OBD II koodi P 0420

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Tero.Rutanen, 6.11.2007.

  1. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Koodin lukija näyttää : P 0420

    Teksti alla: catalyst effiency below treshold (bank 1)

    Mitä toi ylempi numero kertoo, vai kertooko saman kuin toi teksti.
    Kysymyksessä 96 buick LT1:sellä.
     
  2. Jani426

    Jani426 1st gear

    Toi P 0420 on se vikakoodi ja alla oleva teksti selitys sille. :wink:
     
  3. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Niin pelkäsinkin, toiveajattelua että ois saanut tarkempaa infoa koodin aiheuttajasta.
     
  4. WTF

    WTF Gearhead

  5. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    katalysaattorin teho on alle jonkun? mitä v..ua tarkottaa treshold?
     
  6. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Lambda anturi on pimeänä...?
     
  7. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Se tarkottaa "kynnystä", eli raja-arvoa tms.

    Kiitos linkistä.
     
  8. WTF

    WTF Gearhead

    Vikana mikä tahansa mikä vaan vaikuttaa takimmaisen lambdan arvoihin...

    Itse anturi, anturin liitokset, katti, vuotava putkisto, sytkä...

    Helpoin varmaankin tutkia lambdan kunto ja liitokset.
    Pakoputkisto jne.
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Käsittääkseni tuo treshold tarkoittaa tässä tapauksessa että se vikailmoituksen laukaiseva minimiarvo alittuu.
     
  10. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Noo. mites tuo bank1?? onko se koneen kulj. puolen lohko vai ymmärsinkö väärin ??

    Jos vaihtais vasemman puolen lambdat oikeella puolelle ja päin vastoin...

    Lambdat avasin ja putsasin ja mittasin ainakin maadotuksen ja lämmitykset, ne oli kunnossa.
     
  11. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Tämä probleema on tainnut ratketa, kulj. puolen takimmainen lambda vaihdettu, ja 4päivää jo pelittänyt ilman ses-valoa... Kiitos PauliP testeristä ja Onelle tietämyksestä. :D

    pissapojan merkkivalo aiheutti pienen rytmihäiriön tossa.. ois edes erivärinen
     
  12. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Pientä päivitystä aiheeseen.

    The Valo is back. Sama koodi P 0420 edelleenkin. Tai ainakin ilmestyi pariksi päiväksi, ja kun pienen harkinnan jälkeen päätin irrottaa aina yhden lambdanjohdon kerrallaan, ja ajaa , että tietäisin ollaanko oikeassa anturissa ollenkaan.

    Teoriassa kuulosti hyvältä, mutta kun irrotin kulj.puoleisen takimmaisen lambdan piuhan, nollasin koodit ja pörräsin pitkin kyliä, niin ei enää mikään syttynyt. Samalla taisi sammua järjen valokin. Piuha kiinni ja taas ajetaan ja odotetaan tuleeko vikailmoitusta.

    Onko nämä LT1:set muutenkuinka tarkkoja moottoriöljystään?? Tunnustan että lisäsin diesel 15-40 vähän sekaan kun oli alarajassa ja piti ajaa pitkää siivua. Oli se ainakin API luokiteltu.
    Eli voisiko "väärä" öljy tai diesel-moot.öljyn pesuominaisuus vaikuttaa päästöarvoihin näin paljon?? ei kai sentään...
     
  13. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    tuntuis siltä et siellä on joku huono liitin jossain eli välillä yhdistää huonosti.
     
  14. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Liittimiä ei näy muita kuin se itse lambdan liitin, minkä oon putsannut moneen kertaan, ja on kiiltävät pinnit ja muutenkin hyvännäkönen.. Meneekö nää suoraan tietokoneeseen ilman liittimiä??

    Tänään vaihdan nyt sen etummaisen lambdan, ja katsotaan sitten mitä tapahtuu. Hidasta korjailua kun saattaa mennä viikko ennenkuin koodi tulee uudestaan. Jospa ei tulis enää.

    Päästöt, Joutokäynti, yli 2000

    CO- 0,01----------------- 0,05
    HC 9 ------------------ 7
    Lambda - ----------------- 1,03
    CO2 14,41 ----------------- 14,91
    O2 1,50----------------- 0,78

    Kertooko nuo mitään katin toiminnasta tms. ammamiehille??

    Nämä siis mitattu silloin kun ses-valo ei pala.
     
  15. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    No ei auttanut lambdan vaihto ei. Tyhjäkäynnillä ja kylmänä ei valo syty, mutta kun moottori on kuuma niin sitten se syttyi.


    Pelasin vielä tuon kooditesterin kanssa, ja löysin I/M monitors osiosta
    tämmöistä:

    -A/C refrig- not applicable
    -EVAP system- not applicable
    -Heated cat,- not applicable

    ja vielä, -Catalyst, not ready

    Ylemmät eivät ole käyttökelpoisia, ja katti ei ole valmis.

    Vai miten nämä pitäisi tulkita.


    Haiskahtaa että katti alkas olla aika valmista kamaa.

    :odroll:
     
  16. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Vielä pieni toivon kipinä, kun tutkin tuon WTF:n linkin juttuja, niin voisihan se olla sittenkin tuo apparin puolen putki, koodin 0420, tai 0410 numero kertoo sen, en vain tiedä miten päin ne on. Samoin bank1:sen oon ymmärtänyt kulj. puoleksi, mutta jos se onkin apum.

    Yhdeksi vian syyksi sanottiin tuolla koneen lämpöanturia, joka ei toimi kunnolla, flektien toiminta on musta hieman outoa, tyhjäkäynnillä nousee lämmöt aika ylös eikä flektit pyöri, joskus taas pyörivät heti kun laittaa käyntiin??
     
  17. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    HMM.. No eikös joku lämpöanturi voi antaa ihan omia lukemiaan, ruisku taas tottelee sitä ja lämbda ihmettelee kun tulee tujua tavaraa piippuun.
    Ihan noin oikein yksinkertaisesti ajateltuna....? heh emännän dieselissä auton ulkolämpömittarin näyttää kesät talvet -44 astetta, silloin kun sattuu toimimaan ollenkaan... auto vm. 2000!
     
  18. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Täytyy jotenkin mitata tuo lämpöanturi tai vaihtaa, ei se varmaan kauhean tujua ole kun päästöt ja kulutus on kai aika hyvät. Kulutuskin alle 15 vaikka kaupungissa kiusataan kokoajan.
     
  19. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Ei tullut apuja lämpöanturin vaihdosta, seuraavaksi mittasin lambdoja käynnissä, kummastakin katin jälkeisestä tuli n, 0,7- 1,3 volttia. Vaihdoin vielä siten nää lambdat että uudet ovat nyt molemmilla puolilla takempana, ja vanhemmat lambdat ennen katteja. Mittasin ja samaa lukemaa. Voi voi. Päästöt on hyvät ja auto toimii, pitääkö tää "korjaus" nyt jo lopettaa. :wc:
     
  20. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Ja yksinpuhelu jatkuu..

    Eilen tuuppasin maantiellä jonkun 60 kilsaa, vähän kaupunkipyöritystä mukana, ja EI tullut valoa.

    Voisko EGR aiheuttaa jotain häikkää, jos päästöt menee kaupunkiajossa pepulleen.
     

Kerro tästä muillekin!