eBayn sekopäiset säännöt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja SamiL, 14.2.2008.

  1. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Re: eBay

    se muuten on yllättävänkin helpon oloista se hukkaaminen. Eivät tiedä missä tavara menee vaikka onkin seurantanumerot. tavara vaan seilaa jossain satamassa (siis siihe aikaa kun laivalla tuli normaali tilaukset) tai sitten pyörivät muailmalla.
    Itellä yks paketti lähti Jenkkien lukihäiriön vuoksi Irlantiin josta kyselin perään niin olivat lähettäneet takaisin jenkkeihin. tavara oli kadoksissa n.puol vuotta mutta kerran saapui koti ovelle.
     
  2. scfcc

    scfcc 1st gear

    Re: eBay

    Ei se aina Suomessakaan meinaa onnistua. Tuttu lähettää joskus paketteja täältä Suomesta jenkkeihin ja varsinkin asiamiesposteissa homma ei meinaa aina onnistua.

    Mutta joo, ebay toimii yleensä hyvin ja myyjätkin myy lähes aina suomeen kun asiaa ensin tiedustelee.
     
  3. Mopar

    Mopar Gearhead

    Re: eBay

    Vakuutuksen voi ottaa hukkaamisen pelosta, ei maksa montaa taalaa lisää.
     
  4. lesabre

    lesabre 1st gear

    Itse puhuin nyt autojen lähettämisestä ja mulla on sellanen käsitys ettei niiden myyjien tarvitse kuin periaatteessa vähimmillään soittaa johonkin paikalliseen huolintafirmaan joka tulee hakemaan lavetilla sen myydyn auton ihan Joen kotipihasta asti ja hoitaa homman 100% loppuun asti siitä eteenpäinkin, Joen tarvitsee tietysti antaa paperit niille (ja hoitaa muut normaalit autokaupan edellyttämät paperityöt, tarvitsee tokin ostajan sotu:n jne josta en ole varma tarvitseeko jos lähettää vain USA:n sisäisesti).

    Ja jos tarjoaa niille tosta hommasta vaikka 500$ vaivanpalkkaa( + tietysti ne itse kulut jotka aiheutuu shippauksesta, rahti huolinnat jne..), niin musta kyse ei voi olla enää vain laiskuudesta vaan tietämättömyydestä. Olen mä törmännyt pariin myyjään jotka on kertoneet ihan asiallisesti, että haluavat näiden vanhojen USA-klassikoiden pysyvän jatkossakin USA:ssa, kyse on vähän niinkuin kansallisaarteesta kuulema :-? No, onneksi suurin osa on valmiita shippaamaan suomeenkin jos tosiaan kiltisti etukäteen kysyy. Paljonhan tässä on vuosien varrella laajentunut noiden worldwide-ilmoitusten määrä ebayssäkin, ovat huomanneet että varsinkin euroopasta jengi ostaa halvan taalan innoittamina paljon tavaraa nyt.
     
  5. kukamitähäh

    kukamitähäh 1st gear

  6. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Re: eBay

    No voipi ottaa juu, kaikkihan sitä ei tarjoa, heti,kysymällä tietty saa.
    itse olen luottanut alta 100 euron tavaroissa siihen että ne tulee kotiin.
    useimmiten.
     
  7. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No sinun käsityksesi on aivan väärä. Kuten jo pyysin vertaamaan, niin kun itse soitat sinun paikalliseen lavettifirmaan ja pyydät toimittamaan auton Vantaalle niin se onnistunee, mutta koetappa se saada sinne Turkkiin yhdellä puhelinsoitolla ja siten, että sinä myyjänä vastaat koko prosessista. On se vaan niin vaikeeta, ettei suomalainenkaan hinauspalvelu edes rahasta sitä urakkaa hoida.
    Jos sinulta ei autoharrastajana onnistu merirahdin järjestäminen jonkun USA:ssa toimivan suomalaisen rahditsijan kanssa, niin kuinka onnistuisi joltain satunnaiselta tietämättömältä Joelta joka myy mummonsa vanhan auton.

    Joku näistä tälläkin palstalla vierailevista kavereista jotka rahtaavat autoja harrastaja tai ammattimaisesti USA:sta voinevat valaista prosessin saloja.
     
