mersun tiisselit on paskoja.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala67, 27.11.2007.

  1. impala67

    impala67 Double Gearhead

    siis MISTÄ voi tietää että öljypumppu pitää tarkistaa säännöllisesti, eipä kukaan mersuhörhökavereistakaan maininnut konetta "uutena" esitellessäni...

    miten moisen helan kunto tarkistetaan? öljypohja aukiko?

    kovanonnen konetyyppi oli siis om617, turpoton 300d.
     
  2. cuda69

    cuda69 Gearhead

    eiköhän se ole huollon puute suurin syy yleensäkin moottorin hajoamiseen? tääl ouluus yhellä edustajalla on miljoona kaksataa tuhatta ajettu 124 200d mb ja alakerta avaamaton,nokka ja nostajat on vaihdettu ja tietysti jakopää pari kertaa.
     
  3. Kaataja

    Kaataja 1st gear

    Heh... No kerronpa kuitenkin, mutta en haluu ketään sen enmpää häiritä.

    Setämies vaihto aikanaan mersun volvoon. Isäukko (siis mersumiäs) alotti kettuilun ja onnitteli huonon raktorin hankinnasta, kun ei siihen kunnolla saa ees auraa perään. Pärräystä. Volvo sitten hajos. Voi sitä kommenttien määrää...

    Noh. Setähän se meni ja osti ensimmäiseltä omistajalta W123 240d:n. Venttiilit säädätettiin 350tkm:ssa ja sillon setä meinas isäukolle, jotta "katotaas nyt miten se mersu kestää... kele!"

    Öljyt koneeseen toki vaihettiin säännöllisesti, mutta setä kyllästy 750tkm kohdalla "kestotestiinsä" ja möi auton pois. Lähes kiroillen kun ei se hajonnukkaan. Eli itse ainakin tiedän yhden mb dieselin johon ei oikeesti tehty tuon kummempaa toimenpidettä moisilla kilometreillä...

    Se oli yksilö, kuten me kaikki.
     
  4. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Työkaverillani myös melko pitkä kestotesti 123 koppaisella. Kone 240d. Osti auton uutena -81. n.600tkm kohdalla paloi venttiilit norjan vuoristossa asuntovaunun vedossa. Nyt mittarissa yli 900tkm ja vielä raklattaa. Aikoo kuulemma miljoonan ajaa rikki. Ainoa isompi remontti siis kansiremppa 600tkm kohdalla.
     
  5. impala67

    impala67 Double Gearhead

    voisiko joku listata jos tuon kovan onnen padan saa vaihdettua tai ehjättyä, mitä pitää säännöllisesti tarkastella ja vaihdella jotta välttyy ongelmilta.
    siis; riittääkö 5000km mineraaliöljy vaihtoväli,
    jakopään ketju 100 000km välein?
    öljypumppu auki kuinka usein?
    venttiilien säätö?

    ja mistä voi aavistaa että isompi huolto ("pura-ja-kokoa"?) täytyy tehdä ettei se vaan hajoa tien päälle... meni meinaan kertaheitolla usko noihinkin värkkeihin. ameriikan moottorit yleensä ensin savuttelee, syö öljyä, kuolemankielissäkin vaan kolisee pirusti ja pitkään ennen kuin räjähtää.

    tuli vaan mieleen että jos kyseessä olis ollu ameriikkan tiisseli, niin tähän aiheeseen olis vastailtu kymmenen kertaa että ne ei kestä, suunnitteluvikoja jne.jne. veikkaanpa ettei mersumiehet vaan myönnä oikeasti "huoltavansa" koneettaan yliahkerasti...? onko puppua, kiistäkää.
     
  6. Petri K

    Petri K 1st gear

    On se :wink: Jos kyseessä olis uudempi 601-603 sarja. Mutta tuosta vanhemmasta en tiedä oikeastaan mitään niin jätän huoltokommentit asiantuntijoille.
    Itse pidän tuota uudempaa paljon kestävämpänä kuin vanhempaa konetta, juurikin sen vuoksi ettei siinä ole niin paljon tarkisteltavaa.

    Ketjun kun muistaa vaihtaa 300 tuhannen välein. Kerran olen omaan joutunut vaihtamaan kannentiivisteen kun vuoti öljyä ulos välistä. Kilsoja oli silloin 930 tuhatta ja tällä hetkellä jotain 1050 000. Kannelle ei tehty tuolloin mitään muuta kuin tiivisteen vaihto.

    Tuon koneen heikkona puolena on mainittu alipainepumpun laakeri jota tarkistelin aina joskus, senkin vaihdoin toiseen käytettyyn osaan tuon kannentiivisteongelman paikantamisen yhteydessä. Moottori kun piti tyhjäkäynnillä välillä aika rousketta kun hukkasi öljynpaineita yläpäästä.

    Mikäs kone tuo hajonnut oli? 4 vai 5 pyttyinen.
     
