Älkää rutisko!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja alteredmag, 9.12.2007.

  1. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    Jetsulleen. Ei takavuosina kauheesti käyty yli 2o km päästä töissä kaupungissa sillä autoilun kustannus oli melkoinen ja tiet vieläkin huonompia. Joskus pohdituttaa että esim pääkaupunkiseudulla on viimesen 15 vuoden aikana varmastikin 200 000 ihmistä rakentanut elämänsä kehä III ulkopuolelle sillä ajatuksella että työmatkat hoituu omalla autolla. Onhan ne asunnot halvempia ja hyvällä säkäläl työmatkat hoituu1,5 tunnissa per päivä. Mutta mikä onkaan hinta jos ajat muuttuvat ? Oikeesti siinä on vaihtoehtona tukkonen joukkoliikenne siinä vaiheessa. Voihan tuota pendelöintiä käydä kattomassa suurkaupungeissa missä tilanne on koettu jo ajat sitten. Ei herkkua. Mutta vaikee on uskoa että nää autohommat tästä halpenis kun Aasia kasvattaa osuuttaan maailman energiankulutuksesta kovaa vauhtia...Nää verot voi vähä nohjailla mutta näkeehän sen tosta öljyn hinnasta mitä toi kysyntä maailmalla merkkaa. Oliko barreli muuten 90-luvun vaihteessa jotain 12 taalaa ?
     
  2. tincup

    tincup 1st gear

    Olen kyllä ketjun aloittajan kanssa täysin samaa mieltä, jotain luulisi olevan jo aika tehdä.

    Erilaisia ovat tavat kyllä toimia eri maissa. Meidät suomalaiset on jostain syystä opetettu aika tehokkaasti kuuntelemaan ja tottelemaan kaikki mitä "isompi auktoriteetti" meille syöttää, eikä mitään päätöksiä saa missään tapauksessa ainakaan ääneen kyseenalaistaa, kuten tässäkin ketjussa jo todettiin. Mutista pitää vaan omaan nyrkkiin ja jos meinataan saada kansalle oikeutta, pitää perustaa nurkkakuntakomitea sun muita elimiä asioita ajamaan.
    Mitä muka on aikuisten oikeasti saatu aikaiseksi näillä kabineteissa käydyillä keskusteluilla, hyssyttelyllä ja naurettavan näkymättömillä lobbausyrityksillä? Ei ainakaan mitään mikä meikäläisen autoharrastajan normaalielämää parantaisi millään tapaa, päinvastoin. Kaikki kallistuu ja valtion propagandan myötä olen jo saatanasta seuraava ajaessani isomoottorisella bensakasilla arkiajoni ja kaiken lisäksi omistanpa belsepubin äpärä noita pingviinin tappajia useampia.

    Ranskassa palaa puoli valtakuntaa kun kansaa ottaa kupoliin, Italiassa lakkoilee tälläkin hetkellä käsittääkseni puoli maata vastustaakseen polttoaineen korkeaa hintaa ja tieveroja, jne. Luulisi nyt että jossain vaiheessa ihan oikeasti tapahtuisi jotain näkyvää vastalausetta täälläkin. Mutta ei, keskimäärin kansa on onnesta soikeana kun valtio on niin lutunen että laski koirankoppiluokan daewoohondatoyotanissanopelmazdan hintaa ainaskin tonnin - varsinkin kun setä televisiossakin sanoi että se on hyvä asia ja sinä olet paha kun kyseenalaistat sen.

    Verojahan pitää toki kerätä, jollainhan se on asukaslukuun nähden maailman massiivisin byrokratiakoneistokin elätettävä. Silti mielestäni jonkin verran hassua että muut maat pärjää ilman mielettömiä autoveroja ja joka asian verotusta, kansalaisen kuoliaaksi kuppaamista. Suomalainen palkkatyöläinen tuntuu olevan maailman paras lypsylehmä.
     
  3. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Since 1944...


    Ja massiivista byrokratiaahan voi keventää..... vai voiko?
     
