hydr.nokka blowerkoneeseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Puuha-Pete, 27.11.2007.

  1. Puuha-Pete

    Puuha-Pete 3rd gear

    Jos joku viitsii lukea tiedot läpi ja OSAA/haluaa auttaa niin suuri kiitos!

    Oon pidemmän aikaa yrittäny selvitellä itsekseni ja myöskin "ammattimiästen" vihjeillä sopivaa nokkaa blowerkoneeseen, muttakun kunnon kokemusta ei ole niin täytyy kysellä ja varmistaa ettei tuu ainakaan kauheen isoa sutta.
    Rolleri täytyy unohtaa, maksaa liikaa.

    Tässä olisi eräs vaihtoehto nokaksi josta haluaisin kuulla mielipiteitä että voisiko kuvitella toimivaksi kokonaisúudeksi.
    Onko asteita liian vähän tai liikaa ja miten nostot muun kokoonpanon kanssa/blowerkoneessa yleensäkin? Mulla on puristussuhde melko korkea joten eikö olisi hyväkin että nokka huuhtelisi paljon ja veisi vähän ruttua pois..

    Nokka olisi Cranen powermax H-302-2 (694561)
    Lobe 114
    (.050) 232/242
    adv 302/312
    nosto 504/528
    comp ratio 10:1 to 11,5:1


    Haussa siis laahaava hydr nokka joka toisi 2500-6000 alueelle enenmän menoa kuin nykyinen, joka on vääntönokka..
    Tyhjäkäynti on nykyisellä hyvä(liian kiltti) ja siinä saisi olla sitä raivoa (pikkasen) enenmän.

    Selvää on että lobea pitää olla ja että pakopuolen pitäisi hengittää(tyhjentää) ahdinkoneessa paremmin kuin imun.

    Koneessa oli ennen crowerin ahdinnokka jossa (.050)227/227 ja adv 288/288 ja nostoa .465/.465, lobe 114.

    Koneen tiedot:

    Sbmopar 360(nyt 408cid)+6-71 large bore BDS
    puristussuhde on 9,94:1
    paineet (maks) 0,5bar
    Edelbrock Performer RPM alukannet.
    2x 600 edelbrock.
    hooker supercomp

    stall speed 2400
    välitys 2,73
    auto e-body

    8)
     
  2. blowerduster

    blowerduster Gearhead

    nokka

    aika hurjasti asteita...ei välttämättä tarvis olla ihan noin paljo...nostoa on ihan kohtuullisesti....kuinka nokan vääntöalue sopii turbiinin kans?

    käy kattoon lunati voodoo hyd.nokkia. niissä lobe on 110 mutta toimii silläkin mainiosti.
     
  3. Puuha-Pete

    Puuha-Pete 3rd gear

    Thanks.
    Osaatko kertoa lobesta enenmän, onko sulla kokemuksia esim 112 tai 110 verrattuna 114?

    Tuolla 110 lobella löytyisi jo paljon enenmän vaihtoehtoja, mutta mikä lobe olisi nyt paras?

    BDS suosittelee nokan lobeksi (pumppubensalla) 110, samoin eräät harrastajat on todennut 110 parhaaksi.
    Street Supercharger kirjassa suositellaan lobeksi 112-115.
    Pari ammattikaveria jotka rakentaa ammatikseen koneita on sanonut mulle että ehdottomasti pitää olla 114.
    Mihin sitäkin nyt uskoisi?

    Se tuli vielä mieleen että jos nykyisellä nokalla laitan perusennakon myöhemmälle kuin n.18ast, niin kone yskii imusarjaan/ahtimeen rajusti takaisin.
    En tiedä mistä johtuu, ehkä nokasta tai sen ajoituksesta.
    20-23 perusennakolla toimii hyvin.
    Crowernokka oli ajoitettu 2 astetta ennakkoon kampiakseliasteita.
     
  4. chevy 2

    chevy 2 Gearhead




    Mulla lobe 112,asteita .050 on 244 int ja 252 ex nostot on .543 in ja .561 ex cranen mek roller nokka.Eli siinä on .050 n 10astetta enemmän.Mutta mainostetut on taas vähemmän kuin sun nokassa.
    Mutta,oon lukenut,siis vain lukenut,muistaakseni Nelson Racingin tehneen 110 lobellakin blower moottorin.
    Ainakin mulla toi crane toimi mutta sen vertaaminen laahaavaan on kuitenkin turhaa.Mutta lobe on mulla tiukempi.
    Tuo että potkii imusarjaan 18ast ennakolla kielisi ennemminkin liian kovasta ennakosta kuin vähyydestä.Koska sitten pitäisi 20-23 ast ennakolla mosahtaa vielä lujempaa imusarjassa.Veikkaisin ajoitus ongelmaa.
    Pumppukoneita en ole tehnyt kuin yhden joten joku viisaampi korjatkoon jos huomaa virheen.
     
