Johan ryntäsi...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja whiic, 4.10.2003.

  1. whiic

    whiic 1st gear

    Sattuipa erääna (=tänään) kauniina (=sateisena) päivänä, että Heraldista hirtti kaasuläppä kiinni (noin 1/3 tai 1/2 auki asentoon) ostarin parkkiruutussa seistessä (kuski konepellin alla leikkimässä kaasuttimella). Pari sekuntia se huusi aivan tasaista huutoa saavutettuaan jonkin vakionopeuden, mutta sitten sain vihdoinkin läpän koneiston vapautettua lukosta. Kieltämättä noloa, kun kone rääkäisee kuin pistetty sika, mutta se nolous lienee helpoiten nieltävissä.

    Eli vian aiheuttaja, väärässä asennossa kaasuvaijerilla ollut vaijerinippa, on nyt asennettu parempaan asentoon, joskin alkuperäisen vaijerinipan käyttäminen on alkanut hieman epäilyttämään sattuneen jälkeen - vaijerinipan kiristysruuvi on nimittäin niin ulkoneva, että otti kiinni ryypyn tukirautaan, estäen kaasun palaamisen tyhjäkäynnille. Sikäli pelottavaa, koska kyllähän kaasuvaijeri voi melko vapaasti pyöriä vaippansa sisällä, eikä siihen paranisi luottaa, että kaasuttimen vaijerinipa pysyisi samassa asennossa aina - oli vaikka kuinka alkuperäistä osaa sitten hyvänsä.

    Auto vaikuttaa kuitenkin toimivan yhä ihan kuin ennenkin. Tyhjäkäynti normaali, ajokäytös normaali. Ei näkyviä öljy tai jäähdytinnestevuotoja. Ei kummallisia ääniä (ei ainakaan sellaisia mitä erottaisi tavallisen venttiilirapinan ja muiden äänien seasta). Tekisi mieli kuitenkin jotenkin varmistua, ettei mikään paikka ole vahingoittunut. Mikä tuommoisesta lyhytkestoisesta ja kuormattomasta ryntäämisestä voi kärsiä? Tai kaikkihan siinä väistämättä kärsii, mutta mikä voi mennä rickimäsäxpaskax?





    (Jos osaatte neuvoa, niin neuvokaa toki. Seuraavat tuhat ja yksi riviä ovat vain omaa höpinää, jotta onnistuisin itsekin jäsentelemään ajatuksiani.)

    Männänrenkaat ja kampiakselin laakerit tuskin, koska koneella ei ollut kuormaa, ryntäys oli lyhytkestoinen ja moottorissa oli kunnon öljynpaineet (ryntäys tapahtui parkkipaikalle saavuttua, eikä parkkipaikalta lähdettäessä).

    Kansipahvi... hyvin epätodennäköistä.

    Öljypumppu? Kyllä se varoitusvalo ainakin sammuu yhä yhtä nopeasti kuin aikaisemminkin, eli välittömästi lämpimällä koneella. (Ja vielä ei ole kone ehtinyt jäähtyäkään, joten kylmäpumppauksesta en tiedä.) Tosin, kuten muissakin autoissa, Heraldissa on öljynpaineanturi, jonka tarkoituksenmukaisuus on kyseenalainen eli mallia: "sun kone on jo rikki" eli taitaa olla se 5 lb, kun koneessa täytyisi olla vähintään nelinkertainen määrä öljynpainetta lämpimänäkin.

    Eli huomio kannattaisi kiinnittää varmaan kuitenkin venttiilikoneistoon, joka kärsinee kaikista helpoiten hyvinkin lyhytkestoisesta ryntäämisestä, ja siitäkin huolimatta, että moottorilla ei ole kuormaa (kuormahan ei venttiileiden toimintaan juuri vaikuta). Jos tarkistaisi venttiilivälykset, niin voisiko niiden määrästä päätellä, että onko mikään työntötangoista vääntynyt (tietenkin voi silmämääräisesti katsella tankoja, mutta tarkempi tarkastelu edellyttää koko vivuston purkamista)? Nokka-akseli tuskin kärsii vaarallisissa määrin pienestä ryntäämisestä, kun öljynpaineetkin oli koneessa.

    Sitten on tietenkin mahdollisuus, että ylikierroksilla venttiilit olisivat osuneet mäntiin (Worst Case Scenario?). Tätä voinee tutkia vain puristukset mittaamalla tai ohivuotomittauksella. Kädellä pyörittäen vastus tuntuu ainakin täysin samalta kuin ennenkin ja on sama kaikkien sylinterien kohdalla, että ei siellä ainakaan totaalisen kieroutuneita venttiililautasia tai poikki menneitä puristusrenkaita ole. Kai.