  8. lesabre

    lesabre 1st gear

    Olen soittanut jenkeissä sellaiseen paikalliseen "lavetti"firmaan kuin DHL, nyt vain yhtenä esimerkkinä näistä yrityksistä jotka hoitavat esineitä ympäri maailmaa tarjoten koko palvelun (hakevat auton satamaan , hoitavat huolinnan ja venematkan...). Olisivat saaneet sen kyllä toiseen osavaltioon (olkoon se sitten jenkkiläinen "vantaa"), mutta myös samantien konttiin ja laivaan matkalle kohti Suomea. Hinta vain oli luonnollisesti eri mutta siitähän tässä ei olekaan kyse. Mulla ois pitänyt olla toki tukku dokumentteja ( aika pitkälle niitä joita pitää olla myös jenkkien sisäisessä rahdissa) aina certification of originia ja titleä myöten, mutta noin periaatteessa vaivaa ei siis myyjälle tule Jenkki-rahtia enempää jos käyttää tällaista firmaa joka koko asian hoitaa. Ja siksi mä vähän ihmettelen sitä halua olla hoitamatta sitä kun kyse ei ole mistään ylitsepääsemättömästä vaivasta (verrattuna että sen auton rahtaisi USA:n sisällä etelästä pohjoiseen), varsinkin jos siitä pienestäkin vaivasta on ostaja valmis maksamaan ruhtinaallisen korvauksen kaupan päälle.

    Itseasiassa noita samalla logiikalla toimivia suomalaisfirmojakin on, että esimerkkejä löytyy täältäkin. Jos sulla on auton paperit kunnossa niin et sä tarvitse kuin sen, että annat toimeksiannon ja saat tilinumeron jolle siirrät firman pyytävän summan palveluistaan niin ne hoitaa sen auton sun alapihalta USA:aan asti (ainakin luulisin kun hoitavat toisinpäinkin vaikka nythän riitti vain että hoituu toisinpäin). Tarpeeks kun maksat ne varmaan hoitaa sen vaikka kultaisessa kontissa. Ja Jos myyjä on valmis maksamaan niin miksei (se on tää pointti tässä koko jutussa).
     
  9. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kuinka moni Kauko tai Viljo täällä olisi noin vaan valmis järjestämään Nettiautossa myynnissä olevaa koslaansa laivaan johonkin toiseen maanosaan, edes sillä ruhtinaallisella vaivanpalkalla? Jos ei ole auton vientiasioista minkäälaista tietoa, niin ei osaa edes kysyä oikeista paikoista.
    Kyllä sanoisin, että pitää näiden amerikanmyyjien (yksityisten siis) kanssa käyttää jo alkuvaiheessa itse etsimäänsä agenttia, kuten vaikka Trans Ocean Auton Heleniä, joka omalla kielellä ja oman maan byrokratian tuntien vakuuttaa myyjäparalle, ettei tässä mitää probleemaa tule. Tämä siis jo ennen kaupan lukkoonlyöntiä.
     
  10. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Eikös noita Nettiautossa olevia kikkareita kovasti yritetäkin täältä ostaa ulkomaille, ja vieläpä reiluun ylihintaankin... :wink: :rotfl:
     
  11. SamiL

    SamiL Gearhead

    No niissä on se sama, joka on ostavinaan, myös vastaavinaan vientiasioista :wink:
     
  12. duramax03

    duramax03 1st gear

    Nyt jos hetkeksi unohdetaan nuo auton ostot palataan normaaleihin paketeihin. Aivan samanlaista ei ole tuon paketin lähettäminen kotimaahan tai ulkomaille. Kun lähetät Ebayssa usan sisäisen paketin, lisäät vain paketin painon, ostat ja tulostat pakettikortin. ( niinkuin Huuto.netissäkin nykyään). Sitten vaan paketti postilaatikon vierteen ja postitäti ottaa seuraavana päivänä kun vain olet muistanut nostaa lipun postilaatikosta pystyyn merkiksi että sulla on lähetetävää tai meilata paketin oston yhteydessä.
    Jos taas lähetät paketin ulkomaille täyttelet klippua ja klappua paikallisessa postikonttorissa virka-aikaan, ja tavalliselle se voipi olla jo liian iso kynnys ylitettäväksi..........ihan jo tuo postiin ehtiminen
     
