Mitä tapahtui? Mitä pitää säätää?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 23.9.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Laitoin auton juuri talvisäilöön. Tarkoituksena on tehdä talven aikana uusi tuplaputkisto. No, irrotin olemassa olevan putkiston peltisarjoja lukuunottamatta. Pitihän sitä käydä tallin pihalla vähän kuuntelemassa saundeja (jotka oli varsin upeat) :)
    Paikallaan ollessa auto kävi ihan normaalisti ja myös konetta kierrätettäessä ei esiintynyt mitään normaalista poikkeavaa (paitsi "hieman" kovemmat pakoäänet).
    Päätin heittää pienen lenkin, mutta kun aloin ajaa tallin pihalta lähtevää suht jyrkkää mäkeä ylös niin auto sammui. Käynnistin auton uudestaan ja peruutin alas tasaiselle ja koitin uudestaan hieman kovemmalla alkuvauhdilla. Pääsin hieman ylemmäksi, mutta väännöt katosi eikä auto jaksanut nousta ylös. :-?
    Miten siis on kun pakoputkiston virtausta parannetaan noinkin paljon... tarvitseeko säätää sytkää tai seoksia. Olis nyt luullu että jaksaa ilman säätämistä nousta edes mäen ylös.
     
  2. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Eipä taida ilman pakoputkea toimia.. 4-tahtisissa kun tuo vastapaine on aika tärkeä elementti.. On eri asia poistaa vastapaine kuin parantaa virtausta... :smile:

    _________________
    Jos se toimii, niin kyllä sitä voi vielä hivenen paremmaksi säätää!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: toitsu 2003-09-23 12:15 ]</font>
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Vastapaine? Mihin se nelitahtinen tarvitsee vastapainetta? Kakstahtinen tarvitsee kyllä vastapainetta, mutta nelitahtinen todellakaan ei.
     
  4. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Kyllä mulla on aika selkee mielikuva että poikasena kun nappasi nelitahti moposta pakoputken pois, niin kierrosherkkyys parani 100%, mutta vääntö katosi sen sileän tien! Putkea pitää olla autossa jonkinverran, samasta syystä. Niin, mutta toki voin olla väärässäkin, onhan esim v8 hieman eri asia kuin mopon pönttö.. :grin:

    _________________
    Jos se toimii, niin kyllä sitä voi vielä hivenen paremmaksi säätää!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: toitsu 2003-09-23 12:21 ]</font>
     
  5. kiesi

    kiesi 1st gear

    Muista vaihtaa koneeseen uudet öljyt talvisäilöä varten ettei kovetu venttiilinvarren kumit!
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja miksikö sitten otetaan (jotkut ottaa) putket pois/auki ajaessaan varttimailia?
    Ai niin huonontaakseen vääntöä
     
  7. Samiralfey

    Samiralfey 1st gear

    Joskus selasin vanhaa haaramoottorilehteä ja siinä oli juttua peltisarjojen teosta ja oli mainintaa että voi mennä seokset laihalle kun virtaa kaasut paremmin että olisikohan tämmöstä oiretta?
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    juu, kyllähän niille pakoputkille ja sarjoille on omia sääntöjään riippuen mihin pyritään, mutta vastapainetta siellä ei kaivata. Jos teet optimi pakoputkiston, niin harva uskoo, että se paljon paranee, jos sinne vikaks lyö tulpan, jotta muodostuu sitä vastapainetta. Jos sitä vastapainetta tarvis, niin paljonkohan olis optimi vastapaine, ja mistä kohtaa putkistoa mitattuna :smile:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Erästä asioista paremmin tietävää tahoa lainatakseni: "Uskon pakoputkien tehoa ja vääntöä kasvattaviin vaikutuksiin kunhan F1-autot alkavat niitä käyttämään".
     
  10. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Joo ei tosiaankaan mitään vastapainetta vaan hyvä virtaus.. Pelkillä peltisarjoilla pakokanavat eivät "avita" toistensa virtausta pienillä kierroksilla vaan vasta, kun rundeja on tarpeeksi niin kollektoriin tulee alipaineilmiö, joka "imaisee" pakokaasut kanavista..

    Pakoputkilla saadaan virtaukset fiksattua niin, että alipaine saadaan syntymään pienillä kierroksilla, mut putket ahdistavat (syntyy vastapaine) suurilla käyntinopeuksilla..

    PS. Monestihan koneisiin imetään kampikammioon alipaine juuri pakosarjan kollektorilla herkemmän pyörimisen toivossa.
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Toi alipaineen imeminen kollektoreissa ei tapahdu minkään ihmeellisen sykli-imun parusteella, vaan ihan vaan ohimenevän virtauksen takia. Samalla periaatteella toimii mm. uima-allas imurit. Muutenkin olen nähnyt myös toisenlaista tietoa tosta mihin peltisatjojen teho perustuu, ja mitä niiden mitoituksella haetaan. Siinä ei mistään imusta puhuta mitään, vaan vastapulsseista joiden ajoituksella ns. "tuned headerseilla" pelataan. Et tämmöttii mää oon lukenu.
     
