Romuautolaki ja sen tulkinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja KTM, 28.11.2007.

  1. KTM

    KTM Gearhead

    Olipa jännä uutinen tänään: Suomessa häviää kymmeniä tuhansia romuautoja vuodessa

    Erityisesti tämä kommentti uutisessa: "Suomen autokierrätyksen kehityspäällikkö Arto Silvennoinen kertoo, että lakiin on kuitenkin jäänyt porsaanreikä, joka mahdollistaa uuden lainsäädännön kiertämisen.
    Kun säädökset kirjattiin, jätettiin omistajalle mahdollisuus poistaa auto liikenteestä määrittelemättömäksi ajaksi. Käytännössä omistaja voi siis seisottaa autoaan pihallaan hapettumassa hamaan tulevaisuuteen.
    Suomen autokierrätys onkin esittänyt, että liikenteestä poistaminen muutettaisiin määräaikaiseksi, esimerkiksi vuodeksi kerrallaan. "


    Voitaisiin sanoa, että tässä taitaa olla pukki kaalimaan vahtina.
     
  2. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    "Kauppias esittää että kaikkien olisi käytävä ostamassa jotakin kerran päivässä, tässä on nyt sellainen porsaanreikä että joku saattaa esim pyytää itse kalaa ja kauppareissu jää tekemättä."
    Eduskunta: "HYVÄKSYTÄÄN!"
    :eek:
    Jotenkin tää homma lähtenyt ihan lapasesta.
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    Kyllä, tässäkin asiassa on pukki kaalimaan vahtina.

    Hassua, vielä vuosi sitten halusin että ostamissani helpoissa talvenaikana projekteissa on kilvet valmiiksi päässä, nyt olen tyytyväinen ettei tässä uudessa ole.
     
  4. RB-440

    RB-440 1st gear

    Hassua on, että liikkeenharjoittaja ostettuaan kalliit vehkeet vaatii valtiota säätämään uudet kaikkia suomalaisia autoilijoita koskevat pakkolait niin, että voisi tienata itselleen enemmän rahaa.

    Jokseenkin yhtä hyvillä perusteilla kuljetusfirmakin voisi vaatia valtiota säätämään pakkolakeja, jotka edellyttäisi Nesteööliä luovuttamaan esimerkiksi 50 litraa ilmaista löpöä viikossa. Olis nimittäin sitten kivempi käyttää sitä omaa investointia.
     
  5. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Samoin voisi myös yksityisiä ihmisiä kuljettamasta tavaroita...
    Ja ihan perusteltuahan(ympäristön suojelua) tämä olisi, sillä polttoainetta kuluu (varsinkin yksityis-autoissa) sitä enemmän, mitä enemmän on kuormaa.... ?? :rotfl: :rotfl:
     
  6. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    No totahan tuossa jo oottelinkin... :rotfl:

    Kohta joutuu maksamaan kymmenkertaisen käyttömaksun jos ei maksa käyttömaksua, oli autoo tai ei. Ja salapoliisit hiippailee nurkissa. Vähä niinku telkkarin kanssa.
     
  7. alternator

    alternator 1st gear

    Kohta kukaan ei maksa mistään mitään. Ajellaan kilvittä vaan.
     
  8. RB-440

    RB-440 1st gear

    Kun toi telkkari jo tuli puheeksi, niin näköjään toi pelisääntöjen rukkaaminen on mielessä muillakin herroilla kuin vaan auton romuttajilla.

    http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1459713
     
  9. möökjuri

    möökjuri 1st gear

    Hähää,Junkneri heräs liian myöhään.Olis vaatinu,ettei digipöksiä saa ostaa kun henkilötietoja vastaan,velvoitteella että tietoja saa käyttää luvanmaksun määräämiseksi,juu ja korkeintaan 1/talous,ni ois toikin "vaje" paikattu.Mitähän vielä :eek: .
     
  10. vemu

    vemu 1st gear

    Pöh. Talouskohtainen pakollinen tv-lupamaksu. Voidaanhan kuitenkin olettaa että taloudet joissa ei tv:tä ole, katsovat sitä jossain muualla kyläillessään, jne.

    Rajat kiinni, pakkolaki työntekoon, kansalaispalkka :poff:
     
  11. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Ei muuta kuin vahditaan rigi-poksien avulla, notta kuka kattoo ja mitä kanavaa ja laskutetaan sen mukaan, vähän niinkuin puhelimetkin. Prkl, katotaan kauanko kestää, kun Herr Junkers huomaa, että "ei helvetti, ei kukaan kato noita hänen YLE:n paskakanaviaan ja sen surkeetakin surkeempaa ohjelmatarjontaa"...

