optima akku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jartos, 14.11.2007.

  1. virta

    virta Gearhead

    laittakaa kalusto kuntoon niin ei tarvita kalliita erikoisakkuja.Jos autoa joutuu kauan sahaamaan,siinä on jotain vikaa...

    Itse en ole halukas maksamaan akusta juuri viittäkymppiä enempää ja noilla olen hyvin pärjännyt.Joskus halpa akku menee parissa vuodessa,mut toisaalta aika usein tulee vaihdeltua autoa muutenkin.
     
  2. oldsCF 13

    oldsCF 13 1st gear

    Eipä taida saada mitään akkua viiteenkymppiin, ainakaan sivuvallista!
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Se ei tosiaan kestä syväpurkausta,mutta sitä voi yrittää elvyttää sittenkin vielä antamalla sille rajusti virtaa apukäynnistemellä tai vaikka kuorma-auton akusta kuten olet kai tehnytkin...millään normi akkulaturilla se ei onnistu !

    Noiden latauksessakin (Optima/Exide) Maxxima jne pitäisi käyttää siihen tarkoitettua laturia...sellainen on esim. Zetek jossa erillinnen valinta tämän tyypin akuille.

    Rakenteeltaanhan nämä akut ovat kestäviä ja siitä saa ampua vaikka läpi ja se toimii vieläkin.
    Jostakin syystä kokemukset Optiman akuista ovat huonoja tosin en ole kokeillut Yellow Top:a koskaan...muut pimentyneet normaali käytössä pian.
    Exide Maxxima kestänyt yhtä pitkään kun 4 Optimaa yhteensä.
     
  4. 370

    370 Gearhead

    Mulla oli aikoinaan jossain talvipirssissä salama-akku, joka oli 12 vuotta vanha ja pelasi pakkasillakin täysin. Ne ei vaan enää osaa tehdä kunnon akkuja?
     
  5. kuisma

    kuisma 3rd gear

    Mulla on ollu Optiman sininen marine malli käytössä vuodesta 1996. Maksoi silloin n.1800mk mutta akku pelaa vieläkin. Aina on veivannu isolohkon tulille
    kuumanakin. Parikertaa on laturin johdot lähteny irti laturista(GM) pisemmän yli 100km taipaleella ja toisella kerralla auto hyyty jo tienpäälle mutta kaverilta virtaa kaapeleilla ja laturinpiuhat takas kiinni ja matka jatkui taas. Akku edelleen kunnossa ja siis talvet tallinnurkassa. Keväällä kiinni ja auto käyntiin... 8) :lol: Uutena sille luvataan 1000A virtaa en oo nyt koittanu mitä mahtais nyt antaa. Toinen on se isompi keltainen jota vaihtelen talvi kiesisn ja toisen kesäauton välillä sekin akku on ostettu viime vuosituhannella ja ollu välillä rankassa vahvistin käytössä ja 100A laturin perässä rinnan 170A lyijyakun kanssa lyijyakut (3kpl) kiehuivat vuoronperään kelvottomiksi, mutta keltuainen vaan porskuttaa :rotfl:
    Eli pelkkää plussaa Optima-akuista noin kokemus puolelta
     
  6. kuisma

    kuisma 3rd gear

    Niin ja punaisista ei ole kokemuksia, mutta kai se hinta oikeesti asiaan vaikuttaa kun siis vertaa Optimoita keskenään
     
  7. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Mikäs se akku olikaan mitä 80 tai 90 luvulla telkkarissa mainostettiin laulaen:

    "Kylmällä sopivasti äänekäs - super power äss!"
     
  8. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Joo näin on.
    BMW:n orkkis akkukin hajosi viime kesänä ja vasta vuonna 89 laitettu paikoilleen :rotfl:
     
  9. oldsCF 13

    oldsCF 13 1st gear

    Nyt on punaiset optimat pyörittämässä kuuskakkosta, katotaan miten toimii. Vähän on pienen tuntuiset noi 48Ah:n akut mutta uskoisin Rautakummun tietävän mitä myy.
     
