Mikä GM perä? 10-bolt kansi, 12 bolt sisuskalut.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Rocket engineer, 26.11.2007.

  1. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Eli auto Olds Custom Cruiser 1980 diesel. Perä on C-klipillinen , luukussa on 10 -pulttia, mutta ;

    - Kansi on isompi kuin tavanomainen 10 bolt 8.5" - tiiviste on liian pieni.

    - Välityksessä 12 lautaspyörän kiinnityspulttia.

    - Levylukko.

    - Jako 5 x 5

    Perä siis ei ole tavanomainen 10 bolt 8,5 " lautaspyörällä, vaan jotain ihan muuta.

    Tarve olisi vasemmalle 11-tuuman jarrukilvelle. Hankittu STW -purkuosa on muuten oikean kokoinen, mutta "muoto "akseliputken lähellä on väärä, eli kilpi ei yllä laippaan ja kiinnityspulttien reiät täysin erilaiset ja eri kohdissa.

    Tavallisessa STW 10 bolt 4 perässä kiinitysreiät ovat 4 kpl tasajaolla.

    Tässä perässä kilvenkiinnitysreiät ovat "vinoneliömuodossa" !. Eli ylhäällä reikien etäisyys n. 95 mm, alhaalla n. 76 mm.

    Akseliputken ulkohalkasija 83 mm , sisä 67 mm. Tavalliset 10-bolt sisästefat aavistuksen verran liian pienet.

    Laakerointi GM tyyliin vetarin pintaan.

    Mikä perä ja mistä passeli jarrukilpi?

    Jossain olen kuullut 12-bolt sisuksisista 10-bolt peristä? Onko tämä moinen?


    Ainoat löytyneet koodit akseliputkista "200" ja "6YW P007N". Numerolle ei löytynyt suoraa vastiketta katalogista, mutta se saattaisi viitata 1976 ja vanhempaan Pontiackiin? Mikä lie mahdotonta 1980 mallisessa Custom Cruiserissa? Perä kai orgis? Tai sitten maahantuojan vaihtama. Auto Suomi-auto , joka vietti ekan vuotensa GM:n esittelyautona.

    Vihjeitä , apua kaivattaisiin, ja tietysti se vasen jarrukilpi.


    Tuolla mitä löysin aikaisemmin vastaavasta aiheesta. Onko lisätietoja? Ja sitä kilpeä?

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=97137

    Eli onko tuo joku 8 3/4 ? Mutta minkä valmistajan!
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    GM fullsize 78-up muistaakseni käytti tuollaista sekasikiötä 80 luvun alkuun ja sen lautaspyörän koko on 8 3/4 (??) siinä on paksumpi pinjoni kuin 12bolt truck perässä mutta saman paksuinen kuin 12bolt hlömallissa ja 8.5 10 pulttisessa ?
    Eli osat on kiven alla ellei hlömallinen 12 pulttisen palikat sovi suoraan.
    Takaluukun saat puuhamassalla umpeen joten se ei ongelma sinänsä?

    Taasen 12 bolt kansi 10 bolt 8.2 sisäkaluilla löyty Oldsin A-Bodysta 68-70.

    Jarrukilpeä katselisin 8.5 10pulttisista laidasta laitaan en nyt tähän hätään muista missä tuo laippa on tuollainen mutta olen käsissäni noita pyöritellyt...ja poiskin heitellyt...

    EDIT Nyt se löyty ? ...toi perä löytyy myös 65-70 fullsize Buickeista mutta niissä on 9.375 lautaspyörä ja kaikista Buickin fullsizeista 73-76 Towing packagella.

    http://www.ratechmfg.com/gmstandard.htm

    Buick 9.375 65-70
    10 Bolt cover, 12 Bolt ring gear. Carrier bearings are 2 different sizes. Models: Electra, Estate Wagon, Riviera

    Perää löytyy myös muista GM fullsizeista kuten Pontiac/Olds vm63-up
    eli siis kilpi löytyy vanhasta Fullsizesta....
    No niin muistinpas mitä jo 80 luvulla heitin roskikseen...
    http://www.ratechmfg.com/gmappchrt60s.htm

    Joo ja ei tarvii kiittää..tää oli pikku haaste itselle kun alko tuntuun tutulta...
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Joo yhden 8 3/4 peränkuoret mahdollisine jarrukilpineen erään OD:n käyttäjän ystävällisellä avulla on ehkä jäljitetty Etelä-suomeen romulavalle.. Mun tuurilla se kuorma lähti tänään Kuusakoskelle..

