Huuhaata: Audi oikarissa....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Temppu, 15.9.2003.

  1. Temppu

    Temppu 1st gear

    Niin, kävi näin:

    Audi (-93 100 quattro farkku 2.0E16v) on seissyt kesän yli pihalla pressujen alla, akku siirretty käyttökinneriin. Viikonloppuna yritin tarjota akkua takasin Audille, niin sepäs löikin kipunaa käsille oikein kunnolla. Rungon ja +-kaapelin välinen resistanssi 0.9 ohmia (mittari oikosuljettuna näyttää 0.6 ohmia). Kytkin kokeeksi sarjaan pari ajovalon lamppua, josko joku kondensaattori latautuisi, mutta valot vaan porotti eikä virta laskenut.

    Eli: jossakin lienee oikosulku?
    Mistäköhän vikaa kannattaisi lähteä etsimään?

    Laturi?
    Startti?

    Minne muualle sähköä menee suoraan, kulkematta kytkimien tai sulakkeiden kautta?

    Löytyskö joltakin kytkentäkaaviota?

    Tsekkasin johtohässäköistä sen, mitä autoa purkamatta pystyi, eikä missään näkynyt hiiren tai oravan mentäviä reikä, tai mitään muutakaan epätavallista.

    Voi pee.....

    Temppu


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-09-17 10:29 ]</font>
     
  2. ana57

    ana57 1st gear

    Todennäköisesti laturi.
    Sovititko akkua oikeinpäin (eli korkit ylöspäin ja miinus napa runkoon).
     
  3. Temppu

    Temppu 1st gear

    :razz:

    Mikäs laturissa?
    Diodit rikki?
    Pitääkö osia vaihtaa/koko laturi, vai tokeneeko pyörittämällä?

    Temppu



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-09-15 12:56 ]</font>
     
  4. Temppu

    Temppu 1st gear

    Ei ollu laturissa vikaa.
    Eikä virta vuotanut sulakkeidenkaan kautta.
    Eikä myöskään releiden kautta.

    Päivän seisonnan aikana (ilman pressua) oli resistanssi +-kaapelin ja rungon välillä tosin kasvanut 5 ohmiin. Oliskohan siellä joku paikka kuivumassa?

    Lisää ideoita, mistä vuotaa?

    Olisko lohkon päällä mitään vuotokohtaa, kun lämmityslaitteen letkun liitos tiputtaa siihen jäähdytysnestettä. Se on aika tahmeaa siirappia, ja saattaisi johtaa sähköä hyvinkin?

    Temppu
     
  5. skiko

    skiko 1st gear

    Nyt Ihan tyhmä kysymys , olihan plus plus ja miinus miinus..varmasti? sehän voi vuotaa vaikka kellon tai radion tai sisävalon tai hälkän kautta ,ohmit kun vaan on sellasii ei mun mielestä kerro koko totuutta , mutta voithan sä ottaa laturin päästä piuhan irti
    ja katella uudemman kerran ja sulakkeitakin voi irroitella jos kiertelee jonkun laitteen kautta jne ..

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: skiko 2003-09-17 00:51 ]</font>
     
  6. Temppu

    Temppu 1st gear

    Noniin, huuto taks,

    Ei siinä mitään vikaa ollu,
    kun vaan rohkeesti työntää sitä virtaa sille, niin se pieneni jo muutamassa sekunnissa ja pian sytytti sisävaloautomatiikka valojakin; eli Audi heräs eloon.
    Aika tömpsyn kuitenkin otti tuota virtaskaa. Kaikkee sitä oppii.. Taitaa Audi olla vähän liian moderni auto mulle.

    Sori omasta ja raadin puolesta.
    Poistun hiljaa takavasemmalle. :odroll:

    Temppu
     

Kerro tästä muillekin!