  4. MaxHeadroom

    MaxHeadroom Gearhead

    Koska ei ole kukaan vielä alkanut listaamaan, mitä maksuja voisi korottaa, jos autojen käyttömaksuja ja veroja alennettaisiin (etenkin harrasteautojen), niin ohessa ehdotuksia. Pankaa nimiä vaan addressiin ja mä vien sen postilaatikkoon ja lähetän liikenneministerille ensi maanantaina.
    1) Kaikkien yli 20 kg koirien koiravero + 50 % tai portaittain jätösmäärän perusteella ; omistajan velvollisuus raportoida paskan määrästä
    2) Kaikkien yli 50 sivuisten runokirjojen ALV + 30 %, eihän sellaista paskaa jaksa kukaan lukea muutenkaan
    3) Suomalaisille strutsinkasvattajille 50 eur/kaakattaja kolesterolivero
    4) Rovaniemen pohjoispuolella asuville vasenkätisille mormooneille käännytysvero 50 eur/käännytetty pakana
    5) Mönkijöille "vuoden turhake" maksua 100 eur/niskavamma
    6) Vasemmistoliiton jäseniltä 500 eur/nuppi kuljetuksesta Kuubaan (toteutus heti)
    7) jatkakaa...

    Näin saatiin konkreettisia ehdotuksia ja harrasteajoneuvoilun onnela alkaa jo häämöttää...
     
  5. Muki

    Muki Gearhead

    Tulee ihan vanha kunnon "Mustapartainen mies" mieleen. Mainittu kirjallisuushahmo osoitti jo kauan sitten, että verotus on meillä geeneissä byrokratiasta puhumattakaan.

    Veroja sais alas ehkä vaan kahdella keinollla: Suomalaisten pitäis lisääntyä ihan helvetisti, tai sitten ottaa reippaasti vastaan maahanmuuttajia. Joku kai esitti taannoin että jos meitä olis 7 miljoonaa, niin tää verokuorma per kupoli olis ihan selkeästi alhaisempi. Onhan siinä kai joku perä ; nyt meitä on vaan se vähän päälle viis miljoonaa, ja kulut on kuitenkin aika suuret.

    Tilaahan tässä maassa on, mutta taitaa maahanmuuton tiellä olla muita esteitä. Osittain myös se, että kynnelle kykenevät valitsevat usein mieluummin jonkin muun maan Euroopasta.

    Toki sitä voi pohtia, että mihin kaikkeen näitä verovaroja on laitettava, ehkä saattaisi jotain ihan järkevää säästettävääkin löytyä.
     
  6. human62

    human62 1st gear

    Mä olen käsittänyt että jos maahan otetaan pakolaisia, niiden elättäminen ja kouluttaminen maksaa niin palj, että autoveron pitäis olla jo 1000% .

    Meillehän tulee muualta ihmisiä opiskelemaan, koska se on täällä edullista ja opinahjot suurin osa ilmaisia siten että vielä opintotukikin annetaan.

    Arvokkaan koulutuksen jälkeen nämä ihmiset menevät ulkomaille töihin kun saavat parempaa palkkaa :lol:
    Oma ehdotukseni tuontiihmisten suhteen on epäilevä; eikös aina kun ajoi SOM***n yli saanut 20 egee?
    ja muista vähän vähemmän... :lol:

    Valitettavasti täällä on kateus niin kova sana että mikään ryhmittymä ei kykene ajamaan samaa asiaa, aina on mielipide-eroja.

    Alan autoharrastajat, olisi aika kerääntyä, kerätä nimilista jne,, ja valita edustajat, jotka ajavat autoilijoiden asiaa MYÖS UUSIEN AUTOILIJOIDEN, KOSKA ASIAT LIITTYVÄT AINA TOISIINSA
     
  7. human62

    human62 1st gear

    "MYÖS UUSIEN AUTOILIJOIDEN" tarkoitin uusilla autoilla ajavia eli kaikkia auto-ihmisiä; onhan meitä paljon enemmän jos kaikki lasketaan mukaan.

    Määrässä on voimaa asioiden ratkaisuissa :) verot koskettavat kaikkia.
     
  8. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    No mitä ketun hyötyä siitä lisääntymisestäkään tai pakolaisten ottamisesta on, kun tässä perkeleen lintukehdossa opetetaan pennuille/tummille alusta pitäen, että kannattaa mennä sossun luukulle vaan käpälä ojossa, niin voi kattella mukavasti kotona Eurosporttia ja vetää lonkeroa, eikä tartte itteensä rikkoa työn teossa.

    Veroja sais alas sillä keinolla, että nää vitun lonnijat voisi viedä pakkotöihin hakkaamaan vaikka motarin alle sepeliä, ellei muuten duuni maita. Oikeesti sairaat, vanhat ja lapset, ne saakoot edelleen rahansa, mutta voi ny vittu kun tunnen itsekin liian monta tämmöstä "mul on persesilmässä ihottumaa, en voi mennä R-kioskille myyjäks" -tapausta, niin alkaa tosissaan riepoa...

