Virrat hävisi virtalukolta ja osasta autoa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja T5, 7.8.2020.

  1. T5

    T5 Gearhead

    Kysytään nyt täältäkin, koska kukaan ei tunnu tietävän, mitä tuon romun kanssa pitäisi tehdä. 1977 F250 ja koneena 460. Sähköt alkuperäiset pl. Fitechin piuhat ja nappistartti.

    Eli, otin auton ajoon tarkoituksena leimata se Suomeen. Pääsin kaverin pihaan, jossa kehuin autoa kovasti maasta taivaisiin. Tätä ennen siis auto toimi ilman mitään sen kummempaa murhetta noin kuukauden (tallissa ja pihalla siirtelyt)
    Pois lähtiessä auto päätti, että ei lähdetä. Virtalukkoa kääntäessä sähköinen bensapumppu ei lähtenyt päälle ja mittaristoon ei tullut virtaa. Tuulettimen moottori toimii, äänimerkki toimii jne.

    Päätettiin yrittää pakolla autoa käyntiin, että saan ajettua sen parempaan paikkaan korjaamista ajatellen. Akulta virta suoraan startin solenoidille ja virrat tuli sillä sekunnilla ja auto lähti käyntiin.

    Ajoin hallin pihaan ja meinasin sammuttaa auton, niin nyt se ei sitten sammukaan. Avain nollille kääntämällä kyllä mittarit menee kojetaulusta nollille, mutta auto jatkaa puksuttamista. Auto oli saatava kuitenkin sammuksiin, niin ensin miinuskaapeli irti. Ei vaikkutusta. Sitten plusnapa irti. Auto käy edelleen. Lopulta napattiin puolalta johto (mikä olisi pitänyt tehdä ekana) ja auto saatiin sammumaan.

    Pikainen googletus toi tämän ilmiön syyksi rikkinäisen jännitteensäätimen, rikkinäisen startin solenoidin tai rikkinäisen virtalukon pohjan.
    Nämä kaikki kolme on vaihdettu, mutta ne virrat on silti kateissa. Avainta kääntäessä joku naksahtaa kojetaulun uumenissa, mutta mitään ei tapahdu.
    Maadoituskaapelit on kokonaan uusittu, samoiten pluskaapelit. Yritin etsiä jotain sulakkeita, mutta eihän sieltä löytynyt kuin ne putkisulakkeet kuskin jalkatilasta. Niistä ei paljoa viisaammaksi tullut.

    Joten mitäköhän nyt?
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Sulakkeiden lisäksi piuhoissa lienee myös "fusible link"kejä.
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    jos muuten alkuperäiset sähköt, niin testaile fitechin napit ja kytkennät
     
  4. T5

    T5 Gearhead

    Joo, niitä on. Miten nuo pystyy testaamaan, kun ovat vain pätkiä johtoa ilman mahdollisuutta irrottaa tms?

    Painonappia lukuunottamatta ihan orkkikset ovat. Fitechin sähköt ovat periaatteessa ihan erilliset tuosta auton sähkösysteemistä. Niille tulee oma plussa akulta ja eivät yhdisty muistaakseni muutoin auton sähköihin kuin kierroslukumittarin ja virranjakajan osalta.
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    No sehän riittää jos fitech vuotaa virtaa suoraan virranjakajalle, niin ei sammu virtalukosta
     
  6. T5

    T5 Gearhead

    Pitääpä sitten ne liitokset käydä vielä läpi. Hassua olisi vaan se, että yhtäkkiä alkaisi sitä tekemään.
    Tosin tuossa kun johdot menee suoraan virranjakajalta ruiskun runkoon, niin sitten vian pitäisi olla melkein siinä ruiskuyksikössä?

    Yksi fusible link on johdossa tuolla startin solenoidin seutuvilla, joka tulee virtalukolta. Nappaan sen tänään pois ja yhdistän suoralla johdolla. Jos sillä toimii, niin sitten se fusible link on vaan kyllästynyt elämäänsä.
     
  7. guru

    guru Gearhead

    Akulta virta suoraan startin solenoidille ja virrat tuli sillä sekunnilla....niin mille navalle?
     
  8. T5

    T5 Gearhead

    Sille startille menevälle navalle. Periaatteessahan sen ei pitäisi noihin sähköjen mystiseen palaamiseen vaikuttaa? Joten sitä olen itsekin ihmetellyt.

    Otin fusible linkin pois ainoastaan todetakseni, että akku oli tyhjentynyt, vaikka miinuskaapeli oli irti. Uutta yritystä, kunhan akun saa täyteen. Jos tuo fusible linkin eliminointi ei tuo selvyyttä tähän hommaan, niin itse en enää ymmärrä, mitä tässä pitäisi tehdä.
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ota se uusi virtalukon pohja irti virtalukosta ja kokeile pelkällä pohjalla. Ettei itse lukossa nyt ole jotain vikaa ettei käännä pohjaa tarpeeksi tai sitten liikaa jolloin oikeat nastat ei kytkeydy. Fusible link pitäisi olla ehjä kun kerran virrat menee läpi.
     

Kerro tästä muillekin!