"Hallitus uudistaa autoverotusta" (1.11.2007)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Tomaso, 1.11.2007.

  1. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

    :D :D :D Miks äijät hakee aina vero ym. päätöksistä vaan ne negatiiviset asiat? Tää kapitalistisen yhteiskunan rakenne vaan on sellainen, että verotuloja tarvitaan. Onhan tällä pallolla maita joissa ei oo verotusta juuri nimeksikään, eikä kyllä oo muutakaan yhteiskunnan palvelua! Mä ainakin oon tyytyväinen tohon veropäätökseen, kun isoilla moottoreilla varustettujen ja painavien bensakäyttöisten viulujen hinnat nousivat useilla tuhansilla euroilla. Tottakai se näkyy samassa suhteessa käytetynkin viulun hinnoissa! Munkin tallissa olevan kaluston arvo nousi yhdessä yössä monta tonnia, tosi tervetullut kädenojennus valtiolta. Kyllä tuollaisella arvon nousulla makselee hymyssä suin tulevia korotettuja "käyttömaksuja" vain siltä ajalta kun viulu on käytössä. :poff: :poff: :poff:
     
  2. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    No minulla on sen verran painava , ja isokoneinen auto että ymmärsin että menee verot pilviin. En näe siinä mitään hyvää. Pitääkö tässä alkaa kompensoimaan tuota veroa ostamalla joku kevyt ja halpa käyttöromu, jonka osto hinta on niin pieni että ei verot haittaa... ai niin, mutta sitten.. ne saastuttaa...öööö... ja taas vero kohoaa..
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    :rotfl: Annas ku mä arvaan?? Sun vanhemmillas on ollu Warre ja nyt haluut kostaa sen koko maailmalle :poff: . Nykyiset 2-t moottorit pärjää saaste ja hyötysuhde ym. asioissa täysin 4-t koneiden rinnalla ja jossain tapauksissa paremminkin että se siitä!

    Tässä asiassa vois ruveta vertaamaan noita päästöasioita maan pinta-alan ja väkimäärän suhteella kun kerran maailman pelastajiksi pitää veropeikon uhkaamana ryhtyä! Pistäkääs listaa maista joissa kulutus/henkilö/neliöt ovat pienemmät kuin täällä. Maailman pelastaminen suomalaisia verottamalla on yhtä tehokas kuin peräruiske aidsin hoidossa :mad: .
     
  4. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    Lienet kokeillut asiaa...Jos jätetään nämä satunnaiset yksilöt pois ja katsotaan mitä kalustoa käytössä on niin kyllä 2-t koneet on aika heikkoja. Lienee syy siihen miksi 2-t koneet ovat joutuneet heikoille EU:ssa. Ei se paljoa auta vaikka omissakin autoissa on katalysaattorit yms kun kulutus on kuitenkin melko suurta. Harmittaahan se itseäkin että tietää jokapäiväisen ajamisen v8 koneella loppuvan seuraavan 10 vuoden aikana mutta maailma muuttuu. Enkä mä usko että nää päästökeskustelut siitä hiljenee vaikka selkeesti ylemmyydentuntoset pölvästit kuinka haukkuu viherpiipertäjiä tai kukkahattutätejä tai harrastajia jotka sopeutuu ajan muuttumiseen.
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    Ootappa vaan vähän aikaa, niin todetaan, että ajoneuveron ja autoveron uudistuksella ei saatu aikaiseksi toivottu hiilidioksiidipäästöjen vähennyksiä ja sen johdosta polttoaine vero 2-3 kertaistetaan ja samalla nostetaan sekä auto- että ajoneuvoveroja.
     
  6. jäyhis

    jäyhis 1st gear

    Vanha vitsihän menee, niin että eläintarhassa muunmaalaiset miettivät elefantin nähdessään, että mitähän tuostakin ajattelisi. Suomalainen taas on huolissaan siitä mitäköhän se elefantti minusta nyt ajattelee.