    -JJ-
     
  9. derwy

    derwy 2nd gear

    Otetaan vaihteeksi positiivinen asenne.

    Voisin maksaa vaikka enemmän veroja siitä, että Suomen teillä liikkuisi oikeasti kiinnostavia ajoneuvoja (tähän luokkaan sitten voi laskea kaikki rodit, MR:t, pyörät, triket, jenkit, britit, sun muut). Kiinnostavuutta en sitten ala määrittelemään. Käytetään vaikka museoauton analogiana tuosta nimeä SA eli silmäiltävä ajoneuvo.
    Olin eilen meidän parkkiksellakin, että oho, 70-luvun alkupuolen Taunuskin liikenteessä. Joidenkin mielestä tuokin lienee vain vanha paska.
    Eiköhän jokainen auto, josta edes joku ilahtuu, että autosi on hieno/erikoinen tms. voisi olla säilyttämisen ja ajamisen arvoinen. Oli syynä sitten se, että onpas leppäkylkesi härskissä primerissä, oli sitten papalla ollut samanlainen nuorena tai että onpas siinä rutkasti hevosvoimaa per kilo.
    Enkä minä sitäkään toivo, että kaikki 80-luvun vehkeet pistetään paaliin, kun nekin ovat tällä hetkellä vain ikääntyneitä romuja. Eiköhän niidenkin tunnearvo joskus nouse.

    Enemmän kiinnostavia bongailtavia tielle ja vähemmän tuota harmaanvalkoista reinotossumuotoiltua automassaa. Sitä, että miten tähänkin päästään, en tiedä, mutta ei minusta ainakaan pitäisi erikseen rankaista SA:n omistajaa. Jos joku rahanpuutteen pakosta ajaa päivittäistä ajoaan vanhalla räpsällä, niin sellaisella ihmisellä pitäisi olla realistinen mahdollisuus päivittää autonsa uudempaan vähemmän kuluttavaan, turvallisempaan ja mitä kaikkea hyvää nuo uudet autot nyt ovatkaan. Mutta joka ajaa vanhalla paskalla sen vuoksi, että pitää sitä itselleen mukavampana, sopivampana, näyttävämpänä tai mitä tahansa, ei pidä pakottaa vaihtamaan autoaan rangaistusveroilla.
     
  10. MaxHeadroom

    MaxHeadroom Gearhead

    Vaikka tää keskustelu jotenkin junnaakin paikallaan, ja menee enemmän politiikan kuin autoharrastuksen puolelle, niin on silti hyvä että keskustelua käydään. Ehkä tässä tapahtuu ennenpitkää sitäkin, että joku meistä hampaan narskuttajista oikeesti alkaa vaikka politiikkaan mukaan... :lol: :lol:
    ja sittenhän me saadaan kaikkien harrastajien äänillä yksi jeppe eduskuntaan meitä puolustamaan.
    Vaikka onhan noi Salovaarat, Bremerit ja Kankkuset pitäneet välillä älämölöä autoilijoiden puolesta, mutta eivät oikein näin harrastajan kannalta aja oikeita asioita, eli ovat keskittyneet enemmän juuri noiden UUSIEN autojen verotuksen pienentämiseen. Ja tähän suuntaanhan tässä ollaan kovaa vauhtia menossa. Ja kun kerran valtio ne rahansa jotain kautta tarttee, niin seuraavaksi siirrytään automaattisesti sitten käytön verotukseen.
    - Harrastajien pitäisi siis alkaa kovaan ääneen vaatimaan uusien autojen verotuksen ennalleen palauttamista, joka todennäköisesti sitten jo johtaisi Suomen potkaisemiseen EU:sta- joka palauttaisi kaiken ennalleen, ja mummon markatkin saataisiin taas kunniaan... :D
     
  11. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    Tuskinpa kukaan nyt menettää mahdollisuuttaan ajaa Silmäiltävää Ajoneuvoa näiden veromuutosten myötä. Parhaimmillaan sopivasti veron katketessa talvivarastointiin saattaapi näemmä säästää :D Muutoin asia on kyllä niin että jossei joku osta uusia halpoja autoja niin ei niitä ole käytettynäkään liikenteessä ja sittenpä ajamme näillä 70-80 luvun SA vehkeillä vielä 2030...Että pysympä vieläkin kannassani että turhaa itkua pienten juttujen perään :poff:
     
  12. Muki

    Muki Gearhead

    Joo, kyllähän on niin että aito sosiaalipummi tulee kalliiksi oli se minkä värinen tahansa. Mutta siinä unohtuu nyt se, että on niitä muitakin tulijoita. Suomi on monelle aika eksoottinen maa ja jotkut jopa jäävät tänne.

