8 3/4 perän kavennus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja fury69, 12.1.2008.

  1. fury69

    fury69 Gearhead

    Onko kokemuksia/mikä firma kaventais?
     
  2. cuda69

    cuda69 Gearhead

    osaava sorvimies tekasee tuon naps ja kops.pitää muistaa jos käyttää orkkis laakereita että lyhentää akseleita just saman verran.
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Onkos nuo moppen vetoakselit tasapaksuja,vai oheneeko ne heti pian poorien jälkeen?

    Tietystihän tuossa on se vaihtoehto et sorvaa laipat pois ja hitsaa ne sitten sopivan mittaisiin vetareihin uudestaan kiinni ja oikaisee mahdollisen vetämisen sorvaamalla...

    Kuoren uudelleen hitsaamiseen pitäis olla sellainen siihen tehty jigi,jonka kuva täälläkin on ollut ja moppen miehet sen varmaan saa tänne linkitettyä!
     
  4. Pahapää

    Pahapää Gearhead

  5. cuda69

    cuda69 Gearhead

    mulle on tehty kolme perää ihan tavallisella sorvilla ja puikkohitsillä,tosin ei akseleita.ne olen ostanut valmiina.
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Juuri tuota vempelettä tarkoitin ja taispa olla vielä sama kuvakin mikä täällä oli joskus aikaisemmin eli Pahapäältä nappisuoritus :D
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mulla on tollanen "jigi" muuten, mutta läpimenevä tanko puuttuu. Sellasen oon aina lainannut joltain pajalta tarvittaessa.
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Alunperin ohenee ainakin kasikolmevarttisissa.
     
  9. martiar

    martiar 1st gear

    En suosittele lyhentämään vetoakseleita ....
    Olen nähnyt vetarit joka on korkannut lyhentämisen jälkeen ... (tehty uudet boorit paksumpaan kohtaan) ....

    Itse olen käyttänyt vastaavaa jigiä ja suosittelen sen käyttämistä ja sen avulla kannattaa tarkistaa myös vanhat perätkin ..... kuoren saa helposti linjaan hitsaamalla .... (vedättämällä tiettyyn suuntaan)

    AM-Racing
     
  10. Ford Roadsport

    Ford Roadsport 1st gear

    Samaa mieltä vetarin lyhentämisestä. Perehdyin aiheeseen kans ja syyksi selvisi että valu keppi on kova vain pinnasta. Jotta siihen saa poorit ajettua se tulisi "pehmentää" ja poorituksen jälkeen karkaista uudelleen jolloin vetari usein vääntyy. Pehmeässä sisustassa taas ei poori pysy.

    Vaikka vetokepin muoto antaisikin periksi ei laipankaan siirtäminen ole hyvä koska valukeppiin ei saa oikein luotettavaa saumakaan aikaiseksi. Ja vaikka saisikin keppi todennäköisesti katkeaa sauman vierestä.

    Joten uudet kepit tilaamaan tai teettämään.
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tosiaan, tehdastarkkuuteen tossa perän suoruudessa riittää kyllä silmämitta. Helposti heittää vakioperäkin kuoren paksuuden verran.
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    Mitäs mieltä raati on siitä kun vetari katkaistaan keskeltä sorvilla ja otetaan pala pois ja päät viistotaan ja hitsataan jälleen yhteen!

    Oikein tehtynä on kyllä tuon paikallisen konepajan tekeminä kestäneet...
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Juu ei paljonkaan lämpöä tarvi niin "vääntää" haluttuun suuntaan!
     
  14. cuda69

    cuda69 Gearhead

    lyhennetty akseli kestää noin 400hp asti je sen jälkeen alkaa poorit meneen punnelle,kestää jopa parin poorin verran eikä mene vielä poikki.olen nähnyt semmosen akselin Fireboolin valtterissa :D
     

Kerro tästä muillekin!