Vaijerivaihtolaitteesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja kpj, 24.8.2019.

  1. rodhot

    rodhot Gearhead

    Koukkulaitteen ottaisin jos pitäisi useasti päivänaikana lavaa vaihdella ja on hyvät paikat laskulle/nostolle. Lavat pitää olla vahvat kun vedetään etuseinästä eikä lavan alta rungosta
     
    kpj, viikinki75, Nikuzai ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Mulla ainakin koukkulaite nostaa ylöspäin ja etuseinän ”taivutus” tulee vastaan vasta kun lava on jo pitkällä rullien päällä. Hitsasin ite konelavaan koukkulenkin ja en laittanut mitään vinotukia, on kestänyt vetää kyytiin 16Tn telakoneen ja ei ainakaan vielä ole irronnut. Yleensä noi lavat kestää mitä vaan kun, joutuu ite maksamaan ja korjaamaan. On kyllä kätevä kun useita laskemisia ja päällevetoja joutuu tekemään päivässä, en kiellä sitä asiaa. Muutamia koukkulaitteen huonoja puolia: hidas kipin nosto/lasku,
    korkea rakenne, paino-ero vaijerilaitteeseen (meillä 1600kg , molemmat 3aks.autoja). Kaikissa noissa on puolensa ja puolensa.
     
    kpj ja juko7 tykkäävät tästä.
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Nyt tuli ajatukseen, osaako kukaan sanoa miks hitossa ne vaijerikoukut pitää olla siellä lavan alla?
    Miksei takarullat ole 3cm suuremmat ja se lenkki sen vaijerikulmasysteemin tilalle, ei ois ryömimistä ja ei tartteis ihmetellä pysyykö se nyt siinä kulmasysteemissä vai lipesikö

    Sen ymmärrän et ensimmäisessä ja alkupään vehkeissä ne oli taaempana, kun runkovinssillä oli veto ja tikaskipillä nosto


    Ja sit toinen miksei yhdessäkään lavassa ole jalkoja et vois jättää etupään ylös ettei lava ole täynnä vettä ja tartte tyhjää lavaa ottaessa ryömiä siellä alla tai kuljettaa matkassa sähköpylvään pätkiä :odroll:
     
  4. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Eikö ne koukut ole siellä lavan alla jotta vaijeritelat mahtuvat myös lavan alle pituussuunnassa? Ja jos ei siinä ole vähän ylimääräistä tilaa niin lopussa vaijeri vetäisi lavaa alaspäin eikä eteenpäin. En tiedä ymmärsinkö mihin toi halkaisijan kasvattaminen vaikuttaisi?

    Tukijalkaidea vois olla käyttökelpoinen kyllä
     
    kpj tykkää tästä.
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Parikin kertaa käyny niin, et jarrupalkiton lava loikannut ylös ja eteen, kun vaijereissa ollut paljon varaa nousta pystyyn
    Jos vaijerit olisi rullissa "kiinni" ei lavalla olisi mahdollisuutta nousta

    Yhessä autossa oli hytin yläreunassa kiskon kärjen kolot, siinä oli melkosen eteen asti laitteet ja sellainen lava ollut jossa pitkällä alla vaijeri tartunnat

    Kerran jarrutuksessa pikkasen kippura lava nousi etupönkkien päälle


    Joskus aikanaan oli mersu jossa etupönkät niin kaukana edessä et vaijerit veti sen vaijerin lukitus puristeen rullien eteen asti pystyyn, koskaan ei ollu ongelmia siitä

    Eikä missään ole sanottu et rullat pitää olla metrin etupönkkien takana, miksei tee laitteita metrin pidemmäksi ja etupönkät rullien päälle

    Eihän ne alienin häntä laitteetkaan ota lavan alta vaan etureunasta

    Ite jos urakkaa ajelisin lavoilla leivän saanniksi, niin kaikki lavat vain niillä tartunnoilla, ei muut ajelisi lavoja

    Jossain olivat laittaneet gepsit lavoihin ja melkein kaikki ajattivat ainakin yhden kuorman muilla.
     
    kpj ja juko7 tykkäävät tästä.
  6. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Mä olen ehdottomasti koukun kannalla. Jos on vinossa, niin koukku kiinni ja etureunaa vähän ylös, niin saa auton kanssa käännettyä suoraan heti.

    Muutenkin pirusti helpompi. Ite kun tein monia kymmeniä nostoja/laskuja päivän aikana, niin ei olisi tarvinnut edes kyydistä pois nousta, mutta lavat piti aina verkottaa/poistaa verkot.

    Vaijerivehkeillä en ole ite nostellut, mutta kyydissä olen ollut satojen keikkojen ajan.
    Eihän se tietysti sama ole, mutta kuitenkin.
     
    kpj, Kruunusaari ja juko7 tykkäävät tästä.
  7. kpj

    kpj Gearhead

    Tännehän on tullut hyvin keskustelua aiheesta, sillä välin kun olin poikessa. Syvä kumarrus siitä! Varmaan tuo vaijerilaite on kuitenkin se mihin olen kallistumassa. Käsittääkseni kuitenkin koukkuversiossa jää suurempi väli kopin ja lavan väliin. Kaikki sentit mielellään kuitenkin ottaisin käyttöön, mitä saa. Voin etsiä huomenna kuvan tuosta takarungosta, niin voi jatkaa spekulointia, mikä olisi paras ratkaisu...
     
