Paineilmakompressorin öljy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja osilpi, 8.10.2007.

  1. audiq

    audiq Gearhead

    En ole kyllä Mobililla nähnyt olevan 0W-50:stä, mutta 0W-40:stä olen käyttänyt ja se on ihan hyvää tavaraa. 20W-50:stä on monenlaista, mutta en ainakaan omaan moottoriini laittaisi mitään 20W- öljyä.
     
  2. WSE

    WSE 1st gear

    hmm jos kompura on sisätiloissa niin laittaisin 20W 50 tai vast. tommosta ei tosin synteettisenä taida olla. Kuumapään viskositeetilla tuskin on suurta merkitystä koska ei kompuraa taida saada hehkutettua lähellekään moottoriin lämpötiloja... niin 20W siksi juuri ettei mene ilman sekaan. Aika paksua noissa on ainakin originaalina, ulkokäytössä ei tahdo lähteä helpolla käyntiin. Sitten kun lähtee niiin kyllä se sen jälkeen pelaa vaikka 30 pakkasessa jos ei pitkiä taukoja pidä.
     
  3. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Jees. Mun kysymyksen pointti on se että noi '0wxx' öljyt on todella laaja-alaisia. Ja se laaja-alaisuus ei tule tyhjästä, hinta nousee ja silti joudutaan tekemään enemmän kompromisseja. 0w öljyt on hyviä talvella kovalla pakkasella mutta kesällä paremmin voitelee vaikkapa 10wxx öljy vaikka on hiukan halvempaa. Tutkipa asiaa. Itse vaihdankin talviöljyt vasta näin pakkasten tullessa.
     
  4. audiq

    audiq Gearhead

    Olen tutkinut ja todennut, että mulle paras on se 5W-50 tai 0W-40.

    Kesällä tuli vaihdettua ruohonleikkuriin SAE30:set öljyt ja tunnin ajon jälkeen ei eteensä enää nähnyt (savua tuli todella paljon), vaikka ennen syntisillä ei pölläytellyt ollenkaan (5W-50).
    Laitoin koneeseen sitten 10W40:set, kun ei muuta ollut tarjolla ja savutus loppui vartin käytön jälkeen lähes kokonaan. Parin tunnin ajon jälkeen ei pölläyttänyt enää yhtään.

    Että kyllä se 10W-40:kin tuntuu toimivan ihan ryhdikkäästi kesällä muuten, mutta aiempien kokemusten mukaan se ei pidä kuitenkaan konetta kovin puhtaana. Ja leikkuri oli kyllä kuluttanut 10W:40:stä, vaikka syntistä se ei ole vienyt.
    Siksi käytän nykyään ainoastaan syntisiä, koska niissä en ole havainnut mitään heikkoa ominaisuutta.
    Hinta mua ei ole häirinnyt, kun öljyjä sain ennen tutulta Mobilin edustajalta sopivasti. Nyt se muutti kauemmas, niin joutuu kai seuraavat hakemaan kaupasta.
     
  5. Jasse

    Jasse 1st gear

    Ihan tuntematta teidän kompuroita sen enempää niin miksei sinne vois panna ihan sitä SAE30 ööliä joka on tarkoitettu ilmajäähdytteisiin moottoreihin?
     
  6. audiq

    audiq Gearhead

    ^ Mm. sen takia, ettei se kompura lähde kylmänä käyntiin niillä.
     
  7. Jasse

    Jasse 1st gear

    Jaa no oisitte heti sanonu :) Sitävartenhan se kosani on ette saa kompuran käyntiin ja ruokatunnilla makkaran lämpöseks :)
     
  8. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Joo, siis nimenomaan synteettisiä minäkin käytän, puhuinkin vain noista viskositeettien eroista.
     
  9. audiq

    audiq Gearhead

    Jos meinaat "muovien" kanssa ilmeneviä ongelmia, niin en ole sellaista huomannut.
    Öljyt pysyvät ryhdissä vaihtovälin (mulla noin 5-7tkm./vuosihuolto) ja kone puhtaana.
    Puristukset olen mitannut isomman huollon yhteydessä aina säännöllisesti ja ei niissäkään ole tapahtunut muutoksia -02 jälkeen, jolloin auton ostin.

    Joskus kokeilin jotain 15W-50 Mobilia (synt), mutta ei se oikein toiminut 25-asteen pakkasessa... :rotfl:
     
  10. Pitu

    Pitu Gearhead

    Noissa halpiskompuroissahan on roiskevoitelu. Eli Kiertokangen alapäässä oleva uloke heittää oljyä pitkin kampikammiota. Ainaski tossa mun koneessa.

    Eiks noi ohkasemmat synteettiset öljyt toimi huonommin tommosessa kohteessa. En tota Mobilin ykköstä vaihdelaatikkoonkaan kaatais. 10W-30:stä voisin harkita.

    Mulla oli monet vuodet tossa kompurassa nää tiimarin kompuraoljyt. Nykyään on käyntiinlähto kylmänä aika tuskasta, oisko toi paska öljy pilannu vai vaan hiukka alimitotetut sähkökamat syynä? l
     
  11. audiq

    audiq Gearhead

    Jos lämpöisiä öljyjä verrataan, niin kyllä tuo 10W-30 on lirua, jos mikä. Ja onhan ruohonleikkurissakin roiskevoitelu, nekin toimii loistavasti synteettisillä.

