    Ja www.mersuforum.net:tiä suosittelen minäkin. ;)
     
  6. coroNet

    coroNet Gearhead

    Mb 450 v8

    Tuossa pari kuvaa 450-versiosta

    [​IMG][​IMG]

    Pari-kolme vuotta sitten, kun kävin Haaparantalaisella romuttamolla, meinasi heräteostoksena matkaan jäädä tuollainen 4,5 kasi, kaikkine ruiskuineen ja apulaitteineen sekä 3-v automaattilaatikon kera, hintaan 600€. Mutta onneksi järjen valo pilkahti... :lol:
     
  7. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Tietääkö joku mikä on suurin konevaihtoehto minkä tuohon 60-luvun 190-mersuun (siipimersu) on saanut?
     
  8. karra

    karra Double Gearhead

    190-mallisella tarkoittanet W110 koria jossa oli aina kaksilitrainen neloskone, suurimmillaan kait 230 jolloin tyyppikilvessä 230.4 (tai saattoi tämä ollut vasta "pystylampussa" eli 115 mallissa). W111 mallissa missä pitempi nokka oli sitten kuutoskone (ässämersu) oli 220, 250 ja 300 versiot. W108 (Raid-mersu) sai nokalleen 280-kuutosen ja 1970 paikkeilla sitten 350-kasin sekä olihan olemassa se 6.3 litrainen kasiversiokin W108 mallista. W111 ja W108 sedanversioista oli tarjolla prameampi ilmajousitteinen W112 sekä W109 versio - ylensä aina isoimmalla saatavissa olevalla koneella. Jokseenkin näin meni...joku saattaa vielä korjata jos oli virheitä :D .
     
  9. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Tuota tuota.....

    Siipimersuun (4d) suurin kone oli 3 litranen kutonen (300SE ja 300SEL). Muita oli 1,9 ja 2,0 litraiset neloset (190 ja 200) ja 2,2l ja 2,3l kuusisylinteriset (220, 220S, 220SE, 230, 230S). Lisäksi oli tietysti 1,9l ja 2,0l dieselmoottorit (190D ja 200D). Lyhyeen koppaan sai myös 2,3 kutosen. Alustoissa on ollut eroja, mm. pikkukoneiset oli rumpujarruilla, isompiin tuli levyt eteen ja 3 litrasissa oli levyt myös takana. Muistelisin kaverien puhuneen taka-akselissa olleen myös jotain eroja, muitakin kuin ilmajousitus.....

    Ja tosiaan siipikorisia tehtiin vuosimalliin 1968 asti. Uudempi W108 korinen tuli markkinoille jo 1965 ollen tuotannossa 1972 asti. Silloin '65 myös siipikoriset saivat uudet koneet (2 litrainen diesel sekä 2,0l nelonen ja 2,3 litrainen kutonen). Pyöreämpää W108 (ja W109) koria sai 2,5l (250S/SE), 2,8l (280 S/SE/SEL) ja 3,0l (300SE/SEL) kutosilla ja 3,5l (280SE 3,5 / 280SEL 3,5 / 300SEL 3,5), 4,5l (280SE 4,5 / 280SEL 4,5 / 300SEL 4,5) ja 6,3l (300SEL 6,3) kaseilla.

    Coupe ja avomallit (W111 ja W112), jotka ei ole varsinaisesti siipimalleja (kun ei näissä ole siipiä), olivat käytännössä samalla korilla vuodesta 1961 vuoteen 1971. Moottoreina oli kuusisylinteriset 2,2l (220SE), 2,5l (250SE), 2,8l (280 SE) ja 3,0l (300SE), ja 3,5l V8 (280SE 3,5). Kuinka paljon esim. V8:n alusta poikkeaa sedanin alustasta, niin ei ole tarkkaa tietoa (kasissa 4xlevyt). Näitä seurasi vuodesta 1971 W107 koriset SL ja SLC mallit aina vuoteen 1989 asti.