    Mitä olen sivusta ja aika läheltä seurannut - kun meilläkin on nykyisin ns. "sukulaku" - niin ei tää maa kyllä tosiaan sitä työn tekemistä maahanmuuttajalle liian helpoksi tee. Tosin tais olla just ihan hiljattain, kun sitä typerää karenssia rukattiin, nyt SAA mennä töihin ilmeisesti hetsillään kun on jonkinlainen oleskelulupa taskussa kun ennen EI SAANUT tehdä töitä aika pitkään aikaan.

    Mutta joku satunnainen pakolainen tai muuten vaan maahanmuuttaja ei tota yhtälöä korjaa, lisää tänne pitää saada ihmisiä jos haluaa tota veronkeruupohjaa vähän laventaa. Noihin ulkomaalaisiin on vaan hyvä ruveta tottumaan, niitä tulee tänne jatkossa vielä paljon enemmän kuin mitä osais odottaa ; myönnän että kitkaa siihen soppaan liittyy, enkä ole ihan innostuneena näitä lieveilmiöitä seurannut. Mutta jos haluaa ennustaa niin siten käy, että tännekin vielä tulee paljon ihmisiä muualta. Eikä ne kaikki ole somaleja tai venäläisiä suinkaan. Ja ainahan suomalaisilla on mahdollisuus pitää maa "puhtaana" (toi ilmaisu ei ole mun oma), siitä vaan naisetkin tykkää kun niille antaa vähän huomiota.

    Meillä on kyllä ihan sitä kotosuomalaista roskasakkiakin niin paljon, että jos sosiaalipummit on huolenaiheena niin niistä kannattais aloittaa, määrä on aika huikea verrattuna noihin harvoihin ulkomaalaisiin.

    Mikään yksinkertainen asia toi maahanmuuttokysymys ei ole eikä pidä nyt käsittää että mulla olis mitään erityisiä sympatioita kaiken maailman väkeen tai kulttuureihin, kunhan yritän vähän tarkastella asioita ihan oman kalanaivo-objektiivin kautta. Rasismiin mä olen ikävä kyllä nähnyt vähän liikaa maailmaa, ja ollut tekemisissä liian paljon monenväristen ja erilaisista paikoista tulleiden ihmisten kanssa, että se ei mitenkään yksioikoisesti ole mun juttu vaan ennemminkin joka heppu mun mielestä ansaitsee mahdollisuuden olla ihmisiksi.

    Myönnän että toisinaan joutuu tuollaisen idealismin kanssa pettymään.
     
  13. audiq

    audiq Gearhead

    Hyvä, että joku kertoo, mitä ne siellä TV:ssä sanoo, kun nuo tekstitykset tuppaa nykyään vähän katoilemaan. :rotfl:
     
  14. audiq

    audiq Gearhead

    Joskus tutun kanssa tuota tutkittiin, niin nuo työttömyyskorvaukset + ym. tuet ei kyllä kovin kalliiksi yhteiskunnalle tule.
    Se on sitten eri asia, jos pitää jotain lukutaidotonta pakolaista alkaa opettamaan sisäsiistiksi... :lol:
     
  15. derwy

    derwy 2nd gear

    Niinhän tuossa lukikin, että jos joku haluaa oikeasti ajaa uudella autolla, niin siihen pitäisi tarjota realistinen mahdollisuus. Uusi verosysteemi antaa tähän ehkä pikkuisen paremmat mahkut, mutta aika onnetonta taitaa olla. Samalla sitten niiden autojen, jotka olisivat tulevaisuudessa todennäköisemmin harrastepelejä, hinnat nousivat. Vuoden 2030 autoharrastaja ajaa siis 2005 vuosimallin Smartilla, jonka on laittanut oikein hienoksi ja voidaan, jos ikää piisaa, käydä sitä sitten ihmettelemässä, että joo-o oli sillä naapurillakin tommonen aikanaan, kova peli oli, ihan Ottomoottorilla, ei tuommoisia enää tehdä. :poff:

    Turhalla rankaisemisella vanhasta autosta meinaan noita joka vuosi nousevia kiinteitä kustannuksia, joilla pyritään tekemään vanhemman auton omistaminen vähemmän houkuttelevaksi. Ja nimenomaan omistaminen, ei käyttö. Tokihan SA:n ja uuden auton polttoaine maksaa saman verran ja se sitten vaikuttaa mitä vaikuttaa.
     
