arp pulttien lyhennys/sorvaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Rover v8, 12.1.2008.

  1. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Ostin tossa uudet arp:n veivien pultit (200-6006) 8740 romimoly materiaalia?
    Sopivat Manleyn veiveihin.
    Ja nyt ongelmana taitaa tulla eteen että tuon pultin kanta (pituus suunnassa) on ~1,5mm liian pitkä.. Eli pulttia pitäs näillä näkymin lyhentää kannan päästä ~1,5mm.

    Onko tossa hommassa mitään ongelmaa? Jotku sanoivat että pultin lujuus kärsii? (teräspulttia ois kuulemma helpompi lyhentää lujuuden heikkenemättä)
    Ei muuta ongelmaa ole että taitaa pultti osua muuten lohkoon ellei lyhennä? Koska vanhat pultit olivat kannasta ton verran matalempia, ja nekin näyttivät olevan lyhennettyjä kannan sekä kierteen päästä.
    Lohkoon on jo kairattu ura pulttien kohalle, seuraavaksi tulee reikä öljykanavaan.. Et pakko ois jotain keksiä.. :rotfl:

    Vai laitanko pari vanhaa pulttia ahtaisiin paikkoihin, ja muuten uudet.. :lol:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei kai lujuus heikkene jos ne vain ei lämpiä liikaa lyhennettäessä? en kyllä
    tiedä mitään syytä miksi niin kävis.
     
  3. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Nii-i? Näin itekkin aattelin.. Ja kyllähän ne koneen sisälläkin lämpenee öljyn myötä ainakin 80 asteiseksi.. Ja tuskin sorvatessa sen enempää.. Tai jos vetää jyrsimellä kaikki 16kpl kerralla matalaksi..?

    Tossa nyt huono kuva mitä meinaan jossei kaikki tajua.. Eihän se rasitus tuohon kantaan tule sillä tavalla kun itse kierteeseen/pulttiin..?

    http://img148.imageshack.us/my.php?image=pulttiyf9.jpg
     
  4. Mopar

    Mopar Gearhead

    Niin, eiks nuokin oo teräs pultteja? Luulisi niistä vähän voivan niistää.
     
  5. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    No onkai nekin jonnin moisia semmosia.. Mut ymmärtääkseni seostettu romimolyllä?
    Mutta isotpojat sano että normi 8,8sia kärsii lyhentää paremmin ku tommosta arpin pulttia? :eek:
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Juu,terästähän ne nuokin vaan on ja ainoa ongelma noiden lyhentämisessä on juuri se lämpeneminen!

    Harmi kun ei Rover olla enää kursseilla niin lyhennetäis nuo ajan kanssa,huolellisella jäähdyttämisellä!

    Taas on isot pojat olleet oikeassa,kyllähän 8.8 pultteja on helpompi lyhentää,ai mut tuossahan olikin kärsimisestä kysymys ja joudut kärsiä noiden lyhentämisestä,mut se on oikeesti kuitenkin pieni vaiva se :wink:
     
  7. Fireball

    Fireball Gearhead

    Voi chopata ja kestää, kokeiltu juttu.
     
  8. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Varmasti voi lyhentää jos vain miettii mitä tekee.

    Yksi vaihtoehto voi olla sorvissa.Kevyellä syötöllä ei kuumene sen enempää kuin siellä koneessakaan. Eihän ne pultit mihinkään "päästy" kuin vasta korkeissa lämpätiloissa.

    Toinen konsti -varmaan järkevämpi ja helpompi - ajaa päät nauhahiomakoneessa. Ja taas ujolla syötöllä vähän kerrallaan.
     
  9. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    nauhakoneessa itekkin vetäsin.. jopa rättilailalla varmasti voi vetää, kuhan ei kuumenna liikaa. jäähdyttää vedessä vaikka välillä
     
  10. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Eiköhän ruuvit ole yleensä läpikarkaistuja joten jos vaan et hehkuvaksi päästä niin luulisi että kestää. Ennemmin vetäisin kyllä sorvissa pienellä syötöllä, nauhuri tuppaa lämmittämään terästä kovemmin.
     
  11. 9000

    9000 Gearhead

    Voi se alkaa päästymään jo parinsadan jälkeen, kokeile viilalla koskemattomaan pulttiin ja lyhennettyyn tai koita raapiiko se lasia ennen tai jälkeen. Varmaan paras olis lyhentää jyrsimällä ja nestejäähdytyksellä mutta jos hiot nauhakoneella ja se menee siniseksi niin luulen että jotain muutakin on tapahtunut.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sorviin vaan ja muljua päälle, lämpötila pysyy kurissa. Jos lämpötilasta on huolissaan niin sitten välttelee sitä nauhahiomakonetta mutta aivan varmasti onnistuu silläkin rauhallisesti hinssaamalla.

    Sorvin terässä/menetelmässä on joku ongelma jos lämpötila yli 50 asteen nousee :eek:
     
  13. jkp461

    jkp461 1st gear

    leikkaavassa työstössä kuten sorvaus käytetään leikkuunestettä. :D
    työstettävä kappale ei kuumene ja jälki on siisti.
     

Kerro tästä muillekin!