Voiko camberin säätää itse?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Temppu, 24.9.2003.

  1. Temppu

    Temppu 1st gear

    Niin,

    Voiko etupyörien camber-kulmaa säätää itse esim. vatupassin avulla?
    Riittääkö vatupassissa tarkkuus, edellyttäen että jostain löytyy tarpeeksi vaateri
    säätöalusta autolle?

    (Kyse on nyt siis camberin mittausmenetelmistä ilman laserhässäköitä sun muita erikoislaitteita, itse säätö käy etutolppien säätömuttereilla.)

    Temppu
     
  2. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Kyllä minä ainakin säädin
     
  3. Temppu

    Temppu 1st gear

    Kerrotko, kuinka homma hoitui ja millaisilla työkaluilla?

    Temppu
     
  4. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Ihan vatupassilla ja mittanauhalla vanteesta, ei sen kummempaa.
     
  5. cstm

    cstm 1st gear

    Mistä löytys noi arvot noille säädöille Ford customiin -64
     
  6. Holley

    Holley Gearhead

    En tiedä, mutta esim. Chevy II:n arvot
    0,5-1 astetta POSITIIVISTA eivät miellyttäneet, kun teki mieli kantata kurviinkin. Fordin '64 -tehdasarvotkin kun luultavasti on suunniteltu jotain 185 mm -leveitä ristikudosrenkaita silmällä pitäen. Kutakuinkin 0 astetta tuskin heittää metsikköön pahasti missään perusvehkeessä ja negatiivinen camberi pitää autot asvalttitiellä mutkissakin, mutta kuluttaa renkaita, jos vetää ratacamberit.
     
  7. Temppu

    Temppu 1st gear

    Näkyipä tuo onnistuvan itsekin ja vatupassia käyttäen.
    Säädin Golffin kulmat nollaan, tehtaan suositus on 0.33 +/- 0.33 astetta positiivista.
    Jos vaikka tuntuma säiliyisi vähän paremmin kovissa kaarteissa.

    Motariajon jälkeen tunnustelin vähän renkaita, ja totesin, että renkaan kosketuspinnan ulompi kolmannes oli selvästi lämpimämpi, kuin muu osa rengasta. (Tämä molemmissa renkaissa.) Onko ilmiö normaali ja sallittava, vai onko ehkä kulmissa vielä vikaa? Aurauskulmat oli muistaakseni säädetty tehtaan arvojen mukaan minimiharitukselle. (Ohjearvo on aina harituksen puolella.)

    Temppu
     
  8. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Tarkkasilmänen ei tartte edes vatupassia. Säädin 66 Letukan camberit silmämääräisesti, niin että oli just ja just "pakkasen" puolella. Ja sitten mittakepin kanssa auraus noin suurinpiirtein tehtaan arvoihin. Kulkee suoraan kuin juna ja renkaatkuluu vain vähän enämpi sisäreunoista.
     
  9. Potakka

    Potakka 1st gear

    Mitenkä säätäessä toimitaan kun mitataan?
    Onko autossa mittaushetkellä paino jousituksen päällä vai mitataanko ns. pukeilla?
     
  10. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Pyörillään on oltava.
     
  11. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Vatupassin ja rullamitan lisäksi oon käyttänyt vesiletkua kun pihalla joutuu remontit tekemään niin saa varmistettua et on auto aivan suorassa kun letkulla katsoo vanteen yläreunasta, myös takaa kannattaa varmistaa et taka-akselikin on suorassa, sitten onkin hyvä vatupassilla laittaa kulmat kohdilleen.
     
  12. Potakka

    Potakka 1st gear

    Entäpä Caster? Miten mitataan?
     
  13. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mä en ole koskaan casteria mitannu tai säätäny, pelkästään aurausta ja camberia.
    Mutta miksipä ei kun renkaat kääntää saman verran oikealle ja vasemmalle niin kyllä casterin muutos pitäs vatupassissa näkyä...
     
  14. JariV

    JariV 2nd gear

    Fillari irti ja ja sen tilalle levy, josta auton saa seisomaan omalla painollaan. Muut fillarit maassa. Auto normaalissa ajoasennossa. Pyöräkoteloon vatupassi pystysuoraan josta etäisyysmittaus vaakasuorassa kumpaankin palloniveleen. Korkeusmittaus pallonivelien välillä ja lasketaan geometrinen kulma verrattuna pystysuoraan. Säädetään ja tehdään uudestaan.
     
  15. Potakka

    Potakka 1st gear

    Ajaako saman asian jos tunkilla nostaa sen mitattavan kulman esim alapallon kohdasta saman verran ilmaan kuin se on pyörän kanssa?
    Eli paino olisi ripustuksen varassa?

    Auto on Lincoln Town Car 1994.

    Tässä ei nyt todellakaan mitään ratasäätöjä haeta vaan kulmat suurinpiirtein kohdalleen kun vaihdoin eturipustukseen kaikki puslat ja ylä ja alapallot.
     
  16. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kannattaa käyttää kyllä ihan kunnon suuntauksessa,ei se nyt niin kallista ole. Muutaman pieleen menneen renkaan hinnalla käy jo muutaman kerran kulmat katsomaan..
     
  17. Potakka

    Potakka 1st gear

    Tämä nyt on vähän sellainen "haluaisi osata itse" -tyyppinen haaste.
     
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei onnistu ihan tunkkikonstein, sillä pyörä pitää olla jokasuuntaan vapaa liikkumaan. En suosittele camberin ja casterin säätämistä kotikonstein, nimim. kokemusta on
    .

    Hantta
     
  19. peltsi

    peltsi Gearhead

    Käännä ohjaus ääri oikealle.
    Mittaa oikean pyörän kallistus.
    Käännä ääri vasemmalle
    Mittaa oikean pyörän kallistus.
    Eroitus on caster.
    Tässä on tärkeää että pyörät kääntyy ääriasennoissa saman verran. En muista nyt kuin paljon renkaiden pitää minimissään kääntyä jotta casterin pystyy jollain tarkkudella mittaamaan.

    Sit sama vasemmalle renkaalle.

    Tarkkuutta saat kun aina renkaiden kääntämisen sekä säädön jälkeen siirrät autoa puol metriä eteen-taakse.
    Laita eturenkaat liukkaalle alustalle.

    Se mihin esim auraus ja campperi pitäis säätää onkin sitten toinen juttu jos kyse on yli 20- vuotta vanhasta autosta.

    Suurimmat mokat syntyy aurauksen säädössä ja siinä että kun kaikki on säädetty niin pitäis ajaa lyhyt lenkki ja tarkistaa onko säädöt pysyny. Yleensä vaativat hienosäätöä.
     
  20. JariV

    JariV 2nd gear

    Toi mun esimerkki oli ratakilpa-auton säätämisestä varikolla puutteellisin välinein.
     

Kerro tästä muillekin!