    Sitten olen saanut postia ilmeisesti 8.5 perästä olevasta jarrukilvestä, jossa
    kiinnitys olisi tälläinen vinoneliö \ o / - eli kiinnityspulttien reiät noiden viivojen päässä ja o- keskellä akseliputki.

    Eli yläreikien etäisyys se noin 95 mm ja ala n. 76 mm. Ongelmana vaan se akseliputki tarjotussa kilvessa se oli 77mm ulkoa ja 65mm sisältä. Mun perässä ulkopaksuus on 83 mm ja sisä 67mm. Eli "istuuko" paksumpi putki tuohon kilpeen? Se joka mulla oli varattuna ei yltänyt edes putkeen suppilomaisen prässäyksensä vuoksi > , vaan jäi sentin ulos.. Tosin reijätkään eivät sopineet, joten ..

    Eli jos reiät passaavat, sen putken ympärille tulevassa prässätyssä osassa olisi oltava tilaa isommalle putkelle.

    Vähän vaikeasti sanottu, mutta toivottavasti meni perille, mitä yritin viestiä



    :odroll:
     
  4. MadMike

    MadMike Gearhead

    No annoin lisää vinkkiä...katsos yllä ;)
    Noissa todellisissa GMn Fullsizeissa tollasia piirroksesi mukaisia on (eli pre 78)
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    "EDIT Nyt se löyty ? ...toi perä löytyy myös 65-70 fullsize Buickeista mutta niissä on 9.375 lautaspyörä ??

    http://www.ratechmfg.com/gmstandard.htm

    Buick 9.375 65-70
    10 Bolt cover, 12 Bolt ring gear. Carrier bearings are 2 different sizes. Models: Electra, Estate Wagon, Riviera"



    Kiitos! Mutta ei se ihan 9.3 tuumaiselta se lautanen näyttänyt? Tosin ei sitä mitattu. Toi koodi 6YW P007N kuulemma viittasi osin 1964-70 Pontiackiin ja jossain muussa lähteessä 1976 ja vanhempaan Pontiackiin!

    Miten ihmeessä moinen voisi olla Suomi-Diesel farkun alla? Kiinnikkeet ovat ihan tehdastekoisen näköiset. Auton historia on selvitetty - olen neljäs omistaja. Eka oli Suomen GM, jonka esittelyautona tämä oli yhden vuoden. eka varsinainen omistaja osti sen ylivuotisena esittelyautona ja piti auton yli 25 v. Puhuin omistajan kanssa puhelimessa, ja ainut tehty remppa on ollut lootan peruskorjaus. Autolla oli lyhyesti kaksi omistajaa 2005 lopusta 2006 loppuun, en usko kummankaan sovittaneen alle 1970 Rivieran perää.

    Eli joko tehtaalla Kansasissa on heitetty alle joku ihme HD-perä tai sitten Suomen GM on tehnyt muutoksen täällä 1980-81? Siis iskeneet ihmelukkoperän alle??

    Mutta tutkiskellaan tuolta lisää. Kiitos avusta.
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    OK. Eli 11" jarrukilpi jostain 1965>76 full sizesta voisi sopia? Onko kaikissa sylinteri ylhäällä?

    Entäpä pikkarit/ vanit? Joskus olen 70-luvun pick upiin kengät vaihtanut ja systeemi oli muuten ihan sama kuin STW:ssä , ainoastaan kengät olivat 2,5 / 3 " leveät? Luultavasti noiden jarrukilpi passaisi, mutta "offset" osuisi syvemmälle, eli kengät jäisivät osin näkyviin farkussa?
     
  7. MadMike

    MadMike Gearhead

    Suomen GM ei paljoa itse värkkäillyt mutta jos Kansasissa oli tollasia sopiva suomeen lähetettävä määrä nurkissa niin vanha perä alle pois nurkista kuleksimasta...
    Beats me mutta ton Ratechin mukaan ne on ns 8.875/9.375 periä eli lautaspyörä on jompikumpi...kuitenkin noilla Jarrulevuillä on frisbeetä heitelty siinä kohtaa missä nykyään on silta ja asuintaloja Hirvensalon kupeessa...sinne vaan tonkimaan metallinpaljastimella jos ei muu auta...tosin kannattaa myös kysäistä USA Power Shopin Lasselta kä'ytettynä ja miksei uuttakin Partsista vaikka?
    Voi hyvinkin muistaa ulkoa jos tollanen kilpi on jossain Paraisin romukasassa ja muista kysy Lasselta hän muistaa jos joku siinä talossa jotain.
     