    Mä kun käsitin niin, että mitä täydellisempi palamisreaktio, sitä enemmän hiilidioksidia vapautuu. Et myöskään ole imeisesti lukenut sitä testiä, jossa vanhanaikainen 2-t pesi taloudellisuudessa uuden 2-t ja 4-t koneen. Muistaakseni kyseessä oli Johnson tai Evinrude.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eli teillä oli Warre :odroll: .
    Joo olet tosiaan sitä mieltä että ihmiskunta pelastuu tolla sun mallilla ja mikähän siinä!!
    Onkos muuten sun mökissäs jo kaikki EU:n vaatimat hikivedenkeräimet ym paskanpoistilaitteet ettei vaan mene mr Hankey luontoa lannoittamaan :odroll: .

    Tossa luin just että ~750 000 000 intialaista paskoo suoraan luontoon ja täällä on kohta ulkohuussit laittomia :rotfl: . Luulis että tuolla intiassa haisee mutta ei kyllä se haju lähtee täältä ja osin OD:n porukoiden suusta :wc: .
     
  8. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Mä rupeen noita suuntauksia ymmärtään heti, kun saan selkeet helpotukset käyttömaksuihin jos asentelen katalysaattorit ja muut päästöjä vähentävät härpäkkeet mun vanhoihin autoihin... Muuten on turha tulla louskuttaan leukoja terveestä kehityksestä.
     
  9. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Tässä asiassa olen samaa mieltä. Sehän vasta olisi oikeudenmukaista, jos saisi verohelpotuksia jos vapaaehtoisesti, saatika että siitä saa "alennuksia", asentelee katit ja muut ympäristövärkit tai vaihtaa ruiskutekniikkaa.

    Ja paskapuhetta ettei noiden vanhempien autojen päästöjä pysty mittaamaan; mitäs ne tekee jokaisessa vuosikatsastuksessa? Tokihan niitä ei tartte nyt tehdä jos auto on `77 tai vanhempi. Mutta varmasti moni wanha on kunnossa ja täten päästötkin ovat "ihan hyviä". Vaikkakin vievätkin niin perhanasti pensoo.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En tiedä että muistanko taas ihan höpöjä mutta makarooniassa sai jo ~20v sitten helpotuksia kaikenmaailman veroissa jos asennutti vapaaehtoisesti kataälysaattorin sen vuotiseen "kusiaiseen" ja kauppa kävi kuumana.
    Täällä taas mainostetaan päästöttömyyttä ja tollasen ekoteon jälkeen tekijä ja teettäjä suljetaan pyöreään koppiin pariksi vuosikymmeneksi ihan vaan varmuuden vuoksi jottei juttu leviä.

    Onhan se nyt jo käynyt selväksi ettei kyse ole siitä mistä syytetään :wc: .
    Jopa täällä käpylandiassa on tehty keksintöjä joissa ajetaan vedyllä ja putken päästä ei tule juuri muuta kuin vettä!! Tälle ympäristöteolle määrättiin noin 40000MK verot jos sitä rupee käyttämään!!
     
  11. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    No Saksassa se haittavero vissiin lankee vasta sitten jos ei oo vähäpäästöinen, siksi muistelen kuinka sikäläisissä lehdissä asentelivat oldtimereihinsa katalysaattoreita. Eikä siinä mitään pulmaa ollut, yleensähän ne laitteet on uutta vastaavassa kunnossa, kuten täällä meilläkin. Tai meillähän on hivenen paremmassa kunnossa ku uutena.
     
  12. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Parametrina g/km on hieman eri asia kuin katsastuksen CO2-mittaus kuitenkin...

    Toki, eihän se mittaaminen mahdotonta ole, kuka vain voi viedä autonsa mittaukseen esim. VTT:lle, sieltä saanee ihan jopa verotukseen kelpaavan g/km-tuloksen, mutta sitten sen hinta voi olla sen verran suuri, että vaikka veroaan saisi pienennettyä, niin takaisinmaksu aika voi venyä vuosiin tahi vuosikymmeniin.