    Olen mä laittanut ykköstä muistaakseni johonkin laatikkoon, kun huoltovihkossa sellaista käskettiin laittamaan.
     
  12. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jep avainjuttu on se roiskevoitelu. Olen käyttänyt 5w-40w synteettisten pohjia ja mitä lie 10w-30w marketissa hinnat alkaen mineraaleja varmaan 17v. välillä ruohonleikkureissa ja jyrsijässä.. Ei ongelmia. Vm. 89 ruohonleikkuri, jolla on leikattu maatilan pihaa ja mantuja toimii yhä ok vaikka leikattavaa on piisannut paljon.. Siksi luulisi noiden toimivan kompurassakin?

    Jos taas ilmajäähdytteisessä on painevoitelu, niin esim. mineraali 10w-30w menee kuseksi kesäkuumalla. SAE 30 on oikea valinta kesälle tai 20w-50w yleiskäyttöön.. Jaksaa pumpata painetta. Uudempia 5w- alapäisiä synteetisiä en ole kokeillut.

    Omassa kompurassa olen käyttänyt SAE30 öljyä sen mitä tuo on ollut mulla vuodesta 1998 ihan siksi, että sen kerran kun olen lisäillyt ja vaihdoin, tota kuplaa varten hommaamaani 30-öljyä oli hyllyssä. Mutta varmasti ohkasemmalla päälläkin oleva voitelee Ok roiskevoitelulla. Varsinkin jos käyttää kylmässä talvisin?

    Luultavasti ohkasemmalla alapäällä olevasta öljystä pääsee kylmänä pyöriessä enemmän läpi säiliöön? Mutta ei se ainakaan laitteissa haittaa - vaan voitelee lisää, kun muistaa katsella öljytikkua. Ja jos maalataan, niin kaikillahan on öljyn ja vedeneroitin? Onhan? Ei maksa juuri mitään.

    Ja sen roiskevoitelun tehon voi havaita käytännössä unohtamalla ohc-moottorista venakopassa olevan täyttökorkin auki, kun on vaihtanut 5w-40- öljyt ja pistää koneen käyntiin tasojen tarkistamista varten muutamaksi kymmeneksi sekunniksi.. Aika kivasti sitä nokasta roiskunutta öljyä on ympäri konehuonetta jo pienellä käytöllä.. sana tilanne siellä paineettoman roiskevoitelun kampikammiossa on. Luultavasti synteettinen toimii jopa paremmin.
     
  13. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    No mulla ei kyl oo tota öljynerotinta, vinkkaatko mistä saisi hyvän edukkaasti? Esim satajetin vehje on minun mielestä hintavampi kuin "ei maksa juuri mitään" :wink:
     
  14. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    pölöpölöpölö laittakaa vaan sitä pilteman 'kompressoriöljyä' sinne kompuroihin :rotfl: sitä minä oon käyttäny kun kerran halpaa oli ja kompressori myöskin :lol:
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Niinpä, sellaista mulla lukee ainakin Atlas Copcon tarrassa, ja sitä olen kaatanut muihinkin copcoihin. Delvaccia se tarra mainosti mutta mulla ei mitään niin huonoa keksintöä olekaan että mopilia sisään kaataisin. Dieselmoottoriöljy ajanee asiansa, kyseessähän ei ole kovinkaan vaativa voitelukohde.
     
  16. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Eli samaa kuin mineraali SAE30. Isomman purnukan saat tuota halvemmalla litrahinnalla kuin se bilhelveten pikkupurkki..
     
  17. mikkox9x

    mikkox9x 1st gear

    Pitäis kompuraan öljyt vaihtaa. Uskaltaako mennä laittaman Mobilin Delvac 10w30 mineraaliöljyä? Jotain melko halpaa raksaan kauston öljyä on tuo.

    Vai laittasinko mielummin Teboilin Monitra plus 10w30 öljyä?

    E:Kompura on 7,5kw Italialainen.
     
  18. Pa-Ha

    Pa-Ha 1st gear

    Itse ostin jokin aika sitten kiinalaisen v-lohko kompressorin ja mukana tulleessa ohjeessa suositeltiin kylmiin oloihin 5w-50 synteettistä öljyä. Kesä käyttöön mineraali 10w-40:ä.
    joten mobilin 1 5w-50:stä ajattelin sinne lurauttaa.

    Joku tuossa aijemmin kyseenalaisti synteettisten roiskevoitelevuuden. Siitä olisin myös kiinnostunut..
     
  19. PeteN

    PeteN 1st gear

    Meillä töissä kun tehdään hydrauli käyttöisiä mäntäkompuroita, 400 ja 1000 kuutioisia niin niihin laitetaan Shell rimula 10w/30 raktori öljy. Laitteiden loppu sijotus paikka on yleensä jossain liikkuvassa työkoneessa jota käytetään myös talviolosuhteissa.
     

Kerro tästä muillekin!