  10. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Tosta että Optima on sökö jos pääsee 10volttiin... höpöhöpö
    Itse olen monet optimat(yellowtåp) elvyttänyt kun jopa duunin akku testeri on sanonut että heitä mäelle ja voltteja noin 8, muutaman päivän latauksessa pienellä virralla ja monta vuotta toimi käyttövessassa.
    Duunissa on kanssa suurin osa sitä mieltä että toi optima on ihan paska kun joka lanssista sellanen on kypsähtänyt, mutta kun on kaksoisakku järjestelmä eikä ole samanlaiset akut.
    Sitten tosta C-tekista, on hyvä laturi jos ei ole paljon kuormaa ja auto saa olla latauksessa pitkän ajan kerrallaan(väh. yön yli) meillä duunissa oli noita joka ambulanssissa kun olivat insinöörit sitä mieltä että on se hyvä kun kaikki sitä kehuu.
    Vaan meilläkun lansseissa on paljon hilppeita ja monesti vain muutaman tunnin tallissa latauksessa ennenkuin taas mennään ei ne toimineet ollenkaan kokoajan sai olla boosterilla käynnistelemässä, joten vaihdettiin näihin http://www.dynawatt.fi/akkulaturit/ ja virta riittää lyhyemmässäkin ajassa.
     
  11. Coyote Custom

    Coyote Custom 1st gear

    Edelleen, se keltainen Optima on syväpurkuakku, eli kestää tyhjäksi menemistä :poff:
     
  12. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Mullakaan ole kuin positiivista sanottavaa optimasta. DeSotossa on ollut kymmenisen vuotta punainen optima. Jonka ostin käytettynä. :rotfl:

    Tyhjentynyt lukemattomia kertoja tyhjäksi asti ja aina vaan pelaa. :D

    Tosin vaatii tyhjäksi päästyää vähintään vuorokauden latauksen kunnon virralla.

    Soton ampeerimittari on lähes pohjassa useankin tunnin ajon verran kun akku pääsee tyhjäksi.

    Ainoa miinus tuossa on se että tyhjenee aika nopeasti kun startti ottaa helevetisti virtaa käynnistyksessä.
     
  13. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

  14. Kumppari

    Kumppari 1st gear

    Tuli itsekin ostettua tänään tuollainen keltainen Optima ja jo ensistarttauksella meinasi Fiatista lentää startti pellistä läpi (tai ainakin sellaisen vaikutelman sai, kun avaimesta käänsi 8) ) Kyseessä siis 133, takamoottorinen talvilelu.

    Optimat tulille!

    [​IMG]
     
  15. Petrooli

    Petrooli 1st gear

    Ostin punasen optiman joskus 90 ja jotakin , makso perskeleesti sen hetkisen budjetin huomioiden. Sillosessa käyttö rokolassa tyhjenty kahtee kertaa ainaki , kun valot oli jääny päälle. Piuhat irti akusta ja tupakki tauko , takasi kytkentä , ja roju käyntii. Kerkes ennen totaalista hylkääkistä kiertää euro ja ameriikan ruppanat . Välillä jääty, turpos, ja jokusen kerran ennen hylkäämistä herättelin KUNNON laturilla , että alko puskee velliä rakosista.
    Ja se vaan toimi. Otti virtaa ja toimi.
    Eli oli kaikin puolin hintasa väärti yli 10 vuotta. Eli ei tullu turhasta maksettua...
     
  16. Jamppa

    Jamppa Gearhead

    Eipä nuo optimat aina hyviä ole. Mulla meni nyt 6 vuoden aikana yksi takuuseen, ja nyt tämä toinen ei enää mene. Eli kesto noin 3 vuotta, ja makso nii perkeleesti
     
  17. Karva

    Karva Gearhead

    Soot rikkonnu ne jotenkin ...

    Tua keltainen on ollu vaikka kuin kauan käytössä ja aina apu-akkuna jopa trakkorin käynnistyksessä, veneen käynnistykseen ja aina vaan pelaa, parempaa saa hakea, jos se vika on siinä jotta niitä ei pureta ja ladata tarpeeksi ...
     
  18. Jamppa

    Jamppa Gearhead

    hmm..En mä tiedä. mutta auto on ollu ihan jokapäiväsessä ajossa. Kaverille kävi sama juttu optiman kanssa. Tämä mikä nyt on loppu on redtop.

    Tosin maahantuoja kyllä tuntuu optimalla olevan asiallinen :wink:
     
  19. Jamppa

    Jamppa Gearhead


    Aivan samat kokemukset täällä kahdesta akusta
     
  20. virta

    virta Gearhead

    No autot vaihtuu,koskaan et saa myydessä rahaa takaisin sikakalliista akusta.Jos starttauksen kanssa on ongelmia kannattaa mustakin pureutua ongelmaan syyhyn....
    Startti likainen,kollektori mustunut ja hiilet huonot,haapettumia siellä täällä jottei startti saa kunnon maata.Santapaperia ja uudet hiilet sisään ja johan löytyy taas tehoa.
    Sama koskee latausta,ainakin hapettumat syö tehoja.
     

Kerro tästä muillekin!