    -JJ-
     
  12. spinout

    spinout Gearhead

    "Suomen autokierrätys onkin esittänyt, että liikenteestä poistaminen muutettaisiin määräaikaiseksi, esimerkiksi vuodeksi kerrallaan."

    Jeejee ♫ - auto olis vaikka 5 v. pois liikenteestä restauroinnin tai rakentamisen takia ja joutuisit kerran vuodessa ramppaamaan asemalla uusimmassa umpeutuvan käytöstäpoiston á €10,20.. Splendid. Mitä sitten tapahtuisi, jos ei kävisikään siellä uusimassa? Tulisi pakosti liikenteeseenotto vai romumiehet mustissaan - trashmen in black - kolkuttaisivat ovella? :-?
     
  13. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kyllä tuo lobbaaminen pitää ampua alas alkuunsa.
     
  14. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Siksi ihmettelen miksi Ylen kanavia ei pistetty digiuudistuksessa kortin taakse. Olis simppeliä.
     
  15. Putte

    Putte 1st gear

    Ei kait siitä voisi tulla mikään muu kuin liikenteeseen otto ja käyttömaksut maksuun siihen asti, kunnes taas poistat tilapaisesti liikenteestä.

    Kyllä Suomessa tiettyjä ammattialoja tuetaan selvästi lainsäädännöllä. Maanviljelyshän on ollut tälläinen jo ikuisuuden. Digihommalla tuettiin kodinkoneliikkeitä, kun kaikki pakotettiin hankkimaan täysin tarpeeton laite, kun muutos digi-tv:hen olisi voitu hoitaa järkevästikin, kuten monessa muussa maassa.

    Nyt tukivuorossa olivat automaahantuojat keinotekoisen verouudistuksen avustamina ja seuraavaksi lienevät romuäijät valtion tuen piirissä.

    Niin ja meinasi nje katsastus yrittäjät unohtua tästä kokonaan. Niiden asiakaskuntahan on vakio, kun valtio pakottaa kaikki katsastukseen, jos haluaa ajaa laillisella autolla.
     
  16. Putte

    Putte 1st gear

    Olis Ylen tulot vieläkin pienemmät kuin nyt ja pakkohan on vapaitakin kanavia olla, että valtion tiedotus pelaa. Ihmetyttää vaan noissa säästö toimissa taas vähemmistön suosiminen. Ruotsinkielisiä on maassa todella vähän, mutta heiltä ei voitu poistaa yhtä kanavaa, vaan se piti poistaa selkeänä eemmistönä olevilta suomalaisilta.
     
  17. RB-440

    RB-440 1st gear

    Tuota olen ihmetellyt, että miksi YLEn alunperinkään on pitänyt virittää niin monta TV ja radiokanavaa, että niistä riittää suljettavaksi asti? Kaipa se tiedossa on, että kaikki maksaa ja tiedossa on sekin, että tuollaisen laitoksen tulot ei voi olla rajattomat.
     
  18. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    oon käsittäny että tuota ruotsinkielistä kanavaa pyritään käyttämään v.1913 pietarissa perustetun (kommunistien) rkp:n äänitorvena?

    ainakin koko yle on ollut lähinnä taistolaisten hallinnassa vielä 90 luvulla tuskin on nykyään kummempi

    aikansaelänyt luokkasoopa on helpompi syöttää inteligentsijan (lue ruotsinkielisten) kautta
     
  19. Putte

    Putte 1st gear

    Toi on kyllä totta, että punikit on hallinnut yleä. Turhia kanaviahan ylellä lienee tätänykyä valtavasti ja hommaa paisutettiin useilla niin radio kuin tv kanavillakin ihan vaan pari vuotta sitten. Nyt on arkipäivä tullut vastaan ja jopstain on tingittävä. Poistetaan ne kaikki turhat kanavat yleltä ja säästyneillä menoilla hoidetaan ylen rahoitus pari seuraavaa vuotta halvemmilla lupamaksuilla kuin nykyään. No sehän ei tälläisessä valtion laitoksessa kyllä onnistu, rahaa häviää säkkitolkulla ja kukaan ei tiedä mihin ja mitään tulosta käytetylle rahalle ei näy. Mutta kaikki on kuitenkin kirjoissa ja kansissa, sillä eihän ylihinnan maksaminen ole rikos.
     

Kerro tästä muillekin!