    Mutta en tiedä ryntäyskierroksista todellakaan että mitä olivat (4000...7000 rpm?). Äänen perusteella kierrosten arvioimista vaikeuttaa huomattavasti se, että moottori oli ilman kuormaa ja myös se, että olin konetilan puolella touhuamassa ja silloin on harvemmin tullut kuunneltua moottorin kierroksia.

    Mitä moottori kierroksia moottori ottaa 'tavallisesti' kuormattomana esim. 1/3-kaasulla? 1/2-kaasulla taitaa mennä väkisin aika pitkälle punarajan taakse lähes joka motilla. Siinähän kuitenkin tulee vastaan se, että venttiilijouset eivät ehdi mukaan ja venttiilit jäävät auki, hukaten tehoa ja TOIVOTTAVASTI estäen kierrosten nousemista kovin montaa tuhatta yli huipputehokierrosten. Näin 'pienelle' kaasuläpän avautumalle hirttäytyminen ei kuitenkaan välttämättä ajanut tilannetta siihen pisteeseen, kuten en myöskään ole varma, että voisiko venttiilit osua mäntään KYSEISESSÄ koneessa.

    Näin analysoiden:
    Iskunpituus 76 mm ja puristukset 8,5:1 eli mäntä noin 9 mm sylinterikannesta YKK:ssa, JOS oletetaan palotila lieriöksi, mitä se tuskin on. Eli todennäköisesti tilaa yli 1 cm. Venttiilijouset "Fitted load: 32 to 42 lbs (14.51 to 19.05 kgs.)". Koska pakoventtiili osuu helpommin, niin tieto "Exhaust closes 18 deg. A.T.D.C.". Eli over-lappingin takia pakovena auki YKK:ssa, jotta pakokaasujen liike-energia imee samaan aikaan kaasua imusarjasta paremman täytöksen vuoksi. Mutta kyllähän pakovena on kai aloittanut sulkeutumisen YKK:ssa. Venttiilin avautumismatkaa en löytänyt Haynesistä - ja tämä olisi kai ollut aika kriittinen tieto asian kannalta. Spitfiren stock nokalla nosto olisi noin 0,6 cm, mutta verrattavuutta en osaa sanoa. Spitissä saattaa olla paljon matalempi palotilakin. Jos moottori tosin pyörii nopeasti, saattaa venttiili lähteä 'omille teilleen' jo avautumisvaiheessa, ja jatkaa avautumista yli tuon normaalin avautumismatkan. Valitettavasti Haynesissä ei ole annettu venttiilien massaakaan, joka auttaisi arvioimaan jousien kykyä sulkea venttiilit. Laskemalla tästä ei siis saa mitään tolkkua, mutta jos jollakulla harrastajalla olisi kokemusperäistä arvailua niin K-tos. :smile:
     
  2. whiic

    whiic 1st gear

    Niin sanokaapa nyt mikä lienee todennäköisin rikki menijä, jos virittämätön kone hirttää hetkellisesti (mahdollisesti) ylikierroksille? Onko ainoa varteen otettava katastrofi venttiilien iskeminen mäntään, kun venttiili ei enää seuraisi nokka-akselin profiilia (työntötangon ja keinuvivun välityksellä tosin)? Työntötankojen vääntöminen lienee todennäköistä vain jos nokka-akselin ajoitus sekoaa kampiakseliin nähden, mutta eipä ketju varmaan voi hypätä hampaillansa eteenpäinkään (ei ainakaan ilman, että moottorin käynti oleellisesti alkaisi takellella).

    Onko todennäköistä että jo 10...20%:n 'punarajan' ylitys johtaisi venttiilien iskemiseen mäntää vasten, kun puristuksiakin on vain 8,5 ja mäntä pitkäiskuinen?

    Ja lähteekö moottori edes vielä kiertämään ylikierroksia jos se on kuormatta 1/3 kaasulla, vai täytyisikö kaasua olla enemmän? Ylikierroksilla kuitenkin venttiilien ajoitus ei mene kohdalleen overlappingin suhteen ja tehoja katoaa, samaten kaasuläppä alkaa luomaan vastapainetta imuun ja heikentää myös täytöstä, mutta mutta... Ei tämmösiä pysty laskemaan paperilla. Täytyisi olla käytännön kokemusta, mutta en minä mielelläni sylinterikantta irrottaisi tutkiakseni venttiileitä ja mahdollisia iskujälkiä männistä. Eikä tuo minua opettaisi, kun en edes tielä millä kierroksilla kone edes kävi kaasun hirttäydyttyä.

