Chevyn laturi lataa/ei lataa ???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Stone, 28.11.2007.

  1. Stone

    Stone 3rd gear

    Voisko joku vielä spekuloida, että minkä takia latausvirta on ok ja täysillä joka kerta sen jälkeen, kun chevy tällätään käymään kaapeleilla autosta joka KÄY eli annettava apuvirta on n. 14V ja yli?...

    ...mutta jos sama homma tehdään pelkän akun varasta (tai vaikkapa omalla akulla) niin ei? :odroll:

    Mikä muuten voisi pitää startin jälkeen "krääk"-äänen samalla, kun latausvirta niiaa selvästi alaspäin? Haynesin kytkentäkaaviokin on niin selvä, ettei paremmasta väliä :poff:
     
  2. WSE

    WSE 1st gear

    Laturisi ei herää (aina). Vikaa joko säätimessä itsessään tai olet /joku muu on laittanut latausvalon polttimoksi 24volttisen tai muun liian pienivirtaisen... (yli 14 v jännitteellä herätevirta sitten juuri ja juuri riittää...)
    Laturin esimagnetointihan siis tapahtuu aina latausvalon virtapiirin kautta.
    Tietysti myös latausvalon johtokontaktit voi olla huonot, toimiiko latausvalo aina juuri niinkuin sen pitää?
    Jos esimagnetointivirtapiiri ei ole kunnossa niin uusi laturi ei välttämättä herää lataamaan edes kierrosten myötä kun jäännösmagnetismia ei ole merkittävästi ehtinyt syntyä. opelimiehelle myös tiedoksi, se 3000 ei ole mikään absoluuttinen raja vaan latauksen alkamishetki ilman herätettä riippuu täysin laturiin syntyneestä jäännösmagnetismista ja on siten yksilöllistä, jotkut ei ala lataamaan ollenkaan ilman herätettä vaikka kierroksia antaisi kuinka...

    Tuota äänen kuulumiseen liittyvää kommenttia en ymmärrä. Virtako siis notkahtaa mutta ei jännite? (autossa on siis ampeerimittari...?)
    vai tuleeko ääni silloin kun lataus alkaa -> joku laakeri saman remmin hihnapyörillä. Jos lataus notkahtaa aina äänen kuuluessa tulisi mieleen lähinnä että remmi luistaa tai joko laturin tai kampuran hihnapyörä sutaisee akselillaan; tai joku rele yrittää vetää itseään oikosulkuun (virheellinen kytkentä).
     
  3. Stone

    Stone 3rd gear

    elî se riittää latauksen temppuilun syyksi, että joku on tunaillut mittaristoon siniset taustavalot, joiden arvot on mitä sattuu? Ai joo, latauksen merkkivalo ei syty lainkaan missään vaiheessa (vaikka volttimittari makaa pohjamudissa), lamppu sökö kaiketi, ja siltä pitäsi mennä johto laturin L-napaan (toinen "turn on"-navoista, toinen on F, jossa joku kuorma) Näinkö yksinkertanen tää vika (ja minä) on?

    Eikö laturista irtoa jännitettä lainkaan jos herätevirta (tai jännite) on startin aikana liian pieni?

    Ja se on tosiaan latausjännite joka notkahtaa startin jälkeen eikä tietenkään virta. :odroll:
     
  4. WSE

    WSE 1st gear

    Jos latauksen merkkivalo ei ole ehjä niin laturille ei mene herätevirtaa lainkaan, poislukien ne melko lukuisatkin automallit joissa merkkivalon rinnalle on kytketty lampun palamisen varoiksi vastus.
    Jos lamppu ei ole palanut niin virtapiiri on poikki jostain. Jos joku on taikuroinut ledilampun latausvalon tilalle tulee tämä korvata normaalilla lampulla - oikeaan toimintaan kun pitäisi olla ledi molemmin päin kytkettynä ja lisäksi rinnakkaisvastus.
    Jos herätevirtapiiri on poikki niin lataus lähtee toimimaan - jos lähtee - jäännösmagnetismilla eli yleensä vasta kovilla kierroksilla. Kun lataus sitten kerran alkaa niin laturi syöttää tasasuuntauksen kautta virtaa esimagnetointiin ja herätettä ei näinollen enää tarvita, lataus jatkuu niin kauan kuin laturin kierrokset tippuvat niin alas ettei se enää tuota sähköä eli käytännössä siihen saakka kuin moottori sammutetaan.
     
  5. Stone

    Stone 3rd gear

    Siis voi p***le millasia räpellyksiä mittaristovaloissa oli! :mad: :poff:
    Kaikki taustavalot oli korvattu räpellyksillä, 3 kpl hehkulamppua oli kolvattu suoraan kantalangoistaan "piirilevyn" (siihen ohkaiseen muovikalvoon) johtimiin kiinni ja yksi oli korvattu ledillä, johon oli laitettu sarjaan vastus. Nyt sitte vaan kissojen ja koirien kanssa etsimään alkperäisen mukaisia lamppuja jostain ja varovasti kolvin ja imusukan kanssa pelastamaan se, mitä piirilevystä pelastettavissa on! :mad:

    Merkillistä kyllä Corsicassa ei taida olla erillistä latauksen merkkivaloa lainkaan :odroll: ei ainakaan samalla varoitusvalorivillä missä muita varotusvaloja on. Onko mahdollista että jännite kiertää jonkin muun lampun kautta?
     
