Cornerlight caprice -91

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Latva jr, 16.1.2008.

  1. Latva jr

    Latva jr Gearhead

    Tätä onkin kait jo mietitykkin, mutta eilen se ainakin mulle selvisi.
    Eli -91-> capricessa ajovalon ja äärivalon välissä oleva tyhjä paikka.
    Mulla on itselläni siinä kirkas kupu ja kantakin löytyi. no, pistin lampun kantaan ja ihmettelin kun ei mitään tapahdu. sitten sitä muutama päivä, kun sattui vaan kerkeämään, mietittiin. Mittarilla katsottaessa kantaan tuli jokatapauksessa maita mutta ei virtaa. Tätä sitten miettimään ja pähkäilemään lisää.

    Meinasin jo luovuttaakkin mutta sitten ihan muun projektin yhteydessä ilmeni että se onkin sillä tavalla toimiva että kun laittaa vilkun päälle niin valo syttyy vilkkuvalle puolelle. Tämän lopunperäinen funktio on hieman hämärän peitossa mutta samapa tuo kun kerran toimii. Katsastuksessa tulee salettiin jotain rutinaa.

    Samalla paljastui että kulmavalon että parkkien lampunkannat ovat kuin ovatkin purettavia. hieman olivat kuitenkin tiukassa, kumitutti vulkanisoitunut kantaan kiinni... no, WD40-kyply ja kitkutusta niin jopas lähti. Tässä tuli myöskin testattua että jos kulmavalot kytkisi lisäparkeiksi, keulan valoteho olisi huomattavasti parempi.

    Kuten ollaankin jo aikaisemmista viestiketjuista havaittu, valot ovat kuin ne "Havin hautakynttilät" mutta mitäs sanoo katsuri? todennäköisesti "soo soo, heti pois"

    Testasin myös normaalien parkkien plussien vaihtamista päikseen, on sitten tehtävä kannalta, muuten jos liittimeltä lähtee säätään, menee koko keula sekaisin, ja kappas. Keulan yleisilme oli huomattavasti kivemman näköinen sekä kirkkaampi. Tosin eteenpäin osoittavat vilkut eivät enään näkynneet ollenkaan... Siis kun parkki oli 21W ja vilkku 5W eikä toisinpäin.

    Mistäänhän ei varmaan saa lamppuja jotka olisivat 12v/21-21w että ne vilkut näkysivät sieltä parkkien takaa.

    Hieman oli kummallista ajella kotio päin kun hämärässä vilkkua käyttäessä jommalla kummalla puolella näkyy yllättävän paljon kun se kulmavalo valaisee piennarta.
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mulla on omassa roadmasterissa noi kans corner lightit toiminnassa tosin siis alkuperäisellä kytkennällä, joskus on leimalla huomatettu, joskus ei mitään mut koskaan ei ole korjausmääräystä kirjoitettu. Sinällään hyvä, noi on oikeasti hyödylliset. Tuossa ennen joulua olis luultavasti yks lastenvaunuyhdistelmä jäänyt alle jos ei noita olis ollut valaisemassa. Mut tarkkaan tulkittuna ovat laittomat.
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Mä ruuvailin noi toimintaan 1990 mun Capricessa . Metrolla oli vain katkottu johdot. Yhdistin ne uudestaan. Auto on katsastettu vuosittain vuodesta 1992 tähän päivään. Kertaakaan noista ei ole mainittu mitään..

    Laittomat ovat toki, mutta ahtaassa paikassa pimeällä ne ovat näppärät..
     
  4. hara64

    hara64 1st gear

    eli suomeksi sanottuna ovat niin sanotut ojavalot.
    idea on siinä että laittaa vilkun päälle niin ojavalokin syttyy valaistakseen sen puolen ojan tms. mihinkä on kääntymässä.
    ovat käsittääkseni suomessa laittomat (liikaa valoja autoissa ,
    ei hyvä :soosoo: , lainsäätäjän mielestä)
    kumma kyllä, jos ne olis niin huonot ja epäkäytännölliset valot niin ei niitä varmaan olis monia kymmeniä vuosia amerikassakaan autoihin laitettu.
     
  5. AFord

    AFord Gearhead

    Niin. Ja kumma juttu kun vastaavat valot kelpaa jos ne löytyy Skodan tai Mersun nokalta. On näköjään uusissa Skodissa ja Mersuissa tämmöiset vakio tai lisävarusteena. Pisti vaan tuossa liikenteen joukosta silmään nuo valot.
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    On ne sallitut kai vanhempiin kuin 1971?
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Nii on kun ne on eu-tyypitetty jossain keskieuroopasssa jossa ymmärretään että autossa voi olla valojakin ja kiitos eu:n suomi ei niitä voi kieltää.
     
  8. Latva jr

    Latva jr Gearhead

    no se on hyvä että täällä on muitakin jotka ovat näiden kanssa tuskastelleet.
    Mutta sitten ajattelin että jos ne karvais parkeiksi. Ja samassa tuli mieleen että saakos parkit paistaa sivuille. Äärivalot on kait eri juttu.
    Sillälaillahan se olis kiva kun "ojat" olis kokoajan valaistut...
     
  9. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Hyvää tietoa, huomenna pöyhimään oman -95 STW:n valot säleiksi.
     
  10. hara64

    hara64 1st gear

    tossa olis muutama varaosanumero -91--96 capricen valoihin:
    GM2503123 (RH) ja GM2502124 (LH)
    Hollander 114-196AR (RH) ja 114-196 (LH)
    Vendor HL 1852 (RH) ja HL 1853 (LH)
    OEM (käytetty?) 16519236 (RH) ja 16519235 (LH)

    pitäis laittaa nämä myös tonne -91-94 caprice käyttöautoksi topickiin
     
  11. chevy van77

    chevy van77 Gearhead

    cornerlight,it saa nykysin olla toiminnassa ihan laillisesti,auto bild lehden marraskuun 2007 numerossa oli juttua niistä
     
  12. Latva jr

    Latva jr Gearhead

    Kukas noita valoja kauppaa ja missä?
    Onko tietoa että onko noista joku se paljon puhuttu "T84-export light"-ajovaloumpio? Semmoset olis ihan käyvän näköiset, plus se H4-kanta olis kanssa ihan kliffa, tarvikeliikkeissä ovat tuijottaneet pahasti kun on näitä HB1-polttimoita kysynyt tai vastaus on ollut että on meillä joo niitä, sitten tarjotaan H1-lamppuja...

    Ja sitten tietysti hinta kiinnostais kans, edes joku suuntaa antava.
     
  13. hara64

    hara64 1st gear

    googleta noita varaosanumeroita.
    hinnat näyttäis jenkeissä olevan 45-105$/kpl
    esim. rockauto.com myy jenkeissä alk.45$/kpl,ei olis pahan hintaset
     

Kerro tästä muillekin!