  12. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Eli en siis ollutkaan ihan hukassa, puhuin vain väärällä termillä.. :smile: Eli hyvin tehdyllä ja suunnitellulla pakoputkella saavutetaan parempi "ulosanti" kuin ilman putkea? Veikkaisin että tästäkin löytyy kaksi kouluntaa..? Toiset satsaa putkiin ja toiset heittää ne mäkeen..? :lol:

    Joskus olen muuten nähnyt livenä formulan koneen ja siinä oli pakoputket! Oli melkein 10cm pitkät, joka pytyllä oma! :smile:
     
  13. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Siis juuri tätä tarkoitinkin. Pakokaasun liike-energialla saadaan aikaan alipaine ja vastapulssien ajoituksella saadaan tasainen liikevirtaus ja suurin alipaine, eikä "vaikeuteta" toisen pakokanava/putken virtausta. Vastapulssien ajoitus voidaan saada hyväksi vain suppealle alueelle.

    Itse lueskelin F1-tekniikasta, Austraaliassa ollessani, jonkun yamahan ja hondan moottori suunnittelijan tekemän aihetta käsittelevän oppikirjan, joka paneutui lähinnä siihen miten moottori suunnitellaan tyhjästä ei valmiista aihiosta.

    Siinä oli selvitetty ihan hyvin miten esim. yamahan tekemät F1-koneet oli suunniteltu ja valmistettu, kuvien kera. En vaan ole suomesta ko. opusta käsiini löytänyt ja kirjan nimikin jo unohtunut. Ei mitään hirmu ihmeellistä toi F1-moottoritekniikkakaan.
     
  14. kmovsh

    kmovsh 1st gear

    Toitsu kirjoitti 2003-09-23 12:14:
    Eipä taida ilman pakoputkea toimia.. 4-tahtisissa kun tuo vastapaine on aika tärkeä elementti.. On eri asia poistaa vastapaine kuin parantaa virtausta... :smile:


    Mikään ei anna parempaa luottamusta tietoihisi kuin täydellinen tietämättömyys…..

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: kmovsh 2003-09-23 15:40 ]</font>
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Eli se mihin tolla pakosarjan mitotuksella ja paluu alipaineaallon ajotuksella pyritään, on hyödyntää nokan overlappia ja auttaa imemään pytystä vanhat kamat paremmin pois ja vähän helpottaa uuden tuloa tilalle, eli samalla parantaa täytöstä ja palamista.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko siis niin, että en saa autoa mäkeä ylös edes säätämällä ellen pistä vaikka metrin putken pätkiä pakosarjojen jatkoksi?

    Alkup. nimetön
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    No herrajumala sentään eihän nyt minkään nelitahti koneen teho pitäs noin paljo tippua vaikka heittäs pakosarjallaki kuikkaa... kuulostaa aika uskomattomalta.
     
  18. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Tietoni siis perustui omakohtaiseen kokemukseen.. Pienten, siis mopojen ja pienoispolttomoottoreiden kanssa olen kokenut, että ilman pakoputkea kierrosherkkyys kasvaa ja tehot katoaa... Miksei siis olisi autossa sama juttu..?

    Kokeiles nimetön heittää joku putken tynkä pakosarjan jatkeeksi ja ajaa autosi mäkeä ylös... Sittempä selviää, että olenko väärässä tai onko jotain hajonnut...? :smile:
     
  19. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Juu, ei pitäs noin paljon tehojen tippua sentään, ettei auto nouse mäkeä ylös, olisko sitenkin jotain hajonnut...? Auto lienee käy yhä täysin normaalisti? Kulkeeko se normaalisti kun "heität lenkin" sillä?
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä jaksoi tasasella kulkea mutta ylämäkeen ei jaksa millään kiivetä ja välillä sammuu yritettäessä. Lisätietona, että tänään kokeillessa tuntuisi siltä kuin automaattiloota hieman luistaisi. Se on aina luistanut vähän, mutta nyt luistattaa paljon enemmän. Laatikon luistaminenhan voisi hyvinkin aiheuttaa sen ettei pääse mäkeä ylös, mutta ei kai auton kuitenkaan pitäisi sammua yrityksen aikana?? Täytyy kokeilla pistää vähän putkea pakosarjojen jatkoksi ja kokeilla uudemman kerran. Tosin en kerkeä tallille väsäilemään ainakaan kahteen viikkoon...

    Alkup. nimetön
     

Kerro tästä muillekin!