  13. gto69

    gto69 Gearhead

    En sitten tiedä miksi kaveri panikoi. Soitin sille, hän pelkää paypallia ja jeejee kaikki ok laita vaan money orderia niin onnistuu. No en oo vielä laittanu.(
     
  14. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    Kyllä sen pakettikortin voi tulostaa tännetuleville paketeille myös. Juuri viimeviikolla asiaan törmäsin.Tuli ilmoitus lähetyksestä (seurantanumero) ja kohta uusi ilmoitus ettei tulostus ollut onnistunut, eli tuli peruutusilmoitus. Minuutin sisällä taas kohta uusi ilmoitus,että on matkalla (eli toinen tulostus onnistui) :poff:

    Eikä ollut eka kerta, kun samalla systeemillä lähetetty (PayPal) :wink:
     
  15. duramax03

    duramax03 1st gear

    Hienoa että netistä tosiaan saa jo tulostella ulkomaan paketin sisältö yms kliput ja laput....ennen ulkomaan paketit oli vietävä postiin eikä niitä noudettu kotoa, no eteenpäin asiat tuntuu menevän
     
  16. SamiL

    SamiL Gearhead

    Mutta alkuperäiseen juttuun viitaten: Kun ne eBayn jututkin joskus vielä kehittyisivät niin, että säännöt olisivat yksiselitteiset. Joten englannikielessä nykymerkitys sanoille "Ships to: U.S." on "Buyer must live in U.S.". Muista se, kun menet seuraavan kerran velipoikaa moikkaamaan :wink:
     
  17. duramax03

    duramax03 1st gear

    Ostaja asuu Usassa.......... usasta kun puhutaan voipi tuon lauseen syynä olla myös se että jos tulee esim riitatapauksia niin silloin voi olettaa että kasiteltävä asia on "selvempi" jos osapuolia koskee samat lait........no aika lailla lait vissiin heittelee osavaltioittainkin
     
  18. SamiL

    SamiL Gearhead

    Silti ihmettelen, että pitäisiköhän esim. käräjillä semmoinen ehtojen tulkinta. Siis jos myyjä sanoo, että toimittaa vain USA:han, eikä anna muita ehtoja, ja silti se muka pitäisi ymmärtää niin, ettei ulkomaalaiselle myydä ensinkään.
    Hmm... mitähän jos vihjaisisi tästä jollekin Amerikan lakimiehelle, joka veisi asian oikeuteen ja saisi hyvät provisiot miljoonakorvauksesta, jonka saisi henkisistä kärsimyksistä, kun ei voinut huutaa harhaanjohtavien huutokauppaehtojen takia :rotfl:
     
  19. duramax03

    duramax03 1st gear

    Kymmenen vuotta sitten ja tietty edelleenkin pidän ihan kahjona että esim kun ostan muksulle setin jossa ritarimiekka kilpi ja kypärä, kypärässä lukee "this is not a safety helmet, this is a toy". Tuntuu että nuo teksti on järjen korvike.......mutta katsokaas mihin suuntaan Suomessa ollaan menossa, kutakuinkin kaikessa mikä liittyy tuotevastuuseen, merkintöihin, varoituksiin sun muihin, osassa toki on jokin järkikin, mutta ........enään ei tuosta suunnasta puutu kuin se että korvauksia määritättäessä hallitseva tekiä on vastaajan varallisuus. Kohta meilläkin saa miettiä kenet kutsuu kylään, jos vaikka hiekottamattomalla tiellä kotipihassa kaveri liukastuu, haastaa raastupaan ja vaatii 200.000 korvausta.
     
  20. SamiL

    SamiL Gearhead

    Eikös se ollut niin, että "vastaajan varallisuus"? Pannaan saman tien 300.000 :poff:

    Mutta vakavasti puhuen, sehän se suunta täälläkin on. Nykyään kaikki pitää hyväksyttää jossain ja sitten vielä ne hyväksynnätkin uusittaa määräajoin. Ja hyvä esimerkki tyhmän kansan holhoamisesta on se, kun jokunen vuosi sitten kiellettiin niiden aidonnäköisten muovihedelmien myynti. Niitäkin oli joku kai yrittänyt syödä, eikä ilmeisesti uskonut vielä ensimmäistä maistettuaankaan, etteivät ne ole aitoja...
     

Kerro tästä muillekin!