Varhaiset GM Turbot?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja HenkkaTurust, 1.6.2002.

  1. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Hei onks kellään tietoo? Nimittäin GM:n ensimmäisistä Turbo-autoista, Corvair ja Olds Jetstar siinä 60-luvun alussa. Nähkääs tuunink-henkinen työkaverini väitti että ensimmäinen sarjatuotanto Turbo henkilöauto olisi ollut BMW 2002! Edelleen väitti ettei nämä amerikkalaiset olleet sarjatuotanto vehkeitä. Mutta kirjoista käy ilmi että kyllä niitä sentään tehtiin. Taisi olla Oldissa oikein ruisku. Onko kellään lisävalaistusta asiaan, linkkejä tai jotain?
     
  2. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Faktoja ei ole heittää, mutta ensin pitäisi kai määritellä mitä "sarjatuotantoauto" tarkoittaa... onhan jo viisikin autoa ikäänkuin sarja :grin:

    Jos tarpeeksi "kovat" kriteerit asetetaan niin eikös jokaisesta automallista saa jossain kategoriassa ensimmäisen laatuaan...
     
  3. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Corvair ainakin, muusta en uskalla sanoa. Onhan Chevrolet ensimmänine merkki jossa oli turvavyöt vakiona, ensimmäinen merkki johon sai tilata airbagin, jne. Tuo airbagi kuulemma toimi enemmänkin katapultin lailla, mutta toimi kuitenkin.. :lol:
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    oldsmobile teki sen turbo auton vuonna -63 ....en tiedä onko sitten sarjavalmisteinen vai ei ....olihan sellainen suomessakin bmw teki 2002 turbon muistaakseni -73.
     
  5. timppa

    timppa Gearhead

    Eikös tietyssä mielessä se brittiläinen, olikos se nyt Bentleyn(?) vanha rata-ajossa käytetty auto 1930-luvulta (ihan katuvehje) ole eka sarjatuotantoinen.
    Tehdas ei halunnut tehdä turbollisia autoja, niin kilpa-ajaja Mr X tilasi sarjatuotantoon vaadittavan määrän mikä oli tuolloin 50kpl (säännöt vaativat sarjatuotantoisen auton käyttöä)
     
  6. Turbosaabman

    Turbosaabman 1st gear

    Bentleyssä käytettiin kyllä ainoastaan mekaanisia Roots-tyyppisiä ahtimia tuohon aikaan, eikä lainkaan turboja. Walther Owen ei tosiaankaan tykännyt ajatuksesta alunperin, että Bentley ahdettaisiin, mutta sitä tarina ei kerro, josko mielipide olisi muuttunut ahdettujen Bentley-mallien kilpamenestyksen myötä...
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olikos Mersussa sitten turbo?
     
  8. KTM

    KTM Gearhead

    Jos tarkoitat 30-luvun ulvovia kilpa Mesejä, niin mekaaninenahdin toi sielläkin vauhdin.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: KTM 2002-06-02 21:16 ]</font>
     
  9. Ylläpito

    Ylläpito Gearhead Staff Admin

    Tarkistelin tuossa useammasta eri lähteestä ensimmäistä sarjatuotantoturboa ja kaikissa todettiin, että BMW 2002 oli ensimmäinen sarjatuotantona tehty turbovehje.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vanhoissa kolkytluvun vehkeissä kaikissa oli mekaaninen ahdin. Mersuissa ja Bentleyssä ainakin vielä maskin edessä muistaakseni.
    Veikkaan, että jenkkien turbot oli enemmän kokeilumalleja kuin sarjatuotantoautoja.
    Bemari oli sitten kait ensimmäinen sarjatuotannossa ollut peli, 99 saab:han oli kanssa aika ensimmäisiä...varmaan kaikennäkösiä on kokeiltu aikaisemminkin.
    Kuka tietää koska turboahdin on keksitty ja missä käytetty ensimmäisenä? Jossain lentokonemoottorissa varmaan?
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Chevy Corvair on ensimmäinen turboahdettu sarjavalmisteinen auto, ei BMW 2002. Muu tieto on väärää!