    Nikuzai ja juko7 tykkäävät tästä.
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    On sellaisiakin jotka työntää koukun niin eteen, et isossa heitossa hytti kolisee jos vaan vaihteisto antaa myöten koukun tulla riittävän eteen

    Mut satunnaiseen käyttöön ja etenkin koneen kuljetteluun vaijerit mieluummin, harvemmin konetta nostetaan ja lasketaan asfaltilla
     
    juko7 tykkää tästä.
  9. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Mututuntumalla sanoisin, ettei isoa eroa ole. Ei ne vaijerilaitteet ihan pieniä ole. Autojahan on tietenkin erilaisia.

    Kuuklettamalla kuvista varmaan saa jotain osviittaa eri vehkeistä.
     
    Muokattu: 27.8.2019
    juko7 tykkää tästä.
  10. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Mitenkäs oikaset auton sivukallistuman, jos maa viettää? Koukkulaite on aika notkea sivusuunnassa jos on vino paikka ja vedät esim betonijäte lavaa kyytiin. Koukkulaitteella yleensä lava nousee pystympään kuin vaijerilaitteella.
     
    Nikuzai ja juko7 tykkäävät tästä.
  11. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Yksi kohta oli just tollanen. Maa vietti oikealle, ja painava lava. Keula usein pystyssä siinä. Sillon ei tietysti pystynyt etupyöriä kääntämällä suoristaa.

    Se olikin hankalin paikka. Pomo joskus kauhisteli, että kaatuu koko vehje. Aika hurjaa välillä oli, mutta aina kyytiin tuli, eikä kaatunut.;) ("vittu se mihinkään kaadu" )

    Olisi tietysti kiva nähdä videota niistä hurjimmista nostoista, kun tallentava videovalvonta siellä kuitenkin oli.:)

    Ei mun mielestä hirveän pystyssä noussut. Koukun teleskoopilla sai kikkailtua aika paljon. Oli myös aika järeä se koukkulaite. Onhan noitakin tietysti erilaisia.
    Mulla oli alla 2000-luvun R500 Scania.
     
    Muokattu: 29.8.2019
  12. kpj

    kpj Gearhead

    Eipä nyt piru löytynyt parempaa kuvaa takarungosta ja auto on vielä eri paikassa kun itse, niin ei oikein voi vielä uutta kuvaa ottaa. Saa tuosta toki idean, minkälainen se tällä hetkellä on. Tuolla edessä sivuilla on siis edellisen elämän soralavan nostosylinterit, runkopalkkien välissä edessä hydrauliöljysäiliö. Runkopalkkien takapäissä on soralavan saranointi.
    [​IMG]
     
    juko7 tykkää tästä.
  13. rodhot

    rodhot Gearhead

    Vaaditaanko päällisrakenteiden asennuksista viellä nykyään "asennuspaperit" ? Vai koskeeko se esim. nosturiautoja vain?
     
    kpj tykkää tästä.
  14. pe-le

    pe-le 1st gear

    hämääkö tuo kuvakulma ,,,vai onko tuo alusta noin lyhyt miltä se kuvassa näyttää??
    tulee vaijerilaitteiden kanssa aikamoinen takaylitys lavalle,
     
    kpj tykkää tästä.
  15. juko7

    juko7 Double Gearhead

    kpj tykkää tästä.
  16. kpj

    kpj Gearhead

    Vähän tuo kuvakulma hämää, on siinä miltei 4,5 m tuohon takapuskurin kohtaan. Ja tarkoituksena olisi, jos siihen saisi lyhenneltyä laitteiston siten, että lavamitaksi tulisi n. 4 m. Täytyypä tutkia tuota linkkiä asennuspapereista...
     
  17. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Jos teet jotain reikiä runkoon asennusta varten niin ne pitää olla runkopalkin pystylevyn keskialueella (uumassa) koska siellä on pienin jännitysvaihtelu. Palkin vaakapintoihin (laipat) varsinkaan ei pidä porata tai hitsata mitään. Kiinnityksen runkoon pitää yleensä olla pultattu (ei kiinnitystä hitsaamalla, syynä runkopalkin väsymisriski). Autovalmistajien sivustoilta löytyy hyödyllisiä asennusohjeita
     
  18. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Pikku vinkki noihin kippisylintereihin liittyen. Joskus muinoin multilift käytti rungon ulkopuolisia sylintereitä, noilla on moni auto kaatunut vinossa paikassa. Syystä että, jos jompikumpi sylinteri takertelee, lavaraami alkaa ”elää” vaakatasossa. Vanhat scaniat joissa noita oli käytössä paljon myös katkesivat kipin kohdalta. Noiden käytöstä luovuttiin joskus 70luvun puolessa. Tuohon ei housukippi maksa paljon ja on tukevampi kuin nuo mitkä paikoillaan. Tämä auton kaataminen ei ole omaa legendaa tai asian vaikeaksi tekemistä. Yritän antaa vinkkejä ettet tee samoja virheitä mitä itse tein. Mikä auto toi alusta on?
     
    Muokattu: 29.8.2019
    juko7 tykkää tästä.
  19. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Kaatoakselia ei kannata tuoda liian taakse ellet halua keulia autolla . Olen kahteen autoon rakentanut laitteet päälle ja jos vielä teen joskus en tee samoja virheitä kuin ensimmäisessä. Siinä tuli kaatoakseli liian kauas taka-akselin keski kohdasta. Oli pystyssä pienilläkin kuormilla ja oli kaksiakselinen auto, ei teli.
     
    juko7 tykkää tästä.
  20. juko7

    juko7 Double Gearhead

    ^mitäs katsastuksessa haluttiin nähdä asennukseen liittyen?
     

Kerro tästä muillekin!