    Ulkomuistista heitin ekaan viestiin jotain. Kaveripiirissä on yli 20 vuoden ajan ollut vanhempien Mersujen omistajia / harrastajia, mm. kolme W111 omistajaa. Ja jostain syystä minun mielestä upein Mercedes on just W111 (mm. lapsuudenkaverilla ollut '64 220S 22 vuotta) ja toiseksi hienoin W108 (em. kaverin faijalla ollut mm. 280 SEL 3,5). Mutta mistäköhän 3,5 litrasen lohkon alumiinisuus on tarttunut muistin syövereihin.....?
     
  10. karra

    karra Double Gearhead

    Levyjarrut on takanakin jo kuutos-coupessa 1968, eli W111 280SE C:ssä.

    SLC:n valmistus loppui 9/1981 koska 10/81 lähtien SEC korvasi sen malleilla 380 ja 500.

    Mielestäni paras "mobiili-V8-mersu" on W111 Coupe kasilla koska siinä yhdistyy vanhan auton kaunis design ja tehokas kasimoottori. Koeajoin yhtä sellaista Tukholmassa v. 2005 ja mukava oli auto. Silloinen verotuskäytäntö tosin pelotteli ja kauppoja ei syntynyt vaan onnistuin löytämään sopivamman (mutta 2.8 kuutosen ) Suomesta :D . Tosin kasipadalla oleva W111 coupe on ns. flachkuhler eli maski on matala ja leveä kuten 108:ssa. Kutvosmallissa se on korkea niin kuten omassani. Coupe oli lisäksi sellainen malli että jokaisen vuotena oli tarjolla vain yksi ainoa moottorivaihtoehto. Sama päti ameriikoissa kun SL/SLC mallia sinne myytiin - vaikka Saksassa sai valita kiukaan koon mieleisekseen.
     
  11. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Jep, tuli jo 250SE malliin 1965... Niin ja oli jo '62 kolmesatasessa. Vain 220:ssä oli rummut takana. Tuli kirjoitettua alustan eroista lähinnä sillä ajatuksella, jos siipimalliin haluaisi laittaa isoa konetta. Vanhoilla säännöillä tehtynä löytyy siipimersua (siis 4d) ainakin 3,5 l V8 koneella leimattuna.

    Totta.

    ?.... Oliko ne muut vaihtoehdot sitten avoon tarjolla? Ainakin 3 litraisen kanssa tarjottiin samanaikaisesti myös 2,2 litraista ('62-'65) ja 2,5 litraista ('65-'67). Samoin 2,8 ja 3,5 oli samaan aikaan tarjolla ('69-'71).

    Näistähän löytyy kirjallista hyvinkin yksityiskohtaista tietoa, etenkin saksankielisinä teoksina
     
  12. karra

    karra Double Gearhead

    Totta, tuo 300:nen on oma stoorinsa, sillähän on oma koodinsakin eli W112.

    Olin tosiaan siinä uskossa että 2.8 ja 3.5 litraista konetta ei asennettu W111 coupeen samana vuonna. Taisikohan olla myös sillä lailla että W112 sedanin sekä coupen valmistus loppui samana vuonna kun 108 tuli markkinoille. Ja tuliko siihen W108:iin kasikone (3.5) sitten aiemmin kun coupeen ? Sitäkään en nyt ulkomuistista muista minä vuonna se 6.3 esiteltiin siinä W108 korissa :odroll: .

    EDIT: tässä linkissä on dataa W111 malleista: http://www.w111.net/html/datenw111.html

    Tuo 6.3 esiintyminen W108 korissa pitää vielä palauttaa mieleen, siitä oli hiljattain juttua MB:n Classic-lehdessä eli jäsenjulkaisussa, missä koeajettiin rataversiot W112 (300 siis) sekä W108 (taisi olla suurennetulla eli 6.9 koneella eli Waxenberger-malli).

    Aina oppii jotain uutta :D , näköjään tuota omaani on valmistettu 3797 kappaletta.
     
  13. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Tässä on toinen hollantilainen Heckflosse nettisivu englanninkielisenä. Parilta kaverilta löytyisi saksalaisella pieteetillä tehtyä historia- ja tietokirjallisuutta, ja saattaisi löytyä jotain tiedonmurusia myös omasta hyllystä löytyvästä Niemöllerin osaluettelosta (Katalog D: Baumuster 108-109-110-111-112-113. Sivuja on ainakin 656 ja räjäytyskuvat on ilmeisesti alkuperäisiä MB kuvia).