    -JJ-
     
  13. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Vähän menee aiheesta sivuun, mutta noita direktiivien mukaisia päästömittauksia ei tehdä tällä hetkellä missään maamme rajojen sisäpuolella. Lähin hyväksytty testauslaitos joka tekee ajoneuvotestauksia löytyy Ruotsista.

    Tähän törmätään jatkuvasti pyöräpuolella kun pitäisi -91 ja uudempien pakoputkimuutoksia katsastaa tai omavalmistetta rekisteröidä.
     
  14. buick82

    buick82 Gearhead

    Siis voi hyvänen aika. Meilllähän on ollut jo aikojen alusta lähtien verotuskäytäntö, joka on ohjannut ostamista vähempikulutuksisiin autoihin, nimittäin polttoainevero! Vai eikö muilta ole koskaan kyselty, että miten sulla on varaa ajaa tuollaisella jenkillä, kun ne vie niin mahdottomasti bensaa? Eihän tuossa uudessa mallissa mitään varsinaista uutta ole, vaikka sitä vuosisadan uudistuksena hehkutetaankin. Nykyisen todellisiin hiilidioksidipäästöihin perustuvan verotuksen sijaan vain aletaan verottaa lisäksi teoreettisten/kuviteltujen päästöjen perusteella. Ja köyhät hurraa, kun tarvitsevat pari tonnia vähemmän lainaa upouuden hienon Toyotan ostamiseen.

    Ja minkä takia "luksustavaroista" pitäisi maksaa enempi veroa, kuin ei-luksustavaroista? Senkö takia, että kun minulla ei ole tuohon varaa, niin rikkaampi naapuri saa sitten maksaa sitäkin enempi?
     
  15. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Hesari toi myös esille, kuinka naapurimaan Reinfeld ja meidän vanhanen pitivät Suomessa jotain ympäristökonferenssia, ja tiedotustilaisuudesta sitten riensivät lentokentälle lähteäkseen johonkin Baltian maahan vastaavaan tilaisuuteen. Eri koneilla, luonnollisesti. Vähän vastaava tilanne oli kun jotkut ihmiset ihannoivat, että herra "epämiellyttävä totuus" oli oikeen Suomeen vaivautunut muodollista korvausta vastaan esitelmöimään. Tuli aika hiljasta kun ihmettelin ääneen, että mihinhän se seuraavaks soutaa? :rotfl: Edelleen pidän hyvänä sitä, että jotain tehdään, jolla tähdätään noiden hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Mä luulen, että tota autoverouudistusta vähempää ne toimenpiteet ei tavallisen ihmisen elämään vois olla vaikuttamatta.

    JJH, totta, että asiassa olis voinut olla vaihtoehtoisiakin toteutustapoja. Mun mielestä vaan kova vuosimaksu ja edullinen hankintahinta tekis sen, että kalusto uudistuis nopeasti, vanhoilla autoilla ei olis mitään arvoa, eli kierto nopeutuis. Mä luulen, että se olis kokonaisuuden ja ihmisten taloudenkin kannalta honompi vaihtoehto kuin tämä. Bensaveron ohjaavuus yksinään ei oo ainakaan tähän asti riittänyt tai sitten se on oleellisesti liian pieni, koska kalusto on tähän asti kehittynyt vain suurempaan ja enempi kuluttavaan suuntaan. Harrasteautoilijan kannaltahan huomion kiinnittäminen pelkästään hiilidioksidipäästöihin ei oo niin kauheen huono asia, jos sitä vertaa siihen, että kiinnitettäis koknaispäästöihin huomiota. Hiilidioksidin osalta ei kuitenkaan mennä kun vajaa kymmnekertasissa lukemissa suunnilleen pahimpienkin tapausten osalta. Mutta olis suotavaa, että harrastajat jaksasi poliitikkojen suuntaan pitää asiaa esillä, että saatais vihdoin ja viimein tollanen museoajoneuvotyyppinen harrasteautoluokka joko alennetuin tai kokonaan ilman maksuja. Se vaan vaatis vähän aktiivisuutta nimenomaan poliittisiin päättäjiin päin; täälläkin olevalla 25+ sivun kirjottelulla olis tietoisuutta ongelmasta tuossa joukossa lisätty huomattavasti. Homma on niin, että kukaan ei meille tuu mitään tarjoamaan, vaan täytyy ihan ite pyytää.
     