    Jollakin palstalaisella on takuulla paljon enemmän käytännön kokemusta asiasta. Jelppikää toki, vaikka minä olenkin tämmönen kirja'viisas' ja mitääntietämätön paskanpuhuja (=teekkari). :smile:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    lol noita sun juttujas.. no tuskin siitä mitään mänt rikki, kovaa ajoo vaan :smile:
     
  4. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    No eikai se nyt tollaisesta voi hajota, jos sieltä ei kuulu mitään ylimmäräistä niin kyllä mä ainakin jatkaisin ajamista normaalisti.
     
  5. whiic

    whiic 1st gear

    No nää on näitä mun neuroottisia skitsoilujuttuja, mutt' mä ny oon vaa tämmöttine. Emmie mittä ittellei mahra. Aina skitsoilen, ja vikahan on aina kahvissa: sitä on joko juonut liikaa tai ei läheskään tarpeeksi. :smile:

    No tuskin sieltä muuta kuin pakoventtiilit voinut vahingoittua, kun moottori kävi vajaalla täytöksellä ja koneessa oli öljykalvo sylintereillä ja laakereilla valmiina. Vajaa täytöshän johtaa vajaaseen palamispaineeseen ja vähäisempään paineeseen ylimmän männänrenkaan takana ja tämä taas renkaan vähäiseen paineeseen sylinteriä vasten ja siten vähäiseen lämmönmuodostukseen ja vähäiseen riskiin renkaan ylikuumenemiselle. Öljykalvokin estänee renkaan spontaanin hitsautumisen tai katkeamisen ryntäämisen aikana, mutta täytynee kuitenkin seurata öljynkulutusta, vaikka tuskinpa sieltä renkaita lähti.
    Laakeritkaan tuskin kärsi merkittävästi.
    Lisäksi mekaanisen ennakon ottaminen loppunee alle 3000:n, joten tämänkin luulisi säästävän moottoria ylikierrosten aiheuttamalta rasitukselta, kuten myös rajoittavan kierroksia sytytyksen viivästyessä auttamattomasti.

    Moottori käy kuitenkin vallan hyvin tyhjäkäynnillä, kierroksilla, kuormalla ja vajaatäytöksellä. Samaten kädellä pyörittäen tuntee, että kaikissa sylintereissä on jonkin sortin puristukset - ei sen enempää eikä vähempää kuin ennen ryntäämisenkään oli vastusta. Mutta enpä kyllä liion luottaisi tämmöiseen puristusmittaukseen. Ehkäpä voisi käydä mittauttamassa ne, kun en ole aiemmin käynytkään. Tosin jos jokin falskaa, niin saattunut falskata jo aiemminkin.

    Mä kuitenkin luulen, että mä jatkan skitsoilua. :???:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kaverilla aikanaan karkasi Taunuksen OHC ylikierroksille/kaasu hirtti paikallaan ja jostain kummas syystä venttiilien säätö piti suorittaa uusiksi sen jälkeen eli lukitus oli jotenkin pettänyt.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    mut eihän tuo mennyt edes täykaasulle..
     
  8. whiic

    whiic 1st gear

    Ei täyskaasulle, onneksi (sehän tästä vielä olisi puuttunut). Se olisi ollut hei-hei, koska aika kauan se kuitenkin huusi ennen kuin sain vaijerinippan aiheuttaman jumittumisen avattua kaasuttimen vierestä. Jotakin 1/3 tai 1/2 kaasulla se huusi. Virtalukollehan pääseminen olisi konehuoneen puolelta vienyt enemmän aikaa, kuin kaasuläpän vapauttaminen. Olin kuitenkin 'konehuoneessa' ja tielläni olisi ollut kuskin ovi, ja virtalukkokin sijaitsee repsikan puolella.

    Ja Taunuksen OHC on Taunuksen OHC. En tiedä kumpaa sanaa pitäisi painottaa enemmän, mutta minun Heraldissani on OHV, eli huomattavasti enemmän massaa venttiilikoneistossa, eli venttiilinjuosen täytyy nostaa venttiili ylös, mutta sen lisäksi kääntää kukkoa ja painaa tönäri ja nokka-akselin seuraaja alas. OHC kestääkin niitä kierroksia paremmin ilman venttiilien sekoamista. Mutta ainakaan mikään työntötanko ei pudonnut paikaltaan, mikä olisi ollut mahdollista ylikierroksilla.