    No nyt kun selailen em. Niemöllerin luetteloa, niin sen mukaan:

    3 litraiset

    W112 300 SE/ SEL (112.014 / 112.015) valmistettiin välillä 4/ 61 - 7/ 65
    W112 300 SE Cp/ Cb (112.021/ 112.023) 2/ 62 - 12/ 67
    W108 300 SE b (108.015) 8/65 - 12/ 67
    W109 300 SEL (109.015, M189 motilla) 3/ 66 - 12/ 67
    W109 300 SEL (109.016, M130 motilla) 2/ 68 - 1/ 70

    2,8 ja 3,5 litraiset (Coupeen ja avoon tullut ensin)

    W111 280 SE Cp/ Cb (111.024 / 111.025) 11/67 - 5/ 71
    W111 280 SE 3,5 Cp/ Cb (111.026 / 111.027) 11/69 - 7/ 71
    W108 280 S (108.016) 1/68 - 9/ 72
    W108 280 SE (108.018) 1/68 - 9/ 72
    W108 280 SE 3,5 (108.057) 3/71 - 9/ 72
    W108 280 SE 4,5 (108.067) 5/71 - 11/ 72
    W108 280 SEL (108.019) 1/68 - 4/ 71
    W108 280 SEL 3,5 (108.058) 3/71 - 8/ 71
    W108 280 SEL 4,5 (108.068) 5/71 - 11/ 72

    6,3 litranen olisi tullut jo joulukuussa '67
    W109 300 SEL 6,3 (109.018) 12/ 67 - 9/ 72

    Edelleen samaisen Niemöllerin opuksen mukaan W111 ja W112 Coupe'hin ja Cabrioletteihin tarjottiin samoja moottoreita samanaikaisesti, poikkeuksena, että avo tuli coupea 7 kuukautta myöhemmin markkinoille (2/61 >< 9/61)

    Jumpe! Kaverin faijan entinen 280 SEL 3,5, jota on valmistettu vain 951 kpl, on maatunut puun alla osittain purettuna jo yli kaksikymmentä vuotta. Ei ole ollut myytävänä "kun tekee pojalle siitä auton"..... Poika taitaa huidella nykyään lähellä kolmeakymmentä vuotta....

    Ja sitten palataan muistin pariin: eikös kaikki aidot '68-'69 300SEL 6,3 Waxenberger kilpurit ole tuhoutunut (3 kilpuria ja 2 testiautoa)? Jäljellä on enään tehtaan tekemä kopio Urpo Lahtiselle. Myöhemmin tehtyjä klooneja löytyy useita, Suomessakin taitaa olla 2 kpl.
     
  14. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Papallani oli tuollainen siipi 230. Siis pyöreät etulamput, lyhyt nokka. Listotus ja muutenkin kuin 200D. VM ehkä-67. Käsittääkseni aika harvoin nähty versio.
     
  15. kippis

    kippis Gearhead

    mikäs v8 mese siinä raid elokuvassa / sarjassa oli ? vissiin sama auto molemmissa... siis mikä malli ?
     
  16. Kurko

    Kurko Double Gearhead

  17. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    /\ Ylläolevan linkin kuvassa näkyy ruskea mersu. Käsikirjoittaja Nykäsellä ja ohjaaja / käsikirjoittaja Tapio Piiraisella kummallakin on W108 koriset Mercedekset. Nehän on esiintynyt molemmat Raidissa: Raidilla oma ja Janssonilla oma. Ruskea taitaa olla Nykäsen V8 koneinen ja sininen Piiraisen?

    http://www.tornio.fi/kirjasto/tuu/dekka ... t/hsma.htm


    Edit: tuollahan se on suoraan sanottu (Googlen välimuistista Etelä Saimaa lehden arkistosta)

    Raid kuvattiin 120 päivässä. Yhtä osaa varten käytettiin 10 kuvauspäivä, mikä tekijöiden mukaan on tiukka aikataulu. Kuvauspaikkoja kertyi melkein yhtä paljon kuin kuvauspäiviä.