  8. MadMike

    MadMike Gearhead

    63-76 jossa samankokoiset jarrukengät on näin vanhan osamyyjän arvio...eli ei Vani eikä välttämättä pikkari.
    Perskuta, pitää varmaan ruveta trokaamaan osia taas kun muisti näyttää pelaavan, noh..olihan kyseessä BOP "perusosa" jotka lähellä sydäntä ;-)
     
  9. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo. Noinkai on käynyt, kun eskimot Suomesta ovat tilanneet lukkoperäisen perheenäideille yleensä tarkoitetun Custom Cruiserin? Ilmeisesti tehtaan varaston nurkasta on löytynyt vain yksi vanha lukkoperä, joka on alle luikautettu eskimoiden tai mitä lie ne finlandian asukkaat lie iloksi..

    Kiitän vinkistä. Etelä-suomen romulavoille jo toinen vihje. Eiköhän se kotimaasta löydy?
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo eli pain and simple 1963-76 11 "- jarrukilpi tuolla vinoneliökiinityksellä, joka on tarkoitettu 2" leveille kengille. Se se voisi olla.
     
  11. MadMike

    MadMike Gearhead

    No kun ne kattoo että yksi auto tilattu ja jonnekkin Anchorage Alaskan korkeuteen niin ne on tunkenut sinne halvinta ja kestävintä sopivasti mukaillen aina...kun se tilaaja on kansasissakin tunnetusti on ollut juutalainen vaikka ei niitä enään luulisi olevan pohjois euroopassa.
    Suomesta tollanen osa löytyy takuulla..jopa uutena väittäisin.
     
  12. MadMike

    MadMike Gearhead

    juuri näin.
     
  13. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Muuten kaverini valitettavasti muutti pari vuotta sitten pois Ahterikadulta.. Olisi voinut kilauttaa kaverin metallinpaljastimen kanssa etsimään viimehädässä :)
     
  14. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ja meitin vuokraamosta löytyy paljastin ;-)
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Uppista vaan ! Siis onko muita vastaavan 9.375 / 8.875 12-bolt perän uhreja ? Siis tilaamalla jarrukilven Buick 1970-76 STW perään saan 1980 Olds Custom Cruiseriini passaavan jarrukilven? Onko todella näin?
     
  16. PauliP

    PauliP 1st gear

    Aikamoinen tarina kaikenkaikkaan ja muisti madMikellä.

    Jos varmennusta asialle haluat, löytyy pihasta (täältä Jyväskylän kupeesta) '73 Buick STW josta saa kyllä jarrukilven auki sisällä nosturilla ja sivistyneesti.

    Jos kilpi on kulunut, niin voisiko sen korjata vaihtamalla uuteen sopivalla ulkokehällä olevaan kilpeen (vaikka Pick Up -kilpeen) sen nykyisen kilven keskiön? Siis jos uutta ei kerta kaikkiaan löydy.
     
  17. PauliP

    PauliP 1st gear

    Nationalin laakerikirja kertoo että 77-79 Olds Custom Cruiserissa on käytetty Pontiac periä 8,5", 8,875" ja 9,375" lautaspyörällä. Vuosina 80-92 on käytetty 8,5" ja 8,875" kokoja. Pyöränlaakeriksi ja stefaksi kirjat tarjoaa 77-82 samaa.

    ei tää nyt tainu oikeastaan mitään auttaa... Jarrukilvestähän oli kyse.
     
  18. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Mulla on siisti ja ehjä 10€ (kiitos Funky-Olds nopeasta toimituksesta silloin!) 11-tuuman kilpi 8.5 " 10-bolt perään.. , joka on muuten passeli paitsi kiinnityksiltään. Tietysti toikin onnistuu, mutta .. tiedättehän.. No ehkä, jos muuten ei onnaa. Ei se vanhan pehmenneen ja vinoon sylinterin vetäneen kanssa viitsi hitsailla..

    :odroll:
     
  19. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Tarjosi paljon. Pähkäilin jo mielessäni, mikä mahtaa olla laakeri, ja mitkä ovat stefat? Koko on pari milliä 10 bolt perää isompi. Uudet tilaamani jäi vaihtamatta :odroll: Tosin orgis oli kuiva ja ihan OK kunnossa.

    Mutta auto on 1980 mallia, Suomessa vuoden koe-kilpi- esittelyautoketkuilun takia virallisesto 1981 malli, mutta mielestäni 1979 syksyllä valmistettu. Eli noi laakerikirjan tiedot ovat per vuosimalli vai valmistusvuosi?
     
  20. vemu

    vemu 1st gear

    Mulla olis tuollanen 12bolt cover & 12 bolt ring gear 9.375 koko akseli ylimääräisenä. Se kävi itseasiassa juuri puhalluksessa :D

    [​IMG]
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!