Chevy Vanin lukkoperästä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Chevy_75, 17.1.2008.

  1. Chevy_75

    Chevy_75 Gearhead

    Mitenkä tuon perän lukon tulisi oikein toimia, kun nyt liukkailla olen muutaman kerran joutunut ajamaan yhteen todella liukkaaseen mäkeen ja ei ole, kuin toinen pyörä lyönyt tyhjää.

    Tuo lukko tuossa on joku mikälie käkikello. Onko se nyt sitten rikki vai miten sen oikein pitäisi toimia?? Siellä pro coodi kupongissa lukee jotta g80.

    Olen yrittänyt ettiä sellaista yksinkertaista selitystä tuosta, että miten sen pitäisi toimia, mutta enpä ole löytänyt.
     
  2. JKF

    JKF Gearhead

    Siinä on se ominaisuus että se ei kytkeydy enään päälle tietyn nopeuden jälkeen. Olisko ollu jotain 40km/h.
     
  3. Chevy_75

    Chevy_75 Gearhead

    No se ei ainakaan ole varmaankaan syynä tuohon, koska tuossa mäessä ajetaan kävelyvauhtia tai ihan muutamaa kilometriä nopeammin. Eli vauhti ei ole suuri, kun mäki lähtee nousemaan pihasta tielle.
     
  4. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Vaan eipä perä tiedä todellista nopeutta... Eli jos rengas pyörii tyhjää, niin voi perän kuvittelema nopeus olla vaikka 100km/h....
    Eli jos nostat tunkilla koko takapään ilmaan, niin renkaat pyörii kovaa vaikkei nopeutta ole oikeasti ollenkaan...

    Tarkista onko lukkoa olemassa perässä... Takarenkaat ilmaan, ja pyöritä toista rengasta... Jos pyörii samaan suuntaan toisellakin puolella, niin ei ole lukkoa. Jos pyörii eri suuntaan on lukko... Vai oliko se noinpäin??

    Kumpikos lukko tarvitsi lisä-aineen toimiakseen??
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Levy. Ja ei taida käkikello tuolla pyörityskikalla paljastua, vaan levylukko. Netissä on hieno animaatio kuinka toi toimii. Systeemi perustuu keskipakovoimaan kun vetarit pyörivät eri nopeutta - silloin "kynnet aukeavat ja tarraavat lukon carrieriin. kun taas koko carrieri pyörii riittävän nopeasti (siis tuo nopeus), lukko irrottaa ..

    G80 on tuon RPO koodi
     
  6. Chevy_75

    Chevy_75 Gearhead

    Se ei mene päälle vaikka ihan hiljaisestakin ajovauhdista lähtee pyörimään tyhjää. Vain toinen pyörii.

    Ja sen verran oon tuohon öljyjä vaihtanut, että olen ihan omalla silmällä nähnyt, että lukko siellä on.
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    No oliskos mennyt rikki? Ihmisen tekemä on ihmisen tekemää?
     
  8. Chevy_75

    Chevy_75 Gearhead

    No se on sitten varmaan paskana se. Löytyiskös siitä jotain infoa jostain, minkä perusteella siitä vian vois löytää. Ei mitään ihmeellistä näkynyt päälle päin viimeksi öljynvaihdossa.

    Onkos noissa jotain yleistä vikaa mikä sen vois aiheuttaa, että lukko ei mene pälle?

    Perä muuten toimii ihan hienosti. Ei kuulu rutinoita eikä vollotusta.
     
  9. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    tossa voi olla myös sellainen "lukko" joka siirtää vedon paremmin pitävälle pyörälle. gm ja mopar on käyttänyt kyseistä lukko tyyppiä,tällä on ihan oma nimikin.
     
  10. Chevy_75

    Chevy_75 Gearhead

    Tuossa se vain tuntuu siirtävän se vedon sille pyörälle, jossa ei ole sitä pitoa.
     
  11. Chevy_75

    Chevy_75 Gearhead

    Ei sulla olis mitään osotetta, mistä tuo animaatio vois löytyä?
     
  12. JanneB

    JanneB Gearhead

    Voihan tuo olla rikkikin, mutta omissa vehkeissä joissa on tuo käkikello ollut niin jos paikaltaan lähtiessä tai hitaassa vauhdissa toinen pyörä on liukkaalla ja toinen ei, niin se liukkaalla oleva voi suddailla vaikka niin kauan kuin tankissa on tavaraa eikä lukko reagoi mitenkään. Sitten vasta kun se sutiva pyörä pyörii riittävän lujaa suhteessa siihen pitävämmällä olevaan lukko menee pamahtamalla kerralla 100% jöötiksi ja hyvällä tuurilla perse liukuu ojaan :odroll:
     
  13. Chevy_75

    Chevy_75 Gearhead

    Ja tuo on ilmeisesti se yksi tilanne mikä sitä perää heikentää aikaa myöten.

    Mutta kuinka sen kuuluu toimia silloin, kun se toimii ihan oikein??!! Millon kytkeytyy ja milloin vapautuu??
     
  14. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Torsen. Mutta eikä GM sitä vaneihin tuolloin pistänyt. Eikä sitä ollut ennen vuotta 1993 GM valikoimissa .Viimeisessä F-bodyissä tuota käytettiin1993-2002.
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Cov-lock Tuolta löysin videon..

    http://www.youtube.com/watch?v=KbMZ9vcY ... re=related

    Ja toisen

    http://www.youtube.com/watch?v=q6A-YNw8 ... re=related

    Lukko ottaa kiinni keskipakovoiman ohjaamana 100 rpm kierroseron vallitessa pyörien välillä ja irrottaa 25 mph vastaavassa renkaiden tuimis vauhdissa

    Eli jos suditat hitaasti yhtä nakkia, ei lukita. Ja sitten kun revität kunnolla irtoaa lukko..

    Se myös särkyy tuontakia helposti? Osa puhuu Gov-Bomb:ista..
    http://www.gm-trucks.com/forums/index.p ... opic=58306


    Tosin käyttö / revittäminen on voinut olla hurjaa..

    G80:ä on käytetty vain pikkareissa ja vaneissa sekä maastureissa. henkilöautoissa oli levylukko..
     
  16. Chevy_75

    Chevy_75 Gearhead

    Eli ymmärsinkö nyt oikein, että se lukkiutuu vain jos vetareiden pyörimisnopeus ero on se 100 kierrosta. Ei siis lukkiudu missään muussa tilanteessa.
     
  17. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Yli 100 RPM ja ja kunnes molempien pyörien pyörimisnopeus ylittää noin 25 MPH ylittävän pyörimisen.
     

Kerro tästä muillekin!