  17. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Jokaisessa ratkaisumallissa on loppupeleissään sekä huonoja, että hyviä puolia, se mikä on kokonaisuus todellisuudessa eri vaihtoehdoilla, sitä ei nähdä kuin kokeilemalla. Mutta se, miksi itse painottaisin autoverosta luopumista ja korkeampia vuosimaksuja johtuu pääasiassa siitä, että:

    - Suomi on jo nyt kusessa autoverolain kanssa EYT:ssä, eikä tämä nykyinen esitys ota nimenomaisesti autoverolain ongelmiin mitään kantaa; pari seuraavaa kohtaa liittyy tähän.

    * Suomen autoverolaki määrittelee uuden tai käytetyn tuontiauton verotusarvon "virallisen" maahantuojan hinnaston perusteella, joka on täysin kestämätön peruste ja joka rajoittaa vapaata kilpailua.

    * Suomen tapa periä autoverosta vielä arvonlisäveroa on EU:n hampaissa, erityisesti minusta merkillistä on se, että toinen tuoja voi vähentää verotuksessaan ko. veron ja toinen ei. Toisaalta, Suomen valtio väittää, ettei vero ole nimestään huolimatta arvonlisävero, niin miksi tällöin joku saa ko. veron edes vähentää...tai jos se kuitenkin on arvonlisävero, niin sitä suuremmalla syyllä valtio on kusessa, koska arvonlisäverotuloja tilitetään EU:lle ja autoveron alvia ei ole koskaan tilitetty siihen suuntaan.

    - Lisäksi mainittakoon, että Suomen tapa periä autoveroa ja vahtia sen maksamista äärimmäisellä mustasukkaisuudella johtaa siihen, että auto joutuu erilaisen kohtelun kohteeksi verrattuna muihin kulutushyödykkeisiin ja muodostaa siten tavaroiden vapaan liikkuvuuden esteen.

    Muitakin syitä kantaani toki on, kuten aiemmin mainitsemani verotulojen virta valtiolle; kerralla perittävä autovero on erittäin haavoittuva nimenomaan talouden taantumien aikana ja viime kerralla nähtiin millainen räpellys (ajoneuvovero) tuli "korvaamaan" menetettyjä autoverotuloja JA JOKA JÄI väliaikaisuudesta huolimatta käyttöön, koska siinä huomattiin näppärä lypsylehmä. Tämä sama ilmiö on toistuva jatkossa, eli tarkoittaa sitä, että jokaisen talouden taantuman aikana autoilun verotusta kiristetään tekosyihin vedoten, mutta veroja ei koskaan poisteta.

    Eli, siitä on toki lähdettävä, että verotuloja on saatava kasaan, mutta edelleenkään en ole hyväksyvä niitä keinoja, joita esitettiin 2003 ja joita esitetään nyt. Se on jo nähty, että nämä keinot eivät toimi...tai toimivat ne siten, että rahaa tulee, mutta kun sitä rahaa ei kerätä "laillisesti" tai tarkemmin, yhteisösääntöjen mukaisesti.