    - Esko Salminen halusi tiettynä päivänä kesälomalle, joten hänen roolihahmonsa sarjassa piti tappaa, ohjaaja kertoo. Ohjaaja paljastaa muitakin yksityiskohtia: Raidin ajama Mersu on oikeasti Piiraisen ja Janssonin Mersu Nykäsen. Perse-Arskalla on todellinen esikuva. Jansson on Nykäsen Raid-kirjoissa pieni mies, joka on päässyt poliisikouluun poikkeusluvalla. TV-sarjassa hän on iso mies ja laihdutuskuurilla.
     
  18. karra

    karra Double Gearhead

    Tässähän joutuu syventymään ihan tosissaan :D . Mersullakin on ihmeellisiä "poikkeusmalleja" , esim. kuten ylläoleva otsikko sanoo 3-litraiset niin joukossa on musta lammas eli ilmajousitettu 109 SEL kuitenkin 2.8 M130 moottorilla. Mersufoorumilla aikanaan keskusteltiin tuosta harvinaisesta mallista (kuulosti aluksi oudolta mutta oikea malli todellakin kyseessä).

    Löysin jopa suomenkielisen lista noista malleista: http://www.ajovalo.net/MB-sarjat1.htm

    Ja omia muistin syövereitä kaivellen: Waxenbergerin kilpa-autossa oli itse herran (muistaakseni omassa pajassaan ilman tehtaan tukea) suuremmaksi porauttama 6.9 litrainen pata. Sitten kun autolla saavutettiin kilpailumenestystä niin tuo suurennettu ja kestäväksi todettu konstruktio otettiin käyttöön seuraavasaa ässämersussa eli W116 450 SEL 6.9 . Tämä Waxenberger pyöritti kilpailutoimintaa aluksi itse, ilman tehtaan osallistumista, muistaakseni.

    Se auto, jota lehdessä testattiin oli mielestäni alkuperäinen, mutta olikohan se sitten 6.3 eli ei "waxenberger"... :eek: pitää kaivaa lehti esiin kun pääsen kotiin reissuiltani.

    Näin eilen MTV:ltä Mobyn videon jossa W108 280 SEL, löytyypi myös juutuubilta: http://www.youtube.com/watch?v=AtXfnEy8b5U
     
  19. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Erinomaista tarkkaavaisuutta!
    Niemöllerin mukaan 2519 kpl tehty 300 SEL mallia M130 moottorilla.

    Jep 6,9 oli kilpurit. Mutta "ainoa jäljellä oleva" Waxenberger eli Lahtisen on muistaakseni varustettu 6,3:lla. Sehän ei muutenkaan ollut 1:1 kilpurien kanssa. Waxenbergerin (ja muidenkin) 300 SEL kilpailuhistoriasta oli mielenkiintoinen historiakirjoitus, mutta ei löytynyt nyt. Linkki on jossain aikaisemmin kirjoittamassani OD viestissä, kun MadMiken kanssa noita ja Pullmanneja muisteltiin.... Nyt löyty linkki, mutta ei tätä kirjottaessa toimi http://www.m-100.org/

    Löysin lainaukseni (jonka mukaan kilpurien motit oli 6,8 litraisia - ainakin jossain vaiheessa):

    "Although the cars were always called 6.3s, Wax'l soon added an engine man to his team for flow tests and to bore units to 6.8 litres for the 24 hours of Spa in 1969"

    "At Spa, AMG could use a five speed manual thanks to homologation by the factory. Waxenberger was a little worried: "We could build just one to race but had to make copies if anybody asked. I finally said: 'Okay' DM 20,000 [about #7000] for a road version, plus installation. One owner insisted and became our best customer. He was overjoyed to have the fastest road-licensed 6.3." Mercedes never raced the cars again and let homologation lapse."

    One owner = Lahtinen

     
  20. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    faktaa on niin paljon että tässä menee ihan sekaisin... Eli tuo vanha 190-mersu on tuo w110.
    Eli onko tuota w110 mallia saanut tuolla 3 litran koneella, tai edes 280-koneisena?
     

Kerro tästä muillekin!