  5. Puuha-Pete

    Puuha-Pete 3rd gear

    Re: nokka

     
  6. blowerduster

    blowerduster Gearhead

    lobe

    mitään tarkkaa suositusta ei tosta lobesta oo.sen verran omia kokemuksia on
    et 114 loben nokalla ahtopaineet oli korkeammalla samoilla välityksillä ku 110 lobella...samoin koneen lämmöt...

    ite aion kokeilla vielä tolla 110 loben nokalla vielä.tosin rullanokalla.

    kokeileppa kiinteää 28-30 ennakkoa.jos vieläkään ei "tiuskiminen" lopu ni sitte ongelma on soppa puolella... :-?
     
  7. sbm396

    sbm396 Gearhead

    minkä takia kaikki puhuu vain tuosta lobesta eikö ahdin koneessa overlappi vaikuta enemmän sehän sitä ahtoa hukkaa pakokanavaan itellä on mp:n 296ast. 110lobe 76 overlap hyvin tuokin blower koneessa tuntuu toimivan vaikka en paljon ehtinyt ajaan eikä blowerkoneista kokemusta oo tossa granen 302 nokassakin on 79 overlap vaikka lobe on 114
     
  8. Puuha-Pete

    Puuha-Pete 3rd gear

    Mitä enenmän asiaa miettii ja selvittää niin vaikeemmaksi menee nokan valinta..tuo overlap(79,mistä sen näkee??) on uusi asia ainakin mulle, street supercharger kirjassa puhuttiin että "overlap täytyy olla mahd pieni, joka tarkoittaa että lobe olisi välillä 112-115" :eek:

    Kun ei viitsisi/enkä viitsi, kaiken vaivannäön jälkeen vain heittää jotain nokkaa sinne ja todeta et "kyl se hyvä o".

    Sitten pitäisi vielä löytyä alipainettakin tarpeeksi jarrutehostimelle.(ei imusarjasta vaan kaasarista ennen ahdinta..)

    Tässä olisi nokaksi muutamia vaihtoehtoja, saa kommentoida ja suositella mielellään

    Comp: 230/236,274/286,.488/.491,lobe114
    Comp: 236/244,286/292,.490/.501,lobe110
    lunati: 226/234,268/276,.494/.513,lobe110
    lunati: 234/242,276/284,.513/.533,lobe110
    crane: 232/242,302/312,.504/.528/lobe114
    crower:238/238,304/304/.501/.501/lobe114
    BDS 221/232,270/280,.465/.485/lobe110
    BDS 232/244,280/292,.484/.505/lobe110
     
  9. Dartblower

    Dartblower Gearhead

    Ite oon käyttänyt 340 + 6-71 nokkaa mech laahaavaa 296 / 304 crane, lobecenter muistaakseni 110 , nostoa .550 / .570, passeli.........katurysäs :D

    isolohkos cranen rollerii .580 nostoista 110 lobee; uskoo kaasuu :D

    kyllä tehot otetaan 110 lopeiseela, ja mammakyytyit jollain muulla :rotfl:

    siis mistä ny oli kaa kysymys ? :eek:

    PS en ainakaa löyhennä..............
     
  10. napa

    napa 3rd gear

    sekaisko tämä kuva vielä hieman lisää...

    eli samalla lobella voi olla aivan eri overlap... lobehan on vain nokkien keskipisteiden välinen kulma, nokkien profiili vaikuttaa sitten taas siihen overlappiin...

    [​IMG]

    omassa turbokoneessa on lobe 108 ja overlap 33, haluaisin overlappia lisää...mutta kun koneessa on 4 kpl nokka-akseleita ei tule ainakaan heti mieleen lähteä ostelemaan kokeeksi toisenlaisia :p omassa koneessa on muuten rullanostajat ja niissä tuo overlap ja muut vaikuttavat vissiin hieman eritavalla, kuin normaalissa :odroll:
     
  11. Puuha-Pete

    Puuha-Pete 3rd gear

    Kaikki kuvat ja kommentit auttaa valinnassa, kiitos niille.

    Taidan kokeilla 110 lobella olevaa keppiä kun BDS sitä myös suosittelee.
    Tässä tapauksessa "ykkös"paikalla on nämä vaihtoehdot..tällähetkellä..