    -JJ-
     
  18. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Jumankeka kohta saadaan lisäkeksintöjä! Lämmityskäyttövero! Goodbye öljypoltin...so long! :oops:
     
  19. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Saksan malliahan on aina kadehdittu Suomessa. Uudet autot on niin halpoja, että turkkilainen osapäiväsiivooja voi ostaa uuden pikkukäkkänän ja siirtyä sillä luuttuamaan lattioita. Amisten pihat on täynnä avo-Golffeja ja GSi-Astroja. Jokainen menestyvä mies ajaa vähintään kuusisylinterisellä tai turbo-nelosella. Mene ja tiedä, mut ei toi ainakaan Suomessa nyt toteudu. Nyt kun noita uusia hintoja on julkaistu, niin aloin ihan vakavissaan katsella, josko 17 v. vanha ja miltei 300 tonnia ajettu Astro kannattaisi vaihtaa tulenuuteen pikkukippoon. Tollasten alun toistakymmentä tuhatta maksavien hinnanalennukset on 800-1500 euron luokkaa. Eli ei mitään vaikutusta nykyiseen. Jos mulla olis 12 tonnia rahaa ja autokauppa olis tonnista kiinni, niin kuka tahansa työssä käyvä pystyy repimään sen puuttuvan tonnin jostain. Mut sitä puuttuvaa 12 tonnia ei revitä mistään. Vastaavasti osamaksulla maksettaessa alennuksen vaikutus kuukausierään on ehkä vajaa vitonen. Ei tunnu missään. Mutta jos on päättänyt, ettei halua maksaa autoa seuraavaa neljää vuotta 300 e kuukaudessa, nii eipä ole uusien autojen kauppaan asiaa.
    Se mikä saattaa alkaa korpeamaan, on Astron tuleva käyttömaksu. Autohan on vähäpäästöinen, mutta niin vanha, että vuosimaksu saattaa olla 600 euron luokkaa. Toistaalta jos siitä pikkukipostakin joutuu maksamaan 120 euroa, niin mä joudun maksamaan vain 480 euroa enemmän siitä hyvästä, että lastenistuimen voi kiinnittää autossa seisten hartiat leveinä, mun ei tarvi hommata peräkärryä, sillä autoon voi heittää 12 jätesäkkiä ja lähteä jäteasemalle, paluukuormassa tulee kolme mottia halkoja. Kun räntää paistaa niskaan, mun ei tarvi miettiä, miten Prisman parkkipaikalla autoon pakataan nelihenkinen perhe, lastenvaunut, neljä kassia ruokaa, tarjousjättisäkit wc- ja talouspaperia, kaljalaatikko, 12 rullaa tapettia, 6 pakettia laminaattia, pyykinkuivausteline + helvetinmoinen kasa muuta roinaa. Ne heitetään nopeasti kyytiin, laitetaan lämppäri täysille ja lähdetään ajamaan kotia.
    Toistaiseksi siis autoverouudistus, uusien autojen hinta, keräilyautojen hinta tai taalan kurssi ei vaikuta mun autoiluun mitenkään. Käyttömaksu noussee roimasti, mutta jos sen voi maksaa neljässä erässä, kuten tähänkin asti, niin sehän on enää 150 euroa kerta. Jos se taas pitää maksaa kerralla, niin mulla on visakortti. Kun vero on maksettu, mulla on taas vuosi aikaa lyhentää visaa, ennen seuraavaa veroa.
     
  20. debner

    debner Gearhead

    Valtio hehkuttaa että autovero on enää 10-40%
    vaan todellisuudessa nyt vuodenvaihteesta alkaen valtio iskee autoliikkeen nettomyyntihintaan veroa päälle vaivaiset 48-149%

    Kiva valtion kikkailla sanoilla ja sanoa ettei valehtele kun puhuvat autoverosta,
    -eivät ole hiiskuneet sanaakaan autosta perittävistä veroista.

    Sitten päälle bensalitran sisältämää veroa 61,6 %

    ja vielä vuotuinen käyttömaksu maksimissaan 600e/vuosi.

    Nyt on pojat autoilu halpaa, kuten valtio joka tuutista kertoo...
     

Kerro tästä muillekin!