G-body 78-87 4-pyörälevyt? Taka-akseli F-body?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Holley, 19.1.2008.

  1. Holley

    Holley Gearhead

    Jo viime keväällä piti ajella hiljaa 84 Caminolla radalla eikä pirteämpi tekniikka varmasti auta asiaa. Vakiojarrut ovat 1500 kg autoon alimittaiset! Koska maailmalla ei näytä olevan suoraan bolt-on -kittejä G-Bodyyn 78-87 (outoa minusta) niin tuli mieleen noi F-Bodyt 83->. Taka-akselikin voi olla vaihtolistalla välityksen ja lukottomuuden takia. Jos etsisi jonkun Firebirdin ja ottaisi taka-akselin jarruineen ja kaikki muutkin jarruosat vastaavasta autosta? Raideleveyshän näyttää olevan 154cm vs. G-bodyn146,5 cm, vaikka Firebird/Camaro ei ole kuin 2,5 cm leveämpi? Tukivarsien ja jousien kiinnikkeitä joutunee hitsailemaan. Sopivatkohan F-Bodyn etujarrulevyt alkuperäisiin G-bodyn olka-akseleihin ja joutuukohan etusatuloihin tekemään adaptereita? Mitäs täällä tuumataan, onko kokemuksia?
     
  2. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    :D No nyt ollaan täällä oodeellakin asian ytimessä!

    Tuolla Olssi foorumilla on jo tullut aiheesta vaihdettua puheenvuoroja syksystä lähtien.
    Itselläni on 12" etujarrut tulossa -79 Cutlassiin. Vaatii isokoppaisen olka-akselin ja levyn. Jenkeistä joutuu tilaamaan aftermarket palikkaa ylätukivarsien muodossa että saa tuon jousitusgeometrian ja pyöränkulmat kohdalleen. Dieselin alusta on ennestään jossa on etuvakaajakin yli 30mm (en nyt muista tarkkaan) mutta takavakaajan joutuu hankkimaan vielä lisäksi. Plus hieman tymäkämmät iskarit.
    Takalevyt käy varmasti hyvin F-koppaisesta mutta koko akselin swappaaminen on ihan eri mittaluokan homma.
    Kevennystä ja jäykkyyttä koriin, voimaa koneeseen ja sivutukea istuimeen niin johan mutka taipuu kotitarpeiksi mukavasti! :wink:

    Niin ja tavoitteena on että kiesi valmistuu ensi kesän Forssa piknik viikonlopuksi jolloin lauantaina on meidän kerhon ratapäivät tuolla jurvan botniaringillä.
     
  3. Holley

    Holley Gearhead

    Siis oldsikerhonko ratapäivät? Kerran ajoin ulvovilla 195/60x14"-renkailla 5s huonompaa aikaa kun kaveri 325i BMW:llä 17" renkaillansa, jotain 1' 36s eli paljon huonompi kuin TM:n vertailuaika 9000 Saabilla. On takavakaaja, iso etuvakaaja ja Konin iskaritkin, liekö "F41-alusta" kuten isommissa vastaava nimettiin? Olen kerran Chevy II:een vaihtanut toiset olka-akselit enkä halua samaa uudelleen! Tosin kakkosessa vaihtuvat vakionakin esim. aurauskulmat joustoliikkeen myötä(!) mutta tämä seikka paheni toisilla olka-akseleilla. Rengaskulmat eivät tulleet ikinä kohdalleen. Siksi jättäisin homman mieluiten tekemättä ja toivoisin selviäväni nyt ihan millä tahansa muulla muutoksella etujarrujen suhteen! Toki jos näen toimivan toteutuksen, niin harkitaan. Nopeampia autoja on moniakin, mutta sijoitettuun rahaan nähdeen sekä esim. satunnaiseen talviajoon ja luotettavuuteen nähden auto on moottoriltaan nyt 300+netto hv tehoisena optimi. Yksi vaihtoehto olisi kai käyttää S10 Chevyn alustan osia, mutta näitä ei Suomesta pahemmin löydy. Ei tosiaan ole koriltaan rungosta puhumattakaan mikään jäykkä, vaan vaikea keksiä miten tuon saisi pienellä vaivalla jäykistettyäkään? Pidettäessä jousitusjäykkyys "normaalina" (ja niillä isoilla vakaajilla) senkin kanssa voi elää. Radalla lähtee kuitenkin sekuntikaupalla pois isommilla (16"-17") renkailla sekä oikeilla jarruilla, joilla tehostakin hyötyisi myös kelloa vastaan (pääsuorilla myöhäisemmät jarrutukset ym) eikä vain showmielessä. Sivutuen puute penkissä vähän vaikeuttaa, muttei estä rata-ajoa. Sohva ei vaihdu!
     
  4. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Eiku, Vaasan kerho on se joka pitää ne jurvan ratapäivät. Olssikerhollakin oli jotain suunnitelmia tuonne kemoran suuntaan mutta käy tosiaan siellä foorumilla rekisteröitymässä niin pääsee lukemaan aiheesta lisää. Kyllä varmasti tänne oodeellekin tulee juttua mutta tuolta saa täsmätietoa.