    Comp 236/244,286/292,.490/.501,lobe110

    BDS 232/244,280/292,.484/.505/lobe110

    asteita ja nostoa mielestäni kohtuullisesti.

    Osaako joku sanoa perstuntumalta onko näillä kahdella nokalla käytännössä mitään eroa, on kuitenki niin lähellä toisiaan luvut.
    Kommentit/mielipiteet kiinnostaa.
     
  12. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    niin kun tuossa kuvassa on laahaava ja roller vierekkäin :eek:
    saattaa selittää että miksi siinä on nuon raju ero overlapissa?
     
  13. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Veikkaan että puhutaan muutamasta heposesta ja samn verran väännössä.
    Jos puhtaasti katukonetta teet niin ota miedompi.Tuo 4astetta imupuolella ei vielä kuuhun vie verrattuna tiukempaan.Mutta jos helpompi saada tuo crane(esim usparts) niin ota se.Eroa ei tuu välttämättä huomaamaan edes kennoissa.Edellyttäen että vent aukeamis ja sulkeutumis ajankohdat (nokkakortista ivo/ivc ja evo/evc) ovat pakopuolella identtiset.
     
  14. Puuha-Pete

    Puuha-Pete 3rd gear

    Koska vaihtoehtoja on monia ja (050)/mainosasteet vaihtelee merkkien välillä paljon niin kysyn asiaa näin jos löytyisi sopiva keppi:

    Haluan koneeseen näitä asioita uuden nokan myötä:

    -Puristussuhdetta vähän alemmas
    -vähän enenmän korkeammille kierroksille menoa, alueelle 2400-6000.
    -vähän lisää ränttätänttää tyhjäkäynnille, ei hullusti mutta niin että eron huomaa

    Eli miten pitää silloin muuttua (050-asteet,adv-asteet ja nostot) jos nyt on nokkana:
    227/227 , 288/288 , .465/.465 , lobe 114.
     
  15. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Käsittääkseni ton overlapin kanssa saa olla tarkkana ahdetussa mosassa,
    jos imu ja pako on yhtäaikaa auki -> ahdot menee harakoille.
    Pieni overlap parantaa huuhtelua joo, mutta paljonko on sopivasti?

    Ei mahtanut olla tästä mitään apua?
     
  16. cuda 72

    cuda 72 1st gear

    jos haluat kokeilla voisin lainata edelbrock performer RPM #7177 .050 asteet 234/244. lift at valve 488/510, lobe 112. .006 asteet 308/318. Käyttö alueeksi sanovat 1500-6500 oma kokemus on noin 2700-7000 340 moottori. :D
     
  17. Puuha-Pete

    Puuha-Pete 3rd gear

    Edelbrock alkoi myös kiinnostaa!
    Voisin ostaa sen jos sisäänajo ja nostajat on ok?

    Sillä saisin käsittääkseni puristussuhdetta alaspäin hieman.

    PS: onko sulla lime vihr cuda josta puuttuu maski..
     
  18. cuda 72

    cuda 72 1st gear

    nokka ja nostajat OK. On mulla se vihree ilman maskia :D
     
  19. Puuha-Pete

    Puuha-Pete 3rd gear

    Mukava kuulla :D

    Olis pitänyt jo aikaa sitten kysyä tätä asiaa sulta suoraan!
    Soittelen sulle.

    Ohi aiheen:

    Mitä mieltä oot muuten kun mulla on molyrenkaat hioutunut 0.6-0.65mm välys(ahdinsuositus) ja ohivuodot oli öljytilaan kylmänä mitattuna välillä 13-20%.

    Nyt kun kone on auki niin pitäiskö viilata vielä uudet renkaat sinne esim 0.4 tai 0.5mm välyksellä, onko järkeä muuttaa?
     
  20. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Mittaa lämpöisenä ohi vuodot.Rengas välyksen antaa männänrengas valmistaja,eri merkeillä voi olla eroja.Omien välystä en nyt justiin muista mutta alempi rengas eri välyksellä.Mulla Speed Pro:n (ent TRW) blower männät ja saman puljun molyrenkaat.Mutta voin tarkistaa jos tarvetta.Sylinterien nykyinen koko vaikuttaa siihen että mikä välys tulee.Mutta jos kaikki sylinterit näytti samaa arvoa niin en huolestuisi,jos taas pari pyttyä antaa huomattavasti isommat arvot kuin muut niin sitten kannattaa miettiä tarkemmin mitä tekee.
    Mutta kun lämpöisenä mittaa niin melkein lyön vetoa että pienenee nuo ohi vuodot.
     

Kerro tästä muillekin!