  16. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Mutta kun se voi tehdä sitä vaikka sydeemit olisivat olleet samanlaiset, ihan omasta halustaan. Se muistelee sitä, kun isä osti äidille Smartin kakkosautoksi ja sillä vietiin tarhaan ja kouluun.

    Vertaa nyt, kuinka monta uutta kanttiautoharrastajaa on tullut tällä vuosituhannella? Vuonna 2030 ei välttämättä kiinnosta siipijenkit tai tehottomat 60-luvun "muskelit", 50-luvun meininki on nyt syntyvien mielestä samaa kuin kantti-ihmisten pussihousut. Vuonna 2030 vanhat parrat marisevat, että perhana kun nuoriso ei enää kunnioita vanhoja D1-sankareita tai 2F2F oli paras leffa.

    Silloin voi olla uuden harrastajan valituksena, että miksei saa asentaa isompaa ankkuria ja konkkaa tai muuta hilavitkutinta, niin ulossaatavat amppeerit nousisi. Tai harrastajat vaativat kieltolakia, jotta alkoholin tarjonta polttoaineeksi kasvaisi ja sen hinta laskisi pumpulla.
     
  17. derwy

    derwy 2nd gear

    Joo, sanoinhan tuossa pari viestiä takaperin, että toivottavasti noita kaikkia 80-luvunkaan muita kuin leppäkylkiä kaikkia paalata siinä vimmassa kun ovat vanhoja romuja. Nykyään ei taida vaan olla oikein toivoa, että rakas vanha auto jätettäisiin edes sinne kuusen alle odottamaan uutta löytäjää.
    Tuo nyt oli lähinnä heitto siihen, että nykymeiningillä ostetaan juuri niitä kertakäyttöautoja joita voidaan sitten paalailla kun täyteen tulee 3 vuotta tai 60 000 kilometriä. Smarttikin taitaa pitää pistää nyt ilmattomaan halliin, ettei se ole hapettunut hajalle tuohon 2030 mennessä tai Suomen kansandiktatuurin miliisi käynyt takavarikoimassa moisen saastepesän, kun sille tulee 5 vuotta ikää.
    Varmasti vuonna 2030 hyväkuntoinen 2005 Smart on SA, sitä en kiellä.
     
  18. Putte

    Putte 1st gear

    Veroja on pakko kerätä ja Suomen virkamieskunta on lähes yhtä suuri kuin Saksassa. Eroa on siinä, että Saksassa maksajia 18 kertaa enemmän kuin Suomessa ja siksi meillä verorasite on myös huomattavasti kovempi. Moneen maahan nähden joudumme vähälukuisena kansana maksamaan kohtuuttomat verot. Ongelman ratkaisu olisi väkiluvun moninkertaistaminen, mutta mistä tänne takapajulaan ja näihin ilmasto-olosuhteisiin saadaan moninkertainen määrä vöäkeä, joka myös elättäisi itsensä. Niin kauan kuin olemme itsenäisiä ja haluamme sitä olla jatkossakin, niin kauan maksamme siitä myös kalliin hinnan veroissa.
     
  19. Putte

    Putte 1st gear

    Toi kohta 6 pitäisi kyllä olla 5.000 euroa/nuppi, niin siitä jäisi vielä valtiollekin jotain, varsinkin jos Finnairin koneella lennätettäis.

    7. Ulkomaalaisille opiskelijoille maksullinen opiskelu Suomessa, Ei suomalaisetkaan pääse muihin maihin ilmaiseksi opiskelemaan.
    8. Kaikki peruskoulun jälkeinen opiskelu maksulliseksi niin, että osa koulutuskunstannuksista katetaan lukukausimaksuilla, niinkuin ennen tehtiin. Lisäisi mahdollisesti opiskelumotivaatiota.
    9. Luovutaan kaikista yhdistysten ja urheiluseurojen rahallisesta tuesta, mukaan luettuna puolue tuki. Ne joilla on edellytyksiä ja todellisia kannattajia ja harrastajia pysyvät edelleenkin elossa.
    10. Lopetetaan maataloustuki. Elinkelpoiset tilat kyllä pärjäävät pienillä järjestelyillä ilman tukeakin.

    Heitetään pallo seuraavalla.
     
  20. GS RIVIERA 68

    GS RIVIERA 68 3rd gear

    Onko Suomi vielä ITSENÄINEN maa,Brysselistähän pukkaa koko ajan sääntöö kuinka täällä pitäs elää :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!