mopar vääntösauvoista...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja 66monaco, 13.11.2007.

  1. 66monaco

    66monaco Gearhead

    eli mitens jos "madaltaa" mopareita( nyt charger) ja haluu että jousto säilyy hyvänä, onko mahdollista laittaa sauva eriasentoon?? että jousto säilyisi samana? camberin ym säätö ongelmaan auttaa kuulemma ylätukivarsien vaihto sellasiin putkimallihin että riittää säätö..?
     
  2. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Siellähän se säätöruuvi on sauvan takapäässä josta korkeutta säädetään. Jos väännät jousituksen ihan asfalttiin makaamaan niin paskahan siitä tulee eikähän sitä joustovaraa olisi muutenkaan. Jousitus oli optimi kun alapallon alapinta oli pari tuumaa alempana kuin tämä alatukivarren kohta jossa vääntötanko on sisällä... en osaa selittää... katso itse.
    Ei se tanko mene kuin yhteen kohtaan.
    Jos jonkun lowriderin meinaat tehdä niin unohda loputkin ajo-ominaisuudet vakio tekniikalla.
     
  3. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Niin kuin todettiin ei sauva "toimi" ´kuin yhdessä asennossa. Ylätukivarsiin saa myös epäkeskopuslia, Moog "Problem solver".
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ehdottomasti paras tapa madallukselle olis hommata "drop spindlet". En teidä kuitenkaan miten niitä on mopareihin saatavilla. Noissa A- ja B-korisissa kun mennään lähelle jousituksen äärialueita, kulmat muuttuu aika runsaasti. Jos pelkästään säädetään korkeutta tota vääntösauvan esijännitystä muuttamalla, niin ollaan helposti alueella, jossa noi äärialueet on käsillä ihan normaali jousituksen liikkeissä, ja se ei ainakaan paranna ajettavuutta, eikä siihen auta offset puslat eikä muutkaan.
     
  5. 66monaco

    66monaco Gearhead

    juu tota hain että saako sauvan asennettua eri kohtaa.
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Sauvan päät on kuuskulmaset, tekee 60 asteen muutoksen per sivu. Eli, jos alatukivarrella on varaa kääntyä about 60 astetta, niin sitten voi.
     
  7. *Telvis*

    *Telvis* 1st gear

    oonpa nähnyt sellasenkin virityksen että laitetaan oikean puolen sauva vasemmalle ja vasen oikealle... ei toimi tämäkään patentti, tosin on kyllä matala mutta jousto on olematon.
     
  8. 66monaco

    66monaco Gearhead

    :rotfl: mitenköhän ne o saanu vanhat nascar vehkeet tonttiin? yhes lehes oli noin suuntaa antava kuva, erilliset iskarit ja erilainen ylätukivarsi, mutta alatukivarret ja sauvat aika samat, ja näytti että ehkä rungosta ois otettu viiste pois siit kohtaa mist yleensä alatukivarsi pohjaa..?
     
  9. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Dropattuja spindeleitä tekee ainakin Fatman USA:ssa (osista hitsattu, "Aspen" mallinen) ja joku Australialainen yritys (muotiin taottua valuterästä, '73-'76 A ja '73-'74 E body-mallinen muistaakseni).
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Niin, mitenhän ne on saanut ne vanhat nascarit tonttiin, meinaatko, että vääntösauvojen ruuveja kääntämällä ja muuten systeemit on vakiot? :rotfl: Tota vääntösauvojen puolelta toiselle vaihtamista en oikeen oivaltanut, tietty jos se jousi on kuoleentunut, niin etu- ja takapäiden välinen kulma pikkasen muuttuu alkuperäisestä 30 asteesta, mutta tosin ton laskun kannalta huonompaan suuntaan. Jotkut väittää, ettei noin tulis ainakaan käytettyjen sauvojen kanssa menetellä, rikkoutuu kuulemma herkemmin kun vääntörasitus vaihtaa suuntaa. Se on ihan sama millanen jousi siinä on välissä, jos tukivarret ja niiden kiinnityspisteet on alkuperäiset, niiden liikerata säilyy samana, ja pyöräkulmat muuttuu sen mukaan, ja liikeratojen äärilaidoissa ne muutokset menee progressiivisemmiksi. Jos alotetaan jousitusliikkeet noista äärilaidoista, niin pienetkin töyssyst, eli jousituskorkeuden muutokset tekee suht suuria muutoksia pyöränkulmiin, ja toi todennäköisesti tuntuu ajokäytöksessä.
     