    Kuinka kauan Taunus ehti kerätä kierroksia kaasun hirttäydyttyä? Meinaan, että eihän se kaasun asento, ellei kierrokset ehdi huippuunsa. Herald huusi tasakierroksillakin useamman sekunnin.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    et ilmeisesti taida paljoa ajaa lusikka pohjassa? kärähti ees vähän karstoja pois :smile: ite oon ajanu 30-luvun tekniikalla kyl paljon lämä tiskissä ja hyvin kukku orkkis kuuskytälukulainen ilmavaiva..
     
  10. whiic

    whiic 1st gear

    Lämä pohjassa ajaminen on TÄYSIN eri asia kuin koneen kierrättäminen punarajan takana ilman ulkopuolista kuormaa. Et kai sinäkään huudata 30-luvun tekniikkaa kaasu täysin pohjassa ja vaihde neutraalilla? Ja jos huudatat niin pahoin epäilen, että et huudata enää kauaa. :smile:
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    No eihän parin sekunnin kierrätys mitään haittaa, on kyllä heikot vehkeet jos joku paikka pettää!
     
  12. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Ei niin..
    Paitsi jos on 5,7 ltr oldsin tiisseli..
    Kampura poikki..
    Eli tuskin mitään hajos, jos kone "huusi" sekunteja. Itellä on hajonnu koneet kuormitettuna, poislukien katastus äijän räjäyttämä 5,7 d..
     
  13. Mosse

    Mosse Gearhead

    Ei kun kovaa ajoo.. ;)
     
  14. blazer

    blazer 1st gear

    omassa kenttiläisessä(-68 escort)) pitää säätää venttiilit joka kerran jälkeen kun antaa kierroksia 6000-7000 tai ei niitä pidä mutta sen jälkeen rupeaa kuuluun venttiileistä naputus eli jostain antaa välystä lisää..kone on vakio 1300 ohv.ajele menemään ja kuulostele jos rupeaa kuulumaan poikkeavia ääniä niin tutki sitten tarkemmin.
     
  15. aurinko

    aurinko 1st gear

    ite en uskalla kierrätää kenttiä yli 6000 rpm.ei siellä kyllä tapahdukaan mitään enää.(miedosti viritetty:nokka,peltisarja,isompi kaasari,kannelle tehty jotn.).laita pakovälykseksí hiukka yli 0.50.toimii ainakin mulla,ei kilise.vakio on kai 0.50?
     
  16. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Jos joku on särkynyt, veikkaan venttiilejä/keinuvipuja. Kuitenkaan vanha ammepalotilainen OHV-kone tuskin vääntää venttiileitä, koska tilaa on yleensä "senttikaupalla".

    Itselläni on yhdessä autossa Datsunin OHC-kone, jonka
    pakoventtiilit ottavat siipeensä ensimmäisestä 7000 rpm ylityksestä. Jyrkkä nokka, matala palotila ja venttiilit vinossa --> ylikierroksille tirahtaessa mäntä nappaa pakoventtiilin lautaseen ja vot!

    Jos auto käy tyhjäkäyntiä nätisti ja käynnistyy hyvin, tsekkaa venttiilinvälykset ja jatka ajelemista...
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä rauta rajottaa. Venttiilit noissa sekoaa yleensä, eikä kone vaan kierrä enempää vaikka olis täydelläkin kaasulla. Tollaset maamoottorit sen yleensä kestää ilman, että mikään paikka vaurioituu. Ja jos ei kestä, niin se ei kyllä jää huomaamatta. Mitä noihin säätöjen muuttumiseen tulee, niin jos säädöt muuttuu on joku antanut periksi; itsestään ei tule venttiilisäätötarvetta. Jos tollanen tilanne tulee eteen, niin sitten pitää selvittää mistä sootöjen muuttuminen johtui.
     
  18. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Ja jos vielä spekuloidaan sillä venttiilien osumisella mäntään (joka mielestäni on tässä tapauksessa ainoa todellinen vauriomahdollisuus), niin jotensakin samantyyppisessä Volvon B20-koneessa hämärän muistikuvan perusteella mäntä ei yllä venttiilin kanssa kosketuksiin kerrassaan mitenkään. Ko. konetta ajettiin jatkuvasti 7000 rpm 300-asteisella nokalla ja shimmatuilla vakiojousilla ilman ongelmia.
     
  19. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Kyllä kait Kentin vakiokampura kestää 7000rpm ilman ongelmia. Mutta tietenkin jos vääntökäyrä laskee, niin mitä sitä turhaan huudattaa.
     
  20. Timmo

    Timmo 1st gear

    Volvon koneessa saa muistaakseni mennä ketju poikki eikä mitään vaurioita tule.

    Kerran skoda ampui kiertokangen lohkosta läpi kun huudatettiin 5 minsaa täyskaasulla.
     

Kerro tästä muillekin!