    Niin ja sitä itse asiaa löytyy myös sieltä jostain, mutta jatketaan vaan täällä(kin) aiheesta jos on kiinnostusta? :wink:
     
  5. menu*

    menu* Gearhead

  6. Malibu'67

    Malibu'67 Gearhead

    Juur itseasiassa eilen ostin uuden Chevelle-lehden, missä oli juttu ABS Power Brake Inc.n takajarrupaketista '79-'86 El Caminoon, niiden nettisivuilla en kyllä moista löytänyt mutta lehdessä asentavat'82 Elkyyn täydellisen paketin, johon kuuluu kaikki tarvittava pääjarrusylinteristä levyihin ja käsijarruvaijereihin.
    Lehtihän löytyy täällä Tampereen suunnilla ainakin Akateemisesta kirjakaupasta ja on Super Chevy-lehden erikoisnumero Spring/Summer 2008. Eli tuolta kannattaa ehkä kysellä www.abspowerbrake.com
     
  7. Holley

    Holley Gearhead

    Taas yksi esimerkki, että lehdistä löytää tietoa, jota netistä ei. Tosin täältä OD:ltä tuli tieto tosta lehdestä - kiitos Malibu67 - , ehkä siis 1-1 kirjallisuus vs. netti. "Täydellinen paketti" on se mitä mieluiten nyt haen! Tuli siihen malliin ylläreitä aikanaan, kun pistin '73-'77 Malibun olka-akselit Chevyyn: pallonivelkohtiin piti sorvauttaa adapteri, raidentankoon sovituskappaleet ihmekierteillä (nousu ei oikein rimmannut mihinkään järkevään milliseen eikä tuumaiseen kierrekokoon todettiin sorvaamolla), camberit menivät pieleen ja piti jatkaa alatukivarsia. Sen jälkeen eivät aurauskulmat enää toimineetkaan lainkaan, kun muuttuivat joustojen mukaan (liekö missään muussa autossa kuin Chevy II:ssa tällaista). Pienempiä ongelmia olivat tuolloin jarruputkien erilainen halkaisija - aikaa ennen nippelimiehen loistavaa adapterivalikoimaa. Nythän ne myy vaikka missä valmiita levyjarrupaketteja eka mallin Noviin.
     
  8. Holley

    Holley Gearhead

    No niin, pistin ABS Power Brakelle mailin ja sain seuraavaksi päiväksi vastauksen. Jos ymmärsin hinnat oikein, taidan tilailla jarrut sieltä eteen sekä taakse. Eteen tulee 13" levyt ja taakse 12" levyt, joten ihme jos ei nyt ala muuttua rata-autoilu. Tarkoittaa toki sitä, että kohta on kenties pakosta myytävänä 15"x6" Pontiac Rally Wheels II:t ,jotka autossa nyt ovat. Eiväthän ne rata-ajoon toki muutenkaan mitkään isot vanteet olleet.
     
  9. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Vakiona Chevykakkosessa ei ole häiritsevästi bump-steeriä, jonkin verran kyllä (kuten kaikissa on ainakin jossain jouston alueella). Kuitenkaan normaaliajossa sitä ei huomaa. Missään nimessä ko. kauppakassin jousitus ei ole urheiluautoluokkaa ja sellaiseksi muuttaminen vaatii kohtuullisen suuria muutoksia ja vahvistuksia.

    Malibun etupuolinen ohjaus puolestaan tekee kyllä mahdottomaksi saada sen navat toimimaan ChevyII:ssa, mikäli käyttää alkuperäistä takapuolella sijaitsevaa simpukkaa ja ohjaustankoja. Kääntövarsien päät ovat reilusti väärässä paikassa sekä ackerman-kulmat menevät kerrassaan päin mäntyä. (Navathan siis saa sopimaan, kun käyttää Malibun oikeanpuolimmaista napaa kakkosen vasemmalla puolella jne.)
     
  10. Holley

    Holley Gearhead

    Joo, saas nyt nähdä minkälaiset spindlet ne on ABS Power Brakessa ajatelleet tohon 78-87 G-koppaan! Chevy II:sta vielä senverran: siinähän menee vakioripustukilla myös camberitkin väärinpäin!! Sisäänjoustossa positiivinen camber lisääntyy ts. taittaa lisää rengasta alle! Tämän onnistuin muuttamaan alkuperäistä huomattavasti korkeammilla Malibun olka-akseleilla. Mutta eivät ne tosiaan toimineet koskaan ja jäin ennen konerikkoa, tallinmenetystä ja auton myyntiä miettimään, mitenkä E34 BMW:n McPhersonit olisivat sopineet. Ainakin alustavien mittauksien perusteella ei olisi ollut ongelma. Ohjauksiakin kun E34-korissa oli sekä hammastankona että simpukkana! Siis ei-chevrolet-puritaaneille tommonen swappi. Olen jälkikäteen jopa iloinen, että tuli luovutettua ton Chevy II:n kanssa. Siinä ei tosiaan oikein mikään täsmännyt muuta kuin ehkä suoraan ajoon (kevyt). Alusta oli vempula ja jousitolpatkin aika surkuhupaisat mitään tukevuutta ajatellen.
     

Kerro tästä muillekin!