  11. 66monaco

    66monaco Gearhead

    juu en tiiä miten ovat tehneet, sitä kysynkin että miten tehneet. matalia ne kuitenkin on :) tietenkin jos hankkis jenkeis koko etu kelkan mis on coil overit hammastanko ohjaus jne :D mut hinta siinkin tökkii taisivat olla jotain n.4000$...
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Jep, kohtuuttoman hintasia ovat, ja toimintakin on arvailujen varassa. Ne ei oo välttämättä geometrialtaan sen parempia kun tehdastekeleetkään, ainakin ostettaessa kannattaa vaatia taulkkot noista eri muuttujista. Tossa on linkki BBdart sivulle, missä A-korisen vakiojousituksen sielunelämää on selitetty sekä A/E body olka-akselilla, että B-body olka-akselilla. http://www.bigblockdart.com/techpages/spindles.shtml Jos noita drop spindlejä kerran on saatavilla, niin sitä kautta lähtisin liikkeelle. Mä luulen, että noissa nascareissa on sekoitettu osia eri malleista ja kiinnityspisteitä muuteltu, ja saattaa noi dropatutu oklka-aksilat olla käytössä niissäkin. Sillä siis tarkoitetaan sitä, että olka-akselissa itse akselin paikka on ylempänä kuin vakiossa, jolloin pyörä nousee jousituksen osiin nähden ylemmäksi. näin auto laskee, vaikka jousituksen liikeradat ja sisäänjoustot sekä ulosjoustot säilyvät alkuperäisissä specseissä.
     
  13. 66monaco

    66monaco Gearhead

    pistimpä mailia tonne fatmanille... katsotaan löytyykö mitä maksaa :)
     
  14. rockamobile

    rockamobile 1st gear

    vähä offtopic, mut onko kukaan laittanu a-koppaseen vääntösauvojen lisäks etuiskareitten tilalle coilovereita, ja jos on nii mittoja otetaan vastaan... aatelin vaa ku se isolohko painaa hitusen enempi slantti...
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    On tollasia laitettu, myös pelkkiä coil overeita vääntösauvat korvaamaan tosin ei mielestäni mikään äärimmäisen hyvä idea ainakaan muuten vakiokoppaan, kun ei tota iskarinkiinnikettä ole auton painoa suunniteltu alunperin kantamaan. Ylätukivarsi voi vatia muutoksia, tai sitten hommaa aftermarket putkivarret, joissa on tilaa tolle jouselle, ja se jousen yläpää pitää tukea kunnolla. Vääntösauvoja saa myös eri paksuisia, on myös varmasti niin jäykkää, että riittää vaitvammalekin käyttäjälle. Meidän isolohkot on olleet ns 340 tangoilla, eikä oo valittamista niissäkään. Tosin keventelyä on suoritettu sen verran, että eupainot on suunnillen vakio pikkulohko lukemissa.
     
  16. rockamobile

    rockamobile 1st gear

    mulla ois putkikeula rakenteilla -68 valianttiin joten tarkotus on samalla myös jäykistää iskareitten yläpäät ja yhistää eturunko irrotettavalla yläpuolisella vakaajalla... mistä noita koilouvereita kannattas kysellä? valmistajia? :eek:
     
  17. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Vaikka Magnum Force
     
  18. cuda69

    cuda69 Gearhead

    mulla on satellite aika tontissa ja kulmat on kyllä niin sekasi että ajoominaisuudet on ku heittäs vasaraa varsi eellä :rotfl: nostan ens kesäksi oikeaan korkeuteen takas
     
  19. rockamobile

    rockamobile 1st gear

    tänkjuu, mielenkiintosta roinaa tuolla...
     
  20. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Tässä on em. australialaiset 2" dropatut spindelit. Tosin tarkemmin kuvaa katsossa alkaa epäilyttämään niiden sopivuus amerikan Mopareihin. Linkki jäi muistiin joltain jenkkikeskustelufoorumilta, eikä siellä sopimattomuudesta edes keskusteltu.... Oli jo vuosi sitten coming soon tilassa...

    http://store.hemiperformance.com.au/vie ... oduct=2LSA
     

Kerro tästä muillekin!