Nokkasalva

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jannis, 14.2.2008.

  1. jannis

    jannis Gearhead

    Sain Caddyyni uuden nokka-akselin ja paketissa luki, että asentaessa ei saa käyttää missään nimessä moottoriöljyä vaan jotain asennusrasvaa. Mikähän salva siihen ois sopivaa? Vois varmaan käyttää muuallakin koneessa kasatessa. Nokan purkaessani huomasin, että nokka-akselissa ei ollut mitään päittäin lukitusta. Pitäisikö nokan pysyä paikallaan ihan ketjun varassa? Vai olenko täysin pöljä, etten huomannut jotain tärkeää?
     
  2. Hoppa 1

    Hoppa 1 1st gear

    Eikö sen nokan mukana tullut mitään salvaa ?
    Tuo salva on sisäänajoa varten näissä laahuri nokissa, nokka ja nostaja saavat "hioutua" toisiinsa. Noin parikytä minuuttia käynissä reipasta käyntiä ( 2000rpm )jonka jälkeen vaihdetaan öljyt ja suodatin. :(
     
  3. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Nokkarasvaa EI muualle koneeseen.
     
  4. XVD

    XVD Gearhead

    joo tuo salvapakettihan tulee yleensä nokan mukana..mut voi sitä ostaa tarvikekaupasta erikseenki, nokkahan pysyy suht paikallaan sillä jakajan rattaalla ei sillä ketjulla...
     
  5. RockRock

    RockRock 1st gear

    moly

    Myös ihan tavallinen moly rasva käy!! eli siis mustaa vaseliinia jota saa joka varaosa liikkeestä!!!

    sanokoot muut mitä tahansa niin itse käyttänyt sitä ja en ole yhtään akselia joutunut uusimaan huonon sisään ajon takia!!

    kannattaa kyllä käyttää se parikymmentä minuuttia mieluusti yhtä jaksoisesti 1500-2500 kierroksilla ja paras on kun hiukan muuttelet kirroksia...
     
  6. vemu

    vemu 1st gear

    Laahurinokassa nokat on "kaltevat" joten nostajat pitävät nokan paikoillaan. Rullanokissa homma hoidetaan cam buttonilla, platella tms. riippuen lohkosta.
     
  7. sbc350

    sbc350 Gearhead

    joo nostajat ja nokkien muoto painaa sen nokan taakse laahurinokissa ja nokkaratas silloin vastaa lohkoa vasten ja pitää sen kohdallaan. hommaa siihen sisäänajoon nokalle ja nostajille vaikka cranen mössö, maksaa muistaakseni 11e:
    [​IMG]

    ja öljyksi sinkkipitosta vaikka gulf zinc tai joe gibs sisäänajoöljy

    EDIT
    laita sitte nokkiin ja nostajiin mut ei laakeripintoihin, jotkut laittaa työntötankojenkin päihin

    [​IMG]

    [​IMG]

    ja kyllä kuvan moottorin on myös GM tuote :wink:
     
  8. 69

    69 Gearhead

    näyttäs olevan möhnää aika reippaasti :) ehkä vähempikin riittäis, tosta kun nokka kerran pyörähtää niin pieni, mut tärkee osa on sielä missä pitääkin ja suurin osa öljyn kierrossa. ellikkä kannattaa vaihtaa öljyt+suodatin.

    niin siis tollain määkin laitoin. tunnin kävi ja sit öljyt meni zetoriin 8)
     
  9. sbc350

    sbc350 Gearhead

    joo mut ei tuo kyl laakereille hallaa tee, ekan nokan asensin tietämättömänä niin et laitoin myös laakerikauloille tota eikä sitten seuraavan nokan vaihdossa ollu laakereille mitään käyny.. 8)
     
  10. rocketman

    rocketman Gearhead

    Tavallinen molyrasva käy, kuten yllä jo todettu. Olen ainakin kahdessa projektissa käyttänyt bilteman nokkarasvaa, kun ei nokkavalmistajan tököttiä ollut mukana (odotan nettiasiantutijoiden hyökkäystä :)), joka maksaa jotain kolikoita ja on pienessä valkoisessa tuubissa. Ja käynnistäessä olisi hyvä saada suht pian moottori tulille, ettei pelkällä startilla sitä kahtakymmentä minuuttia pyörittele, jotta öljynpaineet ja voitelu on riittävää. Tuon molytahnan tehtävähän on toimia liukasteena vain alkuun ennenkuin öljynkierto pääsee tehtäviensä tasalle. Eli ensin tulille ja nokan sisäänajo, sen jälkeen vasta sytkän yms säädöt. Käytännössä nokka on sisäänajettu jo muutaman minuutin käytön jälkeen parin tonnin kierroksilla, loppu on varmistelua. Itse en ole yleensä kuin 5-10min käyttänyt ja hyvin riittänyt.

    Ei sillä molyrasvalla nokkalaakereillekaan mitään vahinkoa ole, ainoa syy olla käyttämättä on se, että se on aika sitkeää kamaa, ja jos siihen molymömmöön sattuu jäämään joku kakkakikkare kiinni asennusvaiheessa, niin se pyörii aika kauan siellä laakerin välissä ennenkuin öljy huuhtoo sen pois.
     
  11. sbc350

    sbc350 Gearhead

    ei oo kokemusta biltemasta mut älkää mitään random vaseliiniä sinne laittako,se voi palaa kiinni laakereihin ja leikata kiinni :soosoo:

    siis kampuran laakereihi :-?
     

Kerro tästä muillekin!