    Korjaamokäsikirjassakin se oli muiden vaihtoehtojen mukana.

    Aikaisemmat ahdetut henkilöautot olivat mekaanisella ahtimella olevia, ei turbolla.
     
  12. Ylläpito

    Ylläpito Gearhead Staff Admin

    Näin minäkin olettaisin, mutta selattuani lukuisia webbisivuja läpi, niin kaikissa mainittiin vain BMW eikä Corvairia, johon turbo tuli 1962 (ks. historiikki).

    Mutta kuten jo aiemmin tuli todettua, kenties syy on tässä sarjatuotannon määrittelyssä eli se mikä on USA:ssa sarjatuotantoa ei ole sitä Euroopassa... faktahan tuo on Corvairin turbo-optio on :smile:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Webmaster 2002-06-03 13:22 ]</font>
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Saksalaiset eivät näköjään välitä jenkkien tekemisistä.

    Tämmöistä kijoittavat sivuilla (http://www.corvaircorsa.com/turbo.html), jossa esitellään Corvairin Turbomallia. Nuo eivät kai sitten olleet sarjavalmisteisia?

    In the spring of 1962, both Chevrolet and Oldsmobile introduced turbocharged models. Oldsmobile put a turbo on its 215-cu. in. (3.5-litre) aluminum V-8 F-85 intermediate model and called it the "Jetfire." The turbo increased horsepower to 215, or one horsepower per cu. in., from the best non-turbo figure of 185.
     
  14. Ylläpito

    Ylläpito Gearhead Staff Admin

    Hmm... no löytyihän sitä oikeanlaistakin faktaa kun sääti hakusanat kohdilleen.

    BMW 2002 turboja valmistettiin vain 1672 kappaletta ja Corvair turboja & samanaikaisesti esiteltyä Oldsmobilen F-85 Jetfire turboja valmistui kyllä enemmän... eli siinäkin määrin amerikkalaiset olivat edellä... mutta kunnia sarjatuotantoturbosta jakautuu siis Chevyn ja Oldsin kesken...

    ... vai vieläkö löytyy uusia faktoja?

    Ps. Tuollaisen Corvairin kyydistä voi seurata mieletön flunssa... (80km reissu avon takapenkillä) .. ja se pärinä siellä takana.. korvat soi pari päivää... :grin:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Webmaster 2002-06-03 13:35 ]</font>
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites -50 luvun Kaiserit?
     
  16. lesabre

    lesabre 1st gear

    Corvair on käsitykseni mukaan ensimmäinen turbottu sarjatuotanto(ok,joustava käsite)auto kautta aikojen.
    Mersuhan tarjosi (oisko ollu jo 20-luvulla?)mutta ainakin 30-luvulla myös siviilipuolella K-sarjan autoonsa roots-tyyppistä ahdinta. Mutta sehän ei liity turbokeskusteluun millään lailla. Itseasiassa eka hyötyä tuova(tehoa kasvattavan)ahdin, tosin mekaanista mallia oleva sellainen taidettiin kehittää ottomoottoriin jo 1800-luvulla,ja tämä tapahtui USA:ssa.. Kyse taisi olla tosin jostain pumpun moottorista tms, en muista tarkemmin mutta sittemmin idea kopioitiin kilpa-autoihin, ja sitä käytettiin 1900-luvun alussa juuri mm.Bentleyn toimesta. Turboahtimen synnystä en tiedä muuta kuin sen,että ei Chevrolet sitä tainnu kuitenkaan keksiä(muunsi henkilöautokäyttöön ekan kerran kyllä),vaan olihan turboa käytetty jo toisen maailmansodan aikaisessa kalustossa,niin ilmailun saralla kuin kuorma-autoissakin.
     
  17. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Jenkeissä, kun aina ruksataan tilauslapusta omat toiveet ja autot tehdään sen mukaan, niin nää euroopan pellet ei ymmärrä autojen olevan sarjatuotantoa. Ts. kukaan ei päätä etukäteen, miten iso sarja tiettyä mallia tehdään, vaikka niitä loppupelissä tehtäis kuinka paljon tahansa.
     

Kerro tästä muillekin!