  6. rokkaaja

    rokkaaja 1st gear

    Ostakkee uus akku! tolla touhulla pidätte laturimyyjät rahoissa!ensin tarkastetaan akku ja sitten laturi(uusi akkukin voi olla sökö!!!karvaasti tuon kaiken kokenut 2 uutta laturia ja yks akku sitten alko pelaamaan)
     
  7. WSE

    WSE 1st gear

    niin vaan jos akku on sökö niin sehän ilmaisee itsensä sillä ettei pirssi lähde käymään elikkä ei edes pyöritä. Jos laturi on kunnossa ja auton saa käymään niin akun kunto ei jännitteeseen auton käydessä vaikuta juuri mitenkään. Latauksen toiminnan autosta kuin autosta näkee jo sillä kun kytkee kaikki mahdolliset virrankuluttajat toimintaan auton käydessä ja mittaa latausjännitteen. Jos yli 13,8 niin ok, lataus toimii - tyhjäkäynnillä voi olla pienempi mutta kun antaa vähän kaasua niin ainakin tähän pitää nousta. Jos tämä mittaus on ok mutta auto starttaa aina vaan huonosti tai ei ollenkaan (ja vika ei ole startissa) niin sitten vikaa akussa. Akun voi testata koekuormittamalla.
     
  8. WSE

    WSE 1st gear

    Jos tuossa on jännitemittari niin kyllähän se mahdollista, joskin aika epätavallista, on ettei sitä valoa ole. Silloin herätevirta laturille täytyy mennä jonkin vastuksen kautta. Voisi mennä suoraan virtalukoltakin mutta kuluttaisi virrat päällä muttei käynnissä -tilanteessa turhaan akkua magnetoimalla kenttää, joten tuskin yksikään valmistaja sitä näin hölmösti toteuttaa.
     
  9. Stone

    Stone 3rd gear

    Nyt on mittarivalot laitettu alkuperäsen laisiksi, mutta ei se siltikään mitään lataa...prkle! :mad:

    Mistä sitä herätevirtaa aletaan seuraavaksi kaivelemaan?
     
  10. Stone

    Stone 3rd gear

    Mistä suomesta sais kätevimmin AC Delcon sähkö-osia?
    Esim: tälläsen liittimen?
     
  11. buick8791

    buick8791 1st gear

  12. smuige

    smuige Gearhead

    Höm höm, ainakin yhdessä tekniikan luovuttaja lankkukyljessä oli alkuperäinen kytkentä sillai että laturin +navasta 10cm johto suoraan heräteliitäntään :odroll:
     
  13. Stone

    Stone 3rd gear

    Mitähän kielii lataussytstteemistä se, että vaikka startista latausjännite EI nouse asiatasolle, niin pienen ajelun jälkeen tyhjäkäynnille jättö korjaa tilanteen, eli täysi lataus alkaa omiin nimiin, ilman potkimatta? Tätä kokeiltu parikin kertaa, sama homma toistuu. :odroll:
     
  14. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Voipi johtua esimerkiksi siitä, että konetila lämpenee. Huonokuntoiset sähköhimmelit yleensä toimivat paremmin lämpiminä kuin kylminä. Itse kyllästyin tuota laturia katselemaan ja tilasin USCenteristä uuden laturin. Koko murikka maksaa satasen niin sama vaihtaa ennen kuin sen takia jää reissussa tien päälle.
     
  15. Stone

    Stone 3rd gear

    Laturi on uusi. Täytyy vielä kokeilla, mitä uusi akku sanoo.
     
  16. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Uusissakin voipi olla vikaa. Ainakin juuri näiden pikappien tarvikelatureissa olen lueskellut pikkaripalstoilla tätä vikaa olevan. On vaihdettu juuri tämän vian takia uusi laturi, sama vika on vaan jatkunut. Sitten on tutkittu sata muuta asiaa ja loppujen lopuksi homma on korjaantunut vaihtamalla uusi uuteen.... Jos ei järkevää syytä löydy niin kannattaa tuotakin pohtia.
     
  17. Jasse

    Jasse 1st gear

    Ja niin kuin minäkin edellä kerroin kyseessä oli täysin uusi laturi joka ei toiminut yli 10 asteen pakkasessa, joten kyllä niissä latureissakin voi uutena olla vikaa.
     
  18. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Muijan 8-hengen Capricessa oli samantapaista latausongelmaa, välillä latasi ja välillä taas ei. Sadesäällä varmimmin ei ladannut. Vaihdettiin laturi ja uusi tuulettajan hihna, ei apua. Vikaa pohdittiin kanssa jonkin aikaa ja autokin jäi katsastamatta tuon vian takia. Viime kesänä herättelin autoa pitkän seisonnan jälkeen käyntiin, lataus edelleen epävarmaa. Ostin huvikseni kaikki uudet hihnat (kone Olds 307) ja yllätys yllätys, alkoi lataamaan normaalisti, siis kuin pitääkin. :D

    Kaveri kertoi kuulleensa, että jos vesipumpun laakeri on sökö, niin voi aiheuttaa kans tollasta, kun hihnan kireys ei pysy samana auton käydessä, vaan "antaa löysiä" väliin. (Esson baarista kuultua :rotfl: ) Nyt ilmeisesti kun vaihtoi kaikki hihnat niin tasapainottaa jotenkin vesipumpun hihnapyörän "heilumista". Toivottavasti ymmärrätte mitä koitan selittää.

    Onko Corsicassa moniurahihna? Silloin tästä vinkistä ei ole apua.
     
  19. Stone

    Stone 3rd gear

    Kyllä, ja laturia nyt pariin otteeseen paikalleen laittaneena voin melko suurella varmuudella sanoa, että luistamisesta ei voi olla kysymys, sen verran pirullisen tiukalla se remmi on.
     
  20. audiq

    audiq Gearhead

    Mistä näitä "guru-kavereita" aina löytyy. :lol:
     

Kerro tästä muillekin!