  7. raggar

    raggar Gearhead

    Minähän sanoin että en tiedä että olis TODISTETTAVASTI ajettu yli puol miljuunaa ilman remonttia... Varmasti näitäkin on, voi olla paljonkin.
    Moni puhuukin omastaan että on sen ja senverran ajettu eikä oo varmasti tehty mitään... Sitten ku pyytää tokumenttia kilometreistä ja huolloista sun muista nii eipä niitä löyvvykkään mistään...
    Ja oon monta vuotta seurannu läheltä mersu-miehen touhuja, isäni ku on semmonen. Ja kun on tuota touhua kahtonu niin ei käy kateeks...
    On minullakin 5.7 ja 6.2 dieselit enkä niitäkään maailman parhaimmaks väittäis...
     
  8. Petri K

    Petri K 1st gear

    Voi olla että tuurilla vois päästä päälle puolen millin tuolla jakopäänketjullakin, mutta ei siinä mitään mieltä olis kokeilla. Olen kyllä itsekin kuullut juttuja kun ajettu niin kauan kuin kestää ja ajot loppu kun ketju katkes.
    Toinen käyttis mulla on 300 turbodiesel jolla mittarissa 750 tuhatta. Ei syö öljyä vielä et tarvis lisäillä vaihtovälillä (15-18 tuhatta)
    Ainoa murhe tällä hetkellä on huono tyhjäkäynti, jonka pelkään johtuvan vääntyneestä kiertokangesta. Ahdot joskus meinaa karkailla liian korkeaksi jostain syystä :odroll:
     
  9. vemu

    vemu 1st gear

    Suomalainen autoilijahan saa rikki vaikka metrisen ratakiskon pätkän.
    Eiköhän noilla mersun vanhoilla OM615-OM617 nelos- ja vitosdieseleillä ole täällä kelattu sellaisia kilometrimääriä huoltoon nähden että en lähtisi niitä paskoiksi haukkumaan.
     
  10. impala67

    impala67 Double Gearhead

    no kysytään sitten näin päin;
    mistä TIETÄÄ että koneella on ajettu paljon, tai että se ainakin jakopää ja helat, laakerit ja venat on kovasti läpikäymisen tarpeessa?

    ilmeisesti kovasti vaihtelevasta tyhjäkäynnistä? pienestäkin öljyn kulutuksesta, pölläytyksestä käynnistettäessä, öljynpaineen vähäisestäkin laskusta, toivottomasta laiskuudesta? koska noihin perustin LUULONI että koneeni olis ollut vielä ihan kohtuu hyvä.

    --
    (juu se oli 5-pyttynen, 123-korisen 300d)
     
  11. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Väittäisin, että Suomessa noita on kuitenkin jotenkin huollettu, jos vertaa muun maailman menoon...paitsi ehkä ei Ruotsiin tahi Saksaan.
     
  12. pas2

    pas2 Gearhead

    Kaikki vanhat tiisselit on haisevia paskoja piste.
     
  13. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    sillä naftanhajun ja pakokaasun hajulla voi peittää sen että dsl:llä ajava ukko on itte haiseva paska
     
  14. Tweety

    Tweety 1st gear

    Niinpä... Kaverikin erehty kerran ostamaan 123-korisen 200d mersun, kun piti olla niin varma ikiliikkuja, olihan se vielä just katsastettu kehujen kera... No parin päivän välein se jätti tielle, niin rupes uskomaan ettei enää seuraava pirssi ole mersu, varsinkin kun viimeisen kerran hävis vaihdekeppi siitä penkkien välistä ja sitten olikin koneen ja laatikon hilut pitkin tietä...
     
  15. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Omakohtaisiin kokemuksiinhan nämä perustuvat. Omassa lähipiirissäni on ollut MB-dieseleistä erinomaisen hyviä kokemuksia joten siihen perustelen väitteeni luotettavuudesta. Mutta jos jollain on kaveri jonka auto on hajonnut ja jos se tarkoittaa että kaikki ovat huonoja niin minkäpä sille sitten voi, mielipiteelle. Ei se sen oikeampi tai väärempi ole.
     
  16. Muki

    Muki Gearhead

    Dieselmersut ovat taidetta !
     
  17. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    dadaismin ja surrealismin tyylisuuntaa?

    kallis dsl vero varmaan aiheuttaa auton ikääntyessä/halventuessa sitä nuukuutta huolloissa. kun auton arvo laskee käyttömaksun alle niin so what
     
  18. pepechevy

    pepechevy 1st gear

    heh, ja vielä karstusia.. :D

    niijoo, itellä o 124-korine varmari 5-pyttyne 250D mosse ja pakuks rekisteröity d-vero 68eur/vuos. iha hyvi toimii. mittarissa 560000km. puol litraa vie täyssynteettistä öljyä n.5000km. kori alakaa olla jo jonniverra mätä(lokarit eestä ja kaaret takkaa)
     
  19. Petri K

    Petri K 1st gear

    Tuohon ei ole kuin yksi oikea vastaus: Pura ja tarkista. Ei noista muuten pysty sanomaan mitään.

    Öljynkulutuskin on huono mittari kun koneet on aika yksilöitä, vai pitäiskö sanoa että koneiden sisäänajajat on olleet yksilöitä.
     
  20. XVD

    XVD Gearhead

    ei mersuissa mitään vikoja ole...vaan ominaisuuksia..kuten nokka akselin vaihto huolto... :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!