chevy van vetoakselin kestoikä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja voittol, 29.12.2007.

  1. voittol

    voittol 2nd gear

    kuinka kauan keskimäärin kestää veto- akseli vanissa ,ennen kuin laakeri syö siihen näkyvän ja tuntuvan uran.onko kokemuksia,vaikuttako esim.auton paino .vanteet tms. ja onko parannus ehdotuksia?(itsellä kestää n. 10000 km auto on painava as.auto ja välillä erik.vanteilla)
     
  2. Eikö pyöränlaakerissa ole sisäkoolia :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
     
  3. dart -66

    dart -66 Gearhead

    On, vetoakseliin koneistettu pinta...

    Alkuperäiseen kysymykseen, mikä alusta ja perä?
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    GM 14-bolt semifloating-taka-akseli G30 vanista.. Tosin jako muuttuu kahdeksanpulttiseksi.. Ja välitykset ovat usein aika tiuhoja.

    Sitten tietysti on c-clip-eliminaattorisarjat.. Osassa tulee akseliin prässättävä = krympillä kiinni oleva perinteinen laakeri, joka kiinnittyy teräslevyllä ja pulteilla akseliputkeen. Silloin c-clipit voi jättää pois.

    Nuo vaativat useimmiten banjon koneistamista = pesän sille kiinteälle laakerille tekemistä varten..

    Mutta onko se "ura akselissa" ongelmallinen? Siis ääntääkö? Jos ei, niin aja vaan.. Kyllä siihen akselin pintaan syntyyaina jälki. Onko sulla riittävästi peräöljyä perässä? Ideanahan on se että mutkissa peräöljyä pääsee akseliputkeä pitkin aina stefaan saakka voitelemaan.

    Jos peräöljyä on liian vähän, niin aika kuivana pyörii..

    Kyllä tuollaisen akselin pitäisi joku 200 000 -300 000km ++ kestää , jos kuorma on luokitusten mukainen ja peräöljyt vaihdellaan ohjeiden mukaan. Makskuormillakin kokoajan varmasti ainakin puolet tuosta?

    EDIT: Tosiaan voisit ilmoittaa mikä akseli (= luultavasti 10 bolt??) ja mikä kantavuus? Olen jossain kuullut, että jokunen on tehnyt moista, eli vaihtanut jämymmän ja tiukemman taka-akselin kevyempään 10 bolt akseliin saadakseen pidemmän perävälityksen..
     
  5. paskamaha

    paskamaha 1st gear

    Vaikkuttais yhtäkkiä siltä että akseliputki on väärä ja vetari panttaa jatkuvasti,meneekö helposti paikoilleen?Öljymäärää vois myös lisätä,että sitä varmasti menee akseliputkeen,pinta vaikka sentin yli ohjearvon niin ei oo vielä liikaa.
     
  6. voittol

    voittol 2nd gear

    auto on g20 ja painoa on riittävästi taitaa ollo 10 pulttinen perä.välitystä ei viitti tiuhentaa,urahaittaa siinä vaiheessa ,kun ainetta puuttuu4mm, rupee öljy palaan,toi peinteinen laakeri kutistus renkaalla tuntuu hyvältä,mistä saa ja onko kokemuksia?
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    G30 akseli on juuri 14-bolt semifloating. Laakeri vasten vetaria mm. 10 bolt, jota ei ole saanut G30 alustaan.
     
  8. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joku ongelma sulla siinä perässä lie? Onko se aina sama puoli? Banjo voi olla vääntynyt, kuten joku kirjoitti? Selvitä se ensiksi.

    Eliminaattoreita löydät googlella C-Clip eliminators 10 bolt

    http://www.google.fi/search?hl=fi&clien ... lt&spell=1

    Esim Summitin kamaa saat monen osakaupan kautta - tai tosiaan tuota Moseria yms. merkkejä

    http://store.summitracing.com/egnsearch ... toview=sku
     
  9. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ei nyt mitenkään mahdoton suoritus.
    Kerran asentamani sarjan ohjeessa käskettiin lyhentämään akseliputken päätä niin, että j-kilven kiinnityslaipan jälkeen putkea jää ulospäin luokkaa 5-10mm ohjaukseksi.
    Mukana tuli uusi koneistettu "pesä" laakerille, joka pultattiin uusilla pidemmillä pulteilla jotka samalla kiinnittivät kilven.
     
  10. JanneB

    JanneB Gearhead

    Kyllä noissa vanhoissa 70-luvun ja alkuvuodet 80> olivat silla FF14-pulttisella.
    Sitten oli tosiaan tuo semifloater ja en nyt muista koska mutta se vaihtui taas fullfloateriin jossain vaiheessa. Ainakin mun -98:ssa oli fullfloater.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Pitäisin c-klipsi eliminaattoreiden asennusta helppona nakkina verrattuna G30 akselin vaihtoon. Mainaan jarrutasapainot sun muut voi olla hieman kuralla jos vaan iskee kiinni koskematta etujarruihin? Ja mitenkäs jousien kiinnitys, olikohan jotain eroo? Entäs kardaani?

    Moser-merkkisissä eliminaattoreissa ei ainkaan akseliputkille tarvinnut tehdä muuta kuin katkaista sopivasta kohtaa ja pultata uudet "laakeripesät" kiinni. Tosin jos vetarit aivan ruvella niin eipä siinä taida uusi laakeri/krymppirengas pysyä?
     
  12. voittol

    voittol 2nd gear

    Niin tuli tutkailtua sitä c-clipsi sarjaa netti-interin kuvista;vähä taitaa olla kuitenkin hepponen.Kun laakeri liikkeessä kantavuudeltaan riittävä laakeri,on ulkohalk. jotain yli 10cm=hankalan iso.tuli punnittua toi peräpää kats. konttuurilla se oli n. 2300kg tyhjänä.Otteessa taka aks. 1600kg ,että painoo on.Täytyy vähä suunnitella...
     
  13. voittol

    voittol 2nd gear

    Noniin nyt on remontti tehty , laitoin molemmille puolille tuplat alkuperäiset laakerit kun kattelin ,että liukupinnassa on mittaa ja tein hiomakivellä vähä lisä tilaa akseliputkeen.Stefa tuli sijansa verran ulospäin saa nähdä pysyykä tiiveys.tein sille uuden paikan sopivasta putkesta hitsaten.paikolleen laitossa vetarit vähä ahisti,ei ihan tipauttamalla saanut c-klipsejä paikolleen.Toivottavasti kestää , voi olla klipsit hankala saada pois.Koe ajolla paikat pysy kasassa,tavoite on nyt ainakin tuplata remonttien välillä olevat kilometrit! :rotfl: jaaniin ja perän koppaan laitoin uuden öljy tulpan vähä korkeammalle sai vähä enemmä jäämään öljyä sisään, toivotaan ettei ne ole heti jarruissa.
     
  14. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    :eek: Mun vanhus vanilla oli ajettu 450tkm ja siinä oli orkkis akselit eikä niissä ollu mitään vikaa. Laakerit ja stefat oli kyllä vaihdettu 2 kertaa ja öljyt 100tkm välein ja monenlaista kärryä on välillä hinattu. Kyllä ne kestää jos vaan viitsii huoltaa.
     
  15. voittol

    voittol 2nd gear

    No sitähän minäkin, aina kun on vetarit ja laakerit vaihdettu ,on pantu uudet öljyt samalla.Nyt kun ko.huoltoväli venyisi huomattavasti yli 10000km.n niin ei tarttisi aina edes kerran vuodessa vaihtaa.
     

Kerro tästä muillekin!